Paard bijt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jalindraatje

Paard bijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 07:24

Hoi! Aangezien ik hier nu toch al een tijdje mee zit wil ik het hier eens opgooien en kijken of ik er wat mee kan.

Mijn paardje bijt dus veel, voorla bij het opzadelen met name. Het zadel is op maat gemaakt dus pijn is bijna helemaal uitgesloten :) . Ik dnek dan altijd goed gedrag belonen en slecht gedrag negeren maar dit lijkt niet te werken, al 2 jaar lang bijt ze vrolijk door ;). Stilaan ben ik dit wel beu aan het worden.. Mijn vingers zien om de 5 seconden blauw van wéér een beet van mjn merrietje.

Weet iemand hoe ik misschien juist moet reageren op haar gedrag? Of ik er iets kan tegen doen? Brand los!

Bedankt!

tamary

Re: Paard bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:38

Last van singelspier (onder de buik), tandproblemen of maagklachten kunnen protest met opzadelen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:00

misschien iets aan haar rug?(dat kan met het zadel te maken hebben, hoeft niet)

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:12

Het vervelende is dat als ze dat al zo lang doet het ondertussen ook aangeleerd gedrag zou kunnen zijn geworden. Dan is het misschien ooit begonnen omdat ze pijn had oid, maar doet ze het nu gewoon omdat ze dat nou eenmaal doet. Afleren is meestal heel moeilijk, iets nieuws aanleren is dan makkelijker. En daar zou je dan iets creatiefs op moeten verzinnen... Helpt het bijvoorbeeld als ze staat te eten? Ik noem maar een dwarsstraat, of op ieders anders is gefocusses? Ik zadel mijn paard tegenwoordig met wat hooi op stal. Hij is waarschijnlijk niet zo prettig zadelmak gemaakt, of hij heeft dat in ieder geval niet als prettig ervaren. Hij bijt niet, maar ging 'uit' zodra ie zn rijspulletjes aankrijgt. Zodra ie dan weer 'bijkwam' zeg maar, reageerde hij nogal heftig en geschrokken. Nu hij wat hooi krijgt om te knabbelen is dat over en blijft ie er geestelijk bij en is het veel minder spannend voor hem; hij staat dan laag met zn hoofd en kan knabbelen, beide werkt ontspannend voor een paard.
En wat ook nog kan, is het aansingelen in heel veel kleine stapjes verdelen en dan iedere keer dat een stapje goed gaat, dat belonen en het zadel weer afdoen. Betekend alleen wel dat je dan zonder je zadel op je paard moet gaan zitten, totdat ze alle stapjes zonder problemen doorloopt... Weet niet hoeveel geduld je hebt ;-)? In ieder geval moet je eerst mogelijke lichamelijke problemen hebben uitgesloten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:43

Tjaaaa , alle opties zijn hier mogelijk als oorzaak.
Maar het gedrag is niet aanvaardbaar, en zou gecorrigeerd moeten worden, hetgeen nu dus niet gebeurt, het paard denkt dat dit wel kan en mag, dus wie is hier in de fout, zeker niet het paard, die gebruikt nu de vrijheid die hij al die jaren al kreeg, en das op zich heel normaal gedrag.
Het is nu zaak als begeleider , de leidersrol ernstiger op te nemen, en dus correct te corrigeren.
Ik zou je aanraden dit niet op eigen houtje te doen, neem eens een speciaal lesje , zodat jij je eigen gedrag kan leren aan te passen, en je zal bijna dadelijk, een heel ander paard zien.
Dit is niet moeilijk, maar je moet het wel leren.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:34

Elk paard vind het niet fijn om een singel die strak om zijn buik zit te dragen. Het ene paard laat dat niet merken het andere paard laat het merken door gaan bijten. Idd negeren als ze bijt. Het kan ook zijn dat hij buikklagten heeft, het kan ook aan de singel liggen. Is die te hard waardoor ze misschien wonden heeft of heeft gehad dat ze daarom je misschien daar voor wild waarschuwen? Elk gek ding kan je maar bedenken voor gedrag. Ik zou toch maar eens goed naar der gaan kijken als je aan het singelen bent. Misschien vind je de oplossing. Succes!

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:21

Is jouw singel wel lang genoeg zodat je rustig aan kan singelen of kost het je moeite om bij het eerste gaatje te komen?
Als ze je wil bijten is negeren niet altijd de oplossing inderdaad.
Je mag best boos worden en je stem verheven en als ze niet reageerd der een tik geven (niet op der hoofd want dan kunnen ze kopschuw worden, het gaat vooral om het schrikeffect dus je hoeft niet hard te slaan)
Aangeleerd gedrag kan je ook af leren

Naomi_JRSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:22

Misschien eens proberen om de singel ietsje losser te doen..?
Of is ze uit het zadel gegroeid?
Misschien zit er wel een raar dingetje in het dekje dta haar kriebelt of schuurt?
En anders het goed gedrag belonen en fout gedarg negeren blijven volhgouden!

jet99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:45

verveling?! misschien moet ej haar meer buiten zetten met vriendjes of meer verschillende dingen doen? ;)