[PG]Thijn friese ruin, wie kent hem/heeft hem gezien?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aniekk91

[PG]Thijn friese ruin, wie kent hem/heeft hem gezien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 12:47

Hallo!

Ik heb een tijd een fries gereden van een man die hem plots verkocht aan een handelaar. Na deze handelaar gebeld te hebben bleek hij m al te hebben doorverkocht aan een andere handelaar, welke m ook weer doorverkocht had. Nu ben ik dus het spoor bijster. Ik zou graag willen weten hoe het met hem gaat en wat voor ervaringen ze met hem hebben gehad. Zijn naam is Thijn en weet zo zijn vader niet. Hij is 5 jaar volgens mij, kan ook goed zijn dat hij nu 6 is. Hij is super lief aan de hand, maar onder het zadel een beetje angstig. Heeft geen witte aftekeningen, maar in de zomer is hij iets bruiner (door de zon). Weet iemand waar hij is? Ik heb alleen een video.

Alvast bedankt!

Gitte66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:47

Hallo

kan je meer vertellen over Thijn. Wij hebben onze Thijn verkocht als 3 jarige ruin aan een oudere man die samen met zijn kleindochter met hem zou gaan rijden. "onze" Thijn is een afstammeling van de hengst Wisse. 'k zou natuurlijk ook heel graag willen weten waar hij gebleven is en hoe het verder met hem gaat.

groet Gerrie

aniekk91

Re: Thijn friese ruin, wie kent hem/heeft hem gezien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 23:38

Hallo!

Dat zal hem wel zijn! De man waar ik het over heb kocht Thijn als drie jarige ruin in het noorden van het land. Klopt het dat jullie dan meerdere friezen hebben waar jullie o.a. aangespannen mee rijden?
De man waarvoor ik Thijn heb gereden kocht hem speciaal voor zijn kleindochter en hij zou er dan af en toe ook op gaan rijden. Hij moest alleen nog wel ingereden worden.

Hebben we het over dezelfde? Ik kan er veel meer over vertellen!

Groetjes Aniek

Gitte66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:49

vast is het onze thijn!!! hahaha klopt. Waarom is hij verkocht? Ad was er helemaal vol van???? Jammer dat zo gelopen is en dat Thijn nu uit beeld is. Heb inderdaad de moeder een een halfzus van Thijn nog. Moeder rij ik aangespannen en onder het zadel. Halfzus is nu 4 jaar en heb ik nu net zadelmak! ben benieuwd naar jouw ervaringen met Thijn. De omgeving van het filmpje kwam me bekend voor.......

aniekk91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 00:34

Hahahaha, wat toevallig dit zeg! Ja klopt Ad was er echt helemaal vol van. Hij was vooral in het begin heel enthousiast. Wij denken eigenlijk dat hij toen gewoon verliefd op Thijn is geworden en m heeft gekocht, maar eigenlijk niet goed heeft nagedacht over wat hij eigenlijk met het paard wilde gaan doen. Zelf kon hij eigenlijk niet echt rijden en zijn kleindochter was 11 jaar en reed 2 jaar op de manege, ook niet echt iemand dus om op een net ingereden paard te zetten....

Oké, hier gaat het komen. Toen ik begon met Thijn rijden had hij al heel wat achter de rug, namelijk:
Ad had Thijn in laten rijden bij een bekende ruiter hier uit de buurt, die man reed heel veel paarden in. Hij heeft daar toen een maand op stal gestaan en toen kwam hij ingereden terug. Op die stalling is alles goed gegaan naar mijn weten, maar toen Thijn terug kwam had Ad hem meteen door moeten rijden, maar door privé omstandigheden is er toen lange tijd niets meer mee gedaan. Bovendien kon Ad zelf niet zo goed rijden dat hij er al op kon. Het paard kwam dus ingereden terug van die stalling en werd vervolgens weer 4 maanden gewoon op stal gezet. Toen is er ook nog een ongelukje gebeurd met de deken. Thijn ging de wei op met een deken, volgens Ad kon dit gewoon, alleen toen Thijn de stalling uitliep sloeg de wind onder zijn deken en ging het klapperen. Toen was het 'byebye' Thijntje en hebben ze er 2 dagen over gedaan om m te vangen (hij was een paar keer over de kop geslagen, omdat het halstertouw eraan hing). Toen heeft hij ook nog een lange tijd op stal gestaan, zonder weidegang, omdat de stalhouder hem niet meer buiten wilde zetten door dat ongelukje. Ik weet niet helemaal precies hoe dit is gegaan, maar ongeveer zo.

