Veiligheidscertificaat --> instructeur zonder diploma

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_88

Veiligheidscertificaat --> instructeur zonder diploma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 14:49

Hoi allemaal,

Via een vraag toch even een topic, aangezien ik er via de regels niet helemaal uitkom.. Het gaat over het toestaan van instructies zonder diploma op een terrein waar het veiligheidscertificaat gevoerd wordt.

De pensionstal die een veiligheidscertificaat voert, wil graag de kopieën van de diploma's van alle instructeurs die er aan huis komen.. Verzekeringstechnisch allemaal een stuk makkelijker voor als er iets gebeurt.. Maar nu dus het probleem.. De instructeur in kwestie leidt genoeg mensen op hoog niveau op, maar heeft geen orun oid.. Hij komt op meer plaatsen waar dit certificaat ook gevoerd wordt, zonder problemen.. Immers helpt hij zijn klanten, zijn zijn eigen woorden. Zijn visie hierop is dat het paard van jou is, hij jou niet dwingt bepaalde (onveilige?) acties uit te voeren. Hij helpt je immers met het rijden en het verbeteren hiervan.. Er zijn geen manegelessen op deze stal dus alle paarden zijn gewoon pension.

Hierbij de vraag dus: is het veiliger om zonder instructeur zelf wat te rijden, en wanneer noem je iets les, en wanneer is het helpen? Want als ik mijn zus op het paard zou zetten die 8 jaar niet gereden heeft, mag ik haar wel helpen om te leren rijden.. Een stuk onveiliger imo, in vergelijking met een andere 'kennis' (instructeur dus even) die hierbij ook kan helpen..
Ook is het verzekeringstechnische verhaal erg leuk, maar hoeveel instructies krijgen het geld na de les, en is het dus zo zwart als maar wezen kan..

Nu de eigenlijke vraag dus, (ik merk dat ik er weer een leuk verhaal van brei :D ) wat zou er kunnen we met het geval "helpen en benzinevergoeding" omdat het in dit geval echt meer deze kant op neigt. De twee klanten van hem rijden geen wedstrijden, willen dit ook niet. Ook kent die instructeur het paard gewoon langer dan de eigenaar, en vindt hij het leuk om ons te helpen, omdat het paardje bij hem bekend is. Maargoed, als er een 'les' afgesproken wordt, is het wel zo fijn als dit op het lesbord gepland wordt, zodat er niet meer mensen in de bak komen om mensen les te geven of te helpen.. Immers is het geld voor de instructeur in dit geval meer benzinevergoeding dan dat hij zijn brood ermee verdient..

Chaos

Re: Veiligheidscertificaat --> instructeur zonder diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:51

Tja, op onze pensionstal mag het ook niet zonder diploma. En wij vragen idd ook kopieën. Heb je die niet, dan komen de klanten maar naar jóuw toe voor les. :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:10

Wat wil je precies bereiken met dit topic? De mening van Bokt is immers niet de mening van jouw staleigenaar en als die een kopie van een diploma wil zien... (of wel/geen diploma iets zegt over wel/niet goed les kunnen geven laat ik hier buiten beschouwing).

'Helpt' hij op regelmatige basis? Als hij eens per maand eens langskomt, kom je daar misschien mee weg. Vaker lijkt me al lastiger. Denk ook niet dat je dit op het 'lesbord' kan schrijven en tegelijkertijd beweren dat het geen les is.

Daarnaast moet je je afvragen wat het verzekeringstechnisch gezien betekent als er iets ernstigs gebeurd tijdens het helpen/de les.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 21:46

`Hoe heeft hij zich dan verzekert zonder certificering?

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 09:37

Tiggs, ik probeer erachter te komen wat er eventueel mogelijk zou zijn met deze regels. Ik vind het samen met een aantal stalgenoten namelijk een vaag te trekken/controleren lijn.. Daarbij heeft iedereen daar een eigen paard, en moet je toch zelf kunnen bepalen wie er het best bij je past qua begeleiding?

