Hoe/waarmee paard vastzetten tijdens stop buitenrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsje_007

Hoe/waarmee paard vastzetten tijdens stop buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 14:02

Hallo allemaal,
Binnenkort ga ik weer een weekje op vakantie met paardlief en langere ritten maken in het bos. Dit jaar wil ik wat langer weg en onderweg ook een pauze inlassen. Dan kunnen we lunchen en de paarden even vastzetten.
Mijn vraag: hoe en waaraan zetten jullie je paard vast?

Ik heb geen apart halsterhoofdstel waar je het bit kunt uithalen en was eigenlijk ook niet van plan om zoiets aan te schaffen voor een weekje. Een halster lijkt me onprettig zitten onder een hoofdstel en een touwhalster is volgens mij gevaarlijk om een paard aan vast te zetten.

Ik ben benieuwd, wat is jullie oplossing?

Sim

Re: Hoe/waarmee paard vastzetten tijdens stop buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:03

Sjabrak met zakken meenemen waar je je halster in mee kunt nemen.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:04

Ik deed altijd het halster over het hoofdstel, en een halstertouw schuin over mijn schouder (zoals een schoudertas). Je kan het halstertouw ook oprollen en aan je zadel vastklippen. Of je stopt alles in een tas bij je lunchpakket ;)

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:06

je halster op de een of andere manier meenemen ja.
ik heb wel altijd mijn halster onder het hoofdstel ook omdat die van mij een trucje heeft waarmee je als je heel even stil staat * bv als je de weg over moet * zijn hoofdstel uit krijgt
touwhalster is idd gevaarlijk om je paard aan vast te zetten

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:07

Ik heb wel eens gehoord van mensen die het halster over het hoofdstel deden en het halstertouw om de hals van het paard. Maar ik zou het halstertouw ergens anders opbergen :)

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:13

touwhalster is het handigste omdat die licht zijn van materiaal en makkelijk weg te bergen zijn.

en touwhalster gevaarlijk? dat dacht ik ook altijd maar mijn paard heeft haar onverwoestbare touwhalster overlaatst op wandeling op drie plaatsen kapot getrokken :=
gelukkige was het extra touw dat ik bijhad lang genoeg om een geïmproviseerd halster van te maken en had ik een xtra halstertouw bij.
Laatst bijgewerkt door Roihi op 18-05-11 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:16

Wij doen een halster onder het hoofdstel en het halstertouw om de nek binden.
Gaat prima zo!

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:18

of het halstertouw ook in je hand pakken

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:19

Je hebt ook zadeltassen kan je genoeg indoen!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:22

Wij deden altijd een halster onder het hoofdstel, maar dan de riempjes van de neusriem wel weer onder het halster doorhalen en die van de keelriem ook, zodat het niet te veel wringt. Dat werkte altijd prima.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:24

ik heb om die rede geen neusriem dus tja over het neusriem gedeelte kan ik je niks vertellen wel de keelriem doe ik onder het halster

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 14:26

Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik het hele zooitje maar gewoon in een grote zadeltas moet doen en tijdens de pauze alles uitpakken.
Touwhalster lijkt me handig, maar ik durf het echt niet aan om mijn paard daaraan vast te zetten.
Bestaat er niet zoiets als een veilig touwhalster.
Verder heeft die van mij een beetje een gevoelig huidje, ik ben bang dat een halster onder het hoofdstel gaat schuren (ik heb een engels hoofdstel met hoge neusriem)

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:28

neem aan dat je je paard niet snel even los zou durven laten in een vreemde omgeving om het halster om te doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:28

Ik zou de paarden niet vastzetten, maar een stuk lint afzetten tussen een paar bomen. Soort van paddockje creëren dus, waar ze wat rond kunnen scharrelen.

