Help? Complete gedragsverandering binnen 24u??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arethe

Help? Complete gedragsverandering binnen 24u??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 22:06

Lieve bokkers, zit even met mijn handen in het haar en hoop dat jullie kunnen helpen.
Zal het zo duidelijk mogelijk proberen te omschrijven, mochten er vragen zijn of onduidelijkheden let me know.

Ik heb een schat van een paard, een 6 jarige gelders kwpn. Eind juni heb ik hem een jaar.
Een heerlijk lief, knuffelig paard dat normaal gesproken niet van je zijde wijkt en alleen maar wilt knuffelen.
Hij is erg speels, slim en wil graag voor en met je werken. Daarnaast wel een gevoelig paard, correcties moet je erg goed doseren want hij kan er letterlijk van staan te trillen op zijn benen.
Ik kan alles met hem doen, als ik zeg dat het goed is doet hij het. Laatst nog een heel zeil over hem heengelegd, doeken over zijn hoofd, over zeiltjes draven, bij wapperende lintjes staan, felrode containers ... Niks is te gek als ik er bij ben.

Afgelopen zaterdag zat ik zelf niet helemaal lekker in mijn vel, en kreeg hem voor het allereerst niet te pakken. Heel vreemd omdat hij me normaal gesproken al bij het hek stond op te wachten om te knuffelen. Heb de bak toen afgesloten en geprobeerd met voer. Hij kwam voorzichtig dichtbij, strekte dan zijn nek helemaal uit om zo met het puntje van zijn lip wat voer te pakken. Om daarna weer snel weg te gaan. Omdat ik zo slecht in mijn vel zat heb ik het gelaten voor wat het was, voordat ik iets verkeerd deed door mijn bui.

Zondag was ik met mijn vriendin (tevens stalgenootje) en mijn medeberijdster op stal. Heb hem geprobeerd te benaderen maar weer wegrennen etc. Ook niemand anders mocht bij hem komen terwijl hij normaal alles op 2 benen als knuffelbaar beschouwd. Eerst de voerplaats afgesloten en hem daar met voer voorzichtig geprobeerd te benaderen. Leek goed te gaan totdat hij in paniek raakte en dwars door de bakrand (flinke houten balk) heensprong!! Heb toen de bak afgesloten en hem even laten lopen (geen zweep, jagen, roepen) gewoon dmv lichaamstaal. Zodra hij wat zakte met zijn hoofd en kauwde stopte ik en ging ik op mijn hurken zitten. Hij kwam wel maar bleef op min. 3 meter afstand. Weer lopen lopen en opnieuw, opnieuw en opnieuw geprobeerd. Uiteindelijk bleef hij steeds in de hoeken staan, liet daar hals zakken kauwde etc. Toen met zijn 3en hem genaderd waarbij mijn medeberijdster en stalgenootje probeerden hem tegen te houden van weglopen, en ik hem rustig benaderde zijn kont aaide en weer terug. Zo steeds stapje verder. Zodra ik hem aanraakte was hij helemaal van slag en probeerde weer te vluchten. Uiteindelijk is het met veel geduld (na 3 uur) gelukt om hem te pakken.
Veel geaaid, lekkers gegeven, beloond en stuk gewandeld met hem. Daarna los gelaten op de voerplaats, dit is een kleiner afgesloten stuk en hier aantal keren hem gepakt geaaid en weer laten gaan. Zijn halster voor de zekerheid om gelaten zodat ik hem makkelijker kon pakken komende keer.

Maandag was ik er weer en ben niet meteen naar hem toe gegaan. Eerst rustig sigaretje gerookt en gekeken hoe hij deed. Hij was wel nieuwsgierig maar kwam niet als voorheen naar me toe. Toen naar hem toegegaan en hem gepakt maar je zag dathet niet van harte ging. Heb hem beetje geaaid en wat lekkers gegeven en toen ben ik begonnen met stalwerk. Normaal volgt hij me dan overal en gaat voor me staan zodat ik hem wel even moet knuffelen (houdt van aandacht haha) maar nu volgde hij op een grote afstand. Hem hem toen gewoon paar x gepakt en geaaid en weer laten gaan.

