luisteren naar de naam

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daphz

luisteren naar de naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 21:12

Hoe leer je een paard naar zijn of haar naam te luisteren?
Ik denk dat je dat in het begin doet door steeds positief te zijn/doen en te belonen, maar hoe maak je later een overgang? Want een naam gebruik je ook vaak voor alertheid, positief/negatief, ergens voor oppassen, naar je toe komen...??

amyz

Re: luisteren naar de naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:13

Hmm... Ben er nooit bewust mee bezig geweest eigenlijk.. Gewoon zn naam veel genoemd in t begin, maar niet overdreven oid. Noem m nu eigenlijk nog maar zelden bij zn naam.. Roepen doe ik door 1x met mn tong te klakken, voor de rest noem ik m meestal Vriend..
En daarvoor denk je dan 3 weken na over een passende naam :')

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:15

het ligt niet aan de naam maar hoe je het zegt,

zeg je het boos dan leert je paard dat aan.
zeg je het blij dan is het goed en leert je paard dat.
enzovoort

als je het steeds hetzelfde zegt en iets doet went je paard er vanzelf aan denk ik..
mijn pony reageert sterk als ik eerst zijn naam zeg en daarna klap. ( dat doe ik als ik hem roep, ik zeg zijn naam en; kom dan en klap in mijn handen )

Daphz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 22:28

Dank jullie wel voor de reacties!
Vraag me dan nog wel af hoe dat in het begin is ontstaan Bambietje, waardoor je pony dus is gaan reageren op zijn naam en het klappen. Reageert hij ook in de wei en komt hij dan ook naar je toe?

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 00:17

Ik ben er ook nooit bewust mee bezig geweest. Ik weet ook niet hoe de vorige eigenaresse van Diva haar riep, maar ik heb altijd in het begin met een hoge blije stem 'Dievie' geroepen, en ze reageert daar nu op. Ook in het land als ik Dievie roep, kijkt ze al om.

mitchellvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:28

een paard hoord geen letters maar toon hoogtes

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:32

Ik riep eerst altijd haar naam, terwijl ik met wat biks rammelde in een schep. Dan kwam ze naar me toe voor de biks, dus dat is fijn, en een beloning. Toen ze dat doorhad, ik krijg biks als ik kom, heb ik afentoe de biks weggelaten en kwam ze ook gewoon, omdat het dus iets positiefs is geworden als ze naar me toe komt, ze krijgt in de stal haar eten, ze wordt lekker gepoetst ed :)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:50

Ik hoef mijn paard vaak niet eens te roepen in het land, op de 1 of andere manier heeft ze het altijd zo snel door dat ik er ben. Dan ben ik nog eeneens bij het hek, maar dan heeft zij mij al gezien :)
Als ik haar roep, roep ik meestal ''Was'' of ''hé merrie''.

Daphz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 15:03

Leuk om zo al die verhalen en ervaringen te lezen! Ik ga ermee aan de slag!

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:44

in de wei blijft hij liever bij zijn grasjes,
maar als ik hem losgooi in de bak, en ik roep zijn naam en klap in mijn handen dan begint hij te rennen en komt naar me toe :D

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:47

Een paard reageert meer op klanken dan op woorden, en sowieso denk ik dat veel paarden even kijken als ze de stem van hun baasje horen :) Ik noem mijn paard zelden bij zijn naam, meestal is het 'vent', 'manneke', 'dikzak', 'lekker ding', of gewoon 'hé!'. Die laatste werkt meestal nog het beste :Y)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:28

Elke keer als je hem/haar haalt zijn naam roepen totdat hij je ziet en een snoepje geven. Mijn oude verzorg paard die ging uiteindelijk nog eens hinneken ook

Daphz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 19:34

Oh dat is wel erg leuk suus!
Ik ga mijn best doen! :-)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:35

Pfoe, volgens mij gaat het mijn paarden en pony's meer om mijn stem dan om hoe ik ze noem.

Of ik ze nu bij naam noem of aap, dametje, poppetje, meisje, pony, meneertje etc. Dat maakt eigenlijk geen verschil.

