hulp bij inrijden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xrainnblue

hulp bij inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 20:50

hee!, ik ben sinds een paar keer bezig met inrijden van een pony samen met raiinboww @bokt.
maar ze lopen steeds achter uit waar kan dat mee te maken hebben?!
want het word echt irri er moet wel steeds iemand naast lopen voor dat ze eens normaal vooruit lopen
anders lopen ze achter uit heeft iemand tips of dingen hoe hun het hebben op gelost?

[*] echt heel erg bedankt als uw tips heeft

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:53

Hoe gaat het longeren en het longeren met zadel en vervolgens longeren met zadel+ruiter?
Reageert ze dan goed op stemhulpen dat is belangrijk bij een jong paard. Anders verstandig om een instructeur in te schakkelen en even een paar keer hulp vragen want vanaf de computer zul je weinig hebben aan andere tips. Een instrcuteur kan het probleem waarschijnlijk zien. Iets wat wij niet kunnen.

SaraSindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:54

Als je paard steeds achteruit loopt moet je je handen goed vooruit doen zodat er geen enkele druk op de teugels staat.
Ze zijn natuurlijk het bit niet gewent. Dus kunnen ze daar heel overdreven op reageren.
En dan drijven, al doet hij 1 stapje goed belonen! En zo ga je steeds verder.
Maar ga absoluut je paard niet vooruit trappen! Dan reageert hij later helemaal niet meer op je been. Gewoon je kuit aanspannen, en een klein schopje geven. Als hij dan niet reageert of achteruit loopt, gewoon de handen nog meer naar voren doen. en des noods een klein tikje met de zweep.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Dilan1993

Re: hulp bij inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:55

Dat 'koppige' achteruitlopen doet mijn jongep aard op buitenrit als hij iets engs vind. Als er iemand bij ie, leidt die hem erlangs. Laatst was ik helemaal alleen. Heb de teugels gewoon op maat gehouden, lichte druk, zodat ik meteen n kon grijpen als hij wilde omdraaien en wegrenne. Verder heb ik gewoon licht gedreven, tot ie ook maar de minste geringste poging deed om langs het enge te gaan. Meteen belonen en stoppen met drijven.

Zo zijn we er uiteindelijk vrij normaal langs gekomen.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:23

Wat heb heb je al vanaf de grond gedaan? Snapt de pony wat been betekend, wat je hand doet, geef je de goede hulpen, dus niet per ongeluk twee verschillende, ..... Er kunnen heel veel redenen en oplossingen zijn. Ga eerst weer lekker vanaf de grond bezig zodat hij zelfvertrouwen krijgt en durft te lopen zonder dat iemand m leidt. Het is ook dood eng, je bent jong, iemand zit op je en je hebt geen leider. Eerst zelfvertrouwen en wederzijds vertrouwen opbouwen, daarna er op gaan zitten.

KimvdE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:06

Ik moet eerlijk zeggen dat het extreem lastig is om vanuit hier te weten waarom het paard achteruit loopt. Dit kan zoveel verschillende oorzaken hebben. Het beste laat je iemand meekijken die de oorzaak kan achterhalen.

* Paard kan dichtslaan (kortom: niet meer begrijpen wat de bedoeling is) en hierdoor achterwaarts gaan.
* Paard kan voor te kort genomen worden terwijl er flink been gegeven wordt.
* Paard kan dominant zijn en er zo proberen onderuit te komen
* Paard kan angstig zijn en er niet langs willen (in dit geval vaak overtuigen en vertrouwensband opbouwen).

Zo zijn er nog meerdere mogelijkheden, en al deze mogelijkheden vragen weer een andere aanpak....

Groetjes Kim

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:40

witje789

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:48

mijn verzorgpaardje die ik nu moet heropleren doet ook conctant en dan nog eens bokken erbij :s

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:01

witje789 schreef:
mijn verzorgpaardje die ik nu moet heropleren doet ook conctant en dan nog eens bokken erbij :s

Mag hopen dat je er goede begeleiding bij hebt. Want een paard wat je vanaf het begin goed opleidt zal niet blijven bokken. Dat ze de eerste 2 x wat uitproberen is prima maar dan moet het echt wel klaar zijn anders doet iemand toch iets niet goed.

Naomi_JRSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:38

Hij/zij is nog jong en moet het dus leren, stel je voor u hebt en bit in uw mond, dan zou u ook denken... moet ik nou naar achter lopen???
Als je longeert met hoofdstel loopt ze dan dus ook naar achter...?
En zoals er boven mij ook is gezecht, goed belonen als hij/zij toch 1 stapje voor uit doet:)

sweetyash17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:19

xrainnblue schreef:
hee!, ik ben sinds een paar keer bezig met inrijden van een pony samen met raiinboww @bokt.
maar ze lopen steeds achter uit waar kan dat mee te maken hebben?!
want het word echt irri er moet wel steeds iemand naast lopen voor dat ze eens normaal vooruit lopen
anders lopen ze achter uit heeft iemand tips of dingen hoe hun het hebben op gelost?

[*] echt heel erg bedankt als uw tips heeft

eerst zorgen dat het longeren met zadel en ruiter goed onder de knie is.
daarna met veel stemhulpen beginnen , ik heb me paardje beleerd die hoef ik amper aan te drijven zodra ik draf zeg springt
ze al aan is de draf, als ik hoo zeg staat ze gelijk stil ( als ze dr bui heeft :o )
ook vooral de handen naar voor.
en dit blijven proberen totdat ze wel netjes naar voor loopt.

Ziertje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:59

Als ik jou was zou ik iemand erbij halen met verstand van zadelmak maken en doorrijden, het is belangrijk dat dit goed gebeurt. Succes :)