Vandaag belde mijn medeberijdster me op dat hij nog steeds niet zichzelf was.
Hij leek ontzettend in zichzelf gekeerd, was "passief" en toen ze voorzichtig wat grondwerk deed sprong hij gewoon met een grote sprong, oren naar achteren (paniek lijkende reactie) weg.

Hij heeft geen koorts, geen verwondingen, eet & drinkt wel goed.
Hij is alleen in één dag totaal het paard niet meer wat ik ken...

De staleigenaresse zegt dat hij een spelletje speelt, en mij aan het uitproberen is. Want hij is nu jaar bij me, wordt 6 jaar en dat is volgens haar hét moment voor dit soort dingen.
Ik ben van mening dat dit mijn paard niet is, en er iets gebeurd moet zijn waar hij zóó ontzettend van geschrokken is dat hij het vertrouwen in mensen algemeen is kwijtgeraakt. Dit is hem gewoon niet, en als het een spelletje was dan had hij zo niet meer gedaan nadat ik het "gewonnen" had en gaf hij niet van die paniek reacties. (Of heb ik het nu mis)

Wie herkent dit? Wie kan me helpen om mijn paard weer terug te krijgen? Heeft iemand er een andere visie op? Ik sta echt voor álles open. Wilde de dierenarts al bellen maar als hij eet, drinkt, geen koortst of verwondingen heeft kunnen hun mij ook niet helpen vrees is...

Bij interesse kan mijn stalgenootje het filmpje uploaden om te laten zien.

StalNollie

Re: Help? Complete gedragsverandering binnen 24u??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:09

je zult haast zeggen dat er iets gebeurt is, wat hem bang heeft gemaakt.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:24

StalNollie schreef:
je zult haast zeggen dat er iets gebeurt is, wat hem bang heeft gemaakt.

Dat is ook wat ik haast dacht.. Is het terrein afgesloten?

Wat de staleigenaar zegt zou natuurlijk ook kunnen.. Al heb ik nog nooit een paard op die leeftijd zo ernstig zien veranderen qua gedrag..
Hoe is hij naar andere paarden toe? Nog het zelfde?

In ieder geval veel sterkte!

edit; typo

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:26

Ik ben geen expert, maar ik denk totaal NIET dat het een spelletje is, door een houten balk heen rennen? dat is geen spelletje meer, als het alleen even wegrennen of erover heen springen is kan je nog denken oke.. maar door balken rennen en dat soort dingen, een paard gaat zichzelf echt niet opzettelijk verwonden... Ik zou zeggen vraag eens rond, kan het niet zijn dat een onbekend persoon van t paard, of bekend hem iets heeft gedaan? Gepest gekliert wat dan ook? Als hij altijd lief naar je toe kwam en ineens bam omslaat terwijl hij eerst ook bij andere gewoon kwam zou ik denken aan iemand die het paard kent of niet kent die hem (misschien niet?) opzettelijk gepest heeft.. Is er niemand die zomaar bij t paardje kan komen? alles goed beveiligd? Of kwamen er ook vreemde bij je paardje?
Laatst bijgewerkt door Mioux op 17-05-11 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 22:27

Ik ga even naar stal, controleren hoe de situatie nu is.

Hij staat meer op zichzelf, staat met 3 andere paarden totaal.
Normaal stoeien en spelen maar nu veel meer op zichzelf.

