heel gevoelig paard, extreem jeuk onder het rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

heel gevoelig paard, extreem jeuk onder het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 21:03

hallo,

Ik heb een merrie die erg snel last heeft van jeuk en dat ook duidelijk laat merken. Ik vraag me af of er meer paarden
zijn die zo heftig reageren op jeuk?
Nynke schuimt erg veel overigens, en als dat dan op haar benen komt dan kun je het rijtechnisch schudden want dan heeft
ze haar hoofd er totaal niet meer bij. Hard stampen op de grond, extreem schudden met het hoofd, staartzwiepen, niet meer
reageren op je hulpen, opeens zijwaarts lopen, ook voltes worden dan zijwaarts gereden, (een soort travers of sbw idee)
er vandoor vliegen en vervolgens snel stilstaan en de teugels uit me rukken om vervolgens te kunnen jeuken enz. enz. :=

het is nog al irritant, de ene keer is het erger dan de andere keer trouwens. Zo heeft ze het een paar dagen niet of nauwelijks, en zoals
vandaag was ze echt ontiegelijk erg! het is even lachwekkend, maar als je serieus aan de
gang wilt gaan is dit niet ideaal. Zijn er meer mensen met ubergevoelige paarden? en is er een manier om dit te verminderen? (al denk ik
dat dat onmogelijk is.) En als je haar eenmaal laat jeuken is haar been nog beschuimder en jeukt het even later nog meer :roll:

ik ben erg benieuwd of er meer bokkers zijn met zo'n paard of pony en wat jullie dan doen in zo'n situatie.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Re: heel gevoelig paard, extreem jeuk onder het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:18

Weet je zeker dat de jeuk van het schuim op haar benen komt? Heeft ze geen pollen allergie? Mijn headshaker doet dit namelijk ook als hij veel last van de pollen en het zonlicht heeft.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 21:56

00peetje00 schreef:
Weet je zeker dat de jeuk van het schuim op haar benen komt? Heeft ze geen pollen allergie? Mijn headshaker doet dit namelijk ook als hij veel last van de pollen en het zonlicht heeft.

nee, ze heeft het ook in de winter :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:57

Hoe oud is het paard en hoe lang doet ze dit al?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 22:00

kleinvosje schreef:
Hoe oud is het paard en hoe lang doet ze dit al?

sinds ik haar heb, dus iig al 4 jaar. ze is 10 geworden in december :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:01

Weet je zeker dat het gevoeligheid is, en geen manier om minder hard te werken?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 22:02

kleinvosje schreef:
Weet je zeker dat het gevoeligheid is, en geen manier om minder hard te werken?

dus koppigheid? denk t niet , ja misschien ook wel hoor. Maar met buitenritten doet ze het ook met gewoon lang teugeltje (dat stampen ,zwiepen en hoofdzwaaien richting been)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:02

Ik herken het een beetje , maar dan niet met jeuk, maar reageren op je been. Zodra ik bij mijn paard mijn been aanleg, springt ze zeg maar een halve meter de lucht in en laat duidelijk merken (bv door naar mijn been te happen) dat ze daar niet van gediend is. Ook kriebelende klittebandjes of andere zaken worden professioneel tussen de tanden genomen en zonder pardon losgetrokken.

Ja, is ook eventjes leuk, maar als je Western wilt rijden (= hoofd laag en zeer relaxed) is het toch wat minder. ZE zal het dus moeten leren, maar we hebben nog een lange weg te gaan.

Jouw probleem lijkt me ook erg lastig.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:03

Het kan een gewoonte geworden zijn, dan is het heel lastig weer af te leren. Heb je al eens advies ingewonnen bij de dierenarts?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:05

_Bitje_ schreef:
00peetje00 schreef:

nee, ze heeft het ook in de winter :)

Mijn headshaker heeft dit een periode in de winter gedaan. Headshaken hoeft niet per definitie van pollen te komen. :)

Ik zeg overigens niet dat jouw paard een headshaker is maar obv het seizoen is het helaas niet uit te sluiten.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 22:05

kleinvosje schreef:
Het kan een gewoonte geworden zijn, dan is het heel lastig weer af te leren. Heb je al eens advies ingewonnen bij de dierenarts?

nee , maar kan de eerstvolgende keer wel eens vragen bij de kliniek als ik daar binnenkort weer heen moet.
(pony heeft lichte atrose sinds kort)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 06:17

het komt dus door het schuimen?
heb je al eens gedacht aan bitloos rijden?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 07:58

