Schrikkerig/nerveus paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EJMx

Schrikkerig/nerveus paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 22:07

Ik heb een KWPN'er van nu 19 jaar en deze is ontzettend schrikkerig. Wij rijden altijd in een buitenbak en in het begin is het altijd net of ze er weer voor het eerst rijd. Maargoed dit is niet mijn probleem. Ik wilde ontzettend graag buitenrijden. In het begin heb ik met haar buiten gelopen en dit ging niet heel goed. Ze hoefde maar iets te horen of ze sprong bijna boven op me.
Nu rijd ik sinds kort met een ander meisje buiten en zij heeft een rustig paard. Dit gaat opzich wel goed, maar wanneer er iets onverwachts gebeurt begint die van mij te steigeren. Ik vind dit zelf ontzettend vervelend omdat we ook langs een drukke weg moeten. Nu ga ik a.s. zondag weer op een buitenrit, heeft iemand tips hoe ik haar wat minder schrikkerig krijg?
Ik snap dat we de paden ook eerst kunnen wandelen aan de hand maar dit is bijna onmogelijk omdat ze dan praktisch bovenop me springt.

Kennen meer mensen dit?

PanamaD

Re: Schrikkerig/nerveus paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:12

Je moet het paard goed bezig houden. Hou hem in stap al lekker rond zodra er dan wat engs gebeurt is hij minder snel alert omdat hij met jou bezig is. Idd een goeie oplossing is om met een rustig paard te gaan. Wat ook kan helpen is om veel been te geven en dat weer aan de voorkant op te vangen. Ik bedoel met veel been niet om de pas een schop maar even aandrijven en voor wel los zetten en weer been geven. Zo hou je hem ook goed bezig. Werkt bij mij ieder geval goed.

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:15

Probeer eens om 'thuis', in zijn vertrouwde omgeving, te gaan werken met schriktraining. Je kunt het zo gek niet bedenken, of het is bruikbaar. Paraplu's, klikos, tractoren, plastic zakken, spelende kinderen, enzovoort. Zo kan je paard wennen aan dit soort 'enge' dingen, en zal hij er op buitenrit minder van schrikken.
Succes!

loveuliska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 15:40

zoals al gezegt is zijn vertouwde omgeving
enm aan dingen laten wennen

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:19

Mijn pony was inderdaad ook schikachtig geweest. hij ging niet stijgeren maar pakte zn bit vast en liep gewoon naar huis, ofja liep.... gallopeerde. Het meisje dat me les geeft gaf tips en ging zelf op mijn pony zitten. Dat ging goed.

Een tip is als er verkeer aankomt dat je niet vertrouwd. Probeer dan een pad of inrit in te gaan staan. En daai zijn hoofd naar het voertuig toe dat hij het kon zien. Voor mij was dat de goude oplossing.

En oohja, als je op je pony zit ben je sterker als erlangs....

EJMx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 00:29

dankjewel voor de reacties, heb vandaag les gehad en er met mn instructrice over gesproken. Ik wilde ipv rijden vandaag eens een stuk gaan wandelen. Het blijkt dat ze erg schrikt van onverwachtse dingen, komt er bijvoorbeeld heel extreem zachtjes een auto om de hoek rijden schrikt ze daar al van. Voor verkeer is ze niet bang, ik kan gewoon doorlopen terwijl er 1.5 meter van ons af een auto langs rijd. Gelukkig vandaag gemerkt dat ze er niet vandoor gaat maar ze springt en zet dan haar benen wat uit elkaar. Helaas is het wel zo dat als ze banger wordt dat ze het liefst op me gaat zitten waardoor ze me vandaag ook heeft geraakt tijdens het schrikken.
Ik heb vandaag Bach rescue gehaald en ga dit eens een tijdje proberen, ook al helpt het maar een beetje, mocht het niet helpen stop ik er direct weer mee. Nu gaan we tijdens de lessen ook eens meer bezig om schrikreacties op te wekken en dat ze uiteindelijk inziet dat ze helemaal negens bang voor hoeft te zijn.
Ik ben nu vooral benieuwd waar het allemaal vandaan komt, ik denk dat ik sowieso haar oude eigenaar eens ga bellen om te vragen wat er precies is voorgevallen. ben benieuwd!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 00:35

