Waarom worden paarden fris van harde wind?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Waarom worden paarden fris van harde wind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 14:55

Hallo allemaal,

Het valt me altijd op hoe paarden fris en drukker worden van harde wind. Mijn verzorgpaard is redelijk bomproof, maar zodra het waait is meneer ineens een stuk meer voorwaarts, en ruisende brandnetels naast de bak zijn dan toch wel erg interessant en daar moet toch wel af en toe uit de buurt gebleven worden. Er viel een takje naar beneden en meneer sprong ineens een stuk opzij. Natuurlijk geldt het niet voor elk paard, maar volgens mij worden de meeste toch wel druk van (harde) wind. Waarom? Het is maar wind, denk ik dan. Ik ben nieuwsgierig wat 'bokt' hier van denkt?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Waarom worden paarden fris van harde wind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:58

Oh hou maar op. Als het in zeeland stormt nou dan reed ik Flame met gekruiste vingers naar de langste dijk die ik vinden kon, liet haar een paar kilometer lang gaan en pas dan kon ik weer enigzins opgelucht ademhalen. :+
Het waarom? Achja zelf krijg ik het van zulk weer eigenlijk ook wel in mijn bol...

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:00

Gypsy schreef:
Het waarom? Achja zelf krijg ik het van zulk weer eigenlijk ook wel in mijn bol...
Idem :j

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 15:05

Shanelle schreef:
Gypsy schreef:
Idem :j

Daar heb ik zelf niet zo'n last van, misschien ligt het daaraan dat ik het niet helemaal begrijp :+
Alhoewel ik denk dat als ik op een dijk zou rijden met windkracht 10 ik ook wel lekker zou willen rennen :)
Laatst bijgewerkt door Century op 27-05-11 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:06

Ik dacht dat het ook kwam door het geluid. Omdat paarden erg goed kunnen horen en dan met die wind erbij er nog meer herrie enzo is. Maar misschien heeft iemand mij wel een fabeltje verteld haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:08

Alles wappert en flappert hè, net 100000000000000 vlaggetjes overal. En dan die fluitgeluiden erbij...

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:09

Ik heb ergens gelezen dat ze onrustig zijn omdat ze door die wind zelf bijna niets meer horen en dus ook niet goed horen wanneer er gevaar loert ;)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:10

Tja waarom, je kunt het ze niet vragen, misschien dat de wind in de oren irriteerd.
Maar ik word zelf ook altijd erg onrustig bij harde wind, en ik weet dat ook meer mensen dat hebben.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:18

Ah meer mensen hebben het, ja ik heb bij dat weer altijd zoiets van yeaahhhh crossen, zeker op de zeedijk haha.

LotteEnRypke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:20

Ik heb hetzelfde gehoord als Xeliine. De harde wind verdringt geluiden en geuren die anders gevaar kunnen betekenen, dus zijn ze alerter en schrikachtig.
Als het echt hard waait ga ik ook niet naar buiten omdat mijn paard dan minder verkeersmak lijkt. Op begrip van medeweggebruikers / mederecreanten dat hij druk is 'vanwege de wind' hoef ik ook niet te rekenen, snappen ze niet :(

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:20

Een paard is een vluchtdier en de ogen van een paard zijn minder goed dan zijn gehoor.
Dus als het waait vangen ze geluiden minder goed op.
Bovendien wappert er veel meer etc, de omgeving is veel onrustiger.

Ik vind het ook wel van paard tot paard schelen.
De mijne valt het wel bij mee, maar mijn vorige paard was bijna niet te hanteren in de storm.....

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:11

Mijn ene paard word er vrolijker van op de een of andere manier, is dan superheerlijk te rijden. Komt omdat ze dan nóg voorwaartser is denk ik. Mijn andere merrie moet dan overal van schrikken, maar als die dan een bpaalde hoek niet in wil prik ik een keer flink met binnenbeen en dan weet ze weer hoelaat het is. Vertrouwen weer terug. :)

Wordt persoonlijik ook niet drukker van de wind :n

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:15

raket schreef:
Een paard is een vluchtdier en de ogen van een paard zijn minder goed dan zijn gehoor.
Dus als het waait vangen ze geluiden minder goed op.
Bovendien wappert er veel meer etc, de omgeving is veel onrustiger.

Ik vind het ook wel van paard tot paard schelen.
De mijne valt het wel bij mee, maar mijn vorige paard was bijna niet te hanteren in de storm.....

eens!
Een paard in het wild kan niet zo goed meer horen en zien of er een leeuw/tijger door het gras sluipt op zoek naar prooi, alles knispert en alles beweegt dus dan zijn ze meer op hun hoede.
Dat is dus hun instinct en als ze er niet meer op zouden reageren zijn het geen normale paarden. Alleen het ene paard is van nature meer sceptisch dan de ander en raakt er sneller van in de stress.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:16

Het valt inderdaad wel op, ik vind het niet zo erg.
Vindt het wel leuk als er af en toe een beetje pit in zit.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:17

Hier ook een fris paard met wind.. Mijn meestal erg brave rustige verzorgpaard, was gister met de harde wind ook ineens enorm fris. Sprong met 4 benen de lucht in terwijl ze BINNEN op de poetsplaats stond.. Heel haar humeur was wat onstuimiger dan normaal.. Zelfs met rijden in de Jawel, binnenbak ! (Waar je de wind amper hoorde)

Ze kwam overigens wel net van buiten...
De paarden die al uren binnen stonden leken hier een stuk minder last van te hebben..

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:17

Mijn paarden worden niet frisser, denk dat het ook groot deel de ruiter is die het effect vergroot op het paard (en andere paarden die opstoken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:19

Het is bewezen dat kinderen tot de 16 drukker worden als het waait, ik gok dat hetzelfde geld voor paarden...

Bovendien, de suizende wind van onbekende afkomst kan erg angstaanjagend zijn (het blijven natuurlijk beesten, je kent het wel.) :j

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:20

en het is ook voorjaar niet te vergeten.... lekker gek doen!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:22

Het is omdat ze dan niet goed kunnen ruiken. ;)

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:34

Volgens mij komt het ook omdat ze door de wind minder kunnen horen/ruiken naar het gevaar wat eventueel op de loer ligt.
Ook is de kans op vallende takken of iets groter en daar zijn ze zich op behoedt.
De paarden die ik ken zijn vaak op open vlaktes (waar het nog harder waait) rustiger dan dat we in het bos rijden