Een paar maanden later wilde ze er weer mee aan de gang gaan en kwam er een familielid om Thijn even te rijden. Alleen was er vier maanden niets meer met dat paard gedaan. Dat meisje en haar moeder hebben Thijn toen aan de longe gezet en diezelfde dag er nog op gereden. Thijn was helemaal geschrokken, want hij had vier maanden niets meer gedaan en toen moest er opeens weer iemand op. Aan de voorkant werd hij toen tegen gehouden door de ruiter en aan de achterkant opgejaagd met de zweep van degene die de longeerlijn vast had. Zo is dat toen nog een paar keer gegaan, alleen Thijn was natuurlijk onwerkbaar want hij snapte er gewoon niets meer van. Het werkte dus niet en Thijn was volgens hun niet te vertrouwen (logisch). Vervolgens weer een paar maanden op de wei gestaan waarna iemand van stal aanbood er mee aan de gang te gaan. Die man en zijn dochter hebben er toen eerst wel mee gelongeerd en vertrouwen opgebouwd, maar ondertussen was Thijn al best angstig geworden... Die dochter is er toen een paar keer op gegaan, maar als je m beloonde (heel zachtjes) dan zat hij al aan de andere kant van de bak, zo angstig was hij. Hun zijn er toen ook mee gestopt, omdat het te gevaarlijk was en die man zijn dochter liever niet in het ziekenhuis wilde ophalen....

Toen hoorde ik via een vriendin van mij dat er een fries bij haar op stal stond waar niets mee werd gedaan. Thijn dus. Ik was nog op zoek naar een paardje, want de vrouw waar ik eerst haar paarden van reed was verhuisd... Toen ben ik met Thijn aan de gang gegaan. Ik heb heel lang alleen maar gelongeerd en veel gepoetst, gewandeld en grondwerk gegaan in de bak. Thijn vertrouwde en kende mij toen na een maand of 2/3 best goed. Toen ben ik er een keer op gegaan en heb het zo proberen op te bouwen. Iedereen was in het begin best lacherig, want die dachten dat het toch niet zou lukken. Maar mooi wel dus. Ik heb toen denk ik drie kwart jaar met Thijn gereden, maar hij was en bleef erg angstig. Moest vaak lang longeren van tevoren en het eerste kwartier/twintig minuten was ik alleen maar bezig met hem rustig maken. Eigenlijk moest Thijn iedere dag gereden worden, maar door school had ik maar maximaal 4 keer in de week tijd en soms maar 1 keer. Ik heb hem er dus niet echt goed doorheen kunnen rijden. Soms was het zelfs zo erg dat als de teugels van het zadel op zijn hals vielen, in stap, hij al gewoon ging rennen. Elke keer als ik ging rijden dan schoot hij er wel vandoor. In principe maakt dat niet uit als het een kwestie is van uitproberen en gewoon vervelen, maar Thijn was echt angstig gewoon. Voor mij de kunst om dan zo rustig mogelijk te zitten en alleen maar praten. Als ik onverwachte bewegingen maakte dan ging ie al. Ik kon m ook echt niet straffen, want dan zou hij helemaal panisch worden.

Ik ben zo een tijdje met hem aan de gang gebleven en het ging ook wel steeds beter, maar omdat ik hem niet genoeg kon rijden kwamen we er niet echt doorheen. Ik had wel echt een band met Thijn dus wilde hem echt niet opgeven. Maar driekwart jaar rijden op een super angstig paard wordt je zelf ook niet vrolijk van. Zelf krijg je er ook een beetje angst van doordat je weet dat hij gaat rennen en dan is het maar de vraag of je m rustig krijgt. Zo ben ik er ook hard vanaf gevallen een aantal keren. Op het einde had ik er gewoon geen plezier meer in. Ik heb toen tegen Ad gezegd: "wat wil je met Thijn? Wil je hem voor je kleindochter? Dat gaat met Thijn niet lukken... Thijn is daar lang nog niet klaar voor, dan zul je echt een oplossing moeten bedenken of iemand inhuren die hem echt elke dag doorrijd en dan is het nog maar de vraag of je kleindochter er op kan..." Toen heeft hij hem verkocht en een pony voor z'n kleindochter gehaald. Ik heb ondertussen ook een eigen paardje gekocht en die staat op dezelfde stalling. Ik zie hem ook nooit meer op stal.