sommige paarden hebben dat nu eenmaal in hun karakter zitten.
Bij mijn merrie kon ik het er ook niet uit krijgen.
Ook ik kon rustig aan de hand met haar langs een drukke weg lopen.....niets aan de hand.
Maar owee als er een schaap of shetlander in haar oog sprong
Dan was het :wave: dag paard......en weg was ze.
Nu liet ik haar nooit los gelukkig maar.
Op mijn buitenrit met haar presteerde ze het op hol te slaan toen ze 2 shetten aan zag komen rennen aan de andere kant van de sloot.
Totaal blind rende ze zo hard ze kon met haar ijzers over het asvalt.
Ik hield mijn hart vast.
recht op het drukke verkeer af.

wat ik wil zeggen.........doe svp een beetje voorzichtig met jezelf en drijf je paard niet tot het uiterste.

succes

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:02

je kan ook zijn bloed na laten kijken of er een tekort aan magnesium is
mijn paard was ook schrikachtig en verstijfde soms
hij bleek flink tekort aan magnesium te hebben.

rosanne44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:40

Jeetje, dit komt me zo bekend voor. Ik heb namelijk ook een KWPN'er, maar dan van 17 jaar. Ook als we buiten rijden is het een ramp en ik doe het dan ook niet graag. De ene keer zijn de koeien zo eng dat hij er in een of andere mega galop vandoor gaat, de andere keer weer een motorrijder.
Wel heb ik gemerkt dat hij veel rustiger is in het bos, doordat hij dan minder gestoord wordt door auto's en andere dieren. Daarnaast is het daar 'minder' erg mocht hij op hol slaan, want er is geen weg of iets in de buurt, wat mij ook meer zelfvertrouwen geeft. Ik weet niet of dat een optie is voor jou, maar misschien kun je dat eens proberen om wat meer vertrouwen in je paard te krijgen?

Ik ga dit topic eventjes volgen, want ik hoop net zoals jij dat ik hem wat minder schrikkerig kan krijgen.

EJMx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 14:04

Ik heb zelf ook wel eens gereden in het bos, dan klopt het inderdaad wat je zegt! dan is het allemaal wat minder eng voor haar. Ik heb nog steeds niet de manier gevonden om te zorgen dat het minder wordt. Ik snap wel dat dat ook een tijdje gaat duren ik hoop alleen dat het wel zin heeft om hier mee bezig te gaan. De laatste tijd lijkt het alleen maar erger te worden, zelfs in de bak wordt ze schrikkeriger. Mijn volgende plan is om mijn band met haar te versterken zodat ze me meer gaat vertrouwen. Hiernaast wil ik ook meer met haar gaan wandelen alleen is het probleem dat ik alleen ben en ik kan echt niet met haar alleen gaan wandelen.
Hebben andere mensen ooit zo'n paard gehad? En hebben een aantal dingen geholpen?

lizavk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:37

veel oefeningen laten doen.,. een kleed op de grond leggen en eroverheen laten lopen enz!! een soort schrikparcour in de bak fzo! kan je paard eraan wennen

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:44

Ik vind het al goed van je dat je een rustig paard meeneemt. En inderdaad je moet hem tijdens
het rijden bezig houden, zodat hij niet de hele tijd bezig is met de dingen die om hem heen gebeuren.
Ik rijd zelf ook wel op een vrij schrikkerig paard, maar die springt alleen maar een pasje op zij
dus dat is het ergste niet. Ik zet hem dan vak direct in draf en ga allerlei figuren met hem rijden, maarja dat is alleen in de bak. En dat kun je buiten niet zomaar doen.

Ik weet niet hoevaak je al met haar op buitenrit bent geweest, maar ik zou gewoon zo doorgaan
zoals je nu doet. Als je nog niet vaak een buitenrit met haar hebt gemaakt is het misschien een kwestie van wennen?

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:47

Ga magnesium bij voeren. Dat helpt voor de zenuwen.