waneer met hoofdstel beginnen bij een jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

waneer met hoofdstel beginnen bij een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 18:29

weet niet prezies welke titel ik neer moest zetten
maar ik wil graag advies
waneer zijn jullie begonnen met je paard iets te leren
om eens een hoofdstelletje of zadel op te doen
of bvb een dekje op hem of haar te leggen
is dit echt pas als je hem ging inrijden
of kan je hier al wat eerder mee beginnen
ik wil die van mij namelijk laten inrijden als hij ongeveer 3,5 jaar is
kan ik dan met 3 al iets rustig aan gaan proberen
kwa hoofdstel of dekje of zo
graag Noormaal een antwoord het is een vraag en vraag om uitleg en hulp !!!!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:31

je kan met een jaar of 2,5 3 wel een hoofdstel in doen en wat gaan longeren..
dekjes kan altijd.. Ik (verstopte) mijn veulens ook wel is onder een dekje uiteraard zonder zadel of singel :D
gewoon veel mee doen worden ze makkelijker van heb je straks alleen maar profite van ;)

Nagano

Re: waneer met hoofdstel beginnen bij een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 18:35

hij is nu 2jaar en 2 maanden dus over paak en beet 4 maanden
zou het geen kwaat kunnen als ik zo iets bij hem wil proberen
maar nog een vraagje hoe doe ik dat met het hoofdstel kwa bit in en uit doen ?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:40

Iemand anders vragen om te helpen en niet zefl aankloten
Als je al niet weet hoe je een bit in doet zou ik dat al helemaal niet bij een groen paard proberen.

Je zou het bit ook nu al in kunnen doen. Paard gaat er niet dood van, zadel kan er ook al op.

Bereik je alleen niets mee. Ik zou het zelf pas doen voor ik ga inrijden. Het enige voordeel wat je eruit kunt halen als je nu al begint met wennen is dat je sowieso niet bang hoeft te zijn dat alles in een keer op het paard af komt als je het gaat beleren ohz

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:52

Je wil hem inrijden als hij 3,5 is, nu is het paard net 2. Ik zou er nu nog helemaal niks mee doen. Lekker met andere paarden het land in. Je doet er echt geen jaar over om een paard aan een hoofdstel te laten wennen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:55

Nu met wat dingen beginnen en m daarna weer een goede vakantie gunnen kan geen kwaad.
Zorg ervoor dat je iemand erbij hebt die weet hoe te handelen, dat voorkomt dat het verkeerd wordt aangeleerd.
Maar wat Tilmar zegt, ze pakken de dingen vaak snel genoeg op.
Je paard is nu pas 2, gun m die tijd nog even, hij/zij kan nog lang genoeg voor je aan het werk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 18:57

Dat mensen rare dingen doen en dat dat niet eng of pijnlijk is kan je al vrij vroeg mee beginnen.
Wijken voor druk (vooruit, achteruit, links en rechts met voorhand, achterhand en hoofd),
Gepruts aan het lijf (overal laten aanraken zonder angst/spanning/verzet)
Overal aanraken/kloppen met stoffen/dingen die geluid maken,
dingen (grote bal bv) op rug leggen, er flink mee wiebelen (zodat hij gewend raakt aan bewegingen zien vanuit een ooghoek) en aan alle kanten eraf laten rollen/vallen.
Wennen dingen onder de buik, weer die bal, maar ook vegen, stilstaan met balk onder de buik, etc.
Kunnen poetsen/overal aanraken waar je bij kan, staande op een verhoging.
Dingen kunnen laten vallen zonder paniekreactie te krijgen, bv emmer water leeggooien, borstel in poetskist gooien, etc.
Over verschillende ondergronden durven lopen (zeil, matras, rijplaten, planken)
Afspuiten en dan echt kleddernat dat water eraf druipt.
Dingen achter zich accepteren ook in beweging (stuk plastic zelf meeslepen aan touwtje bv)
Stemhulpen stap, draf, galop, halt en achterwaarts.
Heel veel wandelen, waarbij pony op jouw let, dus jij sneller, hij ook, jij stopt, hij ook, jij achteruit, hij ook. Uiteindelijk heb je dan en een verkeersmakke pony en pony die geleerd heeft positie t.o.v. vast te houden en zelf druk van touw te halen.
Ga je wandelen stel dan voor je zelf eerst een stel eisen op. Vooruitdenkend aan wat je graag tijdens het rijden wel/niet wil hebben. O.a. eten onderweg, maar ook niet mee gaan hollen als je langs een wei komt waar de paarden die er staan gaan lopen donderjagen van opwinding bv.

