Zo tegendraads opeens.. Waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Zo tegendraads opeens.. Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 15:25

Hallo bokkers!

Vorige periodes ging het erg goed! Dresuur .. springen ..buitenrijden .. no problemos! ,maar na een korte stop en nog wat trainingen .. kwam de volgende periode.. weer een slechte.
Dat gejojo was een korte periode voorbij.. En nu naar een korte vakantie lukt het niet goed..

Ze is tegendraads..Kent geen regels meer .. Loopt overal doorheen (figuurlijk en letterlijk :') )
En ik weet niet wat ik fout doe.. vandaag zei de hoefsmid ook dat ze anders was dan anders..

Voor we echt gaan springen moet de dresuur echt contstant worden (dus niet periode 1 > goed .. daarna weer minder dan ging het weer veel beter etc)
Meranti houd veel meer van springen dan van dresuur ,maarja het moet even.. En buitenrijden vind ze ook geweldig! Maar nu op buitenrit is ze alleen maar aan het drammen en druk zijn etc..

Waarom?

Moet ik haar laten nakijken? (volgens mij past alles nog steeeds) , tandarts is pas geweest voor de rest kan ik niets verzinnen..

Wat is het?

Groetjes Elin!

julius_juut

Re: Zo tegendraads opeens.. Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:41

Hoe lang duren die dwarse periodes? Is ze niet gewoon henstig?
Hier staat ook een merrie, die normaal al zuur is, maar die is echt bijzonder onvriendelijk wanneer ze hengstig is.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 16:00

Ja komt ook door de hengstigheid idd :) ,maar het veranderd.. soms dan rijden we aan 1 stuk door en gaat het met alles toppie ,maar dan opeens lukt het simpelste niet en dan.. ja ..
We zijn pas overgestapt op een ander bit ,maar toch maar weer teruggegaan.. (enkelgebroken hadden we eerst > dubbelgebroken > toch terug naar enkel)
Ze werd echt te sterk voor me met dubbelgebroken..

En netals die regels . Normaal staat ze netjes stil en nu is het drammen en opzij duwen en aan de hand de leiding nemen ipv dat ze normaal met me mee loopt..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:23

Doet ze dit alleen in periodes van hengstigheid?
Ik zou als ik jou was, vooral in die periodes, veel gaan grondwerken, ze heeft gewoon geen respect voor, en dat moet ze hebben, hengstigheid of niet.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 18:29

Nee niet alleen in die periode..
Ik ga zowieso een poosje trainen bij een ervaren ruiter :)
Oke en wat versta ik onder grondwerk?
Longeren?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:09

Weet niet hoe uit ze is, maar is ze niet gewoon aan het puberen?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 20:58

kijk vandaag ging het WEL weer goed.. @Dilan ze is 7..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:08

Grondwerkoefeningen als meestappen,meedraven, halthouden, e.d., klinkt heel stomzinnig, maar het werkt echt!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:14

Misschien heeft ze wel ergens last van,lendenen of ergens anders in de rug, wat pijn gaat doen tijdens dressuur. Ben je dan bewuster bezig met haar achterhand? Meer zitten, betekent meer rug gebruik. Tijdens de hengstigheid kan de rug en lendenen gevoeliger zijn. Je kunt altijd een fysio/masseur erbij halen. Baadt t niet, schaadt t niet. Je moet naar mijn mening eerst pijn uitsluiten voor je wat anders probeert.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 21:19

Oké Ja ik zat ook al aan iets medisch te denken :) maar het is niet zo bij sommige buitenritten of springen..
En soms ook niet tijdens de dresuur..

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:28

Het hoeft natuurlijk niet per se iets medisch te zijn, maar als je er zelf al aan zat te denken, zou ik t zeker doen! Jij kent je paard t beste en voelt dat er 'iets' niet klopt.
Pijn hoeft overigens niet constant te zijn, ontlasting/ belasting het verschilt per dag.. Veel succes!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 21:51

Naja ik denk gewoon altijd daar als eerste aan ,want ook met toen ze ohz rolde was het gewoon omdat ze haar vacht wou onderhouden (nu laat ik haar altijd even rollen en daarna is het ozh ook klaar ;) )

Ik vind het raar.. want het zijn gewoon periodes .. dus ik denk meer dat we schommelen met wie de leider is..dus dat grondwerk is een goede tip!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:31

Ik zou ook gaan grondwerken. En alle trucjes die je paard uit haar zak haalt nadelig maken voor haar. Dus sta jij stil en loopt zij door of jouw ruimte in? 'Oh paard, wou jij nog niet stilstaan? Nou dan mag je even flink hard lopen.'

Ik zou ook buiten aan de hand lopen, als je alleen maar gaat dressuren (wat je paard niet het leukste vindt) helpt dat ook niet echt om een meewerkend paard te krijgen. Of lekker los laten springen. Dat je wel afwisseling blijft houden.

Ik zou eigenlijk ook even niet dressuren, ze vindt het niet leuk en op de grond gaat het eigenlijk ook nog niet goed (in die periodes dan). Je kunt een paard natuurlijk ook op de grond dressuren (maar alsjeblieft niet longeren, dat is zó dodelijk saai voor een paard).

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:53

Is er verder niets veranderd in haar omgeving waar ze zo op zou kunnen reageren?
Mijn bijrijdpaard deed het eerst ook heel goed, maar toen er een ander paardje bij kwam in de wei was het mis.. Nu is het andere paardje weer weg en wil het eigenlijk weer wat beter.
Maar ik heb in die tijd ook heel veel grondwerk gedaan (en nu nog).. En eigenlijk merk ik dat nu onze band ook veel beter is geworden. Het was altijd een ramp om haar uit de wei te krijgen, moest haar vangen. Ze komt nu zelf naar mij toe, hinnikt en vindt het zelfs echt leuk om te werken. :o

Anders zou is eens een gedragstherapeut kunnen vragen. Mijn vorige bijrijdpaard kon heel goed lopen, maar soms ineens helemaal flippen en dan kon je er niets meer mee. Soms was het ook veel minder heftig.. Ze vloog zo ineens weg en kon zich heel achterlijk gedragen.. Maar andere dagen kon ik er echt super mee rijden.
Ze is later aangemeld als paard voor de eindopdracht voor een gedragstherapeut in opleiding. Ondanks wij het totaal niet hadden verwacht had ze vlak achter de schoft een soort haakje waar ze last van had als ze met haar hoofd omhoog kwam.. Dit verklaarde dus ook waarom ze soms zo raar kon doen, ze had gewoon pijn.
Het hoeft bij jou paard niets te zijn, maar wij hebben echt super veel gehad aan de gedragstherapeut die is komen kijken. Ze heeft alle mogelijke opties op een rijtje gezet, alleen bij ons was het helaas de minst leuke! |(

Ik zou beginnen met grondwerk, dat is sowieso altijd goed! :D
Maar mocht het echt niet beter worden, dan zou ik er een gedragstherapeut bijhalen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:27

misschien is het iets in haar rug? of had je dat al laten nakijken?
ik heb dat ook wel eens gahad, maar toen er een paarden arts voor haar rug was geweest ging het allemaal weer goed...?!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:34

Laat eens een ostheopaat of een paardenmasseur komen :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 14:30

Het gaat prima met haar rug:) ,bedankt
Het gaat nu weer beten. Het was even aanpakken, want ze heeft gewoon duidelijke regels nodig. Dan hoeven we ook geen ''ruzie'' te hebben en is alles gewoon duidelijk.
Grondwerken doen we ook nu :j