Oude(re) manegepony adopteren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Oude(re) manegepony adopteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:21

Geheel willekeurig & toevallig klik ik een advertentie aan .. Adoptiepaardje aangeboden.
Ik zie de naam en denk "oh, zo hadden we er ook eentje op de manege", ik kijk snel naar de foto .. en daar stond ie .. Kreeg al meteen een gek gevoel :') Even wat heen en weer gepb't met de 'verkoper', in eerste instantie om te zeggen dat het ik het een prachtig initiatief vind dat ze oudere paardjes opvangen en hun nog een kans geven op een leuk leven en om te zeggen hoe leuk het was hem weer eens te zien zeg maar. Een aantal pb's later weet ik zowat alles over hem wat ik zou moeten weten :') En ergens kriebelt het ook wel ... Wat zou ik hem graag een goed aantal jaren op de weide geven, samen met mijn eigen pony.

Maarja, dan komt de praktische kant om de hoek kijken. Want het is natuurlijk niet zomaar iets. Komt er ook nog bij dat ik zelf geen eigen grond heb, mijn pony staat dus gewoon in pension (wel aan huis). Ik zie het al helemaal voor mij, hoe we de indeling kunnen maken & de praktische kant etc. etc. Maar of de pensioneigenaar mij daarin gaat volgen is natuurlijk een andere vraag :+ Wel wil ik het proberen, al weet ik nog niet goed hoe ik het zou aanpakken. Ik dacht een e-mail te sturen, zodat alle informatie meteen bij elkaar staat en het eens rustig overlezen kan worden. Of misschien toch beter persoonlijk erover beginnen? Lijkt me een stuk moeilijker (omdat ik maar moeilijk een verhaal kan afsteken en alles in 1 zin uitleggen :Y) ) maar is misschien toch beter? Ik weet het niet goed.

En dan natuurlijk ook de pony zelf ... Wat zou ik kunnen verwachten bij het adopteren van een oudere manegepony? Misschien zijn er nog haken & ogen waar ik in eerste instantie niet aan denk maar waar ik zeker wel eens over moet nadenken? De pony zelf is nu 18 jaar, is nog gezond en kan ook nog (licht) bereden worden (al is dat voor mij niet nodig). Pony is sinds 2009 bij de manege weg maar de huidige eigenaar heeft niet meer voldoende tijd voor hem, vandaar dat hij via deze opvang een nieuw baasje zoekt. Pony is dus gezond en heeft geen speciale voeding of iets dergelijks nodig, hij krijgt zelfs gewoon hetzelfde als die van mij. De enige "maar" die er is is dat hij aan 1 oog blind is. Dit zou door maanblindheid zijn en is ook de reden dat de manege hem wegdeed. Maar buiten dat hij wat schrikkeriger is als je aan die kant iets doet heeft hij er geen hinder van. Ook is alles al 2 jaar stabiel en verwachten ze niet dat het andere oog (snel) zal aangetast worden.

De pony wordt met een contract aangeboden en moest er iets in de situatie veranderen dat de huidige eigenaar er echt niet meer voor kan zorgen wordt hij terug door de opvang opgevangen. Denk dat hiermee alles zo'n beetje gezegd is ... Is het haalbaar om zo'n paardje nog op te vangen en nog een aantal leuke jaren te bieden? Vooral omdat hij eigenlijk nog gezond is en ook niet zo heel oud moet het volgens mij mogelijk zijn. Er kan natuurlijk altijd wat gebeuren ... maar dat hou je altijd.

Zouden jullie dit doen? Of zijn er nog andere overwegingen die gemaakt moeten worden?
En hoe zou je het voorleggen aan de pensioneigenaar? Want dat is natuurlijk wel de belangrijkste pion zeg maar, als die het niet ziet zitten kan ik verder ook niks beslissen ;) Qua tijd & financiële middelen denk ik dat het wel in orde zou moeten zijn.

