Kan mijn paard aanvoelen dat ik zwanger ben?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vickz

Kan mijn paard aanvoelen dat ik zwanger ben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 15:18

Hoi

Zoals de titel al zegt... Kan het dat mijn paard aanvoelt dat ik zwanger ben?

Het zit zo, ik ben nu ongeveer 9 a 10 weken zwanger. Van de huisdokter moest ik stoppen met rijden, maar dat zag ik niet zitten :P De gynaecoloog zei dat het nu nog helemaal geen kwaad kon zolang ik er maar niet afviel. Dus heb ik besloten om enkel nog met mijn 2 eigen paarden te rijden, omdat ik doe goed ken.

Met mijn merrie maakte ik mij geen zorgen, zij is braaf en betrouwbaar. In de 3jaar dat ik haar heb ben ik nog nooit gevallen.
Maar mijn pony is een ander verhaal, oke hij is wel braaf maar erg schrikachtig en hij durft wel eens gek doen, niet omdat hij stout is maar gewoon uit speelsheid. Hij bokt graag eens. Maar de laatste weken is hij echt super braaf en rustig :D Al van voor ikzelf wist dat ik zwanger was was hij al zo braaf. Mijn moeder rijd ook met hem en zij zegt dat hij bij haar wel nog gek doet :P
Dus nu vraag ik mij af zou hij weten dat ik zwanger ben en dat hij voorzichig moet zijn? Ook gewoon in de omgang is hij heel rustig, normaal is hij nogal lomp, hij loopt tegen je, duwt met zijn neus je bijna omver,... Dat doet hij nu nimeer.

Denken jullie dat hij dit aanvoeld? Oh mijn merrie die doet niet anders dan anders. Misschien handig om weten dat ik mijn pony al bijna 11jaar heb, misschien dat dit er ook wat mee te maken heeft.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:21

Het zou me helemaal niets verbazen dat paarden maar ook bijvoorbeeld honden aanvoelen & ruiken dat je zwanger bent. Maar er zijn vast andere bokkers die dit hebben mogen ervaren :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:25

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap.

Paarden voelen meer aan dan wij denken, maar het is afhankelijk van het paard of het er wat mee doet of niet. En je kunt ook dingen willen zien die er niet zijn.
Het kan bijv. ook heel goed zijn dat er iets in de omgeving van je pony is verandert waardoor hij rustiger is geworden, weidegang oid. Ben je anders gaan voeren, of staat hij nu vaker en langer op de wei? Ben jij niet anders in je omgang naar hem toe nu je zwanger bent?

rowo

Re: Kan mijn paard aanvoelen dat ik zwanger ben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:29

Allereerst gefeliciteerd!

Paarden voelen idd meer dan wij denken. Maar k denk nog eerder dat het een reactie is op wellicht een andere manier van doen/rijden van jou? Je bent misschien voorzichtiger nu je zwanger bent en doet/rijdt daar ook naar? Onbewust wellicht....

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:31

Ik denk ook dat paarden dingen aanvoelen, ze voelen echt veel meer dan alleen spanning! Geweldig idee toch dat je paard jou zo goed aanvoelt!

Oh gefeliciteerd met je zwangerschap (bijna vergeten)

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 15:33

Cassidy schreef:
Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap.

Paarden voelen meer aan dan wij denken, maar het is afhankelijk van het paard of het er wat mee doet of niet. En je kunt ook dingen willen zien die er niet zijn.
Het kan bijv. ook heel goed zijn dat er iets in de omgeving van je pony is verandert waardoor hij rustiger is geworden, weidegang oid. Ben je anders gaan voeren, of staat hij nu vaker en langer op de wei? Ben jij niet anders in je omgang naar hem toe nu je zwanger bent?

Hij staat altijd 7/24 op de wei, dus daar is niets anders mee. Hij is al aan tijdje zo rustig geworden, zeker al meer dan een maand. En ik weet zelf nog maar 3weken dat ik zwanger ben. Dus nu denk ik dat dat de verklaring is voor zijn rustigheid.
Aangezien hij bij mijn moeder wel nog steeds bokt en gek doet vind ik het erg opvallend.

Het kan wel zijn dat ik zelf mij anders gedraag zonder dat ik het weet. Ik zal er op moeten letten :P

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:35

mijn aap weet ook feilloos wanneer ik mijn vlaggetjes week heb
dus waarom zouden ze niet weten wanneer je zwanger bent ;)

een hengst in een kudde weet ook direct wanneer een veulen niet van hem is, ook al is die nog niet geboren

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:36

gefeliciteerd!

Mijn paardje was niet altijd lief toen ik zwanger was, of hij het wist weet ik niet...
Maar heb vaak uit moeten kijken want hij had er vaak een handje van dat hij speels met ze benen zwaaide richting me buik...

