paard loopt niet mee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CharmingS

paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 18:07

Hallo,

De titel zegt het al het paard wat ik rijd loopt niet mee.

Het gaat om een 4 jarige merrie met een sterk karakter, is niet snel ergens bang van of van onder de indruk.

Ze heeft er altijd al wel last van gehad dat ze niet echt goed met je mee loopt maar nu is het een aantal weken goed gegaan, maar nu op het moment gaat het weer slechter.
Het begint als ik haar uit de stal haal, ik krab netjes haar hoefjes uit beloon haar en loop de stal uit richting de poets plaats, dan moet een stukje over het erf. Maar zodra ik haar uit de stal heb stopt ze en blijft ze stil staan. Zodra ze dan ook maar een beetje druk voelt gaat ze steigeren.
Nu ga ik meestal niet alleen en loopt er vaak iemand achteraan, maar ik wil graag dat ze zo meeloopt zonder problemen telkens.

Uit de wei halen is ook een groot probleem, als ik op zaterdag wil rijden staan de paarden vaak nog buiten, ze komt wel altijd direct naar je toe maar dan zodra ze de wei uit is blijft ze dus weer staan.

Vandaag was het extreem erg ze wou niet meelopen en bleef bij ieder paard staan en dan begon ze met haar voorbeen te slaan, toen we na 10 minuten eindelijk eens bij haar wij waren ging ze recht omhoog (paard van 1,78 werd opeens 3 meter) en heeft ze de draad van de wei gesloopt!

Ik weet niet meer zo goed wat ik hier mee aan moet en hoe ik dit op moet lossen. De stal eigenaresse loopt telkens als ze niet mee wilt lopen met haar achteruit dan gaat het daarna wel maar ik wil gewoon dat ze normaal met mee meeloopt zonder dat ik eerst een uur met haar aan moet klooien!

Hoop dat iemand mij een oplossing kan geven

Sorry voor het lange verhaal maar ik moest t ff kwijt

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:20

Ik denk dat je er toch even wat meer tijd in zal moeten investeren i.p.v. verwachten dat ze zo maar even mee gaat lopen door een handig truucje. :) Als ik dit zo lees lijkt het alsof je paard jouw leiderschap niet ten volle accepteert. Als ik het goed begrijp, loopt ze met de stal eigenaresse wel mee? Zij zet haar achteruit op het moment dat ze niet meer wil lopen. Dit kan idd handig zijn, als je er zelf op let dat je niet méér gaat bewegen dan haar om haar achteruit te doen gaan. (Leiderschap bij paarden draait erom wie het minst zijn voeten beweegt, dat is degene die leider is.) Ik zou ook zeggen druk blijven houden (dat staat niet gelijk aan trekken) en pas loslaten als ze een stap voorwaarts zet. Steigert ze dan altijd? Je kan haar ook opzij laten bewegen, dus een stapje zijwaarts. Bewegen is bewegen in dit geval, zolang jij maar bepaalt dat het gebeurd. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Abacab

Re: paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:32

heb je ook les met dit paard? je intsructie kan je daar ook vast wel mee helpen.
Er zijn ook instructeurs die handwerk doen, daar leer je ook hoe je enepaard netjes laat meelopen.

Milou_Ginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:31

Hoi,

Het klinkt erg lastig voor je dat je merrie niet mee wilt lopen.
De oplossing van de stal eigenaresse om het paard achterwaarts te zetten zou een goede kunnen zijn.
Wie beweegt bepaald, zoals ook al is gezegd. Om meer leiderschap te verkrijgen kunnen ook grondwerk oefeningen van pas komen.
Misschien dat ik je van dienst kan zijn. Neem eens een kijkje op mijn website.
http://www.paardengedragstraining.nl

Groetjes Milou

CharmingS

Re: paard loopt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 17:38

bedankt voor jullie reacties, ja ik heb les met dit paard. instructrice en ik rijden dit paard samen.
@ vie: zodra ze niet meer mee loopt en dus stil staat en ze voelt druk aan het halster dan gaat ze of een snel achteruit of steigeren.
Bedankt voor jullie tips!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:00

Dan zou ik idd voor een stapje zijwaarts kiezen, of haar net iets meer achteruit laten lopen dan haar lief is... Zij wil achteruit, ok, maar dan zolang jij dat wel.