Simpel gezegd : oefen alles wat erg prettig is voor een paard om te kunnen/normaal te vinden en je maar kan verzinnen.
Ookal heb je bv nooit beenbescherming nodig, oefen er toch mee. Voetjes in emmer kunnen zetten is bv ook erg handig, Onderweg voetjes optillen, andere plekken dan normaal vast staan. Sta je op een pensionstal zet hem dan eens in een andere box. Kan je makkelijk de weg op ga dan eens een nachtje ergens anders logeren met hem, enz.
Kijk verder eens bij NH of westerntrainingen voor suggesties, daar is een heel uitgebreide schriktraining en opvoeding gebruikelijk(er).

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 19:01

Suus_ schreef:
Iemand anders vragen om te helpen en niet zefl aankloten
Als je al niet weet hoe je een bit in doet zou ik dat al helemaal niet bij een groen paard proberen.

dat weet ik zeker wel hoe dat moet
maar mijn paard nog niet en daar vroeg ik dus advies over !!!!!

meggiemeg schreef:
Nu met wat dingen beginnen en m daarna weer een goede vakantie gunnen kan geen kwaad.
Zorg ervoor dat je iemand erbij hebt die weet hoe te handelen, dat voorkomt dat het verkeerd wordt aangeleerd.
Maar wat Tilmar zegt, ze pakken de dingen vaak snel genoeg op.
Je paard is nu pas 2, gun m die tijd nog even, hij/zij kan nog lang genoeg voor je aan het werk.

dat ga ik ook zeker doen hem lekker tijd gunnen
vroeg me het alleen maar af
het is niet zo dat ik moetbeginnen over 4 maanden
kan ook wel wachten tot hij 3 jaar is of zo

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 19:03

tamary schreef:
Dat mensen rare dingen doen en dat dat niet eng of pijnlijk is kan je al vrij vroeg mee beginnen.
Wijken voor druk (vooruit, achteruit, links en rechts met voorhand, achterhand en hoofd),
Gepruts aan het lijf (overal laten aanraken zonder angst/spanning/verzet)
Overal aanraken/kloppen met stoffen/dingen die geluid maken,
dingen (grote bal bv) op rug leggen, er flink mee wiebelen (zodat hij gewend raakt aan bewegingen zien vanuit een ooghoek) en aan alle kanten eraf laten rollen/vallen.
Wennen dingen onder de buik, weer die bal, maar ook vegen, stilstaan met balk onder de buik, etc.
Kunnen poetsen/overal aanraken waar je bij kan, staande op een verhoging.
Dingen kunnen laten vallen zonder paniekreactie te krijgen, bv emmer water leeggooien, borstel in poetskist gooien, etc.
Over verschillende ondergronden durven lopen (zeil, matras, rijplaten, planken)
Afspuiten en dan echt kleddernat dat water eraf druipt.
Dingen achter zich accepteren ook in beweging (stuk plastic zelf meeslepen aan touwtje bv)
Stemhulpen stap, draf, galop, halt en achterwaarts.
Heel veel wandelen, waarbij pony op jouw let, dus jij sneller, hij ook, jij stopt, hij ook, jij achteruit, hij ook. Uiteindelijk heb je dan en een verkeersmakke pony en pony die geleerd heeft positie t.o.v. vast te houden en zelf druk van touw te halen.
Ga je wandelen stel dan voor je zelf eerst een stel eisen op. Vooruitdenkend aan wat je graag tijdens het rijden wel/niet wil hebben. O.a. eten onderweg, maar ook niet mee gaan hollen als je langs een wei komt waar de paarden die er staan gaan lopen donderjagen van opwinding bv.

Simpel gezegd : oefen alles wat erg prettig is voor een paard om te kunnen/normaal te vinden en je maar kan verzinnen.
Ookal heb je bv nooit beenbescherming nodig, oefen er toch mee. Voetjes in emmer kunnen zetten is bv ook erg handig, Onderweg voetjes optillen, andere plekken dan normaal vast staan. Sta je op een pensionstal zet hem dan eens in een andere box. Kan je makkelijk de weg op ga dan eens een nachtje ergens anders logeren met hem, enz.
Kijk verder eens bij NH of westerntrainingen voor suggesties, daar is een heel uitgebreide schriktraining en opvoeding gebruikelijk(er).

kijk aan deze tips heb ik zeker wat

nynke_aafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:49

met 2,5 kun je wel langzaam beginnen 'Bij de meeste paarden'.. er zijn ook paarden met 2,5/3 jaar die nog niet klaar zijn met goed groeien en die kun je het best tot een 3,5 laten staan.

vaak hebben paarden dat die in een korte tijd heel snel groot zijn geworden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:28

nynke_aafke schreef:
met 2,5 kun je wel langzaam beginnen 'Bij de meeste paarden'.. er zijn ook paarden met 2,5/3 jaar die nog niet klaar zijn met goed groeien en die kun je het best tot een 3,5 laten staan.

vaak hebben paarden dat die in een korte tijd heel snel groot zijn geworden.

