Bijten en steigeren aan de hand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saque

Bijten en steigeren aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 01:31

Hallo allemaal,

het begint inmiddels gevaarlijk te worden om met mijn bijna 5 jaar oude ruin aan het handje te lopen. Hij is behoorlijk bang aangelegd en schrikt daardoor heel snel. Soms steigert hij bij zo'n schrikreactie. In dit geval weet ik waar het vandaan komt en probeer ik hem gerust te stellen en beloon ik hem als hij voorbij het 'schrikelement' is.
Mijn probleem ligt echter bij het volgende: mijn paard houdt erg van knuffelen e.d. en dit uit dit ook bij het aan de hand wandelen. Hij kruipt dan als het ware in me. Hij komt de hele tijd met z'n neus bij mijn arm/schouders om aandacht te trekken. Eerst dacht ik dat dit uit angst was, maar ik merk dat hij dit juist alleen doet als hij op z'n gemak is. En dan ineens zijn het zijn tanden die hij gebruikt bij het knuffelen. Bijten dus. Meestal geef ik dan een ruk aan het touw en gebied hem met verheven stem te stoppen. Maar dit werkt juist averechts. Het knuffelen en daarmee het bijten gaat door en sinds kort begint hij in dit soort situaties die meestal enkele minuten duren ineens uit het niks te steigeren. Nu weet ik niet wat ik hiermee moet. Afstraffen of gerust stellen. Iemand een idee? Ook wat het knuffelende bijten betreft?

Saque

anneliesdj

Re: Bijten en steigeren aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 01:35

Waarom zou je hem gerust willen stellen als hij gaat steigeren omdat hij zijn zin niet krijgt?
Probleem is dat je al te tolerant bent geweest, paard krijgt al te vaak zijn zin en heeft inmiddels geleerd dat je wel toegeeft als hij een 'grote mond' opzet.
Vandaar dat hij steigert als je hem terechtwijst voor het bijten.
Dus ja, afstraffen en goed ook. Bijten hoor je al niet te accepteren dus daar moet je al beginnen, dan kun je dat steigeren nog voor zijn.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 01:39

Jouw paard heeft duidelijk les nodig in het respecteren van jouw ruimte. In dit geval is dat steigeren dominant (of is da in iedergeval geworden) gedrag.

Schrikkerig gedrag kun je het beste zoveel mgelijk negeren, dus ook niet na die tijd belonen, daarme beloon je hem alleen maar voor zijn gedrag.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 01:46

Ik ben het toch met beide bokkers eens.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 01:57

Mij is altijd het volgende gezegd, en dit ervaar ik zelf ook wel zo:

Steigeren is een natuurlijke reactie van intimidatie, het dier maakt zich groot om het "gevaar" aan te vallen, omdat het niet weg kan/wil rennen. Op dat moment is de eerste angst dus voorbij. (Wat niet wil zeggen dat het dier niet van zijn stuk kan zijn)

Mijn merrie is nu net 2 jaar geworden en we zijn samen de grote boze wereld aan het ontdekken. Ik ga vaker kleine stukjes met haar wandelen, en net als ieder jong paard, vindt ook zij dat best heel spannend. Ze krijgt van mij rustig de tijd om te kijken, mag best een keer stil staan of hinniken, een pasje harder gaan lopen, maar ik stel de grenzen, we gaan bijv. niet elke 2 meter stil staan, dat is gewoon onzin en uitproberen, dan laat ik wel even weten dat dat niet de bedoeling is. Zo ook vanmiddag, ze zag een zeil in de berm, keek even en toen was het goed, maar voorwaarts ho maar, ik haar vriendelijk gevraagd voorwaarts te gaan, zij op dr achterbenen, en behoorlijk ook. Dat mag ze dus niet, kijken, stil staan prima, een keer pasje achteruit kan ik me ook in vinden, maar steigeren, nooit. Dus ik even heftig reactie gegeven, om daarna weer gelijk kalm te zijn en haar wederom te vragen mee te lopen, wat ze ook braaf deed (al dan niet snuivend). Zulke acties heeft ze wel vaker, maar sinds ik op deze manier bezig ben merk ik duidelijk verbetering. Bij volgende onbekende dingen stond ze wel even stil en snoof, maar steigeren deed ze niet meer, lesje geleerd, daar ligt de grens. Net als met richting huis lopen, prima dat ze snel naar huis wil en hard gaat lopen, maar stap is stap en draf is draf, en ik bepaal wanneer, hoe hard ze stapt moet ze zelf maar weten.