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:41

Hier reageren ze meer op hoe ik het zeg.
Sommige hoef ik niet eens te roepen die staan nog net niet op me.
Maar al roep ik heel blij ''heeeee lelijkerd'' dan komen ze net zo blij aangerend.
1 reageert wel echt op haar naam maar dat is een flessenveulen, als ik langs fietst gil ik dr naam en hinnikt ze al, zó lief!:)

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:43

Mijn paard reageert ook alleen op de toon waarop ik iets zeg. Als ik gewoon haar naam roep, reageert ze meestal niet, terwijl als ik met een soort hoge stem iets naar haar roep, ze bijna altijd reageert. Maakt niet uit of ik haar naam noem, of iets anders ;)

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 17:09

een paard reageer niet op zijn/haar naam te roepen. maar hij/zij luisterd naar de toon/klank hoe je het zegt.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 17:39

Mijn pony weet niet dat ze Tirzah heet. Ik heb wel 100 koosnaampjes voor haar, waaronder:

dikzak
dikkie
pony
ponypaard
poon
knufje
snoet
tirsje
tirzie
frutsel
dupke
dropje

enz. enz. dus allemaal met verschillende klanken. Toch reageert ze op allemaal even enthousiast en komt ze (bijna) altijd naar het hek. Inderdaad wat Chaos en Inngge al zeggen: het gaat om je stem/stemgebruik.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 17:48

denk dat t tzelfde is als voor een hond... echter heb geleerd dat t eigenlijk sowieso niet goed is de naam voor iets negatiefs te gebruiken, maar als t negatief is gewoo nee of (bij een hond) foei ofzo te zeggen... en zn naam alleen positief gebruiken en om te roepen.

Hond luisterd uiteindelijk gewoon naar zn naam...

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 18:08

ik ben het eens met AlexandraM, als je de naam vrolijk en positief gebruikt gaan ze het leuk vinden en komen ze naar je toe, net als een hond :+
mijn pony reageert op alles dat op NOOOOOOO-AAAAAH of NOOOOOO-TJEEEEEE lijkt, als het maar precies op dezelfde toonhoogte en met dezelfde klank gezegd word :) Als hij zin heeft, komt hij hinnikend aangalopperen, is hij lui dan komt hij zacht briesend op een sukkeldrafje naar het hek :')

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:36

Mijn paard reageerd meteen als ik haar naam noem. Alleen ik was benieuwd of het aan de naam of klank oid lag, of gewoon dat ze mijn stem herkend.
Dus laatst riep ik: "liefie!" en toen reageerde ze ook :') Denk dus dat herkenning van stem ook heeft te maken met het 'luisteren'.

fiegeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:33

Onze paarden herkennen mij al als ik over het pad naar de wei toe loop. Dan hoef ik nog niet eens iets te roepen. Als ik in de tuin zit met visite of zo en ik praat, komen de paarden ook vaak naar het hek toe om te kijken.
Maar vooral het geluidje van de voerschep doet wonderen...
Ik hoef ze eigenlijk nooit te roepen. Lastig eigenlijk.

xhoppa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 17:45

als mijn paard in haar stal staat en kijkt naar buiten en ziet mij aanlopen hinnikt ze al of gaat ze rondjes lopen xd, in de wei roep ik gewoon haar naam en dan komt ze ook wel..
aan het begin riep ik haar en gaf ik iets lekkers als ze kwam. Nu doe ik dat meestal niet meer.. alleen als ik haar de wei uit heb gehaald, dan geef ik wel wat.

lizavk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:38

op dezelfde toon zijn/haar naam zeggen!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 13:44

Het is idd de toon waarop je het zegt.
Hoewel ik ooit 2 shetters had afgericht om op "hier" bij mij te komen. Maar dan was het bv Fancy hier!
Kwestie van dit leren: Hand aanraken (waar snoepje in zit) met neus op commando hier = snoepje krijgen.
Je gaat steeds wat verder zitten, dus ze moeten ook steeds verder lopen. Tot je aan de andere kant van de bak zit, hier roept en ze komen aangerend om je hand aan te raken. Gewoon targetten dus.