paard veel te zenuwachtig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Feria

paard veel te zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 22:47

Hoi,
Ik ga proberen het verhaal kort te houden. Ik heb mijn merrie Friuli zelf gefokt, ze is geboren toen ik 16 was, en vreselijk verwent geweest.. 8)7
Ze is een erg lieve en aanhankelijk merrie, maar ze is erg schichtig.
Haar moeder had dit ook, in zo'n erge mate dat ze haar zelf en mij zou verongelukken.
Nu heb ik wel geluk met Friuli, omdat ze net iets minder erg is als der moeder. ze verongelukt alleen der eigen, mij laat ze leven :P
In de loop der jaren is ze wel steeds rustiger geworden, en reageert ze vaak minder heftig dan vroeger. Toch kan ze soms nog helemaal los gaan..

Ze heeft van oktober tot januari op de weide gestaan, met een andere merrie, dit omdat ze zo gezegd ataxie had (bleek later een zware spierontsteking)
In januari heb ik der moeten binnen halen, omdat ze helemaal gestresseerd was en erg vermagerd. Eind februari begon ze erdoor te komen en werd ze terug der nerveuze zelf. Ik ben met haar in behandeling gegaan bij een DA die met homeopathie werkt, en ze is er echt goed doorgekomen.
Ik heb der veel gelongeerd voorwaarts -neerwaarts, en terug beginnen rijden. En het ging echt super, ze verschoot amper (terwijl ze niet gewend is in een buitenpiste te rijden) en deed echt super der best.
Naar mate ze beter begon te lopen, voelde ik ook dat ze veel rustiger werd in der hoofd. Ze schrok nog wel eens, maar niet in erge mate.

Tot een week of 3 terug, ze plots tijdens het rijden van alles, maar ook echt alles schrok. super irritant, maar op zich niet zo'n erg probleem aangezien ze gewoon opzij sprong en dan weer door liep. Echter is ze deze week weer zo erg beginnen schrikken dat ze terug met me gaat gaan lopen.
Ik cross graag eens met de paarden op wandeling ofzo, maar niet op de manier waarop zij het doet. Zo is ze met mij eens bijna op een paard geknald, heeft ze eens bijna in een longe gehangen, is ze eens met mij op een grote houten balk, die in de grond zat, gevlogen en eens bijna onderuit gegaan..
Ik heb echt zo'n angst dat ze ons verongelukt als ze zo doet.

Nu weet ik wel dat ze het vaak doet als protest, want bij men vriend en lesgever doet ze het niet. Die geven der zo'n lap dat ze direct stil staat, en nadien schrikt ze van niets meer. Ik zou dat misschien ook kunnen doen, maar op zo'n moment heb ik gewoon zo'n angst dat ze weer met me gaat vliegen, dat ik verstijf.
Naja ik denk dat ik der morgen maar op ga en als ze gaat lopen, der gewoon de longen uit het lijf die rennen, dat is het enige dat werkt bij der.
Gelukkig is ze aan de hand niet zo heel erg, en gaat ze niet lopen, maar komt ze bij me.
Ik denk dat ze nu gewoon zo goed in der vel zit, dat ze gewoon te veel energie heeft, en met der eigen geen blijf weet.

Vandaag was ze ook weer erg! Ik had der om 12u op de weide gezet met een rustige merrie. Om 20u kom ik op stal en staat ze in het zweet. Lopen, springen, bokken, steigeren. Nochtans stond die merrie nog steeds rustig bij haar.
Ik heb haar binnen gehaald, waarbij ze in de stress was, precies of ze had net iets vreselijk mee gemaakt, volgens de eigenaar van de stal, was ze al even zo bezig, en hij wist ook niet waarom. Bij het opzadelen was ze zo ontzettend druk, dat ik het ook al op men zenuwen had, en ja dat is natuurlijk niet goed.
Bij het longeren wou ze al niet stappen. Na herhaalde pogingen om der kalm in stap te krijgen, heb ik der maar goed doen galopperen. Nadien had ze nog angst voor alles, maar luisterde ze toch iets beter.

Afzadelen was ze ook weer erg druk, maar ik heb der uiteindelijk wel kalm gekregen door elke keer der hoofd boos weg te duwen en niet te dulden dat ze bij me kwam. Uiteindelijk is ze dan, met der oren paraplu hangend, met der hoofd op een 30 tal cm van me blijven stil staan. Dan heb ik der bij mij genomen en der geknuffeld, dan eindelijk was ze rustig.
Nadien op stal gezet, even gekroeld en een beloning gegeven.

Ik weet niet of ik het goede doe (ik denk het niet aangezien ik der niet of amper kalmer krijg) en ik hoop dat ik hier nuttige tips krijg.
Verder zou ik ook graag iemand vinden die me wat kan helpen met grondwerk. Maar ik weet niet direct iemand die me daarbij kan helpen..

En verder is er dus niets veranderd, voeding is gewone onderhouds mengeling, ze krijgt gewoon hooi, en een beetje droog voordroog. Verder gaat ze elke dag onder het zadel of aan de longe en op de weide. Maar hoe meer ze op de weide gaat, hoe meer ze gestresseerd is, daarom beperk ik het meestal tot 1 of 2 uur na het werken. Nu is ze al 3 dagen een halve dag op de weide geweest, en ik voel der zo zenuwachtiger worden.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen? Want de lol gaat er een beetje af zo.. Zeker omdat ik zo graag wedstrijd met der zou doen, maar als ik der thuis nog niet onder controle heb, daar zeker niet vrees ik.
Verder begint ze nu wel vaker rustig te zijn op verplaatsing (keuring, DA, kliniek,..) maar ik durf het nog niet aan om op der te gaan op verplaatsing |(

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:53

Ik zou eens gaan kijken voor goed grondwerk en een schriktraining. Dit paard zou ik gewoon aan heel veel dingen gaan blootstellen, zodat ze minder bang wordt van alles...
Voor grondwerklessen bij jou in de buurt kun je eens een reactie zetten op gevraagd, diensten?

