Paard teveel energie op buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DJB

Paard teveel energie op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 18:55

Oke, beetje een vage titel, maar het probleem is dat mijn paard echt teveel energie heeft zodra we op buitenrit gaan. Het wordt echt een bommetje. En laat ik nou net van relaxte buitenritjes met een lang teugeltje houden....
Hoe dit op te lossen?

Paard is in de bak braaf, heeft daar niet teveel energie. Schrikt soms wel eens maar dat is ook de leeftijd (5). Is ook goed terug te rijden en let op mij. Ook aan de hand in de bak heel braaf, ik ben wat bezig met grondwerk en ze loopt netjes naast me, staat stil als ik dat doe en reageert goed.
Maar zodra ik het erf af loop (ja ernaast want ondertussen zie ik het niet meer zo zitten om erop te gaan)...loopt ze me omver, dramt ze, schrikt van ieder grassprietje en schiet ervandoor als ze denk dat dat nodig is. Met hoofdstel of touwhalster wandelen maakt geen verschil. Steeds als ze me voorbij loopt zet ik haar stil, wacht tot ze relaxt is en loop dan verder. Dit werkt wel iets, de boodschap lijkt even aan te komen maar na 3 kwartier lopen is ze nog steeds niet relaxt.
Toen ik haar net had ging het wel iets beter en ik dacht dat het met gewoon veel doen wel beter zou worden. Ze was toen beter bestuurbaar buiten met minder energie. Moet daar wel even bij vermelden dat ze toen ondergewicht had en niet lekker in haar vel zat. Nu is ze goed op gewicht en zit lekker in haar vel.
Ik denk dat het een combinatie is van de leeftijd, ze vind het buiten leuk, energie teveel, zit lekker in haar vel. Helaas kan ik in de bak niet zo heel veel doen om haar beweging te geven, is erg klein en slechte bodem dus ik wil graag naar buiten.

Wie weet waar ik moet beginnen om dit probleem op te lossen?

annavosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:00

hallo

hmm das niet zo mooi :?
misschien is logereren in de bak voor dat ja naar buiten gaat een optie?
slofteugeltje ?? borstuig martingaal ?? heb je dat al gebrobeerd ??

groetjes en suc6

DJB

Re: Paard teveel energie op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 19:04

Nou, misschien heb ik het iets verkeerd verwoord maar in de bak is er geen probleem, daar kan ze zich wel gedragen:) Dus longeren lijkt me een beetje overbodig. Ze vind het gewoon erg leuk denk ik om naar buiten te gaan, waar ze energie van krijgt.
Ik heb geen slofteugel/martingaal gebruikt omdat ik het niet eerlijk vind tegenover het paard. Ik kan niet omgaan met het teveel aan energie en daar moet mijn paard dan voor boeten...Alhoewel ik geen ervaring heb met hulpteugels dus kan er ook niet echt over oordelen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:10

Klink als een echtte puber.

Hulpteugels moet je alleen doen met begeleiding van instructrice.

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 19:22

Een echte puber, zeg dat wel ja ;)

Hulpteugels zijn ook niet de oplossing denk ik, daarom zoek ik naar andere manieren. Ik heb wekelijks les, maar niet in het buitenrijden :+ .
Consequent zijn is natuurlijk belangrijk...maar verder? Om nou helemaal niet meer buiten te rijden is ook zo wat. Ben nu een tijdje niet naar buiten geweest en vandaag gaan wandelen, maar dat was dus drama. Zo ga ik er echt niet op zitten.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:27

Ik zie het wel vaker vooral bij jonge paarden, daarom traint mijn jonkie vaak buiten en heel weinig in de bak :j

Weer niet of er net buiten het erf een veilig stukje is?
Anders kan je daar eens poetsen of simpele oefeningen doen, evt. een grasveldje in de buurt opzoeken?
De buitenomgeving moet net zo 'gewoon' voor hem worden als de bak :)

