Vraagje over mijn 2 jarig merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Naomii_

Vraagje over mijn 2 jarig merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 17:33

Ik heb even een vraagje en hoop dat iemand hier een goed ideetje op weet.

Ik heb mijn merrie van 2 nu bijna 3 maanden.
Het is een erg lieve pony en ze tilt al braaf der voetjes op kan al netjes tussen de touwen staan en we zijn lekker aan het oefenen met wat kleine grondoefeningen.
Nu is het probleem als ik haar van het land af wil halen blokkeerd ze zeg maar een beetje ze gaat stil staan en wilt niet meer verder.
Als iemand er dan even achter gaat lopen loopt ze wel weer mee maar het is een beetje vervelend als ik alleen ben.
Weet iemand een manier hiervoor hoe ik dit het best op kan lossen?
Terug naar het land wil ze wel heel graag dat doet ze prima! als we eenmaal bij de stallen zijn en ik met haar bezig ben doet ze alles wel heel braaf en loopt ze netjes met me mee..
Ik hoop dat iemand een goed ideetje heeft!

Groetjes Naomi

Daphne__

Re: Vraagje over mijn 2 jarig merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:34

Een pasje opzij gaan en dan verder lopen :)

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:53

Dit probleem heb ik soms ook met mijn paard, eerst zette ik haar inderdaad achteruit, maar dit hielp weinig. Daarna nam ik gewoon een langer touw mee en deed zegmaar het zelfde als bij longeren, alleen dan mee lopen, dat was geen (goede) op lossing...

Ik ben er dus dingen over gaan opzoeken en doe het nu zo: Als je paard gaat stil staan zorg je dat je een meter of 1 afstand hebt, blijf met je rug naar je paard toe staan (uitnodigende positie) en neem redelijk wat druk op het halster touw. Komt ze een beétje naar voren, metéén druk van het touw af, (dat is de beloning). Ookal heeft hij nog niet eens een stap verzet en is het alleen de romp die naar voren beweegt is al genoeg, hoe vaker je dit doet als je paard niet verder wil lopen, hoe sneller hij snapt dat doorlopen= druk van het touw af, en dat= beloning. Hoop dat je er wat aan hebt, dit heeft mij in elk geval veel geholpen. :) Wees er dus wel consequent in.

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 18:08

@daphne ja pasje opzij maar dan loop ik slingerend over het pad en daar word ik gek van!

@diekeC dankje dat ga ik vanavond eens proberen! Kijken of het werkt oefening baard kunst en geduld is een schone zaak pfff haha

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:09

WD-V -> OPG

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:17

Je komt dan inderdaad slingerend door het land, maar dat is maar van korte duur. Meestal zijn ook de paarden het na een paar keer slingeren zat en lopen daarna gewoon met je mee. ;)

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:25

Je kan inderdaad proberen je paard opzij "om" te trekken, dan moeten ze zichzelf opvangen, hierdoor zetten ze een stap en vaak lopen ze dan weer mee ;) Ook kan je eventueel proberen om een heel lang halstertouw te nemen en wanneer ze stil staat, het uiteinde richting haar achterwerk gooien (hoeft natuurlijk niet hard, hoeft alleen reactie uit te lokken). Meestal krijgen ze zo snel genoeg door, dat lopen toch leuker is :) Veel succes :)

HendrikusM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:33

Belonen als hij wel braaf mee loopt en heel veel gedudld hebben, hij wil waarschijnlijk niet graag bij zijn vriendjes weg.

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:07

Merk je dat je paard er veel plezier in heeft wanneer je met hem bezig bent? Hoe reageert hij als je in de wei dingen met hem gaat doen?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:13

HendrikusM schreef:
Belonen als hij wel braaf mee loopt en heel veel gedudld hebben, hij wil waarschijnlijk niet graag bij zijn vriendjes weg.

hier ga ik in mee :j

VanillaIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:13

ik heb dat probleem ook regelmatig met mijn 2 jarige ruin. Als ik eerst mijn ander paard van de wei haal, ermee bezig ben en dan terug zet, waarna ik mijn 2 jarige neem, komt hij wel mee, maar doe ik het andersom dan wilt hij nooit mee komen, na een aantal meter stopt hij.
ik doe het zo: ik heb altijd paardensnoepjes in mijn zak. Wanneer hij stopt ga ik wat verder staan met een koekje, maar ik trek nooit! Dat heb ik tot nu toe bij niets gedaan wanneer hij bv niet in de stal durfde enz. Ik moedig hem ook aan met mijn stem. Nu geraak ik elke keer al verder voor hij stopt en hij komt ook sneller mee. Ik let er alleen wel op dat hij niet begint te bedelen of de snoepjes uit mijn zak wilt komen stelen :)
Ik weet niet of dit een juiste manier is maar zo lukt het mij heel goed en dwing ik hem nooit maar zet hij altijd dezelfde stap.

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 21:17

Als je met haar bezig bent is ze erg braaf en heb ik wel echt het gevoel dat ze er plezier in heeft. ze doet graag dingen voor je en ze is op de poetsplaats niet druk of heel erg aan het hinniken.