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 10:00

secricible schreef:
Ik zou eens gaan kijken voor goed grondwerk en een schriktraining. Dit paard zou ik gewoon aan heel veel dingen gaan blootstellen, zodat ze minder bang wordt van alles...
Voor grondwerklessen bij jou in de buurt kun je eens een reactie zetten op gevraagd, diensten?

Ik stel der ook wel bloot aan veel dingen, en de ene keer gaat het goed en de andere keer wordt ze helemaal knetter..
Het is echt de ene dag tegen de andere.
Vroeger had ze zo'n angst voor tractoren en bobcatten en ...
Nu is dat echt (meestal) veel beter, ook met het rijden schrikt ze daar niet meer van. Terwijl ze daar een stal aan het afbreken zijn, dat trekt ze zich niet aan. Als ze schrikt is het echt van dingen die ik niet zie of hoor.. Daarom dat ik denk dat ze gewoon echt aan het proberen is..

twinducklin

Re: paard veel te zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:08

staat er veel gras op de wei? Van gras kunnen ze namelijk veel energie krijgen, zeker van het jonge gras in het voorjaar. Alle paarden hadden in het begin van het weideseizoen allemaal de kolder in de kop zogezegd. Nu ze weer 24/7 buiten staan en ze aan het gras gewend zijn zijn ze ook weer een stuk rustiger.

Dat schrikken zou het niet een combinatie van teveel energie zijn en dat jij niet consequent genoeg bent? Mijn merrie ziet ook spoken als ze teveel energie heeft, als ik dan op haar mopper is het spontaan niet meer zo eng, duidelijk uit proberen dus. Als jouw merrie bij de andere als ze haar met een tik bij de les krijgen zal ze niet echt bang zijn maar ook gewoon aan het uitproberen zijn. Er zit dan niks anders op als haar duidelijk maken dat ze dat bij jou ook niet mag doen.

Feria

Re: paard veel te zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 10:14

De weide is eerst afgegeten geweest door de paarden van de eigenaar, en het gras is dus echt wel kort, dus daar kan het volgens mij niet aan liggen.
Ja ik denk ook dat het proberen is, en ik rij haar er elke dag door, maar toch is het de dag nadien weer een stukje erger.. Wat me ook opvalt is dat ze het niet meer doet als er een ander paard in de bak komt. Dus dan begin ik toch te twijfelen dat ze misschien echt bang is.. Ik straf der steeds, maar toch blijft ze het dan een paar keer doen, en dan zet ik der echt goed aan het werk, en als ze dan heel erg moe is stopt ze ermee..

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 02:04

Lijkt mij dat straffen niet zo zinvol is... een paard heeft zo'n reactie niet voor niets. Als je straft voer je de stress denk ik alleen maar op. Kun je niet een tijdje gebruik maken van andere paarden in de bak? ZOdat zij (en jij) weer positieve ervaringen opdoen, je kunt haar veel belonen.
Grondwerk en schriktraining lijkt mij ook heel nuttig. Zo leert ze op jou en op zichzelf te vertrouwen. Misschien dat de wereld dan wat minder bedreigend lijkt.

succes.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 02:24

Ik denk niet dat ze je aan het uitproberen is. Ik denk dat ze niet weet dat ze van je op aan kan. Zou het kunnen dat jouw onzekerheid haar aansteekt?

Hoe oud is ze eigenlijk?

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 10:38

Ik weet uit ondervinding dat ze me soms echt wel probeert, gewoon omdat ze zin heeft om te rennen.. Als ik der dan straf is ze gelijk braaf en schrikt ze van niets meer, en wordt ze ontspannen.
Maar nu twijfel ik er eigenlijk ook best aan, anders zou ze net zo hard schrikken als er een ander paard in de bak is, zo was het vroeger toch.
Het gekke is dat ze aan de longe niet of amper schrikt. Dus heb ik eergisteren een uur gestapt, en veel men stem gebruikt, en daar werd ze dan vaak wel rustiger van.
Ik heb ook gevonden dat ik der gelijk moet regelen als ik opstap. Ze stapt dan erg overhaast, en ik dacht dat als ik der ging beginnen regelen, ze nog angstiger zou worden. Dus na goed 45 minuten had ik eindelijk door dat ik der beter pas per pas kon laten zetten en goed men benen aan (dat ze geen ienieminie pasjes neemt) en dat hielp, nadien werd ze eindelijk rustig.
Dan heb ik 5 min aan elke kant gedraafd met lange teugel, voorwaarts neerwaarts, en dan is ze helemaal niet geschrokken *\o/*
nadien met lange teugel uitgestapt en dan stapte ze eindelijk rustig _/-\o_

Als ze schrikt straf ik der nooit eigenlijk, ik negeer het en rij gewoon verder. Maar als ze echt gaat lopen met me, dan wordt ze wel gestraft, ze moet beseffen dat ze niet steeds van alles kan gaan lopen..
En tot nu toe heeft dat altijd goed gewerkt :j
Ze is woensdag bij het rijden ook niet met me gaan lopen *\o/*
dus ik ben vol goede moet :P

Verder zoek ik dus iemand die me kan helpen met grondwerk, maar ik vind echt niemand :(