wie verantwoordelijk schade lease paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ShiningStar1

wie verantwoordelijk schade lease paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 17:04

Ik ga binnenkort mijn paard leasen aan iemand in NL. Ik belde net met een verzekeringsmaatschappij omdat iemand zei dat ik verantwoordelijk was voor de schade die mijn paard zou aanrichten in de periode dat hij daar is en ook informatie winnen voor een verzekering van het paard.

De man vertelde mij dat ik niet verantwoordelijk ben voor de schade die hij daar aanricht omdat ik niet de bewaker was en dat de leaser het paard in de familiale verzekering moet nemen of polis burgerlijke aansprakelijkheid.

Ik dacht wijzer te worden maar dat is dus niet :+. Wie is er nou verantwoordelijk als hij daar de boel gaat afbreken bij manier van spreken?

Celiien

Re: wie verantwoordelijk schade lease paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:05

Ligt er helemaal aan wat voor een soort leasingcontract jij zelf opstelt, volgens mij!

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 17:07

Dus als ik erin zet dat de leaser er verantwoordelijk voor is, dan is dat zo?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:11

in België is het alleszins zo dat als je je paard least aan iemand, je het daar ook inbewaring geeft en dan is die persoon verantwoordelijk voor het welzijn van het paard en alles eromheen. dus ook als het paard uitbreekt etc. Op je mutatiedocument moet je dan ook de sanitair verantwoordelijke laten veranderen...

Ik heb zelfs eens in een artikel gelezen dat mensen voor een chip controle hun paarden moesten afladen op de parking van de autostrade. Een passant biedt aan te helpen en haalt dus 1 van de 5 paarden van de vrachtwagen... Achteraf beseft hij: "wat als het paard zich losrukt en op een auto springt". De jurist antwoorde hierop: "aangezien u het paard vasthield was u op dat moment verantwoordelijk voor dat paard en zou een eventueel incident ter uwe laste komen"...

Goed nagaan, want wetgeving in NL was dacht ik iets anders...

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 17:16

En die sanitair verantwoordelijke is dan de bewaker?

De man zei ook als hij bij u op de weide uitbreekt ben jij verantwoordelijk maar als dat 200km verder is, ben jij niet verantwoordelijk.
Mutatiedocument is dat verplicht in NL?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:21

ja zo is mij verteld dat de sanitair verantwoordelijke en zijn adres het adres is waar je paard gestald staat en diegene is die instaat voor de dagelijkse verzorging en dus het meeste handelt met je paard... Misschien CAP eens mailen, daar stond ook dat vb dat ik aanhaalde in...

Mijn verstand zegt dat als je je paard verhuurt (voor langer dan een uur of dag) de huurder dit hoort te onderhouden als een goede huisvader en het als eigen beschouwt. Bijgevolg de verantwoordelijkheid op zich neemt en de nodige maatregelen neemt om incidentjes te vermijden. Het enige detail is dat hij geen aankoopbedrag heeft moeten ophoesten en dus niet de eigenaar is.

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 17:25

Aha nu ben ik al een heel pak wijzer! Bedankt! ;)

Edit: heb naar het VLACO paard een mailtje gestuurd :)

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 11:19

En als in het contract staat dat de gebruiker verantwoordelijk is. Is dat dan goed?

Ik weet ook niet hoe het zit in NL ivm de wetgeving :+

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:15

Als ik iemand anders op mijn paard laat rijden (leasertje) dan ben ik ten alle tijde verantwoordelijk als er wat gebeurd.
Ik ben namelijk de eigenaar van de pony.

Probeer anders even de verzekering van die mensen te vragen hoe het zit.

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 09:53

Ik heb naar de verzekering gebeld en die zeiden dat ik niet verantwoordelijk was omdat hij 200km verder komt te staan.

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 10:46

Als ik hem naar NL wil laten gaan, moet ik het paspoort op naam laten zetten, dit moet ik samen met het registratiebewijs opsturen naar het stamboek NRPS. Is dit hetzelfde als eigendomsbepalingen?

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:34

Paspoort moet toch wel op jouw naam blijven staan, als eigenaar van het paard? Dat zou ik niet veranderen.
Of gaat het leasen niet meer door, ik zie dat je ook een 2 jarige te koop hebt staan, gaat het om dat paardje?

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 13:52

Het leasen gaat niet meer door. Omdat het heel veel geld gaat kosten om hem op mijn naam te laten zetten (is niet gebeurd omdat dat in BE niet moet).
En daarom (en nog andere redenen) staat hij te koop.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:02

Wat jammer, succes dan maar met verkopen.

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 14:09

Bedankt :)