Mijn 2 jarige ruin staat vol met wondjes op en rond zijn neus. Het zijn kleine korstjes en als je eraan krabt beginnen ze te bloeien. Ook vlak boven zijn hoeven heeft hij er een paar. Maar op een paar dagen tijd staat zijn neus echt helemaal vol en verspreid over zijn hoofd staan ook allemaal korstjes. Mijn ander paard heeft er ook een paar maar helemaal niet zo veel. Mijn paarden staan dag en nacht op de wei, vanaf het begin hadden ze al een paar van die kleine korstjes maar sinds een kleine week staan ze op een andere wei en staat mijn 2 jarige echt helemaal vol op neus en hoofd. Weet er iemand waardoor dit kan komen? Op sommige stukken staat het gras vrij hoog en staan er veel brandnetels. Kan het daarvan komen??? Of misschien door iets anders van planten dat er misschien staat maar ik niet gezien heb. Het 3de paard dat mee op de wei staat heeft dit totaal niet! Ik vind het echt zielig want het ziet er niet uit...
nee het is geen witte maar een donker bruine, het paardje dat er geen last van heeft is wel wit... ik vind het raar omdat er ook een paar van diezelfde wondjes aan zijn hoefrand zijn...
Kijk toch die weide eens goed na op planten die bij contact (evt. in combinatie met zonlicht) een allergische reactie veroorzaken..Denk daarbij bv. aan berenklauw. Als die planten nog jong zijn en tussen het hoge gras staan valt het je misschien niet op..
Klinkt mij eigenlijk als mok. Dat zit normaal op de voeten, maar komt een enkele keer ook wel op het hoofd voor, en dan vooral de neus. (Als ze een keer met hun neus langs hun voet wrijven, dan kan de infectie op de neus terecht komen.
Even een dierenarts naar laten kijken lijkt me wijs.
in geval van mok: eenmaal ECHT goed schoonmaken, incl verwijderen korstjes. (Voorzichtig, hij moet natuurlijk niet kopschuw worden) Daarna aantal dagen wassen met desinfectans ( bv betadine scrub) Wel echt goed afdrogen!!!
Als dit niet afdoende is ZEKER dierenarts laten komen.
Ondertussen hebben we de wei zo afgemaakt dat ze niet meer op dat stuk kunnen waar de brandnetels super hoog staan, want daar stond hij ook regelmatig in. Femke_tweety inderdaad nu je het zegt! Het lijkt wel op mok. Een tijdje geleden dacht ik dat hij een klein beetje mok had aan zijn voeten maar het zijn dezelfde korstjes op zijn neus en hoofd nu. Ik dacht altijd dat het kwam door bijvoorbeeld in een vochtige wei te staan ofzo. Maar het is nu al zo lang super droog weer.. Maar ik wist niet dat ze dat ergens anders konden over krijgen. Hij vindt het niet zo leuk als ik aan de korstjes kom maar ik ga dat toch nog eens proberen en inderdaad wassen met isobetadine. En als het niet helpt de dierenarts laten komen. Super hard bedankt voor jullie reacties!