Stel er gebeurt iets zonder les.., is het toch net zo goed op te lossen via verzekering o.i.d.. Daarbij is die verzekering leuk, maar in welke zin is het instructie terwijl het eigenlijk zwart is? Per definitie zou dat dus iemand zijn die helpt, gezien hij er geen geld voor ontvangt (voor de buitenwereld dan).

Caira, hij zich verzekerd? Het is toch een eigen paard waar door de eigenaar vrijwillig op gereden wordt.. Ik vind het eerlijk gezegd apart dat die twee partijen vermengd worden.., zeker in de zin van een paardrijles waarbij er weinig fysiek contact is en de instructeur daadwerkelijk ergens schuld aan zou kunnen hebben bij bijvoorbeeld een ongeluk/val tijdens die les. Alsof hij dat vanaf de kant allemaal kan besturen.. :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:00

Als de pensionstal regels hanteert in verband met een geregistreerd certificaat, dan zul je die regels moeten volgen. Dan mogen dus kennelijk alleen lesgevers met diploma daar lesgeven en dan heb je je te voegen naar die regel. In hoeverre het verzekeringstechnisch van belang is durf ik geen uitspraak over te doen, maar een certificerende instantie zal controleren of de regels worden gevolgd en je bent je certificaat kwijt als dat niet het geval is.
Een professionele lesgever zal een bedrijfsverzekering hebben, iemand die als bijverdienste wat lesjes geeft voor een klein prijsje vaak niet (is meestal zwart). Een lesgever kan aansprakelijk gesteld worden voor schade aan paard/ruiter/accomodatie als hij/zij dingen vraagt in de les die onverantwoord zijn voor de betreffende combi in de betreffende omstandigheden. Een accomodatie kan denken dit te voorkomen door mensen met diploma te laten lesgeven (bepaald geen garantie op verantwoorde les), is de keuze van die accomodatie en als jij daar gebruik van maakt zul je je aan de regels moeten houden.
Een stal die op deze manier met certificaten en diploma's omgaat zal "helpen" door een buitenstaander terecht gewoon zien als les. Als jij een familielid op je eigen paard laat rijden en daar aanwijzingen aan geeft is dat je eigen paard waar je je mee bemoeit, het is te verwachten dat jij je paard kent en dus kunt inschatten wat er veilig is. Daarnaast ben jij als eigenaar van het paard sowieso aansprakelijk als je familielid van jouw paard stort, daarom ligt dat anders.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 10:06

Ik denk ook dat er niet veel anders van te maken is, maar ergens vind ik het wel heel krom dat je als eigenaar van een paard niet mag bepalen van wie jij les krijgt.. Zeker op een accomodatie waar geen manegeles gegeven wordt eigenlijk.. Dan zou ik toch per definitie ook kunnen bedenken wat veilig is tijdens die les.. Daarbij zijn de lijnen eigenlijk heel vaag en oncontroleerbaar in de zin van als er iets gebeurt, maargoed.. Dat is iets wat misschien bij mij ligt?

Leuk voorbeeld dat iemands instructie dus niet meer op deze locatie komen mag, maar wel op een andere manege/accomodatie in de buurt met ditzelfde certificaat.. Het is maar net hoe je er inderdaad mee omgaat, maargoed ik vind het maar vaag.. :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:41

Hier bij onze pensionstal gaat het ook vreemd. Als ik een instructeur wil laten komen moet die gediplomeerd zijn anders mag ie niet les geven (rij op mijn eigen paard), maar eigenaresse laat een hulpje (19 á 20 jaar, geen diploma, weinig tot geen kennis) mensen lesgeven op haar paarden omdat ze er zelf vaak geen zin in heeft. Hulpje mag wel fijn het geld afgeven. Certificaat zegt niks in mijn ogen. De regels hier ook niet.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 15:23

TAO-->JI

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 15:25

Je hebt geen orun nodig om je als instructeur te kunnen verzekeren.

