Paard weigert te lopen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SaSalover

Paard weigert te lopen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 13:45

Heey

Laatst was ik met een vriendin op de manege, en we moesten met een pony lopen, die kreupel was. Nou na een paar rondjes lopen, wilden we weer terug naar de stal. Maar als we de 'afslag' naar zijn stal maakten, weigerde hij te lopen. We hebben alles geprobeerd, maar hij wil gewoon niet. Nou, wij nog een rondje lopen, om het vervolgens nog een keer te proberen, maar het lukt weer niet. Na lang proberen, is het eindelijk, na veel moeite gelukt. Doet hij dit gewoon puur, omdat hij niet naar stal wil, of is er iets anders?
Hier is een filmpje, van wat er gebeurde:

Laat alsjeblieft een reactie achter met je mening.
Graag opbouwend commentaar, en hou het aardig. En trouwens: Niet de hele tijd het zelfde zeggen... Want daar hou ik niet zo van :P

Groetjes SaSalover

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:46

Speelt een spelletje...

edit:
@0:05 paard begint te twijfelen en langzamer te gaan, toen had je al iets gedaan moeten hebben
@0:07 draai je om, niet doen
@0:09 ga je ervoor staan met gezicht naar het paard. beetje het verlengde van hier boven, niet doen
@0:21 wint ie omdat jij een andere kant op gaat

@0:28 begint ie weer te twijfelen, an sich goed genegeerd, maar een seconde later
@0:29 slaat dat twijfelen om in langzamer wat je
@0:30 wel corrigeert, alleen veels te zachtjes en te laat
@0:36 sla je hem met het uiteinde van het halstertouw, wat juist is, alleen helaas te laat (en onder het mom van eens en nooit meer te zacht)
@0:38 had je weer moeten corrigeren

@0:41 loop je al alsof hij er mee gaat stoppen, dan gaat het idd nooit goed komen
@0:44 begint het gezeik al, hier had je ipv negeren iets mee moeten doen
@0:49 heel goed dat je hem beloont omdat hij door loopt, echter
@0:50 stopt hij weer en had je hier ipv belonen meteen weer moeten corrigeren

Rest is teveel moeite, maar van een simpel filmpje zonder zelf het gevoel te hebben wat het paard precies doet zie je al hoe precies het komt kijken. In het algemeen zeg ik, hier zit geen kwaad achter, het is alleen gewoon een simpel spelletje. Zweepje lijkt mij in dit geval niet nodig en durf ook te wedden als je hem aan iemand meeneem die zekerder in zn schoenen staat hij dit niet doet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-05-11 13:58, in het totaal 2 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:48

Moest die wending naar zijn kreupele kant?

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:49

Zweep, en volgende keer als hij dat doet op zijn kont slaan, zoals Asyaa dat zegt, speelt een spelletje.
Oja, niet trekken en gaan lopen hangen, hij blijft sterker dus dat heeft zoiezo geen nut.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:49

haha ergens moet ik er nog wel om lachen ook... hij doet zo lekker eigenwijs.. doet me denken aan mn eigen paard.. :P

tja.. ik denk dat hij dit trucje een beetje door heeft... en hij geen zin heeft in stal... ik zou een keer een zweepje mee nemen.. en hem daar mee een tikje op zn kont geven. (zoals je nu doet met het halstertouw..)

als er een volwassene mee loopt.. doet ie dit dan ook?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:50

ja eens, gewoon tik op de kont en lopen met die hap..ik snap het wel ws staat dat diertje op rust en issie nu gewoon blij om uit zn stal te zijn en lekker aandacht van jullie te krijgen. op het moment dat ie de stal weer ingaat moet ie maar weer wachten tot er iemand voor m komt...slimme pony dus :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:50

Die wil duidelijk niet op stal.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:52

paard wat meer ruimte geven van voor zweepje mee die ook lang genoeg is en rustig even een tik verkopen
dit is echt een geval van eigen wil en ik wil niet naar stal.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:53

Misschien denkt hij dat hij de stapmolen in moet!
Of de wending op zijn kreupele been?

Constante druk op het halstertouw geve, wanneer hij 1 stapje naar voren zet meteen weer los laten.
Dat meisje op het filmpje wat hem beloonde deed het best goed!

SaSalover

Re: Paard weigert te lopen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 14:51

Ok, bedankt, ik zal er op letten, maar die stapmolen... Ik denk niet dat dat kopt... :D
En over dat als hij al langzaam begint te lopen: Je zegt dat ik dan al moet proberen, voorwaarts te lopen, en dat probeer ik ook. En over de wending op zijn kreupele kant: Hij moet juist alle wendingen gaan rijden, en hij vertoont niet echt symptomen van pijn, ofzo iets. Ik heb nu mijn antwoord, het topic mag van mij gesloten worden.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:57

niet consequent genoeg, punt. Hij kijkt nieuwschierig naar één kant, misschien ligt/staat er wel iets "engs" (nieuwe borstels, een kruk die daar plots geplaatst is.) Paarden zien dat direct. Niet aan het uiteinde van het touw blijven trekken. Dat helpt niet. Pak hem bij zijn/haar halster en desnoods tik je hem even aan met een zweepje. Met het touw langs zijn lichaam zwaaien werkt ook weleens. Je moet alleen uitkijken dat hij niet gek gaat uitwijken.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:40

Hij maakt er idd een dominantiespelletje van; degene die de ander doet bewegen is de leider. Ik denk dat het duidelijk is wie het meeste beweegt en dus géén leider is.

Ik zou eerst en vooral beginnen met het paard veel langer te leiden. Geef hem het vertrouwen om je te volgen. Als je hem zo kort vasthoudt, sluit je hem als het ware op. Sommige paarden gaan daar net van drammen, andere lopen dan weer niet meer door. Als hij vertraagt, is achterlangs aantikken een optie. Gaat hij stilstaan, wend een andere kant op. Ik ben het er niet mee eens dat het paard dan 'gewonnen' heeft. Nee, jij wil dat hij zijn voeten beweegt, dan maakt het eigenlijk niet echt uit welke kant op, als hij maar beweegt. Wil hij weer vertragen, verander van richting of schakel zelf in je tempo. Zo moet het paard op jou gaan letten en heeft ie niet de kans om zelf te bedenken wat hij zal doen (of net niet zal doen). :) Wat doei zegt over constant druk geven kan ook, maar dan idd pas loslaten als hij ook effectief naar voren beweegt! En maak er geen trek spelletje van, hij is sowieso sterker. Constante druk en loslaten als hij voorwaarts beweegt.

Hopelijk heb je wat aan de tips!

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 20:15

Dankjullie wel! Ik zal er zeker op letten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 07:17

-> OPG

jet99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:16

zeker een spelletje!
ik wil wedde dat als er iemand met een zweepje ofzow bij z'n kont gaat staan dat'ie dan zo gaat! :P