help!! mensen ik heb goed advies nodig!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cocodg

help!! mensen ik heb goed advies nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 11:24

Hajj, ik en me vriendin hebben een probleem,
Wy hebben allei vroeger vEel ervaring
Maar we zyn in middels al heel lang gestopt dus
Eigelijk zyn we beginners.
Nu vonden een pracht van dier 3 jaar bijna 4 jaar
En nog maar net 3 maanden zadelmak.
Ze staat nog by ex eigenarese daar lessen wij.
De eerste 3 weken gingen goed we vonde haar meer
Wat lui flink trappe voor ze vooruit ging.
Vorige week zat me vriendin erop niks aan de hand
Vervolgens ging ik en ze begon echt heel hevig te bokken
Ik heb wel ervaring met bokke maar ze wou me er echt af hebben
Ik weet inmiddels dat het niet verstandig is geweest om als
Beginner zo een jong paard te kopen maar de eigenaarese die veel
Ervaring heeft heeft ons dan ook niet gewaarschuwd.
Myn vraag wat is de beste manier om dit probleem aan te pakken
Vermannen en goede begleiding?

0011223344

Re: help!! mensen ik heb goed advies nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:25

Zoek een goede instructeur die jullie kan helpen :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:27

Waarom bokt het paard?

Daar zou ik eerst bij nadenken.

Past het zadel?
Heeft ze ergens anders lichamelijke ongemakken?

Als ze lichamelijk in orde is zou ik een hele goede lesgever zoeken
die jullie verantwoord dit paard kunnen leren doorrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:28

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:29

Eerst kijken of het zadel inderdaad goed zit maar ook sowieso zoeken naar goede professionele begeleiding..

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:32

cocodg schreef:
flink trappe voor ze vooruit ging.

Oh oh. Goede begeleiding nemen als ik het zo lees.

cocodg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 11:47

Sonja schreef:

Omdat ik toch iets voel met haar en ookal ben ik wel beetje bang
Ik heb vertrouwen in haar en zoals ik sei ik voel toch een kleine
Band met haar dus ik wil gewoon dat het werkt
Vandaar de vrAag na advies hoe ik dit het best kan aanpakken

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:48

Wat moeten jullie als jonge meiden zonder rij ervaring, met zo te zien geen goede begleiding, met zo'n jong dier?

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:58

Kan alleen maar herhalen wat anderen reeds als advies hebben gegeven, 1. paardje laten nakijken, heeft misschien ergens pijn, 2. zadel nakijken, 3. les nemen of begeleiding zoeken.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:59

Eerlijk gezegd komt het verhaaltje beetje raar op me neer...
Je bent 22 en je typt als een kind van 10.
En dan kan je zelf toch ook wel nagaan wat je te verwachten staat bij zo'n jong beestje...

Maar heel goed hoor, flink trappen en paardje gaat wel vooruit! *hele diepe zucht*

Zoek inderdaad maar een goede begeleiding!

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:00

paard na laten kijken, kijken of jullie het zelf goed doen .

zoals b.v. een paard dat net onder het zadel is NIET naar voren TRAPPEN

edit: @ suus_toes haha je was me net voor denk er hetzelfde over

kellymeup84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:35

Het is in ieder geval heel belangrijk om je paard en het zadel goed te laten nakijken.
Wat me een verstandig idee lijkt is dat je hem/haar eerst eens laten doorrijden door iemand met ervaring.
Als je het al hebt over het vooruit schoppen van een jong paard dan weet je echt niet waar je mee bezig bent en maak je je paard alleen maar kapot.
Een jong paard heeft heel veel begeleiding nodig en dit doe je altijd zonder geweld.

Mijn advies : Stop met schoppen en zoek een goede ruiter.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:54

Misschien is het verstandig om inderdaad een ervaren ruiter hem goed door te laten rijden.
Zodat goed alle 'knopjes' erop zitten dan hoef je ook "niet te trappen" om hem vooruit te krijgen.

Zelf zou ik in ieder geval begeleiding en les nemen
Als je zonder begeleiding doorgaat kun je over een half jaar niet eens meer op hem rijden omdat hij dusdanig 'verpest' is.

Helaas heb ik zelf ook 2 jaar geleden een (te) jong paard gekocht.
Voor een jong paard moet je goed consequent zijn, en toch aardig wat rijervaring en kennis hebben ben ik achter gekomen.
Zelf heb ik hem verkocht omdat hij beter af was bij iemand die hem wel kon geven wat hij nodig had.

cocodg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 16:18

suus_toes schreef:
Eerlijk gezegd komt het verhaaltje beetje raar op me neer...
Je bent 22 en je typt als een kind van 10.
En dan kan je zelf toch ook wel nagaan wat je te verwachten staat bij zo'n jong beestje...