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 19:36

Er is vlakbij een stukje waar het rustig is, loopt alleen een fietspad doorheen. Verder aan beide kanten gras/bosjes. Daar ben ik vanmiddag heen gelopen (over een druk fietspad, daar moet je echt overheen want dat grenst aan het erf) met het plan haar daar wat te laten grazen, maar ik vond niet dat ze het verdient had :o Daarbij werd ik zelf een beetje chagerijnig van het gedram dus zijn we naar huis gegaan (wel op een moment dat ze zich een beetje overgaf).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:05

Heb het toen gewoon opgelosd door gewoon te gaan rijden met mijn fjord (toen hij nog jong was). En wie zoet was kreeg lange teugel en wie stout was moest onderweg aan het werk. En blijkbaar is je paard er nog niet klaar voor relaxten ritjes met lange teugel.

En zeer waarschijnlijk bouw je zelf ook onbewust spanning op wat je paard overneem.

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 20:59

Marcella schreef:
En zeer waarschijnlijk bouw je zelf ook onbewust spanning op wat je paard overneem.

Dat zeker ja! Daarom ga ik er nu ook niet op. Aan de hand ben ik zelf wel relaxt (denk ik), maar ook dan dramt ze. Dan kan ik het wel beter controleren door haar gewoon even stil te zetten en te wachten tot ze weer op mij let (maar dan pikt ze weer een grasje mee als ik 1 seconde niet op let en dat is ook weer niet de bedoeling). Echt eng vind ze het dus niet volgens mij (anders ga je niet staan eten, toch?)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:02

Hoe gedraagt ze zich met andere paarden erbij?

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 21:24

_Dune_ schreef:
Hoe gedraagt ze zich met andere paarden erbij?

Dat weet ik nog niet, staat samen met een ander paard waarmee de eigenaar eigenlijk nooit naar buiten gaat. Volgende week ga ik een buitenritje maken met iemand anders, dus dan gaan we het zien. Maarja, dan moet ik eerst ruim een half uur lopen voordat ik bij dat andere paard ben...Niet dat dat een ramp is maar voor altijd is dat niet zo handig.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:55

Als je dan met je paard gaat wandelen buiten? Zelf gewoon in een normaal tempo blijven lopen.
Wil ze je voorbij, dan stilzetten en even wachten.
Als je dat net zolang herhaalt tot ze achter je blijft,
blijft ze je tempo volgen en gaat het ohz misschien ook wel beter.

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:59

Misschien kan je inderdaad met een ander rustig paard op pad gaan?
En van te voren wel lekker moe maken :j

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:45

voordat ik buiten ga rijden longeer of rij ik ze eerst wat in de bak zodat het 'drukke' er wat af is

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:53

Klinkt precies als het paard van mn zus. En helemaal moe rijden of lang longeren; helpt helemaal niks! (bij dit paard dan in ieder geval :) )
Wat wel helpt bij mn zus' paard; met mijn pony samen buitenrijden. Maar helaas is dat bij jou dus geen optie. Verder inderdaad gewoon veeeeel doen! Wij hebben een klein rondje vanaf stal, waar mn zus al heeeel vaak is geweest met Macho (toepasselijke naam ahum :P) en dit rondje gaat goed. Eerst wandelend, nu onder het zadel. Ook zij is soms nogal bangig, daarom rij ik hem ook wel eens buiten (zus op mijn pony) en dat gaat ook steeds beter.
Ook is Macho aan de hand banger dan onder het zadel; net of hij dan meer vertrouwen in je heeft ofzo. Kan je niet met een vriendin ofzo gaan buitenrijden? Zij lopend, jij op je paard en als het fout gaat pakt zij je paard?

