wijze raad gezocht, wel of niet verkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Donna89

wijze raad gezocht, wel of niet verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 21:50

ik weet niet of hij hier goed staat maar kon hem ook niet ergens anders plaatsen.

Ik zit in dilemma en hoop dat ik met jullie wijze opmerkingen de juiste beslissing kan nemen.
(lang verhaal)

Ik heb sinds 1 jaar een (nu) 16 jarige merrie.
Paardje is eerst van mijn moeder geweest en daarna 3 jaar op manege gebruikt.
Na jaren voor andere mensen paarden gereden te hebben wilde ik weer een paardje voor mijzelf en heb ik die merrie opgehaald.
Na eerst een halfjaar gedoe met onverklaarbare ziektes, hoefzweren, zere rug, niet passend zadel etc etc ben ik pas in oktober begonnen haar echt te trainen.
Na ik december bijna op het punt te hebben gestaan haar te verkopen ivm dat ze volledig in staking ging hebben we door gezet en heb ik haar in een paar maand van een 16 jarig B paard omgeschoold tot super meewerkend M paard (niet uitgebracht) alle oefeningen schut ze zo uit haar mouw.

De laatste maanden is het zo druk op het werk dat ik weinig tijd kan vinden om haar in beweging te houden.
Ik ben al maanden opzoek naar een leuke bijrijder maar omdat te vinden is erg lastig. iemand die capabel en te vertrouwen is om met mijn merrie aan de gang te gaan.

Sinds 2 weken zit ik zonder auto omdat iemand er tegen aan is gereden en kan ik alleen naar stal als ik een auto kan lenen (1-2x per week) dus heb ik haar '' vakantie'' gegeven.

Nu komt het dilemma.
Ik zit erg te twijfelen of ik haar misschien moet verkopen.
nu heb ik wat voors en tegens op papier gezet waardoor het voor jullie ook duidelijk is waarom ik deze gedachte gang heb.
Waarom WEL verkopen;
* ik heb niet genoeg tijd om haar alle aandacht en liefde te geven die ze verdient (tot mijn spijt)
* ik heb het gevoel dat we van elkaar 'uitgeleerd' zijn op dressuur gebied
* ik ben niet meer zo'n bosrijder en springer terwijl het paard dat wel geweldig vind
* paard heeft rugproblemen (gehad) is nu wel stabiel maar mijn overgewicht bevorderd dat niet echt (al zegt mijn instructrice dat ze me makkelijk kan hebben)
* ik wil graag afvallen en fanatiek gaan sporten onder begeleiding waardoor ik nog minder tijd voor haar heb
* een paard hebben staan waar je uiteindelijk zo weinig mee doet kost ook een hoop geld. Geld wat ik heel goed ook anders kan besteden
(buiten het gedoe het eerste half jaar op paard gebied hebben we op prive gebied ook heel wat financiele tegenvallers gehad)

Waarom niet verkopen;
* paard is mijn alles, mijn 'kindje' mijn uitlaatklep, mijn hobby, mijn ontspanning
* heb een jaar zo voor dit paard gekokt dat het jammer is om dat zo op te geven
* ik laat elke maand even naar de rug van het paard kijken voor de zekerheid om problemen te voorkomen. Denk dat het heel moeilijk is om iemand te vinden die dat ook gaat doen.
* ooit zal ik een ander paard gaan aanschaffen als mijn prive leven en iets stabieler uit ziet en ik meer tijd heb (stabieler werk), en ga haar dan voor mijn gevoel 'inruilen'

Nu klinkt het waarschijnlijk bij de voors alsof het paard maar een 'ding' voor me is maar dat is het echt niet, alleen moet ik ook aan mezelf denken en heeft zij er niets aan als ik niet een dierenarts kan bellen als het nodig is. ik niet aanwezig kan zijn in noodgevallen ivm mijn werk. of als ik geen gewicht verlies en haar rug naar de knoppen rij.
haar een jaar stil zetten bijv is voor mij ook geen optie. dat zou betekenen dat ik een 17! jarig paard nog opnieuw moet gaan trainen.
Ik wil echt niet alleen maar rijden maar regel maat vind ik erg belangrijk voor het paard en dat kan ik nu niet bieden

Ook heb ik er aan gedacht een fulltime verzorger te zoeken of haar te verleasen maar als een bijrijder al zo moeilijk te vinden is, hoe vind ik dan iemand voor full time die alles op zich wil nemen?
veulentje er in is ook geen optie aangezien ze nog nooit mama is geweest.

