Mijn paard laten verhuren. Wat komt hier bij kijken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Mijn paard laten verhuren. Wat komt hier bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 12:59

Ik heb géén idee of het hier goed staat, maar heb ook geen idee waar het anders hoort.

Goedenmiddag allemaal,

Het zou fijn zijn als het volgende serieus genomen kan worden..

Ik ben een 15 jarig meisje en heb altijd veel geld gehad op mijn spaar rekening.
Moet mijn paard geheel zelf betalen en ook als hij ziek is. (Tuurlijk springen mijn ouders zo nu en dan bij)
Voor het eerst werd mijn kwpn ruin afgelopen winter erg ziek, hier heb ik veel geld aan uitgegeven. Dat leek allemaal geen probleem. Helaas werd het herstel wat duurder dan ik verwachte.
Olivier is er weer helemaal bovenop gekomen. Maar ik daarintegen sta momenteel 100,- in de schuld bij mijn ouders.
Ik heb 3 banen, maar helaas schijnt dat nog niet genoeg te zijn en het lijkt wel dat mijn schuld steeds hoger wordt. (Telefoonrekeningen zullen toch betaald moeten worden, of je nou geld hebt of niet. Dit hebben mijn ouders dus al 3 x voorgeschoten.)
Ik werk thuis in huis ook voor geld, maar ook dat schiet niet erg op.
Meer dan 3 banen kan ik (en mijn lichaam) écht niet aan.

Ik kwam op het idee om mijn lieve vriendje misschien uit te leasen.
Alleen weet ik helemaal niets van leasen. Misschien is het geen goed idee, dat weet ik niet.
Het is een voorstel.

Kan iemand mij vertellen hoe dit in zijn werk gaat, wat ik qua geld kan verwachten en wat ik qua leaser(ster) moet/kan verwachten?
Hoe ga ik dit regelen?

Ik hoop op jullie reactie's.

Groeten, [Giolli].
Laatst bijgewerkt door Giolli op 26-05-11 13:10, in het totaal 2 keer bewerkt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:01

wil je je paard helemaal gaan verleasen of voor een paar dagen per week?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 13:03

quartel schreef:
wil je je paard helemaal gaan verleasen of voor een paar dagen per week?

Absoluut voor een paar dagen per week!

Maar komt hier dan ook bij dat het paard wel bij mij staat of dat hij weg is?

oOoKellyoOo

Re: Mijn paard laten leasen. Wat komt hier bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:07

Ik neem aan dat je verhuren bedoelt, leasen wilt zeggen dat mensen een bedrag per maand betalen en gedeeltelijk operweek kunnen genieten van het paard, en als uiteindelijk de vraagprijs is afbetaald dat is het paard van hun , bij verhuur blijft het paard ten alle tijden van jou ,
Kortom; Leasen is iets aankopen op afbetaling

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:09

Dan was je spaarrekening niet zo groot (erg veel geld volgens jou).

Als je maar voor een paar dagen in de week laat leasen, dan zou ik zeggen de helft van het stallingsgeld.

Omdat het maar een paar dagen per week is, dus staat ie gewoon op jouw stal tenzij het het voor de 100% laat leasen.

Ik zou er maar wel hele goede afspraken over maken en vastleggen op papier.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 13:10

oOoKellyoOo schreef:
Ik neem aan dat je verhuren bedoelt, leasen wilt zeggen dat mensen een bedrag per maand betalen en gedeeltelijk operweek kunnen genieten van het paard, en als uiteindelijk de vraagprijs is afbetaald dat is het paard van hun , bij verhuur blijft het paard ten alle tijden van jou ,

Nou dat moeten we absoluut niet hebben. :=
Gelijk de titel aangepast!

Ragdollcat: Ik had er ongeveer 500/600 euro op staan. Tja.. dat is voor mij wel veel.
Ik weet dat paarden duurder kunnen zijn als mijn spaar rekening.
Maar voor mij was dat wel veel, laten we het zo stellen. :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:11

oOoKellyoOo: Dat slaat nergens op, leasen is niet "iets aankopen op afbetaling", heeft daar helemaal niets mee te maken. Wat jij bedoeld is huurkoop.

Ik zou lekker een bijrijdster erbij nemen die een paar dagen met je paard bezig mag zijn en die maandelijks een bedrag betaald.
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 26-05-11 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 13:11

GamblersCup schreef:
oOoKellyoOo: Dat slaat nergens op, leasen is niet "iets aankopen op afbetaling", heeft daar helemaal niets mee te maken. Wat jij bedoeld is huurkoop.