Het terrein is afgesloten met stroom erop, één punt is slecht waar ze er evt over heen kunnen gaan. Loopt laatste tijd zwerver in de buurt dus nu maar even controleren of er niemand is die er niet hoort..
Maarja kon ook eenmalig zijn en dat het kwaad al is geschied...

seline1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:28

Tja om eerlijk te zijn weet ik niet wat het is, maar mijn merrie vertoond sinds afgelopen vrijdag exact hetzelfde gedrag. Ik dacht eerst ook dat er iets gebeurd was, maar hou het er nu maar op dat het pubergedrag is.
Wat ik heb gedaan is vergelijkbaar met jou. Ik neem iedere dag wat lekkers mee. Sinds een aantal dagen gaat het een stuk beter. Ze staat me nu weer uit te zwaaien als ik weg ga. Tja het is volgens mij vervelender voor ons, dan voor het paard. Ik kijk het gewoon even aan, waarschijnlijk komt het gewoon door de vrijheid in de wei ;-)

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:31

Mijn verzorgpaard is ook van de ene op de andere dag hoofdschuw geworden, bleek dat een buurmAN ofzo met een bezem tegen haar hoofd heeft geslagen! Dus effe rond vragen, hoop dat het bij Jou niet zo is!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:33

De paarden staan in principe 24/7 buiten, dus er iets geen bepaalde verandering geweest de afgelopen dagen.
Het zijn 6 stukken privegrond in een vierkant ongeveer, allen met eigen hekken/sleutels/stroomdraad.
Maar er zijn er en der genoeg plekken waar je er wel ( al is het met moeite ) over heen kan..

Wat ik het meest denk, is dat er toch iemand over het hek heen is geweest..
De andere 3 paarden zijn 2 shetlanders, waar je dus never nooit niet in de buurt komt als ze er geen trek in hebben. Mijn paard staat er een beetje suffig bij, die kan je pesten doen wat je wilt, vind hij prima.
Maar paard van de TS stond waarschijnlijk vooraan, met een blik van 'yaaaay menseeen!'. En ik ben zo bang dat hij op dat moment zo'n gigantische klap of ram heeft gehad van iets of iemand.

Ik ga nu even het filmpje uploaden waarbij de berijdster bezig is met paard.
Ik heb vorige week met paard van de TS ook dergelijke dingen gedaan, zelfs met een bal tegen hem aangegooit, spelender wijs geduwd en gespeeld, en nu?
Hij deed het dergelijke op het filmpje wel 10-15 keer achter elkaar.
Aaien prima, je zag wel wit in zn ogen en heel gespannen, maar zodra je er meer druk achter zet (duwtje) kreeg je dus het volgende als in het filmpje..
Dat is echt totaal nieuw voor hem, hij is normaal helemaal niet zo. Wat TS ook zegt; vorige week gekkere dingen gedaan met zeiltjes ..

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:36

Vreemd... Zijn er dingen veranderd, andere wei, ander voer, ander hooi/kuil, nieuw paard erbij, ander dagritme? kan je iets bedenken dat er anders is geworden als een paar dagen ervoor? Kijk iedereen zit wel eens een dagje niet zo lekker in zijn vel, maar dat is niet iets waarvan een paard gelijk hoteldebotel wordt (denk ik). Ik heb zelf ook een gevoelig paard, dat als je een keer hard moppert zij gelijk helemaal in de stress schiet, want vrouwtje is boos. Ik kan zo niet iets bedenken (op afstand) wat er gebeurt kan zijn, ik denk niet dat het uitproberen is. Daarvoor is de reaktie te extreem. Een paard wat je uitprobeert is uitdagend en gaat niet in paniek over de omheining. Onze arabier van 6 gaat ook wel eens rennen in de bak en dan krijg je hem niet te pakken. Maar dan zijn ze oren op standje vrolijk en staart in de lucht en dan loopt hij te dansen. dat is echt heel wat anders als angstig reageren. Zijn er vreemden mensen geweest, in de wei? Achter na gezeten door een hond of zo?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:36

We weten dus niet of er andere mensen zijn geweest ..
Voer is altijd hetzelfde geweest, net als de dagritmes. 'S ochtends en 's avonds voer, overdag komen wij, of soms 's avonds..
Honden is hij gewend, staleigenaresse heeft een hele blije rotweiller, komt soms een labrador mee en regelmatig een kleiner hondje.
Ook ik heb vroeger honden mee genomen :) .