Het gaat trouwens over deze pony: [EA-TK-PP] Ter adoptie: lieve Appaloosa D/E-pony
http://www.horsetopia.be/[***].html

En dit is hij in 2005, nog op de manege:
Afbeelding

Ik vind het een prachtdiertje :+:
Maar waar ik me het meeste zorgen om maak is toch die maanblindheid .. ik heb er geen ervaring mee, weet er ook praktisch niks over en lees niet zo leuke dingen ... Dat het nu al 2 jaar stabiel is, betekent dat ook iets? Of kan het net zo hard weer omslaan? *gaat nog wat verder opzoekingswerk doen*

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:48

Ik heb op dit moment ontzettend veel plezier van mijn 23 jarige haflinger die nu bijna anderhalf jaar weg is uit de manege waar hij 18 jaar trouwe dienst erop heeft zitten.
Pony was ook heel erg aan zijn pensioen toe, was vermagerd en wilde niet dikker meer worden.
Is verhuisd van altijd op stal met af en toe los in de paddock naar 24/7 weidegang met schuilstalletje, onbeperkt hooi en nauwelijks krachtvoer en hij is in topconditie, of eigenlijk zelfs aan de dikke kant.

Ook had ik verwacht dat ik vooral een grasmaaier zou krijgen, waar ik af en toe een heel rustig bosritje met veel stappen mee kon maken.

Maar niets is minder waar, hij is weer zo fit als een hoentje en gaat minimaal 2x per week mee het bos in voor minimaal een uur, maar ook af en toe voor 2-3 uur. En het zijn zeker geen rustige stapritjes, meneer is altijd in voor een paar flinke sprintjes en als hij moet stappen, vindt hij dat eigenlijk maar niets. Ik fiets ook 1x per week met hem, en longeer of rijd nog 1x per week in de bak. Als ik hem niet in beweging houd, wordt hij stijf en gaat zich vervelen, dan zie ik hem echt inzakken, ook kwa uitstraling. Dan staat hij wat zielig voor zich uit te kijken, dat hoor ik ook van stalgenoten als ik hem een weekje niet gereden heb ivm drukte op het werk ofzo.

Als hij lekker mee mag, vindt hij het helemaal geweldig.

Ja, hij is de jongste niet meer, dus hij heeft minimaal 20-30 minuten warmdraaien nodig. Dan stapt hij en het liefst in een slakkentempo. Maar zodra zijn spieren en gewrichten op temperatuur zijn, dan is dat slome echt over.

Kortom, ik heb er geen moment spijt van gehad, dat ik "Ja, graag!" heb geantwoord toen mij werd gevraagd of ik Jip een goeie ouwe dag wilde geven.

Zijn oude bazinnetje (die gestopt is met haar manege-activiteiten) komt nog regelmatig bij ons op bezoek, rijdt hem af en toe ook nog en is ook helemaal blij dat hij er zo goed uitziet.

Ik zeg dus, ja het is zeker haalbaar om een oudere pony nog een poos gelukkig bij je te houden.
Waar ik wel rekening mee zou houden, is dat de pony waarschijnlijk wel gewend is aan een aardige portie aandacht, als ex-manegepony zijnde. Het kan best zijn datie ook wel graag die aandacht wil blijven behouden en toch nog regelmatig mee zou willen voor een ritje. Althans, ik merk aan mijn pony datie duidelijk minder gelukkig is, als hij níet mee mag.

friesiszwart

Re: Oude(re) manegepony adopteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 07:18

Als je de middelen hebt kun je het doen, anders zou ik er niet aan beginnen.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 07:55

Als je het financieel aankan, direct doen :)

Ik heb Bo'ke ook nog veel in mijn lessen gehad, wat een scheetje :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 08:17

ik zou het wel doen,als je het geld er voor hebt,ook is het fijn dat hij onder contrakt gaat zopu je er niet meer voor kunnen zorgen gaat hij terug naar goede mensen.als je hem neemt en zelf wil je niet rijden kun je misschien nog een leuke verzorgster vinden vooir hem,voor de blindheid zou ik hem niet laten staan.succes

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 08:28

zwieke schreef:
Als je het financieel aankan, direct doen :)

Ik heb Bo'ke ook nog veel in mijn lessen gehad, wat een scheetje :)

helemaal mee eens wat een poepie zeg om te zien

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:02

18 is in ieder geval nog jong, zeker voor een pony (met een beetje geluk is het paardje net over de helft van het leven).

Als je er een goed gevoel bij hebt, het kunt betalen, en echt iets met specifiek deze pony hebt: doen :j

Maanblindheid kan zo weer opspelen, en het blijft wel altijd een zorg...