Aan de andere kant ben ik bang dat als ik haar verkoop ik daar zo spijt van ga krijgen, mede omdat dit paardje in principe al 10 jaar in de familie zit.

Wie heeft er wijze raad? wat zouden jullie doen in deze situatie?

(p.s. heb niets aan opmerkingen dat ik er nooit aan had moeten beginnen of dat ik niet goed zou zijn voor het paard oid want de krijgt alles wat ze maar nodig heeft, alleen wat minder beweging en aandacht)

Bluppie

Re: wijze raad gezocht, wel of niet verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:00

Ik denk dat wat er hier ook gezegd gaat worden dat je je hart moet laten kiezen...
Ik persoonlijk zou mijn paardje niet weg doen tenzij het voor haar beter is. Ik denk dat jij in die situatie zit en dat dus met je zelf moet uitvechten. Is het beter voor haar weinig te doen of naar een nieuwe eigenaar te gaan en wellicht niet de zorg krijgen die ze nodig heeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:13

Je zegt dat je er geen veulen mee kunt fokken, als de merrie verder helemaal gezond is kan dat wel maar dan heb je er over twee jaar twee en sta je voor hetzelfde probleem.
Waarom niet een adres zoeken waar ze een jaar lang 24 uur op de weide kan, krijgt ze ook beweging, rugspieren worden op lengte gehouden, jij hebt over een jaar een lager gewicht, beter getraind lijf dus zul je haar dan helemaal niet meer in de weg zitten, oefeningen raakt ze niet kwijt, het is alleen een kwestie dat ze dan weer conditie op moet bouwen.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 22:44

Praktisch gezien zou ik haar weg moeten doen, maar gevoelsmatig hou ik haar liever.
stil zetten lijkt niet erg bevorderlijk voor haar rug. heb haar 3 maand niet hoeven laten behandelen en nu na 2 weken rust had ze wel een behandeling nodig. (komt dan wel elke dag van 10 tot 6 op de wei.) Dus denk dat de beweging haar goed doet. ben beetje bang dat als ik haar een jaar weg zet dat ze daarna zo stijf en stram is in haar rug dat dat nog een hele kluif word om dat goed te krijgen

wat betreft veulen; ik heb altijd geleerd dat als een paard op die leeftijd nog een eerste veulen moet krijgen dat vaak niet helemaal goed gaat
Laatst bijgewerkt door Donna89 op 24-05-11 23:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:26

Donna, als je gek met het beest bent, moet je haar lekker houden. Heb ooit met m'n verstand mijn vriendinnetje verkocht en daar vervolgens jaren vreselijk spijt van gehad. Gelukkig heb ik haar teruggevonden en heb haar gelijk teruggekocht. Ze gaat nu nooit meer weg!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 23:31

@ Sammyoo, ik ben er ook gek mee en wil haar ook wel graag houden maar als ik dan alles met elkaar wegstreep, is dat dan niet erg egoïstisch van me? paardje wil liefst 16 uur per dag geknuffeld worden maar kom soms niet eens aan een half uur per dag aandacht. dan werk ik van 9 tot 9 en dan kan ik het nog maar net opbrengen om even stal te doen en te poetsen

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:37

Ik zou het niet doen en zeker niet als ze je maatje en je allessie is, misschien dat je nu wat minder tijd hebt maar ze staat er toch goed zeg je.
Ik zou dan eerst alles weer op gaan bouwen zoals een andere auto, sporten en weet ik wat nog meer, desnoods gaan sparen voor dressuurpaard en dan kan je altijd nog een keuze maken.
Zoek in de tussentijd door naar een leuke verzorgster/bijrijdster en geniet er zelf ook van in die tussen liggende periode en daarna kan je altijd nog bekijken hoe of wat.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:49

17 is helemaal niet zo oud hoor! Paard is dan middelbaar, niet bejaard. :) Bonfire won op zijn 17e de Olympsiche Spelen ;) We hebben er hier zelf een van 23 (kwpn) die ook pas sinds een paard jaar weer opgepakt is, doet het super. Voor de leeftijd zou ik het dus niet laten.

