Ik kan m'n eigen paard niet eens vangen... help??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

margriet94

Ik kan m'n eigen paard niet eens vangen... help??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 10:37

Hallo bokkers...

Deze titel zegt het eigelijk al.. ik kan m'n paard niet vangen.
Het is een 3-jarige merrie die verschrikkelijk slim is, ze is wat schuw en heel snel.
Als ik probeer een halster om te doen smeert ze em snel..
Ik heb echt al veel geprobeert. Met een emmer biks, in een logeerring, een join up en nu weet ik het eigelijk niet meer..
Als ze eenmaal een halster om heeft.. dat is ons namelijk 2x gelukt. is ze heel lief en vind ze aanraken an goed.. En dan duurt het dus ongeveer 3 weken en dan heeft ze het halster wel weer af gedaan, en hoe? ik heb geen idee...
Maar het probleem zit dus bij het vangen..
Ze staat in een vrij groot weiland met een oudere merrie en een mede 3 jarige.
Ik krijg haar eigelijk niet uit het weiland en als ze eenmaal alleen in de bak staat dan springt ze over de draad heen en is ze weer bij haar vriendjes.. Als we haar in het andere weiland doen omdat daar een hek van 1.10 zit neemt ze een aanloop en springt ze ook daar overheen...
Ik doe het eigelijk nooit alleen maar altijd met iemand..

Het zou fijn zijn als iemand mij kan helpen met een tip of goede raad want ik wil graag met haar beginnen met longeren en zo, maar als het zo blijft dan word dat em niet ;(

Groetjes Margriet

Nordan

Re: Ik kan m'n eigen paard niet eens vangen... help??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:40

Heel veel geduld, en heel veel brokjes,
je moet eerst haar vertrouwen winnen, laat haar naar jou komen ipv andersom..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:47

Nordan schreef:
Heel veel geduld, en heel veel brokjes,
je moet eerst haar vertrouwen winnen, laat haar naar jou komen ipv andersom..

Dat is nou niet zo slim. Je wilt dat een paard jou vertrouwd, niet de brokjes. Je zal het dus puur op vertrouwen moeten doen. Ik creer met paarden altijd een goede band zonder snoepjes, echt dat kan best.

Heb je al eens een professioneel iemand erbij gehad of iemand met veel ervaring? Waar woon je?

Nordan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:31

Hij moet toch eerst een reden hebben om naar je toe te komen, dat gaat goed met brokjes hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:33

Dat hoeft niet met brokjes. Wat als je de brokjes een keer bent vergeten? Dan heb je een probleem...

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:34

Wat gebeurt er als je zonder halster gewoon in de wei gaat zitten? Komt ie dan wel?
Dat een aantal proberen, zonder haar te 'vangen' dan lekker kroelen en belonen als ze komt.

Vaak elpt het ook als je het paard volkomen negeert en een ander paard in het weiland gaat aaien. Dan doe je wat anders dan ze verwacht had en doe je neit mee aan haar spelletje. Dan worden ze vaak nieuwsgierig en komen ze alsnog kijken :).

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:41

Nordan schreef:
Hij moet toch eerst een reden hebben om naar je toe te komen, dat gaat goed met brokjes hoor..

Onzin, het kan best zonder brokjes. Paarden zijn van nature uit hele nieuwschierige wezens. Het enige wat je echt nodig hebt is tijd en geduld.

TS, er zijn veel verschillende manieren. Wat belangrijk is, is dat je rust uitstraalt. Waarom meteen het paard willen vangen wanneer daar de moeilijkheid zit? Zoals ik de situatie nu voor ogen heb, heb je te maken met een paard wat van nature uit vrij bangig is en nog geen (of weinig) vertrouwen in jou heeft. Halster omdoen vindt ze blijkbaar niet leuk. Nu loop jij elke keer naar haar toe en probeert haar een halster om te doen wat ze A. niet leuk vindt/bang voor is en B. jou mogelijk ook steeds minder leuk gaat vinden.

Probeer eerst eens zo een band op te bouwen. Neem de tijd, ga eens in de wei zitten. Aai haar wanneer ze komt en daarna kun je weer weggaan. Bouw het steeds een beetje meer op. Probeer haar eens te benaderen zonder een halster om te doen etc. Het lijkt een hele lange weg, maar het gaat vrij snel wanneer je er maar de tijd voor wilt nemen.

margriet94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 12:03

Nordan schreef:
Heb je al eens een professioneel iemand erbij gehad of iemand met veel ervaring? Waar woon je?

Ik woon in beetsterzwaag maar heb er nog niemand profesineel bij gehad.. ik zie het liefst dat ik het zelf doe zeg maar.. dat ze mij vertrouwt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:04

margriet94 schreef:
Nordan schreef:

Ik woon in beetsterzwaag maar heb er nog niemand profesineel bij gehad.. ik zie het liefst dat ik het zelf doe zeg maar.. dat ze mij vertrouwt.