@ellepel, waarom zou een bitloos gereden paard niet kunnen schuimen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 09:44

dat zeg ik niet :D

ik weet dat ze bitloos ook kunnen schuimen.
maar overmatig schuim kan een gevolg zijn van het materiaal van het bit en inwerking van de ruiter.
dit hoeft niet ,maar het kan wel. :j
daarom zou ik dan toch es kijken hoe het gaat als er bitloos gereden word.
misschien schuimt ze dan minder ,of niet(want schuimen is helemaal niet nodig) en is het probleem daarmee wel heel simpel opgelost.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 22:51

ellepel schreef:
dat zeg ik niet :D

ik weet dat ze bitloos ook kunnen schuimen.
maar overmatig schuim kan een gevolg zijn van het materiaal van het bit en inwerking van de ruiter.
dit hoeft niet ,maar het kan wel. :j
daarom zou ik dan toch es kijken hoe het gaat als er bitloos gereden word.
misschien schuimt ze dan minder ,of niet(want schuimen is helemaal niet nodig) en is het probleem daarmee wel heel simpel opgelost.

ze heeft ook jeuk als ik gewoon met halster rijd, weet ik nog (een jaar terug gedaan), dus dat zal verder niets uitmaken :)

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:58

Misschien een schimmelintolerantie van schimmel in het stro/hooi?
Naar mijn mening zijn 99% van dit soort "klachten" te wijten aan een "aandoening" van het paard
en absoluut NIET omdat hij het leuk vindt om zich zo te gedragen!
Het probleem vaak is om te achterhalen WAT het probleem is.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 23:00

Ywa schreef:
Misschien een schimmelintolerantie van schimmel in het stro/hooi?
Naar mijn mening zijn 99% van dit soort "klachten" te wijten aan een "aandoening" van het paard
en absoluut NIET omdat hij het leuk vindt om zich zo te gedragen!
Het probleem vaak is om te achterhalen WAT het probleem is.

ja daar ben ik het met je eens.

maar ik sta op een pensionstal en we hebben geweldig 'schoon' stro. en anders zouden er meer
paarden last van moeten hebben.

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 18:26

Ik hoop inderdaad dat jullie "schoon" stro hebben, al is dat vrij moeilijk na de vorige zomer.
Het heeft niets met de kleur van het stro te maken, hetgeen ik ook altijd gedacht heb.
Prachtig geel stro, kan toch schimmel bevatten.(goed kijken, witte puntjes? ruiken?)
Helaas is het bij ons ook met één paard begonnen en hebben we niet direct aan het stro gedacht.
Nu zijn er na 3 jaar meerdere paarden die last hebben. De een heeft het minder erg dan de ander.
Het is een heel verhaal, maar nadat mijn paard klachten begon te vertonen, ben ik via zadelmaker, dierenarts, bloedonderzoek, foto's van rug, osteopaat, fysiotherapeut, misschien ander bit? tot de conclusie moeten komen dat het bij ons aan de schimmel ligt. In het begin hebben ze er niet zoveel last van, maar in de loop van de JAREN wordt het steeds erger. Sommige tot staart en manenschuren aan toe (GEEN staart,- maneneczeem).
Het gedrag van jouw paard lijkt heel erg veel op het gedrag van een aantal paarden bij ons.
Ik weet wel zeker dat er iets aan de hand moet zijn met je paard, een paard kan namelijk alleen maar "vluchten" als hij iets heeft en dat is wat jouw paard doet, vluchten voor de jeuk, maar dat gaat niet.
Ze hebben er het meeste last van als ze aan het werk gezet worden. Misschien is het een optie om eens een panty om haar neus te doen? Zie you tube bij "headshaking". Kwaad kan het niet om te proberen en het kost hooguit één euro! Ik hoop dat je vindt wat de oorzaak is, maar naar mijn mening is het een allergie.
Succes.

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:40

Jij zegt dat je pony lichte atrose heeft, misschien zeg ik nu iets wat er totaal niet bij hoort hoor, maar bij ons op stal was ook altijd een paard die met der hoofd aan het schudden was, stampen met de voeten etc. dit kwam echter niet door jeuk oid. Maar later is pas ontdekt dat ze atrose had en dat dus ook de redenen waren waardoor zij zo met haar hoofd schudde en stampte. Ze heeft hiervoor heel veel onderzoeken gehad wat het kon zijn kwa dat schudden en stampen dus allergieen zijn ook getest maar dat was het niet..
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik typ..

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 20:24

is het niet een of andere alergie of een extreeme gevoeligheid ergens voor?
ik zou als ik jou was idd een een DA vragen of ie een idee heeft waar het van komt of ergens voor kan testen ofzo..

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:57

Ik heb er ook een, ben nog steeds aan het puzzelen. Ik zet hem op het ogenblik overdag binnen, uit de zon. Dan gaat het iets beter. Hij loopt trouwens ook rustiger onder een uitrijvliegendeken. Als hij binnenstaat staat hij op vlas, dus niet op stro, schimmel is bij mij denk ik dus niet aan de orde. Bij zijn vorige eigenaar had hij een schuilstal waar hij zelf in en uit kon en daar stond hij uit zichzelf overdag ook binnen. Ook laat ik hem regelmatig door een fysio onder handen nemen, hij heeft snel blokkades, ook in zijn halswervels. Volgens mij is het bij hem een combinatie van zonlicht, insecten en blokkades bij hem. Maar ook wij zijn er nog lang niet...