Hallo Bokkers, Mijn paard heeft sinds een paar weken zwart vuil dat uit zijn ogen komt. Zo erg dat hij hele zwarte strepen tot aan zijn neus heeft zitten? Kan dit komen door de wind, zand en vliegen? Vorig jaar heeft hij wel een lichte beschadeging opgelopen aan 1 oog en bij dat oog is het ook 2 x zo erg als bij zijn andere oog.
Verder ziet zijn oog er goed uit. Hoe kan je dit verkopen? Vliegenmasker die fijne gaatjes heeft zodat het zand tegen kan houden of iets?
Tranende ogen komen inderdaad vaak door vliegen, wind en ook zon speelt een rol. Schoonmaken, masker op en even heel scherp in de gaten houden of er geen infectie bijzit.
Hou dit even in de gaten; mijn pony's hebben dit op dit moment ook. De éne iets erger dan de ander. Maar is duidelijk dat dat enkel wat traanvocht is, en geen infectie. Volgens mij kan het geen kwaad, zolang het niet ontstoken/geinfecteerd raakt.
Ik maak het nu gewoon 2x daags schoon. Het ene oog die vorige jaar iets is beschadigd heeft het dan ook meer als de ander. Ziet er echt uit als traanvocht. Verder is het oog niet dik of anders als normaal.
floosch
Geplaatst: 12-09-11 21:06
Goed schoonhouden en indd een masker of vliegennetje op doen, Dit scheelt al heel veel voor de vliegen en verder komt het door de wind maar daar kun je niet veel aan doen, alle paarden bij ons op de wei hebben last van traanvocht
janflicka
Geplaatst: 13-09-11 12:43
Mijn merrietje heeft ook last van traanvocht. Ik maak het schoon met gekookt(afgekoeld) water,of kamillethee. Daarna een beetje vaseline op de huid onder de oogjes. Dan gaat het niet zo irriteren op de huid,en kan het makkelijker wegvegen.