Ik zou een plekje regelen waarbij ze in een kudde het land op gaat, dan houdt ze zichzelf redelijk in beweging of anders terug naar de manege waar ze eerst ook liep, maar dan onder voorwaarden (vaste ruiters, alleen gevorderden etc) .

Als ze al 10 jaar in de familie is ben ik bang dat je er spijt van gaat krijgen als je haar verkoopt, en dan is het te laat.. Kan je moeder niet tijdelijk delen in de zorg van het paard, om het toch in de familie te houden?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:18

Is het niet mogelijk haar dichterbij te stallen zodat je op de fiets kunt gaan?

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 08:13

@ waves.. het is nou ook niet echt bepaald een bonfire. en die heeft vast niet maar een half jaar echt gewerkt en vervolgens vakantie gekregen om daarna de olympische spelen te rijden.. haha
Die manege is voor mij echt geen optie. Daar is waar die rug problemen zijn ontwikkeld. Ze hadden daar zogenaamd het perfecte zadel voor haar, maar dat ding lag krom op haar rug. Mijn moeder heeft toen afstand gedaan van haar omdat ze het allemaal niet kon betalen. En die weigert nu ook maar een rode cent mee te betalen (ondanks dat ze nog wel steeds vind dat het haar paard is), en niet wil dat ik haar weg doe.

Paard staat nu ong 10 km bij mij vandaan. Veel dichter bij gaat ook niet lukken. zou te fietsen moeten zijn, maar mijn beide knieën zijn beschadigd dus ik kan maar hele kleine stukjes fietsen.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 08:18

Ik zie trouwens geen opmerkingen op financieel gebied.. dat is toch altijd het eerste waar op gehamerd word op bokt? haha

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:20

Sorry hoor;

* heb een jaar zo voor dit paard gekokt dat het jammer is om dat zo op te geven.

Geknokt... in plaats van gekokt.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:27

Ik zou denk ik nog eens heel goed zoeken naar de juiste bijrijder, op die manier hoef je haar niet weg te doen maar krijgt ze wel de aandacht die ze verdiend. Als die bijrijder meebetaalt in de kosten en houdt van buitenrijden en springen zou dat helemaal perfect zijn! Maar goed, dan moet je die iemand wel tegenkomen he ;)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:31

Donna89 schreef:
Ik zie trouwens geen opmerkingen op financieel gebied.. dat is toch altijd het eerste waar op gehamerd word op bokt? haha

omdat de "bokt" moraal is dat je een paard koopt voor het leven ondanks dat je er zelf helemaal (financieel, emotioneel etc etc)onderdoor van zou kunnen gaan. ;)

de beslissing om te verkopen moet je zelf nemen, maar als je nu aangeeft er geen tijd voor te hebben en het financieel niet rond te kunnen breien dan zou ik verkopen.

Andere optie zou verleasen kunnen zijn of in bruikleen geven, dan blijft het jouw paard maar dan zorgt een ander ervoor. Wel alle afspraken en wie voor welke kosten opdraait goed vastleggen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:40

Ander werk zoeken? Van 9-21u is wel erg lang!

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:49

amalarab ander werk zoeken is ook niet simpel. Ik werk ook in ploegen en begin dagen om 5 tot 13.30 en dan als je thuis komt ,
heb je ook totaal geen zin meer om te rijden of zo hoor.
en de andere week heb ik 14.tot 22 uur dan doe je in de voormiddag beter je huishouden. Aangzien men werk ook meer dan een half uur rijden is van bij mij thuis. En dan ree ik in het weekend. En niet alleen rijden maar ook knuffelen, borstelen, ... Maar nu staan ze alle twee zo goed als stil. Soms 1tje in de koets. Ze zijn bijden 23 en net 14 en blijven nu 24 op 24 en 7 op 7 gewoon buiten op de wei staan. En aan gezien het niet voor de komende maanden is dat ik terug zal kunnen rijden wegens zwangerschap. Blijven ze maar gezellig op de wei staan. En ik zou ze ook nooit niet weg doen.