Ik heb het idd al vaak geprobeerd op er opzij te trekken maar madam is iemand die niet graag opgeeft en graag het laatste word wil!
(wat dat betreft lijken we wel een beetje op elkaar:$haha) vandaag ging het iets beter heb wel met heeeeeeel veel geduld moeten staan en 3 keer tot 10 moeten tellen om niet boos te worden (of naja boos het is meer een beetje frustratie van mijn kant omdat ik niet zo goed begrijp wat ze nou eigenlijk wil)

verder heb ik vandaag geoefend met lopen en wanneer ik stil sta dat zij dan ook stil moet staan ik had van iemand van stal gehoord dat ze misschien ook op die manier meer gezag voor je krijgt en misschien wel gewoon meteen met je mee loopt!

touwtje naar haar kont werkt niet dat vind ze alleen maar heel eng en begrijpt ze helemaal niks van.

bedankt voor de tips!! +:)+

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 21:19

@vanillaice ja zo heb ik het ook geprobeerd maar mijn paard bedeld dus wel heel snel..
Daardoor ben ik daar mee gestopt want op die manier gaat het helaas bij haar niet werken!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 00:21

Herkenbaar :') Mijn 2-jarige heeft t als ik m ín de wei wil zetten (en hij vermaakt zich daar toch echt prima, daar zit t m niet in). Sta soms rustig een kwartier stil bij t hek met een me strak aankijkende pony.. Heb echt alles al geprobeerd (andere kant oplopen gaat prima maar zodra ik weer richting hek ga is t over, dominant doen werkt niet, boos worden werkt niet, lokken/paaien werkt niet, enz enz), enige dat helpt is veeeeel geduld hebben tot ie capituleert, dan is t ook een diepe zucht en loopt ie zó mee.

Ik lees iig mee voor de gouden tip :D

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 07:47

Haha.. Oke andersom kan het dus ook! Nou mijnes wilt wel heel grAag naar het land..
Eigenlijk komt er wel elke dag op de terug weg een vreugde bokje uit haha..
Maar ik ben dus niet de enige met dit probleem (stelt me wel een beetje gerust:$)
Ik wacht ook nog steeds op de goudetip!!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:02

Dit doen bijna alle tweejarigen, omdat ze nu eenmaal liever in de kudde staan dan met jou mee te gaan. Je moet het dus leuker maken voor dit paard. Veel goed gedrag belonen dus, al of niet met een snoepje. En je kunt het meelopen langzaam opbouwen: elke keer een stukje verder van de kudde en dan weer terug als ze niet staakt. Zo beloon je het niet staken met terug naar de kudde mogen, ipv dat ze haar zin krijgt met dat staken. Maar dan moet je wel zorgen dat je goed in de gaten houdt dat je stopt voordat ze staakt, anders is ze je te snel af. Verder: als ze nog niet alleen uit de kudde kan, waar ze eigenlijk op die leeftijd nog niet aan toe zijn,en wel moet om de een of andere reden, neem dat gewoon een kuddegenoot mee om het allemaal rustig en zonder dwang te laten verlopen, zo maak je er ook geen negatieve ervaring van, en dat is heel belangrijk! Hoe meer negatieve ervaringen je opstapelt op deze leeftijd hoe meer problemen je straks zult gaan krijgen in haar werkzame leven. Nogmaals: voor zo'n jong paard moet alles wat je doet echt leuk zijn anders verpest je het voor later.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:07

kijk aan deze tip heb ik ook wat
mijn 2 jarige doet prezies het zelfde
vlipt zelfs door als hij uit de wei moet gehaalt worden
weeg bij zijn meiden

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:31

En leg dan nu eens uit hoe ik poownlief zonder protest ín de wei krijg :')

Maar rustig opbouwen zou goed kunnen helpen met uit de wei halen idd :j Bis had daar in t begin ook wat moeite mee maar kreeg ook snel door dat ie niet voor eeuwig weg zou gaan van zn vriendjes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:40

Ik weet niet of je het al hebt geprobeert(waarschijnlijk wel:$), maar bij de paarden die bij mij zo deden liep ik gewoon een rondje...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:58

Hahahha ja, die heb ik iig ook al geprobeerd. Maar mijn pony is nogal consequent, al ga ik het hele erf over wandelen, terug bij het hek gaat ie op exact dezelfde plek weer vol in de ankers :')

Maar normaal gesproken werkt het idd wel :j

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 17:58

jee voor de 3e dag oprij is mijn merrie heeel braaf meegelopen.
Ik dwing niks ze loopt aan een los touwtje en ik merk dat ze daardoor braaf blijft lopen.
Ze heeft altijd 1 vaste plek waar ze altijd stil gaat staan.
Hier probeer ik nu een beetje om heen te lopen en ze doet het nu enorm braaf!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:28

DiekeC schreef:
Dit probleem heb ik soms ook met mijn paard, eerst zette ik haar inderdaad achteruit, maar dit hielp weinig. Daarna nam ik gewoon een langer touw mee en deed zegmaar het zelfde als bij longeren, alleen dan mee lopen, dat was geen (goede) op lossing...

Ik ben er dus dingen over gaan opzoeken en doe het nu zo: Als je paard gaat stil staan zorg je dat je een meter of 1 afstand hebt, blijf met je rug naar je paard toe staan (uitnodigende positie) en neem redelijk wat druk op het halster touw. Komt ze een beétje naar voren, metéén druk van het touw af, (dat is de beloning). Ookal heeft hij nog niet eens een stap verzet en is het alleen de romp die naar voren beweegt is al genoeg, hoe vaker je dit doet als je paard niet verder wil lopen, hoe sneller hij snapt dat doorlopen= druk van het touw af, en dat= beloning. Hoop dat je er wat aan hebt, dit heeft mij in elk geval veel geholpen. :) Wees er dus wel consequent in.

Helpt prima idd, ook bij mijn eigenwijsje! :)