Wat betreft dat vlak achter jou lopen en bijten, ook dan moet jij de grens stellen. Ik voer mijn paarden inmiddels gewoon uit de hand, vooral de jongste (van het wandelen) leert daardoor erg snel, aangezien ze aanraking voorheen ook niet zo prettig vond en stem haar geen ene moer interesseerde (ik heb haar ook nog maar 2 maanden, inmiddels link ik het wel aan stembeloning en een aai over de hals). Op een bepaald moment vond ze zelf dat ze iets verdiend had en kreeg ze het niet kreeg ik een knauw. En tja, dan kreeg zij een knauw van mij, klinkt hard, maar heb je paarden onderling wel eens gezien? Dat gaat net zo, en het werkt super... Mijn andere paard had er een handje van mij domweg te vergeten als ik met hem liep, hij stapte zo opzij terwijl ik daar stond. Maar inmiddels is onze relatie zo verandert dat hij vlak achter me loopt, maar nooit over mij heen, als ik stil ga staan of achteruit loop doet hij dat ook, echter als ik weg"ren" dan draaft hij mee, of hij nou vast aan het touw zit of los achter me loopt in de bak of wei. Oftewel, weer moet jij duidelijk de grens stellen, en vooral ook consequent zijn, niet na een dag denken het werkt niet (zoals ik met mijn paard omdat het eerst erger werd en dan beter), want als je dan stopt werkt het inderdaad niet.

Een paard heeft vooral duidelijkheid nodig, in de daagse bezigheden om te weten welk gedrag gewenst is en welke niet, en met spannende dingen als steun, duidelijkheid is leiderschap, en dat is veiligheid. En dat bereik je niet met slaan of schoppen, puur met grenzen stellen, en die kort maar krachtig laten weten, op het moment dat jouw paard gaat steigeren he roepen en een ruk aan het touw geven, staat paard stil doen alsof er niks gebeurd is en doorlopen, dat idiote gedrag haalt niks uit. Als je een natuurlijke kudde bestudeert zie je ook dat het leidende paard duidelijk is, wie mag met mij eten, wie niet, wie mag naast mij staan, wie niet. De paarden onderin rang stellen die grenzen veel minder, of geven sneller op, ze laten makkelijker over zich heen lopen. Het is funest dat als mens ook te laten gebeuren, het is immers geen konijn die je even optilt en ergens anders neerzet, nee, het is minstens 500 kilo bonk wat je overal mee naar toe kan nemen, omhoog, vooruit of achteruit.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 02:04

Johnnydepony schreef:
Schrikkerig gedrag kun je het beste zoveel mgelijk negeren, dus ook niet na die tijd belonen, daarme beloon je hem alleen maar voor zijn gedrag.

Ik snap denk ik wat je bedoeld, maar de TS misschien niet...

Negeren betekent in de zin van er niet in mee gaan, is er iets engs? Nee, alleen paard vind het eng, jij niet, dus jij blijft rustig (= uiting van leiderschap), het paard zal dan volgens, mits jij duidelijk genoeg bent. En wees voorbereid. Mijn merrie moest verkeersmak gemaakt worden, tuurlijk ben ik niet de eerste keer met haar een een lang touwtje alleen bij de oprit van de snelweg gaan staan, nee, ik heb een ervaren paard wat leider was voor haar (hij is namelijk dominant in de kudde, zij volgt hem) meegenomen, ben op een plek gaan staan waar ik brede berm had (met gras, waar mn ruin dus doodleuk gaat staan eten), en af en toe kwam er een auto langs. De eerste keren pakte ik mijn merrie dan vast bij het halster dat ze iig niet makkelijk weg kon bij een schrikreactie (en ik parkeerde mijn ruin tussen haar in de weg naar huis in). Na een auto of vijf stond ze aan een los touwtje te kijken van onee, daar heb je er weer een maar ging er alleen nog even een siddering door dr lichaam, en bij auto zeven at ze net als mijn ruin gewoon door. Dat is leiderschap, volgzaamheid, beter dan met zijn hulp had ik het niet kunnen doen!

Mijn ruin kon toen ik hem net had nogal sterk worden met meelopen, te sterk. Ik was voorbereid door hem een bitje in de te doen, dan had ik net iets meer te zeggen. Langzaam afgebouwd, en nu gaat het super, hij loopt stiekem vaak genoeg los :o

Vind je het lastig om rustig te blijven als je paard vreemde sprongen maakt? Liedjes zingen helpt goed, dat klinkt heel raar, maar vooral aan je ademhaling is voor een paard te merken of jij rustig bent, met liedjes zingen moet je wel rustig ademhalen.

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:57

Hoi,

Probeer eens te beginnen met de 7 games van Parelli. De ruin van 3 waar ik nu mee begonnen ben sinds drie weken beet, steigerde en trapte voor en achter. Nu na drie weken parelli, is het resultaat zichtbaar verbetert!!!! Geen gebijt meer, geen getrap en het gesteiger is nog maar 5% van wat het was...heel soms probeert ie het nog maar dan goed anticiperen en met gevoel en respect optreden...

Vooral de eerste 3 games zorgen ervoor dat jouw leiderschap bevestigt wordt. Bijvoorbeeld door veel hem achteruit te laten lopen dmv druk op de neus, borst of ander deel zorg jij ervoor dat de 'Alpha' bent...

Het werkt...!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:36

Er zijn ook manieren waarbij je binnen een dag resultaat hebt...