Mijn ruin staat vanaf vroeg dit voorjaar 24 uur per dag onder een (ademende) vliegendeken. Toch heeft hij sinds kort haaruitval op het eerste gedeelte van zijn manenkam vanaf de schoft en ziet zijn huid er op de manenkam slecht uit. Ook heeft hij kale plekken op zijn staartwortel. Waarschijnlijk bijt hij in zijn staart want hij heeft jeuk. De vliegjes die de problemen meestal veroorzaken kunnen niet bij staart en manen komen dus het probleem moet van binnenuit komen. Heeft iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Een gewone vliegendeken volstaat ook niet bij een paard met zomereczeem, de mazen in die dekens zijn nog groot genoeg voor die rotmug die dit veroorzaakt. Een ezceemdeken is hier wel tegen bestand. je zou ook kunnen uitzoeken of je paard ZE heeft veroorzaakt door muggen of dat hij bv op het gras reageert (suikers). Dan heeft het nl geen zin om hem in te pakken, want komt het probleem van binnenuit.
Dat eiwit-verhaal speelt zeker mee. Als ie op een stukje nieuw weiland staat wordt de jeuk erger. De dierenarts zegt dat het niet uitmaakt waar paard wordt gestoken en dat de allergische reactie zoiezo de grootste invloed heeft op staart en manen.
keona
Geplaatst: 26-05-11 22:13
hoe kom je er achter of het nu zomereczeem is/eiwit/suikers? ben hier erg benieuwd naar
Volgens mijn DA zijn het de vliegjes (dus zomereczeem) omdat een eiwit/suiker verhaal andere uiterlijke kenmerken geeft. Tegen de jeuk smeer ik nu hydrocortiderm zalf (1xdag). Omdat ze overal kunnen steken moet mijn paard eigenlijk ook een masker op.