2 paarden bij elkaar op de wei zetten of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AshleyW

2 paarden bij elkaar op de wei zetten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 20:32

Ik weet niet of dit op de juiste plaats staat, maar zou graag een beetje raad hebben.

Mijn moeder haar paard is 15 en is vorig jaar maar pas, door omstandigheden, gecastreerd. Nu is hij wel nog een beetje dominant maar de hengsten manieren zijn er toch wel bijna zo goed als uit.

Ik heb nu van vrijdag ook een nieuw paardje, een ruin en echt vriendelijk tegenover andere paarden. Maar de eerste keer als ze in de stal naast elkaar stonden gingen ze toch nogal heftig naar elkaar toe. (Het tussenschot tussen de 2 stallen komt maar tot op hun borst en er zijn geen tralies). Dit kan ook geweest zijn omdat we erbij stonden en omdat die hengst nog al wat jaloers is soms. Ik weet het dus niet.

Nu zou ik ze toch graag samen in de wei laten lopen omdat het denk ik voor hun allebei wel aangenamer is en paarden toch tenslotte kuddedieren zijn. Mijn moeder durft dit dus helemaal niet (Ze is een bangeschijter) omdat ze denkt dat haar paard nog veel te dominant is en die andere niet wil onderdoen. Ik heb wel al van wat mensen gehoord dat ze het eerste kwartier misschien wat achter elkaar aan zitten maar dat dit erna stopt. Ze staan nu ook al wel een paard dagen naast elkaar op stal, heb wat draden over het schot gehangen dat ze niet direct aan elkaar kunnen, dus ze zijn elkaar wel al wat gewoon.
Ook is er ook eens een merrie ontsnapt en in de wei van die hengst terecht gekomen. Toen heeft hij er naar 't schijnt ook een kwartier achter gezeten en dan was het gedaan en kwamen ze heel goed overeen.

Wat denken jullie dat ik kan doen??

tamary

Re: 2 paarden bij elkaar op de wei zetten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:53

Je kan het proberen met een draadje er tussen, als dat goed gaat na paar dagen/week ze beide op nieuw stuk wei zetten als ze paar uurtjes geen eten gehad hebben. Tussen het voor beiden nieuwe territorium en de lege maag heeft eten prioriteit en aangezien geen van beide indringer is komt het ook daarna minder snel tot opjagen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 08:04

Het ligt er een beetje aan.. Is het paard van je moeder altijd alleen gehouden of is hij wel gewend om met andere paarden sociaal om te gaan? Je kan het inderdaad langzaam opbouwen d.m.v. een draad ertussen. Zie je op stal dat ze elkaar wel aardig beginnen te vinden?

Je moet er zelf een goed gevoel over hebben. Elke situatie is weer anders, meestal gaat het wel goed, maar vlak het risico niet uit.. Als het paard van je moeder nog hengst is in zijn hoofd dan zal hij zich er ook na gedragen..

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:26

Ik sluit me aan met wat er hierboven is gezegt, eerst met een draad ertussen (en genoeg gras of hooi). Daarna kun je ze samen zetten, dan heb je grote kans dat ze wild gaan doen, zolang de rangorde niet bepaald is zullen ze doorgaan. Soms kan dat wel meer dan een uur duren en zullen ze de dagen daarop nog aan het corrigeren zijn. Het is belangrijk dat je genoeg ruimte hebt, geen smalle stroken land waar een van de paarden in een hoek gedrukt kan worden en in elkaar geslagen wordt. Genoeg gras of flinke plukken hooi in het land zal zorgen dat er eerder rust komt.

Paarden zijn kudde dieren, het is het proberen waard. Zorg dat je met genoeg mensen bent om ze uit elkaar te halen als het echt niet gaat (kan ik me bijna niet voorstellen).

Succes!