Best een zielig verhaal dus. Thijn was echt een lief paard en aan de hand gewoon een engeltje, maar doordat er gewoon niet op de goede manier mee om is gegaan met het inrijden is hij angstig geworden. Echt heel erg zonde. Wij denken dat Ad heeft gedacht dat alles wel kon. Hij zag van heel veel dingen het gevaar niet in. Zo heeft hij, toen ik een keer op vakantie was, zijn kleindochter op Thijn laten rijden (aan de longeerlijn). Uiteraard ging dit niet goed. Als je twee jaar op de manege rijd dan kun je bijvoorbeeld je benen nog niet stil genoeg houden of je handen. Thijn is toen bij overgang naar draf heel hard gaan rennen (van angst) waardoor zijn dochter eraf is gevallen en Thijn half over haar heen is gelopen. Gevolg: Kleindochter super grote wond op haar arm en been en ambulance moest komen. Vervolgens wordt door Ad gezegd: ongelukje, kan gebeuren. Ik kan ook een auto-ongeluk krijgen. Dan denk ik: ben je dan verantwoordelijk bezig? Toen ik terug kwam van vakantie mocht ik weer met een Thijn aan de slag die over de zeik was, terwijl het dan net goed ging (balen!!) Zo zijn er nog een aantal voorbeelden die ik kan noemen. Ad zag gewoon veel dingen niet in, misschien een gebrek aan ervaring? Ik weet het niet, maar erg jammer. Maar toen heeft Ad, met advies van mij, goed nagedacht waarvoor hij Thijn eigenlijk had en ingezien dat hij Thijn niet zou kunnen houden voor zijn kleindochter, omdat zij er simpelweg niets aan had. Toen was hij binnen een week verkocht aan een handelaar. Die handelaar heb ik nog gebeld, maar die had m al doorverkocht en ga zo maar door. Nu ben ik het spoor bijster. Ik ben wel heel benieuwd hoe het met hem gaat. Ik vind het nog steeds erg sneu en jammer dat het zo is gelopen.

Zo lang verhaal hè! Nu ben je wel helemaal op de hoogte.

Groetjes

Gitte66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:29

Verdorie, heb de tranen in mijn ogen! Thijn was echt een hele lieverd! maar wel zo goed als groen. We hebben dit ook heel duidelijk verteld. Hij vertelde dat hij iemand had die Thijn voor hem zadelmak zou maken en had ook ervaring hiermee. We hebben hem ook zelf gebracht naar de pensionstal omdat ik graag wou zien waar hij terecht kwam. In vol vertrouwen hebben we Thijn daar gebracht. Was ook helemaal blij dat we een goede plek voor Thijn gevonden hadden. Jammer dat het allemaal zo gelopen is.......ook voor Ad!!!!! Thijn was helemaal geen "angsthaas". Onze dochter heeft vanaf veulen met hem gespeeld en gedaan. Peesbeschermers om, vest om z'n hoofd. Hij vond alles altijd oké! zadel op was helemaal geen probleem. Thijn was mee geweest naar ermelo voor een show van Gert van de Hof. Geen enkel probleem. Trailer op, was de gewoonste zaak van de wereld. Jeanne heeft er hier thuis mee gereden. Groen maar absoluut niet gemeen. De kleindochter vonden wij ook te klein voor Thijn maar als ik naar de moeder en dochter kijk die zijn ook heel nuchter. Dus als hij goed aangereden zou zijn kan je hier een kleiner kind best wel op laten rijden. (wel onder goede begeleiding natuurlijk)
Heel jammer dat het zo gelopen is!!! De stamboekpapieren staan nog steeds op mijn naam en hopelijk meld zich een nieuwe eigenaar zich bij het stamboek en dan hoop ik dat Thijn te traceren is......... als ik wat hoor dan zal ik je even een berichtje sturen.
Wanneer is hij verkocht? 'k wou foto's toevoegen maar weet niet hoe ik dat hier moet doen.

Groet Gerrie.

aniekk91

Re: [PG]Thijn friese ruin, wie kent hem/heeft hem gezien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 12:34

Ja ik vind het ook echt heel jammer. Thijn was echt een super lief paardje en ik had er ook echt een klik mee. Ik ben ook heel benieuwd naar waar hij nu is en bij wie, maar als hij van handelaar naar handelaar gaat dan is dat denk ik erg moeilijk te traceren. Hopelijk horen we er ooit nog iets van! Ik heb ook nog een aantal foto's van Thijn. Ik kan je ze wel mailen? Je kan mij die foto's ook mailen als je wil, dat zou ik wel leuk vinden! Mijn mailadres is aniek.grefkens@live.nl
Super als je me op de hoogte wil houden!

Groetjes,
Aniek