Voor mijn opleiding moet ik een pleidooi houden en ik heb daarvoor een dossier gekregen waarin een geschil aan de orde is over een paard. In de casus staat afstappen en ik vroeg me af wat dat betekent. Het staat als volgt in de tekst: 'Bovendien zou de heer P. het paard voor dit bedrag iedere dag afstappen.' en 'De heer B. kwam regelmatig kijken en zag dan dat de heer P. het paard niet alleen afstapte maar ook daadwerkelijk aan het trainen was.' Ik wil dus graag weten wat afstappen in deze context betekent, of dat dit begrip eigenlijk helemaal nooit wordt gebruikt en niet klopt?
Oke, heel erg bedankt voor jullie snelle reacties! Uit de casus bleek niets van een blessure. Er stond alleen dat het paard erg veel talent had en dat hij werd getraind in de dressuur.
Miepie77
Geplaatst: 22-05-11 10:48
Anne_GTI schreef:
Afstappen in deze context betekent uit de box halen en beweging geven in stap. Dat kan aan de hand en onder het zadel.
De heer B. kwam regelmatig kijken en zag dan dat de heer P. het paard niet alleen afstapte maar ook daadwerkelijk aan het trainen was.
Deze zin geeft aan dat het paard niet in training zou mogen zijn dus kan het nooit uitstappen na een training zijn. In deze contex dus gewoon alleen stappen aan de hand of onder het zadel.
kally
Geplaatst: 22-05-11 11:08
Wat dressuurgek zegt.....
Zo zou ik het ook zien, geen training maar alleen stappen aan de hand....
Het kan naar mijn mening worden gezien als cooling down na een training (dus echt uitstappen). Maar ook als beweging geven (stappen als je erop zit) of aan de hand stappen (bijvoorbeeld op het erf of wandelen). Dat ligt dus aan de context, maar als ik die zo lees neig ik naar het tweede.
Waarschijnlijk is dit paard geblesseerd geweest en moet worden AFGESTAPT! Uitstappen doe je na de training, instappen doe je voor je gaat trainen. Afstappen doe je meestal aan de hand, dus naast het paard, in en uit stappen zit je op het paard.