Via een vraag toch even een topic, aangezien ik er via de regels niet helemaal uitkom.. Het gaat over het toestaan van instructies zonder diploma op een terrein waar het veiligheidscertificaat gevoerd wordt.
De pensionstal die een veiligheidscertificaat voert, wil graag de kopieën van de diploma's van alle instructeurs die er aan huis komen.. Verzekeringstechnisch allemaal een stuk makkelijker voor als er iets gebeurt.. Maar nu dus het probleem.. De instructeur in kwestie leidt genoeg mensen op hoog niveau op, maar heeft geen orun oid.. Hij komt op meer plaatsen waar dit certificaat ook gevoerd wordt, zonder problemen.. Immers helpt hij zijn klanten, zijn zijn eigen woorden. Zijn visie hierop is dat het paard van jou is, hij jou niet dwingt bepaalde (onveilige?) acties uit te voeren. Hij helpt je immers met het rijden en het verbeteren hiervan.. Er zijn geen manegelessen op deze stal dus alle paarden zijn gewoon pension.
Hierbij de vraag dus: is het veiliger om zonder instructeur zelf wat te rijden, en wanneer noem je iets les, en wanneer is het helpen? Want als ik mijn zus op het paard zou zetten die 8 jaar niet gereden heeft, mag ik haar wel helpen om te leren rijden.. Een stuk onveiliger imo, in vergelijking met een andere 'kennis' (instructeur dus even) die hierbij ook kan helpen..
Ook is het verzekeringstechnische verhaal erg leuk, maar hoeveel instructies krijgen het geld na de les, en is het dus zo zwart als maar wezen kan..
Nu de eigenlijke vraag dus, (ik merk dat ik er weer een leuk verhaal van brei