Het is gewoon zo vreemd, hij reageert niet positief meer op aanrakingen. Je kon hem duwen, trekken, bal tegen aan gooien,
keek niet eens op.. Was hij eerst de grooootste knuffelkont, rare houdingen om maar dichter bij je te komen, zo erg kan hij er nu van schrikken.

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:44

Ik denk ook dat er (iets of) iemand is geweest, wat hem een nare ervaring heeft bezorgd. Als hij inderdaad zo gevoelig is voor een correctie.. En dan ook trillend op zijn benen staat.. Sommige paarden zijn dan super onderdanig als ze zo'n reactie geven bij een correctie. Maar misschien is hij door iemand flink op "zijn plek gezet" of een vreemde gepest of iets dergelijks waardoor hij helemaal het vertrouwen kwijt is in de mens.
Wij mensen kunnen immers veel kapot maken..

Geloof ook niet dat dit "uitproberen" is, dat doen ze wel anders, meestal onder het zadel en brutaal gedrag vertonen zoals omverduwen etc. En niet door een balk springen, dat geloof ik niet..

Verder heel veel succes! Met veel geduld en doorzettingsvermogen zul je hopelijk je ouwe vriend terug krijgen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:45

zoals in t filmpje van sabinee_ kan je wel zien dat er iets gebeurd is, ik beschuldig niemand hoor!! niet dat er iemand denkt dat ik de TS of verzorgster beschuldig! maar toch denk ik dat een misschien onbekend persoon iets gedaan heeft.. je kan zien dat dit geen spel is maar echt angst voor iets.. Is het een idee voor mensen die dit meegemaakt hebben om een camera te plaatsen? Eigen terrein of toestemming van de eigenaar mag dit gewoon. En zo kan je ook zien of die persoon t vaker doet, want dan heeft werken met t paardje ook weinig zin als de pester terug blijft komen, en zo wordt diegene misschien gepakt ?

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:47

Zie net het filmpje.. Paard is een vluchtdier, hij vlucht als hij een vijand ziet of gevaar ziet.. Lijkt wel of ie wil "vluchten"

Dus misschien sluit dit aan op het verhaal van mij hierboven, en het verhaal van Mioux?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:51

Ben het ermee eens, hij lijkt echt te willen vluchten voor iets.. eerste keer t duwtje valt het nog iets mee, dan zie je dat hij haar weer accepteert, en dan weer een duwtje en dan flipt hij.. alsof er iets ernstigs gebeurd is je kan gewoon de angst ervan af lezen...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:51

Volgens mij heeft het niks met uitproberen te maken.
Dat gebeurt echt niet zo van de een op andere dag, en al helemaal niet zo extreem.
Het lijkt erop dat er iets gebeurd is wat jij niet weet.
Het paard lijkt op het filmpje echt bang.
Wel heel erg vind ik het voor je, en voor je paard.
Ik hoop dat hij zich weer herstelt en weer de oude wordt.
En dat zoiets niet weer gebeurd met hem, wat het ook geweest is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:52

het lijkt erop of er iets is gebeurt...hij vertrouwt het niet meer.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:59

Ik heb het filmpje ook even bekeken en ik ga met Mioux mee.
Een paard waar je normaal gesproken zo aan kunt gaan hangen en nu niet eens een duwtje kunt geven, daar is iets mee gebeurd..
Ik denk, al hoop ik van niet, dat de oorzaak onherleidbaar zal blijven.

