Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Lusitana schreef:Je kunt niet de koop ongedaan maken als daarvoor geen clausule in het contract staat. Soms kun je beter geen contract hebben dan een slecht contract.
Paard heeft dingen die je op had kunnen merken met het blote oog voordat je tot aankoop overging.
MissMarie schreef:Lusitana schreef:Je kunt niet de koop ongedaan maken als daarvoor geen clausule in het contract staat. Soms kun je beter geen contract hebben dan een slecht contract.
Paard heeft dingen die je op had kunnen merken met het blote oog voordat je tot aankoop overging.
Het paard heeft er niet continu last van, het komt af en toe voor.
Citaat:Verder staat er in dat als ik het paard zou vervoeren naar mijn eigen stal en er zou een ongeluk gebeuren dan zou dat voor mijn rekening zijn.
annastasia schreef:Je hebt als koper onderzoeksplicht, en als verkoper meldingsplicht.
Feitelijk gezien heb jij niet aan je onderzoeksplicht voldaan.
Je hebt het paard namelijk niet laten keuren voor aankoop.
Was dit paard al kreupel toen je er ging kijken?
En was het toen zichtbaar?

Tigra_ schreef:Citaat:Verder staat er in dat als ik het paard zou vervoeren naar mijn eigen stal en er zou een ongeluk gebeuren dan zou dat voor mijn rekening zijn.
Dit kan een probleem vormen als er geen duidelijkheid komt over het feit of het paard het echt bij aankoop had en dat zal een dierenarts van jouw kant moeten bevestigen. Heb je er al een DA bij gehad om de oorzaak te achterhalen dat is nu lijkt mij even belangrijker voordat je weet wat je rechten kunnen zijn.
Saffier schreef:Correct me if I'm wrong
Een handelaar heeft meldings plicht, een koper onderzoeks plicht. Maar aangezien een handelaar een prof. is gaat zijn meldings plicht boven het onderzoeks plicht van de koper (dit is in elk geval in NL zo).
De handelaar zal dus aan moeten tonen dat het paard niets mankeerde op het moment van de verkoop.
Ik zou zo snel mogelijk een DA erbij halen om wel "bewijs" voor jezelf te verzamelen, en niets over de telefoon afspreken maar alles via mail of aangetekende brieven.
MissMarie schreef:Omdat ik geen papieren heb kan ik het paard niet laten keuren.
Het paard had er al last van voordat ik het kocht, blijkt nu achteraf.
MissMarie schreef:A.s. woensdag heb ik een afspraak bij de DA, er is al een arts bij geweest maar volgens de verkopende partij was het niet eerlijk dat mijn DA er naar heeft gekeken (hij adviseerde trouwens om foto's te laten maken, maar aangezien dit aardig in de kosten gaat lopen heb ik hierover eerst de verkopende partij benaderd (heb het paard sinds afgelopen vrijdag)). Hij wilde zijn dierenarts inschakelen waarop ik zelf een onafhankelijke DA benaderd heb om hem te laten keuren.
Dit viel bij de VK verkeerd en werd toen erg boos, hij wilt het op zijn terrein laten keuren door zijn dierenarts.
Cossie schreef:Citaat:Dit viel bij de VK verkeerd en werd toen erg boos, hij wilt het op zijn terrein laten keuren door zijn dierenarts.
Vond je dit dan niet vreemd? Dat zou bij mij al heel veel twijfel zaaien..

Cossie schreef:Citaat:Dit viel bij de VK verkeerd en werd toen erg boos, hij wilt het op zijn terrein laten keuren door zijn dierenarts.
Vond je dit dan niet vreemd? Dat zou bij mij al heel veel twijfel zaaien..