Hulp nodig; mág of moet ik M2 starten???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annumarie

Hulp nodig; mág of moet ik M2 starten???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 14:38

Allereerst; ik heb de KNHS regelementen en Bokt Wedstrijden al van voor tot achter doorgeplozen maar ik kan geen antwoord vinden op mijn vraag:

Ik heb bij de pony's (ongeveer 10 jaar geleden) M2 gestart. Daarna pony verkocht, allerlei andere dingen gedaan en toen begon het weer te kriebelen dus nu heb ik weer een paard. Dit paard was onder z'n vorige ruiter M2 geklasseerd. We zijn dus beiden, in een andere combinatie M2 geklasseerd, ik bij de pony's, paard bij de paarden.

Als ik nu wedstrijden ga starten:
1) ben ik dan verplicht om meteen M2 te starten (omdat we allebei M2 geklasseerd zijn)?
2) hoef ik geen M2 te starten omdat mijn eigen M2 klassificatie bij de pony's was en niet bij de paarden, maar zou ik wel M2 mogen starten als ik dat zou willen?
3) moet ik in het B beginnen omdat ik nog geen klassering heb bij de paarden?

Wie helpt mij uit dit vraagstuk?!?!

Alvast bedankt, Gr. Annemarie

doerakje

Re: Hulp nodig; mág of moet ik M2 starten???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:43

I.m.O mag je geen m2 starten klasse van het paard is irrelevant en jij bent pas 1 x (en nog bij de pony's) M2 geweest. volgens mij is het zo dat je in het m2 mag beginnen met elk paard als je met 2 verschillende paarden m2 bent geweest met winst.. correct e if im wrong?

volgens mij begin je dus in het B

Marnixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:46

Volgens mij moet je M1 starten..

Ik was M2 bij de pony's en mijn paard L2...
Omdat het bij pony's anders geregeld is dan bij de paarden mocht ik 1 klasse terug starten.
Dus L1.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:47

Volgens mij moet je in de gezamenlijke hoogste klasse starten dus idd M2. Maar ik heb er helemaal geen kaas van gegeten :D

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:48

maar dat was met het zelfde paard of niet marnixx? m2 bij de pony's en toen heb je die pony bij de paarden uitgebracht?

Marnixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:50

doerakje schreef:
maar dat was met het zelfde paard of niet marnixx? m2 bij de pony's en toen heb je die pony bij de paarden uitgebracht?

Nee, ik heb mijn pony naar de M2 gereden en toen verkocht.. Het paard wat ik daarna gekocht heb was L2+4
Knhs gemaild en ik mocht L1 starten.

Dit was 4 jaar geleden.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:51

Dourakje, die regel waar jij het over hebt geld wanneer het een paard betreft dat nog geen klassering heeft. In dit geval hebben zowel TS als paard, welliswaar met een ander paard/ruiter, de klassering M2. Dan is de regel waar jij het over hebt niet van toepassing. De klasse van het paard is wel degelijk relevant.

@TS: Normaliter is het zo dat je M2 moet starten wanneer beide M2 geklasseerd zijn geweest, hoewel er volgens met dat flexibele starten wel meer flexibiliteit is ontstaan, maar hoe dat precies in elkaar zit kan ik je niet vertellen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook geen idee heb hoe dat zit als jou eigen klassering van 10 jaar geleden en bij de ponys is. Wellicht kan je contact opnemen met de KNHS om antwoord op je vraag te krijgen?

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:52

Als je beide ooit M2 bent geweest mag/moet je ook M2 starten.
Dit geval is een uitzondering aangezien je de klassering bij de pony's hebt behaald
en je nu overstapt naar de paarden mag je 1 klasse lager starten
dus M1

Klasseringen die je in het verleden behaalt hebt 'verjaren' na 3 jaar dat wil zeggen
dat als je nog lager zou willen starten dus L2 je evt zelfs nog dispenstatie krijgt van het KNHS
aangezien het al 10 jaar geleden dat je gestart bent.
Gewoon even een telefoontje/mailtje naar het KNHS en ze kunnen je het haarfijn vertellen.
Voor dispensatie aanvraag hebben ze tegenwoordig een standaard formulier op de site
die je kunt gebruiken !

Succes ermee

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:53

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 14:54

Falona: als ik er niet uit kom ga ik dat uiteraard doen. Maar ik had verwacht met al die kenners hier dat er wel een duidelijk antwoord uit zou komen ;)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:54

Even alles op een rijtje:
Citaat:
Klassenindeling en nieuw gevormde combinaties
Een nieuwe combinatie kan door middel van de inschalingstabellen achterin dit reglement bepalen in welke klasse moet worden uitgekomen op wedstrijden. Bij het vormen van een nieuwe combinatie (paard/pony-ruiter) zal deze combinatie geplaatst worden in de hoogst gemeenschappelijke klasse (dit geldt voor alle niveaus). De hoogste klasse van een ruiter is die waarin ooit een winstpunt is behaald. De hoogste klasse van een paard is die waarin door het paard ooit een winstpunt is behaald.

Zie ook Inschalingstabellen Disciplinereglement Dressuur: http://www.knhs.nl/objects/00017561.pdf, pagina 29.
Er is een inschalingstabel voor de overgang van pony's naar paarden. Daarin staat dat wanneer de ruiter M2 heeft gereden bij de pony's, met een paard wat M2 geklasseerd is, M1 of M2 mag starten.

TS, in jouw geval kun je gebruik maken van de verjaringsregeling.
Citaat:
Verjaringsregeling
Indien een ruiter, een paard of een combinatie meer dan 3 jaar (36 maanden) niet meer is uitgekomen in de hoogste klasse waarin een winstpunt behaald is, bestaat de mogelijkheid om schriftelijk dispensatie aan te vragen om lager ingeschaald te worden dan in de inschalingstabel staat vermeld.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:55

Kijk eerst maar eens of de KNHS nog je gegevens heeft, van mij was alles kwijt.

Marnixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:56

Annumarie schreef:
Falona: als ik er niet uit kom ga ik dat uiteraard doen. Maar ik had verwacht met al die kenners hier dat er wel een duidelijk antwoord uit zou komen ;)

Hahaha valt tegen, maar weet bijna zeker dat ik en valiantS gelijk hebben...
Enige waar je mee zit is dat het 10 jaar geleden is en daarom zou je verlaging van de klasse aan kunnen vragen met een geldige reden.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:57

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 14:57

Dank je wel allemaal!!

Ik had die tabel idd wel gezien maar vroeg me toen af of dat een verplichting of een mogelijkheid was. Maar dat is nu dus duidelijk!

@kohtje; dat zal toch niet??? Ik wil eigenlijik niet in het B beginnen.....gaan we navragen, dank je wel!

Elise95

Re: Hulp nodig; mág of moet ik M2 starten???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:22

Ik was L2+0 , dus L1 en paard L2+3. Gewoon B gestart :j

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:37

Dit kun je zelf gemakkelijk opzoeken in de reglementen.
En daarom plaats ik hier een slotje, zie voor meer informatie KNHS en Bokt Wedstrijdregels