AshleyW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 19:52

Vandaag heb ik ze naast elkaar op de wei gezet met een draad tussen. Heb de hengst er wel snel terug afgehaald. Als ze begonnen te snuffelen aan elkaar was hij alweer aan het steigeren (niet hoog ofzo) en aan het kappen met zijn poot. Hij zat dan met zijn poot op de draad en er staat nochtans stroom op.
Daarna als ze nog eens gingen snuffelen stonden ze over elkaar te kappen. Net 2 stieren die elkaar gingen aanvallen. Ik had ook hooi gelegd enz... Maar die hengst is echt een kwaade! Ik weet niet wat ik moet doen :(

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:41

Ja.. (en ik weet dat ik mijn eigen voorgaande post nu tegen spreek, maar..) daarom heb ik bij het inscharen van mijn hengsten gekozen om ze meteen bij elkaar te zetten. Ik was toen ook bang dat ze in de knoop kwamen met de draad en elkaar juist veel meer gingen uitdagen en opfokken omdat ze niet bij elkaar kunnen komen.

Maar ik ben daar extreem in en ken verder dus ook niemand die het op die manier heeft aangedurfd. De meeste mensen kiezen dus wel voor het opbouwen met 1 of een dubbele draad (met een meter er tussen).

Mijn voordeel was dan ook wel dat al mijn paarden altijd met andere paarden gestaan hebben, dus ook al zijn het hengsten, ze zijn wel sociaal. Die van je moeder is misschien heel lang alleen gehouden?

dohoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:17

Ik zou ze ook gewoon bij elkaar zetten (heeft wel risico's), maar over het algemeen zullen paarden elkaar niet ernstig verwonden (een draadje er tussen is denk ik nog gevaarlijker of je moet tussen het draad een gang maken, dus 2 rijen draad met een meter er tussen dan kunnen ze echt niet bij elkaar). Ik weet niet hoe groot je weiland is, als het groot genoeg is kunnen ze voor elkaar weg lopen, het kost gewoon wat tijd om de rangorde te bepalen.

EvilSock

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:19

Je kunt idd ook ffe 2 draadjes spannen, met genoeg tussenruimte om te zorgen dat ze echt niet bij elkaar kunnen komen.

HendrikusM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:24

Achterijzers afhalen en in een groot stuk weiland samen los laten.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 00:16

Kappen en steigeren doet mijn hengst ook, maar das meer stoerdoenerij. Probeer t gewoon, mits er inderdaad voldoende ruimte is. Geef ze wel even de tijd (of t moet heel extreem gaan), meestal is t een hoop kabaal maar niks aan de hand.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:07

Het hangt er maar helemaal vanaf of hij als hengst ook sociaal gehuisvest is geweest wil dit lukken. Een hengst wordt helaas in Nederland meestal veroordeeld tot eenzame opsluiting, met als gevolg dat hij op het sociale vlak een kluns is. Het kan dus helemaal zo zijn dat hij niet weet hoe hij met andere paarden moet omgaan, simpel omdat hij dat nooit geleerd heeft. Een draadje ertussen is dat zeker een veilige oplossing om de paarden zonder gevaar aan elkaar te laten wennen. Als dit langere tijd (week of twee) goe$dgaat kun je overwegen om ze bij elkaar te zetten, maar dan is het gevaar op vechten een stuk minder dan nu.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:21

ik ben het eens met dolhoef.
Er moet gewoon eerst een rangorde bepaald worden, als dat is gebeurd dan heb je fijne weidemaatjes.
We zetten al onze paarden samen. Een nieuweling gaat er meteen bij.
Het is nog altijd goed gegaan. Natuurlijk eerste 15 minuten wat aftasten, maar over het algemeen is het snel duidelijk wie de leider is/wordt.
Ik zou het gewoon proberen....

AshleyW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 10:53

Ze staan sinds gisteren samen op de wei. Ik was er niet bij en wist ook helemaal van niets. Blijkbaar heeft de pensionhouder de hengst bij die van mij gezet omdat ze de wei nodig had (Dit vind ik eigenlijk wel heel onverantwoord, stel dat er iets gebeurd was?)