Mijn eerste pony (intussen door ouderdom overleden) was 28 jaar toen ik haar kocht van de manege. Voor mij een leerpaard voor de eerste tijd (ik kon echt net blijven zitten..., en met haar kon ik veilig op buitenrit), en ik kon haar de oude dag geven die ze zo verdiende. Ik had het echt niet beter kunnen treffen. Zo'n lieve schat, ze kwam zo heerlijk tot rust bij ons... Ze is nog 5 jaar bij me gebleven, tot ik haar uiteindelijk een zacht einde kon/moest geven.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:22

18 jaar, dat beestje kan nog geruime tijd mee hoor.

Ik zeg: DOEN met dikke hoofdletters.
Kun je nog een heel leuk bospaardje aan overhouden.

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:24

Ik zal het doen

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:26

Ik zeg doen :j
achttien jaar is nog niet eens ze heel oud. Je doet het paradje, en ik denk jezelf ook, een groot plezier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:27

Bedankt voor de reacties!

@ Zwieke : echt? Tijdens de bloso-kampen dan ofzo? Of ken ik jou en weet ik dat niet meteen ? :')

Op zich, in theorie, heb ik het geld en kan ik ook een eventueel nodige operatie (oog verwijderen) betalen :j
Natuurlijk kan er altijd wat gebeuren, waardoor die financiële zekerheid wegvalt .. maar dat is bij iedereen .. En dan is het inderdaad voor mij ook een geruststelling dat hij onder contract staat en gewoon terug naar de opvang kan :j Maar in principe is dat niet nodig natuurlijk ;)

Het eerste struikelpunt is de pensioneigenaar .. Moet het natuurlijk daarmee overleggen of die het ziet zitten om een extra paard (naja, pony) erbij te hebben. Want ik wil hem wel bij die van mij zetten, om die van mij te hebben en dan deze op een heel andere plaats zie ik niet zitten, is ook onhandig natuurlijk ... Dus dat is de eerste stap, want als die neen zegt is het verhaal al voorbij ... Dus hoe zou ik dat aanpakken?
Ik ben aan het denken om toch via e-mail te werken, want ik ben momenteel ziek en echt niet in staat om er naartoe te gaan (ook via telefoon is geen optie want ik heb amper een stem :+ ) en heb toch het gevoel dat het beter is als ik er snel komaf mee maak zeg maar (als het neen is ben ik meteen uit mijn droom, en als de pensioneigenaar het ziet zitten kunnen we nog altijd rond de tafel gaan zitten om alles precies te bespreken) ... Of zou dat helemaal verkeerd overkomen? Wat vinden jullie?

Zie ook nog de reactie van een verzorgster .. denk dat er iemand wel heel blij gaat zijn moest het doorgaan :j Heb een 12-jarige meid die [***] verzorgt, maar [***] is nu niet het type pony waarbij ik zeg "kom, doe maar .. ". Niet omdat hij stout is, maar omdat hij alles goed onthoudt :+ En het gaat nu net zo goed tussen [***] en mij en dat hou ik liever zo, zonder invloed van anderen zeg maar :o En ik denk, maar ben niet zeker, dat zij [***] misschien ook nog gekend heeft, ze wist mij in ieder geval (vorig jaar ofzo) te vertellen dat hij niet meer op de manege stond ;)

Ik trek ze trouwens wel aan moet ik zeggen ... Mijn pony heeft eczeem maar no way dat ik hem daarvoor had laten gaan, en mijn hond heeft epilepsie :+ Die laatste is trouwens ook een adoptantje uit het asiel, en ondanks zijn probleem heb ik er nog geen moment spijt van gehad ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 17:00

Ik heb contact gehad met de pensioneigenaar, deze ziet het niet zitten ... Vooral omwille van een reden waar ikzelf ook mee zit: mijn eigen pony. Die van mij is echt geen simpele pony, heel dominant en hij accepteert eigenlijk geen andere ruinen als hij bij zijn merries is. Er staat momenteel wel een ruin en daar kan hij ook mee samen, maar weer niet als 'zijn' merries in de buurt zijn .. Als jullie het snappen ;) En ja, om dan het risico te nemen er een half-blinde ruin bij te zetten... Dat is iets waar we allebei over twijfelen .. Je kan het natuurlijk altijd proberen, maar het hoeft maar 1x mis te gaan en dat wil ik natuurlijk ook niet voor de pony ... En verder is een extra viervoeter natuurlijk altijd extra zorg.

Misschien dat ik ooit eens een ander paardje op die manier kan helpen ... Maar ik denk dat deze wat te vroeg komt :) Jammer ...