Belonen; Grappige ontdekking

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Belonen; Grappige ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 16:41

Nou ja, vind ik dan. Misschien is het voor anderen gesneden koek.

Sinds ik mijn paard 6 jaar geleden kocht heb ik geprobeerd consequent te zijn in het belonen. Ik probeer het systeem van clickertraining te gebruiken, maar dan zonder clicker en snoepjes. :D

Ik gebruikte in plaats van een clicker het woordje "Ja" of "Braaf" (in ieder geval een AA-klank), en voor dingen die niet goed gaan het woordje "Nee". Natuurlijk was de toon ook belangrijk. Daarnaast beloonde ik met een kriebeltje in de manen en/of eventjes pauze. Die drie dingen combineerde ik zoals het uitkwam.

Hoewel ik dat al die tijd heb gedaan had ik eigenlijk geen idee in hoeverre die beloning bij mijn paard aankwam.

Tot gisteren. Omdat ik ook eens wat oefeningen aan de hand wilde doen en dat erg lastig bleek, ben ik geheel tegen mijn principes in toch maar snoepjes gaan gebruiken. En opeens bleek dat mijn paard de woordjes "Ja" en "Nee" uitstekend kende, naast al mijn andere gewauwel.

Na het eerste "Ja + pauze + snoepje" was het al raak. Meneer ging weer aan het lopen, en zodra mijn stem weer neigde naar goedkeuring stopte hij en vond hij dat hij een snoepje moest krijgen. :P Hij bleek mijn stem uitstekend te kunnen interpreteren. Hij hoorde uiteindelijk zelfs het verschil tussen "Ja" als "super, stop maar" en "Ja" als "dit is goed, ga zo door". In dat laatste geval vroeg hij niet om een snoepje.

Ik vond het zo geweldig om te zien! Mijn methode van de afgelopen jaren heeft gewerkt. *\o/*

Het is natuurlijk wel de vraag in hoeverre mijn paard het woordje "Ja" linkt aan zijn eigen prestaties. Het zou ook kunnen dat hij het alleen maar linkt aan een snoepje. Dus enkel Ja = Snoepje.
Maargoed, als hij dat kan dan kan hij het ook aan zijn eigen gedrag linken denk ik dan maar. Anders zou clickertraining ook helemaal nergens op slaan.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:13

Paarden leren razendsnel de associatie geluid-> snoepje, dat kan met 1 of 2 keer gebeurd zijn. Dit heet in vaktermen het Pavlov effect, naar meneer Pavlov die dit voor het eerst ontdekt heeft. Het werkt voor alle diersoorten die trainbaar zijn inclusief de mens. Dat je paard de associatie de laatste keer gelegd heeft wil dus niet zeggen dat hij het woordje ja of nee altijd al heeft herkend tussen je andere gebabbel. Op ditzelfde principe werkt de clickertrainigng ook, je combineert een geluid met een directe beloning, uiteindelijk zal het paard het geluid ook als een beloning gaan ervaren. Maar de praktijk van vele clickertrainers heeft ondertussen geleerd dat je toch regelmatig die snoepbonus moet blijven gebruiken omdat de associatie op de lange duur weer kan vervagen( als er nooit meer iets lekkers komt waarom zou je er dan nog moeite voor doen ;) )

FemkeFH

Re: Belonen; Grappige ontdekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:26

Wel heel erg fijn dat hij het op dat moment snapt! Maar hij moet ook niet gaan denken dat als jij bijna weer ''jaaa of braaf'' gaat zeggen dat hij meteen stilstaat. Straks ben je aan het rijden en zeg je iets anders met een ''aa'' en dan staat je paard stil :P
Wel heel leuk dat je merkt dat een paard zo snel al reageerd op je stem/snoep :=

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 20:03

Ja, daarom heb ik het eigenlijk ook niet zo op snoepjes. Ik heb dat ook proberen te voorkomen door niet elke keer een snoepje te geven. Dat ging gelukkig wel goed.