Mijn moeder stuurde me een sms met een foto waar ze samen stonden. Gisteravond had die van mij een schrammetje in zijn nek en die hengst was vuil op zijn borst dus ik veronderstel dat hij daar een paar trappen heeft gekregen. Nu ging in vanmorgen wat hooi gaan geven, en stonden er bij mijn ruin zeker 5 à 6 schrammen op (Echt haar eraf, ik weet niet van wat dit komt, ik denk niet van te bijten, eerder te stampen)

Zouden ze nog langer zowat blijven "vechten"? (het is eerder de hengst die hem baas maakt, je ziet duidelijk dat hij de baas is) Ik wil niet dat de ruin nog veel schrammen krijgt want das geen zicht en das gewoon allemaal streepjes haar eraf.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:00

Ruinen zijn altijd speelser dus ook als de rangorde bepaald is zal er waarschijnlijk altijd nog wat ruw spelen blijven. Daarvoor zijn het paarden een beetje lakschade zou voor mij geen reden zijn om een paard sociaal contakt te onthouden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:04

fokkertje schreef:
ik ben het eens met dolhoef.
Er moet gewoon eerst een rangorde bepaald worden, als dat is gebeurd dan heb je fijne weidemaatjes.
We zetten al onze paarden samen. Een nieuweling gaat er meteen bij.
Het is nog altijd goed gegaan. Natuurlijk eerste 15 minuten wat aftasten, maar over het algemeen is het snel duidelijk wie de leider is/wordt.
Ik zou het gewoon proberen....

Ja daar heb je gelijk in, maar met een oudere hengst kan het toch wel wat langer duren en er wat heftiger aan toe gaan. Helemaal als hij al jaren alleen is gehouden. Sowieso gaan die de uitdaging wel aan met elkaar, maar meer als wat schaafwonden zul je hopelijk niet oplopen. Mijn hengsten, wel altijd in met andere paarden geleefd hebben zeker een uur "gevochten" en daarna is het nog weken lang onrustig geweest en is er hier en daar wel een rake klap gevallen. Niets wat ik niet heb kunnen oplossen met wondspray hoor. Maar toch, een hengst gaat wel even wat langer door als de gemiddelde ruin of merrie. Het vergt wel even zenuwen van staal en natuurlijk een dosis geluk. Maar ik heb nu een fijn groepje met 3 kerels en dat gaat perfect!

Wat de tussendraad betreft, ik vind het moeilijk te beoordelen. Het kan heel goed werken en is bij ruinen en merries ook meestal wel het geval. Maar ik ken bij hengsten echt wel veel voorbeelden van jaren lang naast elkaar staan op stal en in de wei, maar toen ze losbraken maakte ze elkaar onderhand af! Een van mijn hengsten is een keer los gebroken en ging ook direct richting de ruinen van de buren en volgens mij niet om ze te begroeten.. Dus ja, wat wijsheid is zal per situatie verschillen.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:05

zolang het alleen maar schrammen en haar eruit is zou ik me niet druk maken, dat zou ik pas doen bij echt gemene wonden...
rangorde bepalen gaat nu eenmaal niet zonder slag of stoot en ja in de strijd ontstaan er dan wel eens wondjes/schrammen, maar dat geneest wel weer...en haar groeit wel weer terug...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:07

Ik ben ten eerste nooit fan van 'met een draadje ertussen'. Tenzij het inderdaad een gang is. Maar dan nog, tijdens het kappen of misschien achteruit schoppen/losbreken kunnen paarden zich echt lelijk bezeren aan de draad. Mijn dominante merrie kapt bijvoorbeeld ook heel erg, die zou ik nooit achter n draadje kennis willen laten maken met n ander paard.
Eigenlijk heeft iemand de keuze voor jou gemaakt nu, om ze bij elkaar te zetten. Misschien maar beter, nu heb je je er niet druk over gemaakt op het moment zelf.
Ik denk dat het allemaal wel goed komt. Wij hebben een 3 jarige net ruin op stal en die zit ook continue onder de schrammen, maar echt van het spelen. En ja, hij krijgt ook wel eens een trap mee, als hij te opdringerig wordt.
Zolang hij niet continue opgejaagd wordt of in n hoek wordt gedreven, zou ik ze gewoon bij elkaar in laten.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 07:46

