ik heb een shet merrietje eind april 2 geworden. ze is super braaf ik kan er alles mee, maar zodra ik der vast heb en er komt iemand anders bijv. aan de andere kant lopen gaan meteen der oren in der nek, dit is vooral bij kinderen, en af en toe lijkt alsof ze dreigt te bijten (ik corrigeer der natuurlijk wel als ze dat doet). zodra het kind weg is gaan ze weer naar voren. en laats toen was mijn familie er was vroeg mijn nichtje of ze er een stukje mee in de bak mocht lopen (we stonden toch allemaal in de bak) ik had mijn twijfels maar heb het toegelaten en zodra ik der overgaf gingen de oortjes weer in de nek, ze begon te lopen en zag dat ze der lip al sjagerijnig aan het optrekken was en ben er naar toen gelopen en voor ik er was beet ze me nichtje (was niet hard gewoon een soort waarschuwing). ze kent haar eigelijk niet maar daar ligt het niet aan want mijn bij zusjes doet ze ook der oren in der nek terwijl die der afentoe nog welis uit de wei halen om mee te tuttelen. de enigste waar ze het niet bij doet ben ik.
en aangezien ik er niet op kan rijden zal er in de toekomt een kindje op komt te rijden....
Heb je haar zelf gefokt? Hoe oud ben je zelf? Is ze ook zo bij volwassenen? Misschien is ze vroeger niet leuk behandeld door een klein kind ?
belper
Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-11 16:49
Sabinee__ schreef:
Heb je haar zelf gefokt? Hoe oud ben je zelf? Is ze ook zo bij volwassenen? Misschien is ze vroeger niet leuk behandeld door een klein kind ?
ik heb haar van een man op leeftijd gekocht er opzick qua mak maken niks aan gedaan toen die nog bij de moeder stond alleen ik heb der toen een paar keer kunnen benaderen(ze was behoorlijk schuw) ik ben zelf 16 jaar en of die bij volwassen zo doet weet ik niet word eigelijk vrijwel niet door volwassene vastgehouden ofzo en of ze ooit iets met een klein kind heeft gehad weet ik niet want de man had wel een kleinkind maar de pony bleef zeker 10 meter bij iedereen uit de buurt dus ik weet het niet???
Je zegt dat je haar zelf mak hebt gemaakt? Dan zal het daar wel aan liggen..... Ze geeft veel om je, en probeert je te beschermen. Als jij bijv. er niet bij bent, en jou zusjes lopen naar haar toe, bijt ze dan ook of niet?
Ondanks haar 2 jaar blijft het een kudde dier en zal ook een twee jarige proberen om in zijn of haar kudde, zo ver mogelijk bovenaan te komen in de rangorde. Jou Shetlander is duidelijk een leider en zal die plek aan niemand af willen staan zonder voor te vechten! Uitkijken dus als je haar zadelmak gaat maken! Laat deze nooit alleen bij kleine kinderen, want die zal ze steeds de baas willen blijven!
loveyouuxxxx: als ik er niet bij ben heb ik op foto's gezien dat ze altijd haar oren naar achter heeft als iemand anders der vast heeft maar ze bijt niet aldtijd dat is pas 1 keer gebeurt.
aerdenhout1: ok ik laat haar sowiezo als ze bereden word niet alleen met een kindje, maar bedankt voor de tip
Ik denk dat je je shetje het beste bijv. in de stal kunt laten staan en dan bijv. met een jonger kindje de stal(len) gaan uitmesten, ik denk dat het helpt dat het paardje aan iemand anders went behalve jij zelf... ik denk dat hij/jij je probeert te beschermen!
Misschien beschermt ze haar gebied?? Omdat jij haar mak hebt gemaakt vertrouwt ze jou, en laat ze jou in de buurt komen. Misschien kan je eens proberen samen met een klein kind te gaan lopen. of dat je haar longeert met een klein kindje naast je. xx.
dit lijkt inderdaad op beschermend gedrag misschien is er een vast klein kindje waar de shetlander aan zou kunnen wennen in jou bijzijn. dit moet je dan langzaam op proberen te bouwen en probeer of de shetlander haar dan ook gaat vertrouwen