Dus mss moet je naar een eigen weitje gaan zoeken waar ze kan blijven staan met een stal aan.
Waar je haar in het weekend kan gaan loungere of effe mee kan gaan wandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:53

Idd, is wat meer balans brengen in je werk/privé niet een optie?
Is voor meer dingen goed dan je paard alleen.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 15:45

sorry van de spelfouten. heb het haastig getypt op het werk, vandaar. niet alles na kunnen lezen.

Het idee paard voor het leven sta ik niet 100 % achter, Pony heb ik toen verkocht omdat ik met mijn opleiding vast zat. en het was een jonge pony die hard wilde werken. stond ik ook volledig achter dat ik die verkocht. Met dit paard ligt het net ff wat anders.
Ander werk zoeken is inderdaad moeilijker dan je denkt soms. zit hier vast omdat ik niet wat anders kan vinden. maak niet altijd dit soort dagen maar ben uitzendkracht dus als ik iets weiger kan ik wegwezen.

verzorger die inderdaad lekker wil springen en buiten rijden zou top zijn.. als iemand een persoon weet? haha

Balans zoeken zijn we hard mee bezig. zijn nu alleen wat factoren bij gekomen die erg in de weg zitten. oa iemand die mijn auto totalloss heeft gereden en we zitten zelf midden in een verhuizing.
moeten zelf even tot rust komen ook en ons plekje vinden.

Pff vind het zo moeilijk... een top verzorger zou het mooiste zijn... die ook iets kan mee betalen. maar die zijn schaars.. haha

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:49

als ik het verhaal zo lees, merk ik dat je er eigenlijk zelf al uit bent.

je hebt het hart op de goede plaats en wil het beste voor dit dier.
succes :)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:56

Ik zou verkopen niet zomaar overwegen, juist omdat ze zo'n slechte rug heeft. Is dat wel eerlijk?
Er zijn een hoop advertenties waarbij mensen een leasepaard vragen die verplaatst mag worden. Misschien is dat een overweging?

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 16:22

@moonprayer ; Nou ik ben er helemaal nog niet uit dus ben wel benieuwd wat je conclussie is.

die slechte rug is inderdaad een grote reden om haar niet weg te doen. ze word nu regelmatig even gecheckt. die mogelijkheid is er omdat mijn instructrice ook paarden behandeld.
maar niet iedereen heeft die mogelijkheid. helemaal niet als ik haar als recreatie paard zou verkopen.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:35

Ik denk dat je zelf tenonder gaat aan het schuldgevoel wat je nu hebt tegenover je paard, als ik je verhaal zo lees.
Terwijl ik denk dat dat niet nodig is, het is echt geen schande om je paard voor langere tijd op de weide te zetten en misschien maar twee keer per week longeren om haar soepel te houden.
Als je zorgt dat je paard in de weide loopt met paarden waar zij zich goed bij voelt, lijkt het mij geen probleem.

Het is ook geen schande om haar te verkopen, maar als ik jouw verhaal lees denk ik dat je daar spijt van krijgt. Ook omdat je nooit garantie hebt of zij daadwerkelijk goed terecht komt.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:19

Heb je op bokt al een advertentie gezet om een passende verzorgster te vinden?

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 20:28

@toverbal, Bedankt voor je reactie.. iedereen bedankt trouwens.
paardje ziet er gelukkig uit. stond eerst een etterbak bij in de wei maar, staat ze in een leuke rustige groep.

Paysbas, nog niet, wel op marktplaats, maar dan kreeg ik of mensen zonder ervaring of mensen die volgens hen giga veel ervaring hadden maar nog geen fatsoenlijke volte kunnen rijden.
zal vanavond eens wat op bokt zetten
ben op zoek naar of iemand die echt kan rijden en het paard door kan trainen. of iemand die gewoon lekker bezig gaat een knuffelen en beetje beweging geven.
als iemand hier zich aanbied is ook goed natuurlijk! haha

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:39

Bokt lijkt me een goed referentie om een verzorgster te vinden voor je paard.
Als je er wat kiekjes bij plaats bij de advertentie heb je al meer viewers.