Paarden op transport naar Ierland: wie/wat/waar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Paarden op transport naar Ierland: wie/wat/waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 19:34

Er bestaat een mogelijkheid dat ik in Ierland kom te wonen. Nou heb ik twee Tinkers die ik het liefst mee neem naar hun land van oorsprong. Maar ja, het transport moet wel te doen én te betalen zijn. Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, daar kwamen echter voornamelijk gedateerde topics naar voren. En er kan natuurlijk een hoop veranderd zijn.

Waar ik specifiek naar op zoek ben is:
- goede vervoerders/transportbedrijven
- kostenraming
- do's en don'ts

De baan moet natuurlijk eerst nog doorgaan (volgende week sollicatiegesprek in Dublin) maar een beetje voorbereiden kan nooit kwaad. Ik neem ze sowieso niet direct mee, eerst daar maar een goed plekje voor ze vinden. Omgeving van Dublin is een tikkie duurder dan de omgeving van Groningen wat dat betreft :=

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:12

Potijk uit Geesteren. Goeie tranporteur.
Verder ís het een optie zelf met de auto te gaan en twee keer een ferry te nemen. Zelfde route trouwens die transporteurs nemen. Duurt wel even, maar dan heb je in ieder geval zelf de regie in handen.

manic

Re: Paarden op transport naar Ierland: wie/wat/waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:16

John Parker komt wekelijks bij ons, ik denk dat die ook wel op Ierland rijden.

Rond Dublin zelf is het erg duur om paarden te houden, dan kom je toch al snel richting Wicklow of Kildare terecht.

Als je zelf wil rijden zou je mischien ook nog via Rosslare kunnen rijden.

Woonruimte is trouwens ook erg duur in Dublin, mischien iets om rekening mee te houden in je salaris onderhandelingen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 06:57

John Parker is idd ook een goeie :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 09:25

Zou dat qua prijs nog erg veel verschil maken, laten vervoeren of zelf rijden? Daarnaast zit je natuurlijk met zelf vervoeren dat je 's nachts stalling zult moeten hebben/vinden.

Prijzen zijn me bekend maniac, dat is ook nog wel één van de hangijzers waar het op vast hangt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:29

Waarom moet je stalling hebben als je zelf rijd?
Denk je dat een transporteur dat ook fixt?
Hoeveel km is het? In uren tegen 14 denk ik, incl de ferry?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:32

Idd zelf rijden, is volgens mij altijd nog het goedkoopste.

Ik vertrek volgend jaar naar zuid-frankrijk, maar wij gaan mijn paardjes zelf rijden.
Ik las mogelijk halverwege een stop in, zodat de paardjes even bij kunnen komen.
Wij bij kunnen komen en dan de volgende dag weer verder.

Zal die optie ook eens nagaan of dat te doen is voor je.

Leuke uitdaging trouwens!!
Succes!

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:33

Gelissen Paardentransport ?
http://www.horse-transport.nl/

Daar zou je gewoon een prijsopgaaf kunnen opvragen :)
Hun kunnen ook overnachtingen voor je paard regelen
De chauffeurs die ik er van heb gezien, waren altijd paarden mensen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 09:34

Toen ik drie jaar terug met de auto (dus zonder trailer erachter) vanaf Galway kwam hebben we daar twee dagen over gedaan. Overnachting in Wales en toen in één keer door. Dat was een lange, lange rit door o.a. een oponthoud van een 1-2 uur voor Londen. En dan heb je er dus nog niet eens een trailer achter. In één dag zie ik het in ieder geval niet gebeuren om vanaf Groningen naar Dublin te rijden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:36

Ja als je het zelf doet, maar wanneer je met twee chauffeurs bent?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:37

lange trip dus.

Denk idd overal prijsopgaves vragen.
Zelf ong berekenen wat het gaat kosten als je zelf rijdt en hoe lang dat ong kan gaan duren.
en dan je beslissing maken.

Heb je evt iemand die met je samen kan rijden, want idd alleen rijden is niet te doen. Je moet wel af kunnen wisselen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 09:38

Oponthoud was een file, dat maakt niet uit of je alleen bent of met z'n tweeën. Dus ook met twee chauffeurs denk ik niet dat je het binnen één dag redt. Het is best een eind én je zit met die ferry's.

Ik heb zelf trouwens niet eens m'n E rijbewijs :+ dus dan zou m'n paps moeten gaan rijden, dat is een ervaren bestuurder die weet hoe hij met paarden moet rijden én met ervaring met aan de andere kant van de weg rijden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:43

Terwijl je op die ferry zit kun je zelf rusten/slapen en wanneer je met twee bent hoef je niet te stoppen om te overnachten.
Enige reden waarom ik evt. een transporteur zou inschakelen is wanneer ze met vliegtuig gaan maar dat is op zo'n relatief kleine afstand ook weer onzin, anders deed ik het lekker zelf :j

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:50

tja, files hou je niet tegen, is enkelt zeeeer vervelend.
En idd op die ferry's kan je uitrusten.

