Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Wees er dus wel consequent in.
Ook kan je eventueel proberen om een heel lang halstertouw te nemen en wanneer ze stil staat, het uiteinde richting haar achterwerk gooien (hoeft natuurlijk niet hard, hoeft alleen reactie uit te lokken). Meestal krijgen ze zo snel genoeg door, dat lopen toch leuker is
Veel succes

Mijn 2-jarige heeft t als ik m ín de wei wil zetten (en hij vermaakt zich daar toch echt prima, daar zit t m niet in). Sta soms rustig een kwartier stil bij t hek met een me strak aankijkende pony.. Heb echt alles al geprobeerd (andere kant oplopen gaat prima maar zodra ik weer richting hek ga is t over, dominant doen werkt niet, boos worden werkt niet, lokken/paaien werkt niet, enz enz), enige dat helpt is veeeeel geduld hebben tot ie capituleert, dan is t ook een diepe zucht en loopt ie zó mee.
Bis had daar in t begin ook wat moeite mee maar kreeg ook snel door dat ie niet voor eeuwig weg zou gaan van zn vriendjes
DiekeC schreef:Dit probleem heb ik soms ook met mijn paard, eerst zette ik haar inderdaad achteruit, maar dit hielp weinig. Daarna nam ik gewoon een langer touw mee en deed zegmaar het zelfde als bij longeren, alleen dan mee lopen, dat was geen (goede) op lossing...
Ik ben er dus dingen over gaan opzoeken en doe het nu zo: Als je paard gaat stil staan zorg je dat je een meter of 1 afstand hebt, blijf met je rug naar je paard toe staan (uitnodigende positie) en neem redelijk wat druk op het halster touw. Komt ze een beétje naar voren, metéén druk van het touw af, (dat is de beloning). Ookal heeft hij nog niet eens een stap verzet en is het alleen de romp die naar voren beweegt is al genoeg, hoe vaker je dit doet als je paard niet verder wil lopen, hoe sneller hij snapt dat doorlopen= druk van het touw af, en dat= beloning. Hoop dat je er wat aan hebt, dit heeft mij in elk geval veel geholpen.Wees er dus wel consequent in.