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:53

Ik heb een oudere merrie van 22..superbraaf ook als ik alleen met haar buitenrij...maar zodra ze zand of bosgrond onder haar voeten krijg is ze niet meer te houden..of als ik met meerdere paarden rij..ze moet en ze zal voorop..het is dan echt keihard werken zon buitenrit ..aan de ene kant vind het leuk want er zit nog genoeg pit in die oude muts..maar als je met meerdere rijd en je steeds 30 meter voorop rijd is dat toch wel een beetje jammer..ik rij haar nu bitloos en dat gaat beter..

het is een westernpaard waar altijd barrelraces mee gereden zijn..dus als ze zand onder haar voeten heeft is ze compleet in haar element. het is intensief om dan zo te moeten rijden idd als je liever een ontspannen rit hebt

Naomi_JRSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:04

Heb ik op de manege ook wel eens gehad, dan gaan ze hem altijd even longeren voor we naar buiten gaan, dan word ze wel wat rustiger!

jet99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:53

ongeveer een half uurtje van tevoren ff in de bak instappen, beetje draven en dan enven galoperen! tot je merkt dat'ie een beetje moe begint te worden en dan vertrekken! ;) hopelijk heb je hier war aan en knikker ej er niet af als je paardje een keer wegschiet!

suc6! ;)

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:10

Als ik met mijn jonkies (3 & 4 jaar) aan de hand ging wandelen werden ze ook ontzettend druk en springerig. Alles was interessant en spannend, ze sprongen van hot naar her en sleurden mij mee. Terwijl ze op het erf heel braaf zijn. Laatst besloot ik maar eens met ze aan het werk te gaan. Ik was de oprit nog niet af of ik werd al omvergelopen en opzij geduwd. Toen heb madam stilgezet en laten staan totdat ze wat rustiger werd. Vervolgens ben ik gaan lopen, maar zodra ze mij voorbij wou blokkeerde ik de weg met mijn arm voor haar hoofd/neus. Op de een of andere manier werkte dat super. We zijn misschien een kwartiertje/ 20 minuutjes weggeweest en toen ik terug kwam liep ze braaf achter mij. (Tussendoor ook halthouden geoefend en beloond met wat lekkers.) Ze was nog wel heel alert op de omgeving, maar ze hield nu rekening met mij en luisterde naar mijn commando's en haalde het niet meer in haar hoofd mij voorbij te stormen. Af en toe moest ik nog even mijn arm omhoog doen, maar ze gedroeg zich keurig. Het mooiste moment was toen ik van het trappetje afliep de tuin in met poown achter me aan. Normaal gesproken raakte ze daar in de stress en stormde naar beneden. Nu liep ze braaf achter mij aan. En ze is het nog altijd niet vergeten.

Nu moet ik er wel bij bekennen dat ik shetlanders heb. Die zijn natuurlijk wel iets "handzamer".

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:14

Wat ik altijd deed als m'n paard er vandoor ging, was haar daarna ook door laten galoperen. Dus op het moment dat zij vond dat ze wel genoeg gerend had, moest ze van mij juist door. Ze heeft het hierdoor erg snel afgeleerd.

Hoe ik het nu lees zitten ontspannen ritjes er voor jo nog niet in, dus leidt je paard af met werken. Het is vooral een kwestie van heel veel geduld hebben, op dit moment neemt ie een loopje met je.

_Marjoo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:18

Hoi!

Wat vervelend voor je, maar je paard is nog jong en kan nog veel leren ;)
Ik heb met mijn pony hetzelfde gehad als jij, in de bak was er niets aan de hand , maar zodra we naar buiten gingen barstte ze van de energie.
Het is niet aanvallend bedoelt, maar heb je ooit naar je eigen ehh soort van energie gekeken als je met haar naar buiten gaat? Als jij heel zenuwachtig wordt en steeds denkt 'O God we gaan naar buiten en dan wordt ze druk " dan zal je paardje dit automatisch overnemen en denken " Er is iets aan de hand want mijn baasje is zenuwachtig '' dat denkt ie natuurlijk niet letterlijk (goh) maar ik ben wel van mening dat je paard zoiets heeft.
Dus misschien kan je iets aan je eigen houding veranderen? Als ik jou was zou ik als eerste zelf naast haar naar buiten gaan, en dan gewoon heel relaxt lopen..Als ze gewend is dat het buiten ook relaxt is, kan je erop :D
Gooeed, misschien lost dit niets op maar ik heb wel gemerkt dat als ik relaxt ben, mijn paardje dat ook is, ookal was ze vroeger heul druk ;)
Succes!