Jos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:53

Op een stal met een certificaat mag alleen les gegeven worden door mensen met een diploma. Dat is de regel.
Maar iedere stal doet met die regel wat hij wil.

Het probleem komt pas als er iets gebeurd tijdens zo'n les.
Als er iets gebeurd waarbij een ambulance en dus dan ook automatisch politie bij aan te pas komt heb je als staleigenaar een groot probleem als blijkt dat het gebeurde tijdens een les waarbij les werd gegeven door iemand zonder papieren.

De verzekering wilde in het geval wat ik ken de kosten van de ruiter niet vergoeden en de staleigenaar kreeg problemen met zijn verzekering en met het houden van zijn certificaat.
Later bleek dat als de ruiter niet had gezegd dat ze les had, alles als ongeluk was omschreven en alles gewoon vergoed was.
Op deze stal mag nu niet meer zonder diploma's les gegeven worden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:36

Hoezo komt er automatisch bij ambulance politie aan te pas dan eigenlijk?? :o
Kan me dat hier niet heugen, en heb er zelf in gelegen en een klant.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 16:22

Ik kan me ook niet herinneren dat ik politie bij was toen de ambulance me van de manege bodem kwam oppikken.

Ik vind dat als er regels gelden op een stal, deze voor allemaal moeten gelden.
Ongeacht hoe fijn die meneer of juffrouw les geeft, die geen papiertje heeft.
Regels zijn regels, en daar moeten geen uitzonderingen voor worden gemaakt :n

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 20:18

Maar.., dan vraag ik me af hoe het verzekeringstechnisch zit als ik ten val kom tijdens het gewone rijden.. :)

Trouwens ook een ongeluk gehad op manegebodem of wat ook.., ook mee met de ambulance, maar dit werd gewoon als ongeluk omschreven, geen politie bij geweest..

Jos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:18

Ik weet alleen dat als er via 112 een ambulance komt er hier in de buurt altijd ook politie komt.
Verder weet ik daar ook niks van. Misschien toeval dan?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:46

Mogelijk dat er sprake was van hartfalen, dan wordt volgens mij wel de politie opgetrommeld. Bij een 'gewoon' ongeluk niet. Ik ben ook door de ambu afgevoerd, maar geen politie aan te pas gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:23

Jos_M schreef:
Het probleem komt pas als er iets gebeurd tijdens zo'n les.
Als er iets gebeurd waarbij een ambulance en dus dan ook automatisch politie bij aan te pas komt heb je als staleigenaar een groot probleem als blijkt dat het gebeurde tijdens een les waarbij les werd gegeven door iemand zonder diploma

Als een ambulance via 112 opgeroepen wordt voor een ruiter in een manege dan komt er echt geen politie mee. Paard hoeft nl niet verhoord te worden :+ en afzadelen doen ze 'm ook niet voor je.
Er wordt ter plekke helemaal niet gevraagd naar instructie etc, ze hebben op dat moment echt wel wat anders te doen, en dergelijke dingen horen totaal niet bij het werk van ambulancepersoneel.
Domme bangmakerij dus, dit.

De verzekering zal pas later een verklaring aan de ruiter vragen. En ls jij daar op invult dat je van je eigen paard bent gevallen in een afgesloten manegebak, hoor je er daarna helemaal niets meer van.

Het bedrijf behoort het gebeurde overigens wel vast te leggen in zijn ongevallenregistratie die ze verplicht zijn te voeren.

@Caira: je kunt je als instructeur zonder diplma's gewoon verzekeren hoor, heb je geen Orun voor nodig.

Jos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:05

Nou dan is het zeker toeval dat ik tot 4x toe en bij verschillende stallen juist hoorde dat er dus wel politie kwam.
En domme antwoorden als dat de politie paarden verhoord slaat nergens op.
Iedereen geeft naar ik aanneem antwoorden waar iemand wat aan heeft.