Vandaag heb ik het weer gedaan maar dan helemaal zonder snoepjes. Ik had gedacht dat hij wel erg zou bedelen, maar dat viel in het begin heel erg mee. Tot ongeveer de helft. Toen dacht hij: "Hee, volgens mij had jij snoepjes." Maar ik had ze niet dus heeft hij er ook geen gekregen. Geen probleem, we hebben gewoon doorgewerkt.

@dianaw33
Daar heb je gelijk in. Maar ik heb in het verleden dus "Ja" en "Braaf" geprobeerd te linken aan 'even pauze', waardoor het hopelijk ook als beloning ervaren werd. Ik denk dat als het woordje voor hem helemaal betekenisloos was geweest, hij het nu niet zo snel aan een snoepje gelinkt had. Of ik wil dat graag denken... ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 07:44

FemkeFH schreef:
Wel heel erg fijn dat hij het op dat moment snapt! Maar hij moet ook niet gaan denken dat als jij bijna weer ''jaaa of braaf'' gaat zeggen dat hij meteen stilstaat. Straks ben je aan het rijden en zeg je iets anders met een ''aa'' en dan staat je paard stil :P
Wel heel leuk dat je merkt dat een paard zo snel al reageerd op je stem/snoep :=

Klopt, dat heb ik met mijn pony: HO is bij haar ook echt stil staan, met als gevolg dat als ik tegen iemand (bijvoorbeeld) zeg "Zo, dat is mooi", dat mevrouw dus ook direct stopt. Ergens wel fijn dat ze zo direct reageert, maar ik moet dus heel erg bewust zijn van wat ik nu tegen iemand anders zeg! :D

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 12:36

In sommige Amerikaanse (western) trainingsstallen is het streng verbode om het woord "Ho" (WHOA!) te gebruiken in het bijzijn van paarden, behalve in training natuurlijk. Ze hebben het daar ook altijd over "The Word". Iedereen weet dat daar "Ho" mee bedoeld wordt, maar dat mag dus niet worden uitgesproken. :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:56

LindyH schreef:
In sommige Amerikaanse (western) trainingsstallen is het streng verbode om het woord "Ho" (WHOA!) te gebruiken in het bijzijn van paarden, behalve in training natuurlijk. Ze hebben het daar ook altijd over "The Word". Iedereen weet dat daar "Ho" mee bedoeld wordt, maar dat mag dus niet worden uitgesproken. :D

Kan me goed voorstellen, ha ha! Als iemand met mijn pony wil rijden of mennen, dan zeg ik ook altijd wat er gebeurt als ze de letters H en O aan elkaar gebruiken. Natuurlijk wil iedereen dat even testen en zijn verrast over het directe effect ervan. Vandaar dat we het dan altijd over "stoppen" hebben, dus net zoiets als "the word". ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:58

Moet je ook maar eens opletten wat er gebeurd als je vaak samen rijdt met iemand en je met elkaar aan het overleggen bent dat je 'na de volgende wandelaar maar weer eens een stukje draf' gaat doen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:25

zo zie je maar weer wat jaren lange training tot gevolg heeft! *\o/*

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:13

Ik doe met die van mij sinds kort lenigheidsoefeninkjes, zoals zo ver mogelijk inbuigen zijwaarts (hoofd richting poep) en hoofd tussen de benen. Dit doe ik dmv snoepjes. Doe dit nu 3 dagen na elkaar en vandaag ging hij al spontaan buigen :+ Paarden asociëren héél snel, die van mij zeker als het om snoepjes gaat, die is ontzettend omkoopbaar :')
Had ook eens de fout gemaakt door 2 maal achtereenvolgens na een sprong op het einde van de training te laten uitstappen. Na de 3de keer ging hij spontaan stappen (uiteraard), voor hem was springen=rusten. Dus dit weer snel afgeleerd :+ Je moet heel voorzichtig zijn met die dingen