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 14:34

Wat een reacties ineens allemaal! Ben een paar dagen weggeweest dus kon niet reageren. Maar hier ben ik weer!

Citaat:
Als je dan met je paard gaat wandelen buiten? Zelf gewoon in een normaal tempo blijven lopen.
Wil ze je voorbij, dan stilzetten en even wachten.
Als je dat net zolang herhaalt tot ze achter je blijft,
blijft ze je tempo volgen en gaat het ohz misschien ook wel beter.

Dit heb ik gedaan, 3 kwartier lang maar het kwartje lijkt nog niet helemaal te vallen. Ging wel iets beter aan het eind maar niet zoals ik zou willen. Maar goed, het is een begin.

Citaat:
voordat ik buiten ga rijden longeer of rij ik ze eerst wat in de bak zodat het 'drukke' er wat af is

Dat heeft dus (ik zou bijna zeggen 'jammer genoeg') geen zin, want in de bak is er geen energie teveel. Al heb ik een uur gereden en is ze echt moe, dan nog komt ze weer helemaal tot leven zodra we de bak uitstappen.
Ik heb al geprobeert om van daaruit een rondje te maken (als soort van uitstappen over 't erf) maar ook dan bedenkt ze ineens dat ze nog lang niet moe is.

En _Marjoo_, dat ik van te voren al wat spanning opbouw is zeker waar, daarom ben ik er ook niet meer op gaan zitten. Heb ook wel een vriendin laten rijden die het probleem niet kent, en er zelf op de fiets naast maar ook dan zijn de inmiddels bekende obstakels eng (terwijl ik van te voren niet gezegt had waar het probleem ligt). Niet dat ik nou iemand op een volledig onbetrouwbaar paard zet om het uit te proberen hoor, want onbetrouwbaar is ze niet. Alleen jong en jolig.

Kreeg van mijn instructrice te horen dat dit echt pubergedrag is, en dat ik er even doorheen moet. Ze denkt dat het daarna beter gaat. Dus dat doen we dan maar!

Heb niet alle reacties precies beantwoord maar het komt wel een beetje op hetzelfde neer...

Iriz712

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:02

Ik heb hier niet heel veel ervaring mee, maar wat ik altijd doe als ik aan de hand geen controle over het paard heb (gevoel dat ie me voorbij wandelt) idd stilstaan zoals jij ook doet, maar ik vraag haar dan ook terug. Het is namelijk zo, als het paard met zijn schouder voorbij jou schouder loopt hij de leidin over jou neemt. Dus net zover terug vragen tot hij met zijn schouder achter jou schouder staat.

Petraa14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:31

Mischien kan je voor dat je op beuitenrit gaat hem even longeren in de bak zodat hij zijn energie kwijt kan? :D

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:44

Mijn pony werd en wordt altijd kei heet buiten. Dribbelen, snuiven, steeds harder willen. Echt ontzettend irritant. In het begin kwam ze ook weleens omhoog en ging ze schuin lopen, galop op de plaats. Allemaal van die geintjes. Nu kan ik zeker drie kwart van de rit met lange of losse teugel rijden.
Hoe?
Gewoon heel veel doen! Dan wordt het buitenrijden want minder spannend. Dan leert ze ook op jou vertrouwen, dat jij wel aangeeft wanneer iets eng is en wanneer ze het best overleeft om er langs te lopen.
Jouw paard vindt het gewoon kei spannend, cool en eng. Het is gewoon pure gewenning. Hoe vaker ik met mijn pony naar buiten ga, des te rustiger ze is.
Als je zelf niet durft: tijdelijk iemand anders die wel durft erop. Dan gaat de nieuwigheid en de extra spanning van het naar buitengaan eraf en dan worden ze vanzelf rustiger. Tenminste dit is een optie ;)