Maar blijf altijd uitkijken je vergeef het je zelf nooit als er wat gebeurd.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:36

Gefeliciteerd :)

Ik denk dat paarden dat zeker kunnen aanvoelen. Een vriendin van me reed altijd op een hengst en die had zijn streken en temperament. Op een gegeven moment vroeg ik aan haar "Ben je zwanger ofzo, omdat hij zo rustig doet?" en even later bleek dat ze inderdaad zwanger was. Hij deed erg voorzichtig met haar, terwijl dat normaal niet altijd het geval was :P toeval? misschien ;) het is in ieder geval een voordeel :)

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:50

Ik heb het net zo aangevoeld als jij, destijds had ik een merrie staan, die letterlijk voor me zorgde, ik heb tot en met 4,5 maand doorgereden, en daarna nog wat wandelingetjes enkel in stap, deze merrie kon soms een olifant in een porseleinwinkel zijn, maar ze veranderde zo hard, dat ik soms moeite had met het te geloven.

Zo viel er eens een zware dode tak vlak langs ons neer tijdens het rijden, het was een harde doffe plof, normaal zou ze toch een paar passen weg gesprongen zijn, nu schrok ze, hield zich in, ademde uit en stapte rustig door. Ik wist niet wat me overkwam, wat eens een soms oncontroleerbaar paard was, zorgde nu dat ik in alle veiligheid was, ook in de omgang met mij was ze een stuk voorzichtiger.

Veel succes met je zwangerschap, vandaag is me bevestigd dat ik zelf 7 weken ver ben, jammer genoeg heb ik deze merrie niet meer, ik rijd ook nog eventjes door, daarna kan het zo lang niet meer. |(

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:56

gefeliciteerd *\o/*

het zou heel goed kunnen dat je paard het aanvoelt, maar het kan ook zijn dat je zelf anders word, dat had ik wel in mijn zwangerschap namelijk ;)

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:56

Proficiat. Geniet ervan en hopelijk niet al te misselijk.

Ik heb dat tijdens mijn zwangerschap ook gedacht. Mijn merrie kon ook enorm studie-ontwijkend gedrag vertonen tijdens het rijden, maar deed dat tijdens mijn zwangerschap helemaal niet, terwijl ik tot 5,5 mnd echt serieus heb doorgereden. Ik ben met 7,5 mnd gestopt, de laatste 2 maanden was vooral veel stappen en een rondje draven, dan is het logisch dat ze niet lopen te klieren (want ze hoefde dan niet hard te werken)
Aan de andere kant heb ik tijdens mijn zwangerschap wel vaker gelongeerd, en dat grondwerk zou ook best wel eens goed voor haar gedrag kunnen zijn. Trouwens die enkele keer dat ik mijn 1 jarige zoontje mee heb op stal, kan ze opeens ook keurig stil staan... Denk dus wel dat ze wat aanvoelen, maar het zal ook deels aan jezelf liggen.

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:58

Als eerste inderdaad van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! :D

Paarden kunnen dit inderdaad aanvoelen. Ze zijn véél en véél gevoeliger en intelligenter dan wij vaak denken.
Het zou dus best kunnen dat je pony om deze reden bij jou zo braaf is.

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:12

Gefeliciteerd met je zwangerschap , ik vindt het erg mooi dat jouw paard je zo goed aanvoelt en rekening met je houdt ! Ik denk echt dat dieren kunnen weten wanneer je zwanger bent .... wat een mooie paard die van jou !

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:15

gefeliciteerd met je zwangerschap

paarden voelen het verdomd goed aan :P
Mijn puber paardje die altijd in mijn nek hing en spelen enz....is nu bij mij de rustheid zelve...
hij vind mijn buik ook rete intressant en kriebelt heel zachtjes met zijn neus eroverheen

Afbeelding
Afbeelding

er staat bij ons ook een paard op stal (paard op de achtergrond) wat al een aantal zwangeren "verraden" heeft......ze wouden het geheim houden tot 12 weken, maar zijn gedrag naar de meiden toe was al genoeg om eens vragen erbij te gaan stellen :P
Laatst bijgewerkt door Ojajoh op 20-05-11 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:15

Hier ook een dikke felicitatie!!
En ja een paard voelt dat 100 % zeker aan!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:22

het zou best kunnen. Weet dat toen mn moeder zwanger was van mij haar 2 grote honden opeens heel rustig buiten waren en veel waakser naar vreemde. Voelde toch dat ze kwetsbaarder was. terwijl 1 van de 2 normaal heel druk buiten was en wel eens aan de riem wou trekken.
tevens vond die drukke hond het ook geen ramp als iemand bij mn moeder kwam maar toen wel.