Ik zou lekker een bijrijdster erbij nemen die een paar dagen met je paard bezig mag zijn en die maandelijks een berdag betaald.

En een bijrijdster is het zelfde als 'verhuren' toch?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:12

je kunt ook leasen zonder aankoop te doen.......er zijn verschillende manieren om te leasen.

Maar dan zoek je dus een bijrijder tegen vergoeding.
Dan zou ik een advertentie gaan plaatsen en hopen dat je tegen iemand aan loopt die een beetje klikt met jou en je paard.
Ik zelf vroeg voor 3 dagen per week een bedrag van 50 euro per maand.
Later vroeg ik alleen de smid kosten te betalen à 25 euro per 2 maanden.
Dus ja.....of je nier nu op binnen loopt.....ik denk het niet.

er zijn wel mensen die een hoger bedrag vragen maar die zitten meestal zonder bijrijder :+

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 13:12

quartel schreef:
je kunt ook leasen zonder aankoop te doen.......er zijn verschillende manieren om te leasen.

Maar dan zoek je dus een bijrijder tegen vergoeding.
Dan zou ik een advertentie gaan plaatsen en hopen dat je tegen iemand aan loopt die een beetje klikt met jou en je paard.
Ik zelf vroeg voor 3 dagen per week een bedrag van 50 euro per maand.
Later vroeg ik alleen de smid kosten te betalen à 25 euro per 2 maanden.
Dus ja.....of je nier nu op binnen loopt.....ik denk het niet.

er zijn wel mensen die een hoger bedrag vragen maar die zitten meestal zonder bijrijder :+

50,- is idd al best veel voor mijn doen. Maar als ze er echt alles mee mag doen.. is het dan wel reël?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:15

mijn ervaring is dat als je meer gaat vragen de meeste bijrijders het niet op kunnen brengen en je dus niemand gaat vinden.
50 euro is nog redelijk te overzien, bijrijder heeft ook nog te maken met eventuele benzinekosten om er te kunnen komen.
En dan had ik mijn paard nog op een dure pensionstalling staan ;)

Als je een paard op B niveau hebt kan je al minder vragen dan een paard wat beter getraint is

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Mijn paard laten verhuren. Wat komt hier bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 13:16

Paard staat aan huis, dus niet op een stal. :) Telt dat anders?

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:16

Ik zou leasen ook zien als iets wat je op afbetaling uiteindelijk koopt, hoor.. Dit is leasen zonder de optie tot kopen =verhuren.
Ik zou na gaan vragen of je ergens contracten kan vinden van mensen die dit al eerder hebben gedaan en goed nagaan wat jij blijft vergoeden en of wat voor kosten de ander zou moeten gaan dragen. Waar je je paard wil hebben staan en voor hoe lang je wilt dat dit gaat gebeuren. En wat doe je als er iets ernstigs gebeurd: hoe laat je dat verzekeren. Misschien dat je bij een verzekeringsmaatschappij ook wat te weten kan komen over wat er onder een (ver)huurcontract van je paard valt of zou moeten vallen. Helpen je ouders je hierbij?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:18

quartel, dat slaat óók nergens op. Het hangt er maar helemaal vanaf wat voor paard je hebt, wat je in een bijrijdster zoekt en hoeveel mensen er in de buurt zitten die geen eigen paard hebben maar toch willen rijden.

Hier is het bijvoorbeeld heel normaal om 80 euro per maand te vragen voor 3 of 4 dagen in de week. Dan heb je het over een paard op volpension (bijrijdster heeft dus alleen de lusten en niet de lasten, geen stalwerk of andere klusjes), met binnenbak, paardje wat leuk kz'n rondjes loopt (voor de lol je rondjes hobbelen of iets serieuzer dressuurmatig aan de slag) en een sprongetje kan maken. Waar een bijrijdster dus van alles mee kan doen. Ik ken ook mensen die rustig de helft van hun stallingsgeld vragen, en zulke leuke paarden hebben dat er ook mensen zijn die dat er voor over hebben.

En natuurlijk "loop je er niet mee binnen", maar dat kan ook niet met onze hobby ;) Tenzij je het profi doet, je er je werk van maakt. En zelfs dan word je er volgens mij niet rijk van :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:19

jij bent eerder op zoek naar iemand die halve stal wil doen met jou paard. Dus de helft van de verzorging, training en het onderhoud op zich wil nemen. in dit geval blijft DA kosten wel voor jou en hoefsmid kan eventueel nog afgesproken worden dit te delen...