Euh, paard is pas uitgegroeid tussen 5 en 6 jaar als de groeischijven in de rug gesloten zijn. Heb je een groot paard met lange hals mag je daar 1 a 2 jaar bijtellen. Met 2,5/3 is geen enkel paard/pony klaar met groeien.

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:24

Het kan geen kwaad om hem eens een hoofdstel in te doen of een dekje op te doen
Hoe gekker je ze opvoed hoe makkelijker ze worden
Je kan gerust eens een hoofdstel indoen en lekker weer zijn ding laten doen of bijvoorbeeld zijn bix laten eten ermee
Let wel op dat je het hoofdstel eerst op de juiste maat hebt voordat je het indoet
Want in en uit doen vinden ze het allervervelendste.
Je kan het gewoon een paar keer doen en dan gewoon een paar maanden weer niet

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:27

ìdd :) doe wat je niet laten kan, hoemeer ze kennen hoe leuker het straks word, dan kan je je zelf goed richten op het inrijden en hoef je niet bang tewezen of hij misschien wel van iets zou kunnen schrikken..

ik heb zelf een jaarling en die kent al zoo veel, wandelen, dekens dekjes, water, harde geluiden enzo voort.... en sinds een paar dagen is er een veulen uit de opfok gekomen en die kent nog helemaal niks en dan merk ik pas hoe handig het is als je paardje al veel kent/weet :) dus ik zou zeggen je kan het niet bont genoeg maken :)

xDirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 07:42

Ook ik zou zeggen, haal er iemand bij die ervaring heeft. Want als ik nu lees dat je al niet weet hoe je het bit in moet doen, kan het waarschijnlijk alleen maar kwaad doen.
Dadelijk wil hij het bit niet eens meer in.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 13:54

xLoesje schreef:
Ook ik zou zeggen, haal er iemand bij die ervaring heeft. Want als ik nu lees dat je al niet weet hoe je het bit in moet doen, kan het waarschijnlijk alleen maar kwaad doen.
Dadelijk wil hij het bit niet eens meer in.

dan heb je het niet goed gelezen
ik weet wel zeker hoe ik een bit in moet doen
maar heb dit nog nooit bij een 2 a 3 jarige gedaan
en hij weet dit dus ook nog niet daarom vraag ik hoe en wat

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:09

Ik zou zelf pas met het hoofdstel beginnen als je ook daadwerkelijk gaat beginnen met beleren. Dus misschien een week voordat je hem wegbrengt. (tenminste, je schrijft dat je hem laat beleren) De eerste keren is het misschien het makkelijkst om het hoofdstel over het halster heen te doen. Heb je iets meer grip. Verder er een niet te groot probleem van maken. Gewoon doen zoals je het bij een ouder paard ook zou doen. Meeste paarden vinden een hoofdstel en bit namelijk helemaal geen big deal en zijn er na 2 keer wel aan gewend. De uitzonderingen wennen ook wel, duurt misschien iets langer, maar ik heb er nog nooit 1 gehad die langer dan 2 weken moeilijk deed. Dat was dan ook meteen de enige. Als jij gewoon rustig blijft en er geen issue van maakt valt t allemaal best mee ;)
Succes en veel plezier van je paard!