Dat is ook de bedoeling natuurlojk maar het wel handig om iemand te hebben die jou daarbij stuurt en helpt.

margriet94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 12:08

Joolien schreef:
Dat is ook de bedoeling natuurlojk maar het wel handig om iemand te hebben die jou daarbij stuurt en helpt.

Dat klopt :o als het echt niet lukt dan zijn we dat ook wel van plan.. vooral met beleren enzo..

margriet94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 12:11

Wat gebeurt er als je zonder halster gewoon in de wei gaat zitten? Komt ie dan wel?

Als ik mijn andere paard er uit haal, komt ie wel even hallo zeggen en mag ik haar aaien, alleen over het hoofd..
bij de hals mag ik niet komen, ik probeer het elke keer weer maar ze flipt em dan.

Heeft ze eenmaal een halster om dan mag ik bijna overal aankomen..

bschoutese

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:18

Veel tijd en geduld erin steken en steeds stapje voor stapje niet in een keer dat halster proberen aan te doen...eerst vertrouwen winnen en dat ze lekker naar jou toe komt en zich op haar gemak voelt bij je..
als je dit eenmaal hebt bereikt dan kun je met het halster komen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:19

Ik had hetzelfde probleem, maar dan met mijn shetlanderruin. Bij hem kon ik niet meer dan 2 meter in de buurt komen, want dan smeerde hij hem. Mijn wei is niet zo gigagroot, dus wellicht kun je hem wat kleiner maken? Vervolgens heb ik Hans links laten liggen, ik ben iedere dag met mijn andere pony's bezig geweest, poetsen, manen kammen of gewoon gezellig bij ze staan terwijl ze hun hooi eten. Hans kwam dan steeds vaker kijken wat ik aan het doen was, ik praatte ook erg veel tegen de andere twee, dus hij was ook al snel aan mijn stem gewend. Na een tijdje zocht hij zelf toenadering, in het begin heb ik hem laten ruiken en heb ik hem niet aangeraakt. Ik ging gewoon door met poetsen enzo. Na een tijdje vond hij mijn bewegingen ook niet meer eng en toen heb ik voorzichtig zijn neus geaaid toen hij snuffelde, dit heb ik rustig uitgebouwd naar het hoofd en de hals kunnen aaien. Toen dat niet meer eng was ben ik met het halster aan de slag gegaan. Gewoon eerst aaien en zijn hoofd vasthouden en toen rustig het halster eroverheen gedaan. Toen hem verder geaaid en na 10 minuten het halster weer afgedaan. Daarna ging alles heel snel en is hij veranderd in een grote knuffel, hij is nu echt dol op mensen en op aandacht.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:56

wat ik zou doen is een join up. Dit heb ik al een sgedaan toen mijn paard veulen was en nu afentoe nog als hij weer eens geen zin hebt om te komen. Een join up kun je het beste in een longeercirkel doen. je laat je paard op de buitenhoefslag lopen. je 'jaagt' het paard de kant op die jij wilt. wil je hem de andere kant op hebben blokkeer je hem zodat hij de andere kant op rent. vind je het even goed draai je je om..loop je zover weg als je kan met de rug naar hem toe. laat het paard naar je toe komen en beloon hem uitbundig hiervoor. doe dit paar keer en daarna komt hij/zij altijd.

margriet94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 20:02

barrelover schreef:
wat ik zou doen is een join up. Dit heb ik al een sgedaan toen mijn paard veulen was en nu afentoe nog als hij weer eens geen zin hebt om te komen. Een join up kun je het beste in een longeercirkel doen. je laat je paard op de buitenhoefslag lopen. je 'jaagt' het paard de kant op die jij wilt. wil je hem de andere kant op hebben blokkeer je hem zodat hij de andere kant op rent. vind je het even goed draai je je om..loop je zover weg als je kan met de rug naar hem toe. laat het paard naar je toe komen en beloon hem uitbundig hiervoor. doe dit paar keer en daarna komt hij/zij altijd.

Dit heb ik al gedaan.. ik krijg em niet eens in een longeerring en hij springt over de draad..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:04

Okee...daar hebben we de JU weer! Dat zal dit jonge dier sowieso niet gaan begrijpen en maak je haar alleen maar bang.
Van wie zijn de andere paarden in de wei? Wat je kan proberen is om haar gelijk met de andere 2 uit het land te halen. Geef haar wat lekkers als je op stal bent en laat haar dan weer vrij.
Zo bouw je dat rustig op door op een gegeven moment alleen haar grootste vriendje gelijkertijd mee te nemen , dan eens alleen enz.
Daar gaat wel heel veel tijd in zitten en organisatie!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:59

ZO'n paard ken ik ook, een ijslanderruin die ook echt gericht trapte en steigerde naar je. Wij deden vaak 'm in een hoekje drijven, touwtje om z'n hals zodat je 'm iig had en dan halster om. Nu gaat z'n halster ook niet meer af, want het werd elke keer zo'n stijd om 'm te vangen.

