Eerste springwedstrijd.. Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Eerste springwedstrijd.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 11:02

Heeiii!
Ik heb 2 juni mijn eerste springwedstrijd...
Ik ben een keer lelijk gevallen tijdens het springen, maar ben er inmiddels overheen...
De kriebels zijn er weer, want ik vind het super, dat springen!
Ik heb alleen nog nooit een springpacourtje gedaan, enkel dubbelsprongen, en stijltjes, en kruisjes... (los dus, gewoon simpel een hindernisje in de bak)
Dit komt omdat ik eigenlijk alleen dressuur lessen volg, en we zo nu en dan een sprongetje maken.
Nu zou ik graag wat handige en bruikbare tips willen, omdat het mijn eerste keer is.
Het moeten het liefst wel tips zijn, die ik meteen kan toepassen, zonder echt goed te oefenen daarvoor.
Die kan ik dan even oefenen tijdens het losrijden. Hoe kan ik me na een sprong, meteen goed voorbereiden op de volgende sprong? Ik ben wel eens hindernisjury geweest, en toen hing er aan de ene kant van een sprong een rood kaartje, en de andere kant, een wit kaartje... Mij is verteld, dat je hieraan kunt zien welke kant je op moet? Maar ik zou niet weten hoe je dat nou zou moeten weten? Of is dit niet van belang?

Ik kom btw nu pas met dit topic omdat ik pas sinds gister weet dat ik mee ga doen! :+

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:10

LoveUggs schreef:
Heeiii!
Die kan ik dan even oefenen tijdens het losrijden. Hoe kan ik me na een sprong, meteen goed voorbereiden op de volgende sprong? Ik ben wel eens hindernisjury geweest, en toen hing er aan de ene kant van een sprong een rood kaartje, en de andere kant, een wit kaartje... Mij is verteld, dat je hieraan kunt zien welke kant je op moet? Maar ik zou niet weten hoe je dat nou zou moeten weten? Of is dit niet van belang?

Voorbereiden voor de volgende sprong doe je vooral door voor je uit te blijven kijken. En kijken waar je naartoe wilt. In een lijntje(2 hindernissen in ongeveer een al uitgestippelde lijn) kijkt je op de eerste sprong al naar de tweede, zo blijf je automatisch rechtop zitten waardoor je waarschijnlijk na de sprong gelijk weer controle hebt voor de volgende sprong. verder goed maar rustig sturen. onverwachtse wendingen zullen door een pony die parcoursen lopen niet kent/gewend is niet goedgekeurd worden en zal leiden tot weigeringen.
De vlaggetjes op de hindernissen geven inderdaad de kant van de hindernis aan, recht rood en links wit. Maar als je van te voren goed parcours loopt en altijd aan de kant springt waar het nummertje staat, kijk je daar helemaal niet naar(geen tijd voor).
SUcces!

LoveUggs

Re: Eerste springwedstrijd.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 11:13

Bedankt voor de tips!
Zal eraan denken!

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:01

Ruim rijden !

Ashti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:33

Pfoe... lijkt me niet heel handig om meteen de eerste keer een volldig parcours te rijden op wedstrijd zelf. Is er in de omgeving nergens een stal waar je de bak incl. parcours kunt gebruiken zodat je van te voren al eens kunt oefenen?

Verder is het natuurlijk belangrijk dat je van te voren het parcours goed loopt, zodat je weet hoe de afstanden staan. Goed onthouden of de afstanden tussen bepaalde hindernissen ruim of juist krap staan: dus of je moet doorgalloperen of juist een beetje terug moet komen.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:12

Ik zou eerst even wat parcoursen oefenen, er is vast in de buurt wel een vereniging/stal die oefenspringen organiseert!
Verder wat het parcours betreft, niet gaan voor winst, maar voor de lol dus gewoon je tijd nemen en de rust om ruim te rijden enz..
succes ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 19:02

Bedankt voor de tips allemaal!
Ik weet (uit ervaring van hindernisjury zijn) wel hoe het allemaal werkt enzo. Weet ook dat het een simpel pacourtje word aangezien ik een lagere hoogte heb opgegeven en het mijn eerste keer is. Ik ga ZEKER wat met de tips doen en als ik langer de tijd had was ik zeker een pacourtje gaan oefenen alleen heb ik het nu erg druk met werken...

lYennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:38

Nog een tip: als je geen controle meer hebt over de pony int parcour, draai gerust een volte of probeer terug te gaan naar draf en pak hem dan opnieuw op.

Het is belangrijk dat het de eerste paar keren goed gaat, als je pony eenmaal weet dat hij kan gaan rennen of weigeren, probeer het er dan maar eens uit te krijgen...

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 16:12

Hoe is het gegaan? :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 10:31

Heb 2x foutloos gereden! (caprilli proef, en de springproef)
Ook barrage foutloos gereden, alleen was mijn paard tijdens het inrijden heel goed voorwaards, maar tijdens de proefjes was hij niet vooruit te branden xD
Heb dus ook geen winstpunten gehad...

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:56

Gefeliciteerd ! Maar geen wp Door je tijd?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 13:00

Ja, hij was niet vooruit te branden... En als ik hem een tikje gaf ging hij als een gek bokken op m'n zweep... Ik heb het er dus voor deze keer maar bij gelaten, t was toch mijn eerste keer, en na de eerste proef was ik al helemaal gesloopt... Ik dacht vna, laat ik eerst maar eens die proef rijden, en het gevoel van een pacour springen, eerst eens onder de knie krijgen, voordat ik ook aan tijd en tempo ga werken. Nummers van de hindernissen stonden nou niet echt duidelijk aan gegeven, en ik had het verkeerde boekje van het pacour dus ik kon pas op de dag zelf een beetje proberen in mijn hoofd te stampen hoe de pacourtjes in elkaar zaten! Maar een volgende keer komt er zeker, en dan gaan we ook wat meer aan de tijd werken! En hopelijk weer foutloos!

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 18:58

Oké maar wat voor boekje heb jij dan? Ik doe het altijd op de dag zelf...

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 19:05

Ik had een map van de FNRS...
Maar hier moet je tegenwoordig een boekje voor halen, en die heb ik niet.

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 19:26

Maar was het een knhs wedstrijd ?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 19:56

Zoals er in mijn vorige bericht al stond, was het FNRS :)