Maar je moet gewoon doen wat je denkt wat goed is en wat je een goed gevoel geeft.

Kijk, wij, tenminste manlief en een super goeie vriend van ons rijden de knollies naar zuid-frankrijk, want ik heb ook geen E-rijbewijs
(en eerlijk gezegd, is de combi die wij hebben zo lang, dat ik het niet eens durf (vito met een 2 paards-lange trailer) te rijden :o ).
Ga wel gezellig achterin zitten samen met mn vriendin, of wij tuffen erachter aan.
Haha, ze weet nog niet eens dat ze dan ook mee moet :D
Maar dit doe ik, omdat dit het goedkoopste is en nav een verhaal van een vriendin van mij. Die had haar paardjes met vervoer laten komen, en dat was niet helemaal goed gegaan, omdat de chauffeur verdwaalt was....
En ik wil graag bij mijn paarden blijven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:52

Dat zou voor mij ook een reden zijn het zelf te doen, dan weet je tenminste wat er gebeurd.
Maar Zuid Frankrijk is wel wat dichter bij dan Ierland natuurlijk, familie van mij is er ook heen gegaan, die hadden 5 pony's en ook zelf 2x gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:53

Contacteer deze bokster eens: memberlist.php?mode=viewprofile&u=117540
ik heb met haar aantal jaren geleden contact gehad over een veulen. zij woont in Engeland en werkt samen met een aantal transporteurs. Ik vond de prijs toen erg meevallen en ze zorgden ook voor alle rompslomp erom heen :j

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:53

Het hoe en het wat zou ik niet weten....
Wel wil ik je even heel veel succes wensen met je sollicitatie.
Mocht het doorgaan... Dan ben ik echt strontjaloers op je want ik ben helemaal gek van Ierland :D
Succes met je avondtuur!!! :j

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:54

jep, zuid-frankrijk is dichterbij, hihi gelukkig.

Maar het is idd nu net wat je wilt.
Als ik zover als ierland zou gaan, zou ik ook zelf rijden.
Desnoods proberen om 3 chauffeurs te regelen (maar die luxe heb ik, want ik zou zo nog iemand kunnen regelen, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen).

zooo5 poowniesss....
Nou ik hou het er maar bij 2 en daar zoek ik wel een shetlander ofzo erbij :D

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:35

Op een vrachtwagen staan ze veel prettiger en rustiger dan in de trailer. Dat zou voor mij reden genoeg zijn om hem met een transporteur te laten vervoeren. De vrachtwagens die wij op stal krijgen (heel Europa) zijn allemaal superluxe en er wordt ook gewoon netjes met de paarden omgesprongen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:40

Waarom denk je dat ze daar prettiger en rustiger staan?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:51

Omdat de bak dubbel luchtgeveerd is en ze dus niet ieder hobbeltje voelen en daarbij niet met het hoofd in de rijrichting staan, maar schuin, zodat ze veel makkelijker hun evenwicht kunnen bewaren. Dat is voor een lange reis veel prettiger...

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:34

Dat heb ik idd vaker gehoord.
Nu heb ik luchtvering in de trailer zitten, dus ze zullen het er mee moeten doen....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 12:34

Dat is inderdaad ook een reden om het dmv een transporteur te laten doen. Ze staan inderdaad stabieler in een vrachtwagen dan op een trailer. De vervoersbedrijven die ik heb gezien hadden het wat dat betreft wel goed voor elkaar. Dan betaal ik liever meer en dat ik weet dat ze zo comfortabel mogelijk kunnen reizen dan dat ik ze in de trailer druk om dat dat goedkoper is :j Vooral omdat ze ook al twee keer op een ferry moeten.
En dat allemaal omdat ik ze mee wil hebben naar Ierland. Voel me wel schuldig hoor :o

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:42

Wat is er mis met die twee keer op een ferry dan?
Als je ze zelf rijd kun je stoppen wanneer je maar wilt, transporteurs gaan doorgaan in één keer door dus of dat nu direkt comfortabeler is voor het paard...?
En in een vrachtwagen hebben ze per paard wel minder ruimte dan in een trailer.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 13:35

Ik geef alleen mijn mening/ervaringen weer anneliesdj, neem aan dat dat mag? Vooral om dat het om míjn paarden gaat die wellicht richting Ierland gaan. Wellicht dat ze in een vrachtwagen minder ruimte hebben, maar ze staan wel stabieler. En zeker op de ferry kan ik zeker de meerwaarde van een vrachtwagen tov een trailer zien. Daarnaast gaat het om twee (zware) Tinkers, waarvan één van 1.65m. Zoveel ruimte hebben die niet op de trailer vrees ik :+