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 14:10

Yess schreef:
Ik zou zelf pas met het hoofdstel beginnen als je ook daadwerkelijk gaat beginnen met beleren. Dus misschien een week voordat je hem wegbrengt. (tenminste, je schrijft dat je hem laat beleren) De eerste keren is het misschien het makkelijkst om het hoofdstel over het halster heen te doen. Heb je iets meer grip. Verder er een niet te groot probleem van maken. Gewoon doen zoals je het bij een ouder paard ook zou doen. Meeste paarden vinden een hoofdstel en bit namelijk helemaal geen big deal en zijn er na 2 keer wel aan gewend. De uitzonderingen wennen ook wel, duurt misschien iets langer, maar ik heb er nog nooit 1 gehad die langer dan 2 weken moeilijk deed. Dat was dan ook meteen de enige. Als jij gewoon rustig blijft en er geen issue van maakt valt t allemaal best mee ;)
Succes en veel plezier van je paard!

dank je :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:27

Ik zou persoonlijk ook al beginnen, net als wat tamary schreef :j

Op deze leeftijd leren ze sneller en vaak vinden ze het ook erg leuk! Al zijn het van die kleine dingetjes... Later heb je er echt profijt van!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:44

Ik vind dat je voordat een paard 3 is, niks moet doen qua hoofdstel en zadel en dergelijke. Een paard hoort tot zijn 3e levensjaar gewoon lekker paard te zijn. Ook ben ik geen voorstander van een bit indoen op jonge leeftijd. Het gebit van paarden is nog niet voldoende ontwikkeld. Vaak er is maar minimaal ruimte, daarom kiezen wij voor bitloos beleren en laten wij ze passen aan een bit wennen als de paarden goed zadelmak zijn.

En ze leren met 2 jaar echt niet sneller.. Waar halen jullie die wijsheid vandaan? Wij beleren de paarden met 3 omdat ze dan het meer over hun heen laten komen. Maar ik vind dat je een paard pas rond 3,5/4 jaar moet gaan doorrijden. Ook afhankelijk van hoe het dier gebouwd is natuurlijk

snippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:01

Ongeveer 3/ 4 maanden voor het inrijden.

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:23

Ja ik heb nu een veulen die ik af en toe al een dekje opleg
heb je later alleen maar profijt van
maar ik zou er pas op gaan als hij minstens 3 jaar is

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:27

Er op gaan vind ik ook weer een ander verhaal dan hem laten wennen aan een hoofdstel
Begin je er eerder mee word het een "way of life" voor ze
Wel moet je met jonge paarden opletten dat ze goed wisselen of gewisseld hebben
Anders kan het hoofdstel een straf voor ze worden
Zelf ben ik daarom ook een voorstander van bitloos inrijden

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:28

Mijn inmiddels 2-jarige kent idd ook al van alles.. Bit (vanwege de show) kent ie sowieso al. Gewoon een paar keer heel kort mee oefenen. Sowieso verstandig om er een halster overheen te doen zodat je t touw niet aan t bit hoeft vast te maken. Doet ie dan ineens iets geks met zn hoofd hang je niet meteen aan het bit :) Biscuit was de eerste paar minuten eventjes nogal druk en daarna was t prima (toen ook gelijk bit weer uitgedaan). Maar idd, geen big deal van maken en verder gewoon spelenderwijs van alles aanleren :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:45

Daisies schreef:
En ze leren met 2 jaar echt niet sneller.. Waar halen jullie die wijsheid vandaan? Wij beleren de paarden met 3 omdat ze dan het meer over hun heen laten komen.

Omdat hoe jonger het paard, hoe meer ze (van nature) zijn ingesteld om zoveel en snel mogelijk te leren. Een jong veulen moet meteen leren mee te gaan met de kudde, de lichaamstaal van andere paarden en hoe de kudde en het 'harde leven' werkt. Tussen hun geboorte en het 3e levensjaar leren ze het meest. Daarom kan je imo al beginnen.

Ook vinden de meeste jonge paarden die ik ken, het ontzettend leuk om bezig te zijn. Leuker dan tot hun 3e op het land te staan, eruit worden geplukt, dan binnen een paar weken alles moeten leren (van hoofdstel tot afspuiten) en er dan op.

Als je jonger met je paard begint, zal je kwa opdrachten achter elkaar aan, rustiger doen omdat je weet dat je tijd zat hebt. Zo leer jij je het paard zo ontspannen mogelijk aan. Want als er tijdsdruk is, raak jij onbewust ook gespannen. :)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:51

Dat ben ik met je eens, maar ik vind dat een paard vanaf zijn geboorte met mensen in contact moet zijn geweest. Bij ons komt elk paard (we hebben er 12) bijna elke dag in handen. Maar ik ben verder niet intensief bezig met 2 jarige. Ik laat ze af en toe los en poets een keer en spoel ze af. Laten wennen aan 'volwassen' bezigheden doe ik niet voordat het dier 3 is. Ik ben nu een van mijn paarden aan het beleren. Heb er nu 3 keer opgezeten in 4 weken tijd. Hij is niet bijzonder geïnteresseerd dus ik geef hem lekker de tijd.