Ikzelf ben er geen voorstander van. Ik heb een bijrijdster gehad, die wou eigenlijk halve stal doen. Aan de ene kant had ik het moeten aannemen, want dat mens reed zo belabberd als iets. Maar ik had liever dat ze van dat geld lessen nam...

Ik ben dan ook van mening dat je dus alleen geld kan vragen om je paard te verzorgen en rijden als, de persoon in kwestie "minder goed" is dan jij en er een zeker risico voor je materiaal en je paard is en er weinig of geen bijdrage wordt geleverd aan het niveau van je paard. Dit is niet het type persoon die ik bij m'n paard zou willen, ook al begrijp ik best dat sommigen op deze manier aan ervaring komen om later een eigen paard aan te schaffen... Als je hiermee kan leven fijn...
Van zodra de verzorger/bijrijder hetzelfde niveau heeft dan jij en je paard mee naar een hoger niveau rijdt, dan vind ik het hele bijrijdgebeuren een win-in situatie waarbij jij minder tijd in je paard "moet" steken en hij toch in conditie blijft en lekker veel aandacht krijgt en de verzorger heeft een paard dat hij/zij als eigen kan beschouwen zonder de aankoop en onderhoud van een eigen paard.
Wanneer de verzorger beter is dan jij , hoor jij die eigenlijk te betalen om je paard verder op te leiden...
Maar da's mijn visie en zo heeft iedereen zijn mening hierover...

Voornaamste is, dat je jezelf er goed bij voelt en in zeker mate "afstand" kan nemen van je paard...
Goede afspraken zijn belangrijk, wat verwacht je: alleen borstelen en rijden, ook stal uitmesten, voeren, ...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:20

[quote="petitparis"]jij bent eerder op zoek naar iemand die halve stal wil doen met jou paard. Dus de helft van de verzorging, training en het onderhoud op zich wil nemen. quote]
Dat zie ik nergens staan. Wat ik ervan begreep wil ze gewoon op een manier wat geld uitsparen/binnenhalen om ouders af te betalen en weer een spaarpotje voor paard te kweken.

TS?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:22

daar bedoel ik wel meer de helft van de kosten ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:22

Toen ik zelf een paard huurde was dat ook bij mensen thuis.
Paard mocht ik rijden wanneer ik wilde en kon al de bijbehorende spullen gebruiken.
Ik betaalde daar ook 50 euro per maand voor.
Ik kon het dier als eigen beschouwen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 13:46

petitparis schreef:
jij bent eerder op zoek naar iemand die halve stal wil doen met jou paard. Dus de helft van de verzorging, training en het onderhoud op zich wil nemen.
Citaat:
Dat zie ik nergens staan. Wat ik ervan begreep wil ze gewoon op een manier wat geld uitsparen/binnenhalen om ouders af te betalen en weer een spaarpotje voor paard te kweken.

TS?

Ik wil inderdaad iemand die Olivier kan rijden op afspraak (!!) en dus niet komt wanneer het zin heeft.
Dit ivm eigen behoefte's van rijden.
Er valt hier niets uit te mesten want ze staan 24/7 buiten met dit weer. :D
En voeren doe ik het liefst zelf.
Het gaat dus echt om rijden en verzorging van het paard zelf.
Tja, en wat moet ik qua hoefsmid/tandarts afspreken?

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:50

oOoKellyoOo schreef:

Nee, dat is niet waar! Bij leassen betaal je voor het gebruikrecht dus iemand betaald jou om je paard te mogen "gebruiken" bij geheel leasen is dit afhankelijk van of je nog wel de DA betaald bijvoorbeeld ?
Leasen is het afkopen van risico, zoals veel bij auto's wordt gedaan. Als de lease afloopt lever je de auto weer in !
voor een paar dagen per week kun je de kosten per maand uitrekenen (tel niet alleen je stal maar ook de msid en "extra's) deel dit door 7 en vermenigvuldig met het aantal dagen in de week dat die persoon gaat rijden.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:52

De tandarts is niet vaker nodig dan misschien 2 x per jaar, die zijn voor je eigen rekening.
Als de nieuwe ruiter naar buiten wil met het paard en daardoor heeft je paard ijzers nodig kan je die wel door de ruiter laten betalen.
Verder heb ik bij anderen niet gehoord een bijdrage voor de smid te vragen.
Ik vroeg daar wel een bijdrage voor omdat ik geen geld vroeg voor het rijden van mijn paard.
Dus in plaats van eigen bijdrage.
was het paard ziek en kon het niet gereden worden dan werd de bijdrage ook uitgesteld tot er wel weer gereden kon worden.