In het begin kreeg ik 'm ook niet te pakken met halster, maar nu komt ie al naar me toe gelopen en laat zich zonder problemen vangen. Komt ook grotendeels omdat ie altijd naar de wei mag als ik met een touw aankom.

Als ik 'm weer uit de wei wil halen, drijf ik hem altijd naar een grasloos stukje van 3x3 meter. Dat weet ie nu precies, loopt daar uit zichzelf naartoe en laat zich vervolgens gewillig vangen. heeft wel meer dan een maand geduurd voor het zover ws :=

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:55

Ik heb dat ook gehad met mijn paard. Hij trapte en beet en rende weg als je hem wilde pakken. Ik heb me daardoor niet laten wegjagen, maar ben gewoon wezen kijken naar hem, totdat hij wilde weten wat ik in mijn hand had (en ja, ik gebruikte wat lekkers ja, dat hoeft inmiddels niet meer, maar was voor hem de enige reden waardoor ik wat interessanter werd, hij vertrouwde mensen helemaal niet meer door wat hij heeft meegemaakt) Toen hij dichterbij kwam, heb ik hem rustig geaaid en zijn halstertouw om zijn hals gedaan, waardoor hij niet meer bij me wegging en langzamerhand zijn halster omgedaan. Zo doe ik het nu nog steeds, alleen dan zonder wat lekkers, want hij loopt nu zo mee. Alleen als ik hem direct aan het halster wil doen, loopt hij ook nog net zo lief weg, dan weet hij dat hij uit de wei moet en dat wil hij natuurlijk liever niet.

Edit: Hier is uiteraard wel wat tijd overheen gegaan, het is niet zo dat dat me in een uurtje gelukt is ofzo.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:01

En als je het halster in het land om laat?

valines

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:17

je zou kunnen proberen om een halster touwtje om haar nek te slaan en dan pas een halster om te doen. Als ze blijft staan wat lekkers geven.
wat ook wel is helpt is het halster achter je houden zodat ze het niet ziet.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:18

hhaha, dat heb ik net al gezegd

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 02:29

Oh, die JU's!! Lijkt mij ook heel verstandig, ja. Misschien kan je het beste even iedere dag een keer een join up doen! (ik kijk nu heel sarcastisch...)

Ik zou ook gaan voor de brokjes en rustig aan methode. Maar goed, ik doe alleen maar koudbloeden en die hebben hun prioriteiten sowieso alleen maar bij eten liggen. Merk wel dat zeme door de brokjes leuker vinden, ook als ik een keer geen brokjes heb (gewoon n handje gras of een knuffel doet t dan ook prima). Zou ook liever zien dat ze net zo veel waarde hechten aan liefde als aan eten, maarja... De liefde van het paard gaat door de maag...

Mijn trucje is altijd hetzelfde rammelende bakje met brokjes. Eerst in de wei naar t paard toelopen (liefst zelf laten komen maar sOms moet deze stap er voor). Brokjes geven en weglopen. Wel goed rammelen, natuurlijk. Paar keer doen met tussenpozen van minstens tien minuten, mag ook langer. Dan steeds op andere plaats in de wei gaan staan en rammelen, wachten tot ie komt. Soms letterlijk beetje tegemoet komen als aansporing.

Hou dit paar dagen vol zonder vangen en doe dan weer een hand brokjes door de neusriem vh halster. Terwijl paard eet, heel langzaam halster omdoen. En weer weggaan.
Halster moet nl niet worden geassocieerd met vangen, maar met leuke dingen (brokjes, knuffels, praten; allemaal beloningen)

Langzaamaan opbouwen, maar vergeet niet Om ook vooral heel vaak alleen maar naar de wei te gaan om brokjes te geven, of een knuffel. Anders komt de associatie halster=gevangen worden vanzelf weer terug.

Hoe je t ook gaat doen, veel geduld en succes!!!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 09:28

valines schreef:
je zou kunnen proberen om een halster touwtje om haar nek te slaan en dan pas een halster om te doen. Als ze blijft staan wat lekkers geven.
wat ook wel is helpt is het halster achter je houden zodat ze het niet ziet.

Oh geloof me, halster achter je houden hebben ze snel genoeg door. Heb bij die ijslander die ik moest vangen een keer een touwhalster opgevouwen achter m'n rug gehouden en nog sloeg ie naar me. Zodra ik het halster dan weglegde, deed ie niks :+ Lastig portret dat het was

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 09:35

Ik denk dat brokjes best es kunnen werken hoor. Heeft bij mijn vz paard ook prima gewerkt, op een gegeven moment brokjes weggelaten, maar omdat het iets positiefs geworden is om naar mij toe te komen, komt ze ook zonder. :)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 09:36

Liefde van het paard gaat door de maag he :))

Maargoed, zo begin ik ook vaak hoor, met brokjes het paard lokken. Gewoon zorgen dat ie alleen wat krijgt als ie gewenst gedrag vertoont :)