Dus ja denk toch dat een paard het kan voelen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:23

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Zelfs mijn bijrijdhaf toendertijd voelde eerder nog dan ikzelf aan dat ik zwanger was. Hij was echt type boscross liefst zo hard mogelijk, maar bestond niet dat ik hem nog harder kreeg dan een sukkeldrafje. Heeeel frustrerend, totdat ik er later die weken achter kwam dat ik zwanger was... Toen stond het kippevel duimendik!

Tot mijn vijfde maand mocht ik van hem op hem rijden, daarna liet ie me er niet meer op. Wát ik ook probeerde. Dus ja, absoluut voelt een paard aan dat je zwanger bent.

Dus geniet lekker van de zorg die je paardje nu aan je geeft, het is en blijft iets heeeeel bijzonders.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:31

Nee, ik geloof niet dat je paard aanvoelt dat je zwanger bent...zover gaat het abstract denk vermogen van een paard niet. Hij kan wel aanvoelen dat jij je anders gedraagd dan normaal en daar kan een paard zeker op anticiperen. En door de hormonen zal jij je zeker anders gaan gedragen...al merk je daar zelfs soms niets van.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:38

NatasjavE schreef:
Nee, ik geloof niet dat je paard aanvoelt dat je zwanger bent...zover gaat het abstract denk vermogen van een paard niet. Hij kan wel aanvoelen dat jij je anders gedraagd dan normaal en daar kan een paard zeker op anticiperen. En door de hormonen zal jij je zeker anders gaan gedragen...al merk je daar zelfs soms niets van.

dit kan ook heel goed :D

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:41

gefeliciteerd!

Ik ben nu 37,5 week zwanger en heb vanaf het begin af aan gemerkt dat mijn paard vooral heel kalm was bij mij. Net of hij meer dingen over zich heen liet komen dan anders. :)

Maar echt 'braver'? Nee. :o NIET met rijden, als ik wat aan zijn lijf kwam of wat doorvraag, kwamen de boevenstreekjes toch echt wel ! Heb overigens tot 30 weken door kunnen rijden en daarna gestopt ivm dikker wordende buik. :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:45

NatasjavE schreef:

Ik denk ook niet dat een paard dénkt : hé er is iemand zwanger :D ! Maar hoe kan het dan dat zowel hij als onze hond "merkten" dat ik zwanger was terwijl ik volslagen onwetend was, en me ook zeker weten niet anders gedroeg omdat me was verteld dat het minimaal een jaar zou kunnen duren ivm medicatie dat ik zwanger zou kunnen worden, (áls het al zou lukken) dus ik er totaal maar dan ook totaal niet mee bezig was. Hormonen kan ik inkomen, maar een paar weken voor je het zelf merkt? Zou dat kunnen? Want het was door de gedragingen van de dieren dat ik maar eens een testje ging halen.....

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:48

Van harte gefeliciteerd!

Antwoord op je vraag: Ik weet bijna wel zeker dat je pony het aanvoelt.
Zelf ben ik 13 jaar in het bezit geweest van mijn pony, het was geen makkelijke dame, ik ben er echt ontelbare keren afgevallen.
Zij was echt mijn spiegel, als ik dwars was als puber dan kon ik wel omdraaien, dan was ze zeer lastig.

Maar de keerzijde was dat als ik veel pijn had door mijn rug en schouderblessure, dat ze liep alsof ze een heel breekbare lading op haar rug had, ze was dan zo voorzichtig!
Echt prachtig om te zien!
Ik denk dus zeker dat je pony het voelt!
Ofhij echt voelt dat je zwanger bent weet ik niet, maar hij voelt in ieder geval dat er iets anders is.
Paarden zijn vele malen sensitiever dan het meest sensibele mens.

Prachtig he?

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:52

dat zijn je hormonen bregje.
van het moment dat je zwanger bent, produceert je lichaam hormonen en dat zorgt ervoor dat je je anders gaat gedragen, sommige zwanger hebben dit zelfs zo erg dat ze het wel merken en soms blijft de verandering, andere merken hetzelf niet, maar dieren merken dat zeker wel :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:54

NatasjavE schreef:

Ik denk dat de gewijzigde hormonen en de (gewijzigde) geur die je lichaam afscheidt voor honden en paarden duidelijk waarneembaar is. Dus niet zozeer dat wij door de hormonen anders gaan doen, maar anders gaan ruiken!

Net als iemand anders opmerkte dat ze ook waarnemen als we ongesteld zijn of niet, dat zullen ze ook merken/ruiken doordat ons lichaam gewoon andere geuren aanmaakt op zo'n moment.
Honden en paarden kunnen geuren op meerdere km's waarnemen schijnt het, dan zullen ze onze veranderende hormoonhuishouding ook wel kunnen ruiken (en voelen ;-) ) .

Edit zie dat Fjordowner net hetzelfde vertelt ;-) :j
Laatst bijgewerkt door fargo op 20-05-11 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt