Shet jaarling scheren die 24/7 buiten staat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSammyJo

Shet jaarling scheren die 24/7 buiten staat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 14:13

Hoi,

Ik heb sinds een maandje een shetjaarling hengstje die nog heel dik in zijn winter/veulen vachtje zit. Hij had ook luis (moet over 2 weken weer behandelen) en het was bijna niet te behandelen door die dikke vacht.
Gistermiddag lag hij languit in het land en ik zag dat hij het heel warm had. Is het verstandig om hem nu nog te scheren? en kan hij dan zonder dekentje blijven staan ook als het weer omslaat?
Hij verhaart amper (ik kam hem elke dag met zo'n speciale kam) en hij heeft al een vitaminespuitje gehad.

Foto van zijn vachtje van gister:
Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt!

Groetjes, Samantha

Tammy_

Re: Shet jaarling scheren die 24/7 buiten staat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:22

zitten de haren echt goed vast? anders zou je er met een furminator overheen kunnen gaan :)

jufbonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:30

Hun eerste jaar zitten ze dikwijls nog in de dikke vacht, nee? Ik denk dat het scheren op zich geen kwaad kan als het weer omslaat. Als het regent lopen de mijne buiten , vinden ze niet erg! Maar als het te warm is gaan ze in de stal schuilen, dus...

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:33

Misschien kun je de onderkant hals (een brede streep, doortrekkend naar de borst) scheren, de benen en het hoofdje, hij kan dan in ieder geval zijn warmte iets beter kwijt en omdat ie buiten staat en het 's nachts toch nog behoorlijk kan afkoelen is ie dan niet helemaal kaal.

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 11:06

Tam, De haren zit echt nog goed vast hij verhaart amper terwijl het andere shethengstje die iets jonger dan hem is al bijna in zijn volledige zomervacht zit. Denk dus niet dat een furminator veel helpt.

Jufbonte, Mijn andere paarden lopen ook dag en nacht buiten en die hebben een kort zomervachtje en nergens last van alleen de shet heeft zo last van zijn dikke vacht maar vroeg me af of helemaal kaal dan niet te koud zal zijn.

Tosadog, dat is ook een optie ja, al vind ik dat wel heel lelijk haha het is natuurlijk wel beter voor als het weer omslaat.
Zoals vandaag is het ook weer 25 graden hier dan heeft hij het echt bloedheet, hij is ook nog zwart :(:)

Wij hebben trouwens zo'n groot scheerapparaat met zo'n opzetstuk waardoor je dus niet helemaal kaal scheert maar het haar uitdunt en korter maakt is dat ook een optie?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:10

Gewoon helemaal scheren :j
veel lekkerder voor je shet met dit weer. Eventueel bij een "echt goede plensbui/storm, " (dus echt dat het flink plenst) regendekentje op tot de haren weer "normaal" zijn aangegroeit ;)
Maar bij dit weer lekker dekenloos.

Heb mijn vorige minipony ook geschoren paar jaar geleden in april wegens luis, als je ze daarna meteen weer behandelt heb je er vaak geen last meer van :) Hoefde ook geen dekentje op :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:37

Yannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:11

Ik heb mijn shetje een tijdje geleden al geschoren i.v.m. luis. En ik heb deze week haar vriendje Japie geschoren ook i.v.m. luis, nu hebben deze pony's wel een schuilstalletje. Ze hebben ook geen deken om. Ik denk dat het wel moet kunnen in jouw situatie.. Bij z'n shet (bij die van mij iniedergeval wel) groeit het toch wel weer redelijk snel aan. En dan hebben ze meteen een mooi zomervachtje.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:34

Nee niet doen, hij is pas 1 dus hij heeft nog nooit eerder verhaart.
Als hij midden in de zomer nóg niet verhaart/is verhaart, dan zal ik er wel een stuk afscheren, maar niet alles ;)