Mijn paard is vorige week plots veel beginnen briezen, en met haar hoofd te schudden (ik dacht aan pollenallergie, de buren hebben een hele rij berken). Dit is na een tweetal dagen overgegaan, maar ze bleef jeuk hebben aan haar neus. Wanneer ze staat te eten uit haar bak wrijft ze om de 2 happen met haar neus tegen de rand van de bak. Vandaag merkte ik op dat ze wondes aan het krijgen is, ik ga ervanuit dat dit van het schuren is. Is dit dan volgens jullie nog wel een onschuldige allergie?
Shenavallie
Geplaatst: 18-05-11 08:53
Denk dat je er goed aan doet om de VA even te bellen met deze vraag.
ja, maar voor de rest is er echt niets op aan te merken, dus ik maak me niet al te veel zorgen. Ik vroeg me af of jeuk aan de neus een 'gewoon' symptoom is van allergie. Vele mensen hebben een paard met pollenallergie, dus als ze zouden zeggen 'neen die van ons hebben nooit jeuk aan hun neus', dan houd ik het wat beter in het oog, en bel ik alsnog de da indien het erger wordt.
Mijn paard was een headshaker en had in slechte periodes enorm jeuk aan zijn neus.
Eerlijk gezegd wat mij betreft nog meer reden om het goed in het oog te houden en te zien of je je paard wat verlichting kunt bezorgen.
ellepel
Geplaatst: 18-05-11 10:23
ze doet het tijdens het eten? heb je ander voer?
kan zijn dat ze daar op reageerd en niet op de bomen. zou dus zeker goed kijken of misschien de samenstelling is veranderd. geef je voer met kruiden er in?
ja tijdens het eten zie ik haar met haar neus wrijven, maar anders staat ze in de weide, en dan doet ze het dus niet (daar heeft ze ook niets om tegen te wrijven;)) Ik geef haar idd kruiden (fenegriek en look), maar het is pas sinds ze vorige week beginnen briezen is dat ze ook jeuk is beginnen krijgen. Ik hoopte dus dat dit gewoon wat allergie aan de pollen is, en dat dit dan ook weer snel zou passeren. Dat ze maw kriebels in haar neus heeft, en als reactie met haar neus wrijft, ookal zit de jeuk binnenin.
PanamaD
Geplaatst: 18-05-11 17:02
Ik zou idd de VA bellen heb dat zelf nog nooit gehoord. Heb wel gehoord dat een paard zijn kont stuk schuurt maar dat is een ander verhaal Hopen dat het snel beter word
Ywa
Geplaatst: 20-05-11 23:10
Dit lijkt heel sterk op de klachten die paarden bij ons hebben. Veroorzaakt door schimmel in hooi/stro. In het begin hebben ze er geen last van, tot het op een gegeven moment "teveel" wordt. het is een allergische reaktie en ze worden uiteindelijk ook gevoeliger voor andere dingen zoals pollen.
Mijn paard heeft het op dit moment ook alleen op stal. Buiten op de wei/poetsplaats niet. Zet hem op stal en hij begint te proesten, schuurt zijn neus, schudt met zijn hoofd.
Ik heb de staleigenaar geprobeerd te overtuigen van de noodzaak van fatsoenlijk stro. Daarnaast haal ik een homeopatische arts erbij, hopend dat mijn paard verlichting kan krijgen. Het is zo verschrikkelijk zielig!!
Hey! Interessante reactie! Mijn paard staat echter nooit op stal (enkel om korreltjes te eten, het is een schuilstal waar de eetbakken staan). Maar mensen zijn ook niet allemaal allergisch aan hetzelfde, misschien is mijn paard wel allergisch aan een bepaalde plant die enkel nu voorkomt, een bepaalde stof die nu gebruikt wordt (bv meststoffen die boeren gebruiken) of nog iets helemaal anders. Het gaat momenteel in elk geval weer beter, ze heeft weer veel minder jeuk aan haar neus, en de 'wondes' op haar neus blijken gewoon haarloze plekjes te zijn, dus nog niets te erg. Ik blijf het natuurlijk goed in de gaten houden, maar voorlopig maak ik me geen zorgen!
Ps. Hebben de paarden dan nu anders stro gekregen? wat je eens kan nagaan is of fenegriek (een kruid) hier misschien verlichting kan brengen. Het wordt gegeven aan paarden met luchtwegenproblemen (maar ook voor andere paarden kan het geen kwaad).
Dank je voor je tip, maar ik heb alles al geprobeerd, inderdaad krijgt hij nu ook foenegriek.
Het is te hopen, dat jouw paard een allergie heeft voor een of andere plant die nu bloeit of groeit, dan heeft ze het tenminste niet het hele jaar. Het kan misschien ook zijn, dat ze per ongeluk aan de brandnetels gezeten heeft met haar neus, dan is het sowieso met een paar dagen over. Ik hoop dat het snel over is!
Wij zijn nu bezig om de eigenaar te overtuigen van de noodzaak voor ander stro!
Een vriendin van mij heeft ook eens een paard gehad wat erg met zijn neus tegen de voerbak schuurde (later ook aan bomen en weide paaltjes), eerst dachten wij toen ook aan een allergie, maar ze bleef het doen. toen we dierenarts belde zij hij dat het waarschijnlijk om aangeleerd gedrag ging. Uiteindelijk bleek ze een infectie aan haar luchtwegen te hebben, waardoor ze te weinig lucht kreeg en we denken dat ze daarom schuurde (nadat de infectie over was met behulp van antibiotica heeft ze het namelijk niet meer gedaan).
weet je misschien of het niet iets met de zon te maken heeft, dat het neusje beetje is verbrand? en schuurt het ook op ander plekken bijv bij zijn staart? En vaak een onderzoekje van zijn vacht kan ook al wat zeggen XD