Reageert hij eigenlijk ook verwart op andere dingen(als of hij dingen nog nooit gezien heeft)?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:06

waarom komt de reactie een heel stuk later dan de duw?
meisje duwt, gebeurt niks, paard springt weg, meisje duwt harder, gebeurt weer niks, paard flipt
zou eerder denken dat er mss iets aan de hand is waardoor hij prikkels later voelt, maar ze mss wel heftiger doorkomen? bij de eerste duw reageerde hij totaal niet op die duw, aandacht was niet bij het meisje, reactie was veels te laat daarvoor
tweede maal wel vluggere reactie, maar dat kan geleerd zijn (in de zin van, eerste duw, krijgt druk, springt weg, druk is weg, tweede maal druk = wegspringen) een iets gevoelig paard kan dergelijke dingen heel rap oppikken.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:13

Ik ben het niet eens met duhelo... als ik nog eens het filmpje paar keer kijk reageert hij vrijwel meteen...en niet een heel stuk later

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:16

Ja, het paard reageert meteen op de duw.
Ze legt wel eerst haar hand op zijn schouder.
Maar als ze er druk op zet, reageert ie meteen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:26

Bij de eerste duw reageert hij helemaal niet gelijk, het is tap.... Spring.. Bij de tweede reageert hij wel, ik vind het heel vreemd.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:27

Balou_k schreef:
Bij de eerste duw reageert hij helemaal niet gelijk, het is tap.... Spring.. Bij de tweede reageert hij wel, ik vind het heel vreemd.

Let wel, dit zijn er maar 2 van de 10 keren dat hij het deed .. Hij reageerde enkele keren minder fel, soms nog extremer dan het filmpje ..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:31

Op grond van het filmpje zou je idd denken dat er iets gebeurt is.
Op zich helemaal niet verkeerd dat hij wijkt voor druk, maar de snelheid en de reactie roept wel vraagtekens op.

Hoe is zijn huisvesting? Staat hij op het land? Is daar toezicht? Kunnen daar overdag mensen bij? Komt hij 's avonds naar binnen? Zo ja, wie doet dat? Zo nee, blijft hij 's avonds op het land? Kunnen daar mensen bij?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:37

Ik reageer nog even snel hier op, en daarna ga ik ook naar bed..
De paarden staan op een stadsweide, in een groep van 4 paarden, 3 ruinen en 1 hengst. Ze hebben een bak tot hun beschikking en een stenen voerplaats.
Ze hebben dagelijks enkele uren weide om het land te besparen. Ze staan 24/7 buiten in deze groep.
Je komt alleen binnen op het stuk met een sleutel voor het openen van het hek (in principe).
Daarna heb je een andere sleutel om het stroom er af te zetten, rondom hek staat namelijk stroomdraad. Echter, er is 1 enkele hoek waar je overheen kan.
( Ik kreeg net bericht dat de TS er net stroom op heeft gezet, dus vanaf vanavond niet meer )

Het is een besloten groep mensen die de sleutels hebben, TS, ik (medeberijdster niet.) en de staleigenaresse + haar man.
Meer mensen komen er zonder toestemming van ons niet 'legaal' op. Toezicht.. Ja de andere weides houden elkaar op zich wel een beetje in de gaten,
maar 24/7 toezicht is er niet ..

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 23:39

Cassidy schreef:
Op grond van het filmpje zou je idd denken dat er iets gebeurt is.
Op zich helemaal niet verkeerd dat hij wijkt voor druk, maar de snelheid en de reactie roept wel vraagtekens op.

Hoe is zijn huisvesting? Staat hij op het land? Is daar toezicht? Kunnen daar overdag mensen bij? Komt hij 's avonds naar binnen? Zo ja, wie doet dat? Zo nee, blijft hij 's avonds op het land? Kunnen daar mensen bij?

Hij staat al een aantal weken dag en nacht buiten. In de winter gaan ze 's nachts naar binnen toe.
Overdag kunnen er in principe geen mensen bij, alleen diegene met de sleutels. Ik, sabinee__, staleigenaresse en haar man.
's morgens voert haar man ze, wij komen alle avonden. Of samen of alleen, dus altijd bekenden voor hem.
Mensen kunnen paarden ook niet aaien over het hek of dergelijke, je moet echt over het hek klimmen om erbij te komen.
Laatste zwakke plek is net met spoed gemaakt, en meteen inspectie rondje gedaan.