Maar ieder vult dat naar eigen inzicht in.
Het is maar net waar jij je prettig bij voelt en wat jouw verwachtingen zijn.
Kijk anders eens naar wat jij er zelf voor zou willen betalen als je zelf geen paard had.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 13:56

Ik ga het even over een andere boeg gooien. Hoeveel geef jij uit per maand als je met drie banen niet rond kunt komen? Wat voor banen zijn dat dan? Misschien ook eens een kritische blik werpen op je uitgavenpatroon?

Als jij een bijrijdster wilt, betaalt zij voor het rijden. Dit kun je gebruiken als meebetalen voor hoefsmid en dierenarts.Zo doe ik het ook. Mijn bijrijdster betaalt 60 euro voor 2 keer in de week. Dit geld hou ik apart zodat ik daar de hoefsmid van kan betalen.
Ik vind de opmerking dat het niveau van het paard ook nog uitmaakt hoeveel iemand betaalt, een beetje krom. Ook de opmerking over benzine-kosten vind ik niet terecht, de bijrijder kiest er toch zelf voor om jouw paard te gaan rijden? Ik had een bijrijdpaard op 15 km staan, was mijn eigen keuze. Dat mag geen invloed hebben op de prijs die de eigenaar vraagt voor het bijrijden.

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:00

Meid praat met je ouders en regel iets met ze..
Je bent 15 en dat je niet alles financieel redt snapp zij ook wel toch?
Schrijf al je inkomsten is op papier en schrijf al je uitgaven is op papier.. Misschien zijn er wel dingen waar je op kan besparen en kan je zo je ouders afbetalen en toch lekker zelf je eigen paardje blijven doen.

Tenzij je het fijn vind om enkele dagen in de week vrij te zijn en iemand anders op je paard te laten?
Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is als je aan je bureau je huiswerk maakt en je ziet iemand anders in de bak op jou paard rijden... Het is jouw keus maar wellicht staan je ouders wel open voor wat meer hulp.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 14:04

kleinvosje schreef:
Ik ga het even over een andere boeg gooien. Hoeveel geef jij uit per maand als je met drie banen niet rond kunt komen? Wat voor banen zijn dat dan? Misschien ook eens een kritische blik werpen op je uitgavenpatroon?

Als jij een bijrijdster wilt, betaalt zij voor het rijden. Dit kun je gebruiken als meebetalen voor hoefsmid en dierenarts.Zo doe ik het ook. Mijn bijrijdster betaalt 60 euro voor 2 keer in de week. Dit geld hou ik apart zodat ik daar de hoefsmid van kan betalen.
Ik vind de opmerking dat het niveau van het paard ook nog uitmaakt hoeveel iemand betaalt, een beetje krom. Ook de opmerking over benzine-kosten vind ik niet terecht, de bijrijder kiest er toch zelf voor om jouw paard te gaan rijden? Ik had een bijrijdpaard op 15 km staan, was mijn eigen keuze. Dat mag geen invloed hebben op de prijs die de eigenaar vraagt voor het bijrijden.

Ik verdien 2,95 per uur. Ik kan-mag niet vaker werken dan 2 dagen in de week.
Wat dacht je van voer.. Dat is best duur.
Vooral omdat hij vd winter zo ziek is geweest zit hij nu nog aan de herstel brokken.
Mijn uitgaven gaan voorderest naar telefoonrekening.
Daarnaast komen ook nog hoefsmid, ontworming en hij moet volgende week naar de Tandarts...

Britt, Mijn ouders staan er zeker voor open. Maar ze zeggen altijd, jij wilt een paard. Dan zul je hem zelf moeten onderhouden.
Het is nog nooit verkeerd gegaan, en ze schieten echt wel bij als ik hulp te kort kom. Daar zijn ouders voor.. Ze houden me echt wel op het rechte pad.
Maar 100 euro schuld is veel.
Het is mijn paard, en ik vind dat ik mijn ouders dat moet terug betalen.
Vind het een vervelend idee, ik ga nooit uit. Maar als ik eens een feestje oid heb eens in de zoveel tijd moet ik geld lenen en dat wil ik niet..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:08

als je paard nog herstellende is, dan vind ik een bijrijdster niet zo'n bijster goed idee.
ook heb ik het idee dat je baantjes onderbetaald zijn, tenzij je leeftijd hier een grote rol speelt. Maar toch...