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:29

Je kunt het halstertouw ook op 'rollen" (is speciaal techniekje voor) en dan aan je zadelklip vastmaken. Halster onder het hoofdstel (dun halster)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:33

ik zou toch het halster onder het hoofdstel doen, gewoon zorgen voor een soepel zacht onderlegd halster :)
je wil in het bos/bij een stop niet je hoofdstel af moeten doen.

de oplossing van JoviBan is creatief gevonden, maar is niet bepaald netjes. Daarbij weet je ook niet wat e onder de bladeren ligt en kan het vooral heel erg gevaarlijk worden. Je moet dan lint mee nemen en om bomen gaan spannen, in de hoop dat je paard er niet doorheen gaat....

Gewoon halster onder je hoofdstel doen, of halsband nemen :)
en touw kan je gewoon vastklippen en om de hals doen emt een schuifknoop
Of natuurlijk om je eigen middel :)

bschoutese

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:36

Ilsje_007 schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik het hele zooitje maar gewoon in een grote zadeltas moet doen en tijdens de pauze alles uitpakken.
Touwhalster lijkt me handig, maar ik durf het echt niet aan om mijn paard daaraan vast te zetten.
Bestaat er niet zoiets als een veilig touwhalster.
Verder heeft die van mij een beetje een gevoelig huidje, ik ben bang dat een halster onder het hoofdstel gaat schuren (ik heb een engels hoofdstel met hoge neusriem)

je kunt je halster ook over je hoofdstel doen dan heb je ook niet de kans dat het gaat schuren....

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:38

maar dan moet je weer halster uit hoofdstel uit halster aan doen * neem ik aan * bij een stop of wel het bit in laten.
wat ik wel eens heb gezien is dat je het bit aan 1 kant los maakt en dan een touw aan de neusriem vast

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:40

Ik doe mijn halster altijd over mijn schouder. Dus net als een schoudertas. heb je echt geen last van. En het touw rol ik op en ik klik het aan mijn zadel.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:44

Bind halster plus touw om mijn middel dat gaat ook. Vergeet je niet bij lange ritten ook je paard onderweg te laten eten. Gewoon laten grazen aan een halster.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:31

Ik neem altijd het halster + touw mee.

Als ik ze dan vast zet, halster over het hoofdstel en met een touw vast maken aan een paal/boom/bank en het bit los maken zodat het paardje ongestoord een beetje gras kan knabbelen. Eerts wel even controleren of er geen giftige planten staan! En ook niet aan de rand van een veld ofzo vast zetten, want dat kan besmest zijn of behandeld met herbi/pesticide

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:53

zodra er een teugel los op de grond hangt beweegt mijn paard niet, kortom, hij staat dus altijd gewoon los...
ja ook als ik binnen in een cafeetje zit of iets dergelijks!

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 18:02

connie64 schreef:
zodra er een teugel los op de grond hangt beweegt mijn paard niet, kortom, hij staat dus altijd gewoon los...
ja ook als ik binnen in een cafeetje zit of iets dergelijks!

Die van mij is wel goed opgevoed, maar zo goed nu ook weer niet :D. Stel je voor dat er iets eetbaars in de buurt is, dat mag ie natuurlijk niet missen :')

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:12

Heb op verschillende stallen lange tochten met pauzes onderweg gemaakt en bij de meeste ging er een halster onder het hoofdstel. Het touw werd of om de hals gebonden of opgerold en aan het zadel vastgemaakt. Soms waren er ook zadeltassen mee waar wat te drinken en eten voor onderweg en een ehbopakketje met hoevenkrabber in kon. Soms konden de paarden in de pauze wel in een weide maar dan hielden ze wel het halster om, of ze werden vastgezet aan bomen of een touw dat tussen bomen was gespannen. Het zadel en hoofdstel kon dan af.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:17

ik heb een heel eenvoudig westernhoofdstel waar makkelijk een halster onderkan, halstertouw gaat aan zadelknop.

bij langere tochten neem ik kluisters mee en kan m'n pony gekluisterd rond scharrelen.