Omdraaien en wegrennen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Punetje

Omdraaien en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 16:47

Ik heb een probleem met mijn paard.
Ik heb haar nu al ander half jaar en vorig jaar heb ik het hele jaar in het bos gereden. Ik ben nu met haar verhuisd naar de andere kant van het bos en sindsdien kan ik dus niet meer alleen het bos in. Als ik nu het bos in wil moet ik eerst over een brug heen, dan een heel lang pad rechtdoor en dan komt er een drukke weg. Wanneer ik het bos in ga, gaat ze voor de brug steigeren en omdraaien en rent ze weg, dan kan je niks meer, ze pakt het bit vast en is natuurlijk veel te sterk. Soms heb ik dit ook op het terrein na het rijden in de bak, dit was de eerste maand dat ik op deze stal stond heel erg en nu bijna nooit meer. Als ik aan de hand het bos in ga is er niks aan de hand en als ik samen met een andere paard het bos in ga ook niet. Het is vooral het bruggetje en dat lange pad, eenmaal in het bos is er niks meer aan de hand. Als ik een brug in het bos tegen kom ga ik er in draf/vlotte stap overheen.

Heeft iemand misschien tips voor mij? Ik heb al vaak met haar iets van 5 minuten op het bruggetje gestaan, achteruit overheen gelopen, haar er alleen overheen laten lopen.

Oja, mijn paard heeft 2 jaar bij de bereden politie gewerkt en toen 7 jaar bij de manege, waar ze altijd in de zomer ook het bos in ging.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:43

Misschien een idee, als het echt met wachten en geduld niet lukt.
Dat je dan eerst aan de hand de brug overloopt (omdat je zegt dat dat wel lukt) en daarna opstijgt? Ik weet niet of ze ook op het lange pad moeilijk gaat doen, anders stijg je pas op als je in het bos bent.
Je kan dan steeds wat eerder opstijgen als je over de brug bent en je kan uiteraard ook blijven oefenen op gewoon de brug overgaan. Ik heb met mijn paardje wel eens een half uur voor een brug wezen frutsen (paar passen vooruit paar passen achteruit) totdat hij ging. Maar goed hij draaide niet om en steigeren deed hij ook niet dus ik kan me voorstellen dat het bij jou wat heftiger is.
Succes ermee.

Punetje

Re: Omdraaien en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 13:17

Dankjewel! bij het lange pad doet ze indd ook moeilijk maar ga het proberen, het is alleen wel een beetje groot paard dus opstappen zonder iets is vaak moeilijk..

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:10

Ik ken dat opstapprobleem, ik gebruik altijd een opstapje om op mijn paard te komen :-)

Misschien een al aanwezig opstapje gebruiken (grote steen, boomstam oed) of anders, als je waarschijnlijk een tijdje op hetzelfde punt gaat opstijgen, kan je zelf daar iets parkeren om op te stijgen (iets wat niet permanent geleend zal worden door een persoon die onbekend wenst te blijven).

Ook bestaan er stijgbeugels met een opstapje eraan wat je weer in kan klappen, kan je misschien van iemand lenen als dat je helpen kan (zelf nooit gebruikt dus geen ervaring ermee).

Als je paard bij of direct na het opstijgen niet meteen een tornado gaat nadoen, kan je ook proberen om je ene beugel een stuk te verlengen bij het opstijgen en als je zit deze weer op maat maken. Maar dan moet je wel een paard hebben die meewerkt :-)

En dan steeds als het goed gaat, het opstap punt verschuiven naar eerder op het pad, dan kom je uiteindelijk zover dat je gewoon thuis kan opstappen.

Wij hadden een paard dat ook bang was om alleen het bos in te gaan. De staleigenaar bood aan om hem wel even "erdoorheen te slaan" welk aanbod wij uiteraard niet aannamen. Het was gewoon angst en dan is slaan wel het allerlaatste wat je moet doen vind ik. We pakten het aan door eerst gewoon een uur in de bak te rijden en daarna 5 minuten in het bos (de stal lag midden in het bos). Dat bouwden we langzaam op totdat hij na een half jaar gewoon 3 uur alleen in het bos kon zijn zonder je bij de eerste bocht eraf te bokken en naar huis te rennen. Sommige mensen vinden dat teveel tijd maar ik besteed liever wat meer tijd om iets te leren zodat het paard er ook gelukkig mee is.

Uiteindelijk zet je voor jezelf een realistisch doel, en verdeelt de weg erheen in stapjes die net zo groot zijn dat jezelf en je paard ermee kunnen werken en niet overvraagd worden.

Succes met het bosrijden :-)

Punetje

Re: Omdraaien en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 20:39

Bedankt voor de opstap tips, maar ik heb een endurance zadel :')
Ik stond ik ook op een stal midden in het bos en dat was wel lekker handig, maar bedankt voor alle tips en ik ga ze gebruiken, morgen ga ik met 4 mensen het bos in en ik heb er ook een bij rijd paard bij dat makkelijker het bos in gaat dus we kunnen nu ook wat vaker oefenen :)