Maar heel goed hoor, flink trappen en paardje gaat wel vooruit! *hele diepe zucht*

Zoek inderdaad maar een goede begeleiding!

Nee dat is heel erg volwassen om zo reageren poe poe
Ik typ dit via de telefoon dus dat is wat anders dan met computer.
En flink trappe dat waren de woorden van eigenarese. Dat we dat zo moesten
Doen. Maar goed ik vraag een normale reactie en advies en niet zo een kinderachtige
Reactie kom op zeg

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:27

Je hele schrijfstijl is niet je van het,dus je kan dit soort antwoorden verwachten.

Beste oplossing...Verkopen en ga les nemen op een paard wat al heel wat kan en die jou wat kan leren want zo te lezen,leer jij het paard niet veel en het paard leert enkel vluchten en bokken van jullie.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:30

Heel snel hele goede begeleiding zoeken en het paardje nog even door laten tijden door een ervaren beleerder. Niet meer zelf zonder begeleiding erop stappen, je hebt een jong paard eerder verziekt dan goed gereden!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:36

lynne_berna schreef:
Wat moeten jullie als jonge meiden zonder rij ervaring, met zo te zien geen goede begleiding, met zo'n jong dier?

22 is nou ook weer niet zo jong! Dan moet je toch wel een beetje het verstand hebben dat een jong paard naar voren trappen, nou niet echt de manier is om een paard te beleren.
Betere begeleiding zou hier dus wel op zijn plek zijn! Jammer dat de eigenares er ook weinig verstand van heeft zo te horen!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:40

Ik begrijp ook niet dat je op een paard wat nog maar 3 maanden zadelmak is met z'n tweeen gaat rijden. Ja wel als er eerst een ervaren iemand opgaat. Lekker duidelijk voor zo'n jong dier als hij eerst de ene beginner en dan de andere beginner op zijn rug krijgt. En dat 'trappe' daar gaat mijn haar van overeind staan...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:47

Stop met dit paard rijden en zoek een goede ervaren ruiter. Als jullie zo doorgaan heb je een grote kans dat je dit paard verpest. Pas als het paard goed is doorgereden er zelf weer opstappen en dan heel veel les van een ervaren instructrice nemen.
Ik heb vroeger (4 jaar geleden) ook gedacht dat ik het verstand had om zelf een paard in te rijden. Ik had destijds zeker 16 jaar rijervaring op allerlei soorten paarden, maar zelfs dat was niet genoeg om in mijn eentje een jong paard te starten. Ik heb gelukkig heel veel goede begeleiding gehad, maar het heeft wel veel moeite gekost om de foutjes die ik er onbewust in had getraind eruit te krijgen. Ik heb dit paard nog steeds en ik kan haar heerlijk rijden, maar anderen hebben veel moeite met haar. Ik heb de rem een beetje teveel bevestigd in het begin, met als gevolg dat het nu moeilijk is om haar goed voorwaarts te rijden. Maar zomaar vooruit schoppen nee dat heb ik nooit gedaan en zal ik ook nooit doen. Ook niet als ik straks mijn veulen in ga rijden, die rij ik het eerste half jaar eigenlijk amper met mijn benen. Laat die eerst maar eens goed op stem lopen. Ik wil dat ze op de lichtste beweging van mijn kuit reageerd en als ik gewoon vooruit ga schoppen dan zal ik dat echt nooit bereiken.

TS ik zou echt stoppen met rijden op dit dier en eerst flink gaan lessen met een ouder ervaren paard. Laat ondertussen je eigen paard goed doorrijden door een ervaren ruiter en stap er pas op als je zeker weet dat je het aankan om met een jong dier om te gaan. Verwacht ook niet dat het paard nadat ze alles kent braaf zal luisteren, vaak gaan ze rond het 5e jaar nog lekker puberen en dan kunnen ze af en toe flink moeilijk zijn. Daar moet je mee om kunnen gaan, corrigeren als dat nodig is, maar zeker niet te streng en te vaak. Op het moment dat je veel en goede begeleiding krijgt is het heerlijk om met een jong dier te werken, maar het moet je wel liggen. Sommige mensen kunnen nou eenmaal beter met een wat oudere ruin van een jaar of 6 beginnen. Daar zijn de meeste streken wel uit en kan je veel beter ervaring mee opdoen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:47