Het heeft niks met domme bangmakerij te maken maar wat ik van anderen meegekregen heb en ook zelf heb meegemaakt.

Ik maak er verder geen woorden aan vuil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:24

Als je zelfs te zuur bent om een clownssmiley te snappen is dat denk ik wel een goed idee :j

Jos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:30

Heeft helemaal niks met zuur zijn te maken hoor. :wave:

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:07

Waratje schreef:
Als de pensionstal regels hanteert in verband met een geregistreerd certificaat, dan zul je die regels moeten volgen. Dan mogen dus kennelijk alleen lesgevers met diploma daar lesgeven en dan heb je je te voegen naar die regel. In hoeverre het verzekeringstechnisch van belang is durf ik geen uitspraak over te doen, maar een certificerende instantie zal controleren of de regels worden gevolgd en je bent je certificaat kwijt als dat niet het geval is.
Een professionele lesgever zal een bedrijfsverzekering hebben, iemand die als bijverdienste wat lesjes geeft voor een klein prijsje vaak niet (is meestal zwart). Een lesgever kan aansprakelijk gesteld worden voor schade aan paard/ruiter/accomodatie als hij/zij dingen vraagt in de les die onverantwoord zijn voor de betreffende combi in de betreffende omstandigheden. Een accomodatie kan denken dit te voorkomen door mensen met diploma te laten lesgeven (bepaald geen garantie op verantwoorde les), is de keuze van die accomodatie en als jij daar gebruik van maakt zul je je aan de regels moeten houden.
Een stal die op deze manier met certificaten en diploma's omgaat zal "helpen" door een buitenstaander terecht gewoon zien als les. Als jij een familielid op je eigen paard laat rijden en daar aanwijzingen aan geeft is dat je eigen paard waar je je mee bemoeit, het is te verwachten dat jij je paard kent en dus kunt inschatten wat er veilig is. Daarnaast ben jij als eigenaar van het paard sowieso aansprakelijk als je familielid van jouw paard stort, daarom ligt dat anders.

Maar alleen op grond van schuldaansprakelijkheid, door een onrechtmatige daad bijvoorbeeld. En dan moet er toch wel al heel wat gebeurd zijn wil je je instructeur een onrechtmatige daad kunnen aanrekenen, lijkt mij?

OmeOnline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:38

Waarom zou het op een pensionstal niet zonder mogen? Dit vind ik wat onzin, rijd ook bij iemand zonder diploma (weet het nu niet echt zeker, haha). Kijk op een manege, oke. Maar op een pensionstal? Onzin :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:24

Het hangt er vanaf of die pensionstal een veiligheidscertificaat heeft. Zo ja, dan horen ze zich officieel aan de regels te houden, zo niet dan mogen ze doen en laten wat ze willen. Of de regel zinvol is is wat mij betreft discutabel, maar hij is er nu eenmaal en als je hem overtreedt kun je je veiligheidscertificaat kwijtraken. En dan mag je dus ook geen concoursen meer organiseren in die accomodatie...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:26

OmeOnline schreef:
Waarom zou het op een pensionstal niet zonder mogen? Dit vind ik wat onzin, rijd ook bij iemand zonder diploma (weet het nu niet echt zeker, haha). Kijk op een manege, oke. Maar op een pensionstal? Onzin :)

Waarom? Nou, lees het topic ff door. ;)

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:36

Wij zitten op onze vereniging met hetzelfde probleem. De huidige instructie moet i.v.m. het veiligheidscertificaat ook zijn ORUN diploma gaan halen. Hij heeft de uiterlijke tijd gekregen tot 01-01-'12. Nu is mij ter oren gekomen dat een vereniging verzekerd is zodra die instructie start met de opleiding en niet pas als het diploma in bezit is; weet iemand hier meer van af? In dat geval moet 01-01-'12 goed te halen zijn lijkt mij.