ik zou ze nu bij mekaar laten, zonde om ze nu weer uit elkaar te halen ivm wat lakschade (dat maak ik op uit je berichtje).
die schade zal wel steeds minder worden verwacht ik.
hier lopen ze in een groep van 6, altijd wel 1tje die eens een keertje wat haren mist (nee niet steeds dezelfde ;) ) .
tja, ik maak me nooit zo'n zorgen om dat soort schade, wat andere ook zeggen, liever een paard met sociaal contact met schade dan 1tje die altijd alleen staat.

AshleyW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 08:35

Ja dat is waar. Ik laat ze voorlopig bij elkaar staan. Het ziet ernaar uit dat ze wel overeen komen...
& correctie, de pensionhouder heeft ze niet samen gezet. Om een lang verhaal kort te houden was er door omstandigheden iets met de stroom (was af) en was de hengst uitgebroken. Zo zijn ze dus bij elkaar beland! :D

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 09:18

Oeps !! Hahaha.. :D

Mijn paard zit nog steeds vaak onder de wondjes en plekjes waar haar mist. Of onder de lakschade zoals een voorganger van mij dat geniaal benoemde. :') En die van mij staat toch sinds vorig jaar Juli al in deze kudde. (4 ruinen / 5 merries) Maar ik vind dat dat er nou eenmaal een beetje bij hoort. Zeker met mannen onder elkaar.

Zolang het bij lakschade en kleine wondjes blijft zou ik me niet zo'n zorgen maken.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:58

tja, ligt aan de groep, of aan een individueel dier, ik heb hier een 4 jarige merrie die zich niet zo snel " aangesproken" voelt, tja, dan krijg je wel eens klapjes.
Ruinen spelen onderling vaak ook wat lomper, ik vind het erbij horen.
Er kunnen altijd ongelukken gebeuren maar als een paard van jongs af aan tussen andere (ook volwassen) paarden heeft gelopen, spreken ze de taal goed.
Mooi om te zien hoe onze oudste merrie van ruim 18 jr, gedoseerd mept, bv naar een veulen haalt ze heel anders uit dan naar een brutale 2 jarige ofzo.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:21

AshleyW schreef:
Ja dat is waar. Ik laat ze voorlopig bij elkaar staan. Het ziet ernaar uit dat ze wel overeen komen...
& correctie, de pensionhouder heeft ze niet samen gezet. Om een lang verhaal kort te houden was er door omstandigheden iets met de stroom (was af) en was de hengst uitgebroken. Zo zijn ze dus bij elkaar beland! :D

Oeps..

Nou ja, mijn merrie kapt ook (dominante kleine theemuts :+ <3 ) en die sloopt 9 van de 10 x dan het draad met de buren.
Dan rent iedereen door elkaar.
Moet alles weer gaan vangen, maar er is nog nooit wat gebeurt.
Terwijl ze langs het draad ook steigeren, kappen naar elkaar en op hoopjes poepen en imponeren.
Kappen en steigeren, dus ook mijn ruin en de ruin aan de andere kant van het draad.
En dan heb ik het hier dus over ruinen en merries.

Ook hier wel eens lakschade, maar dat is het dan ook.

(heb nu een veulen, dus de bedrading is aangepast en er zit een landje tussen groepje met mijn paarden en de buren.
Overigens mijn merrie ooit geschieden met haar groepje van die buurpaarden, omdat zij dusdanig kapte naar ruin die
door bleef emmeren dat ze hem paar keer voorbeen kapot had gekapt met haar voorhoef.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:37

Misschien, wat anderen ookal zeiden, moet je in de wei, of waar dan ook, een stevig hek er tussen zetten, zodat ze 'rustig' aan elkaar kunnen wennen?