Sinds ik mijn paard 6 jaar geleden kocht heb ik geprobeerd consequent te zijn in het belonen. Ik probeer het systeem van clickertraining te gebruiken, maar dan zonder clicker en snoepjes.
Ik gebruikte in plaats van een clicker het woordje "Ja" of "Braaf" (in ieder geval een AA-klank), en voor dingen die niet goed gaan het woordje "Nee". Natuurlijk was de toon ook belangrijk. Daarnaast beloonde ik met een kriebeltje in de manen en/of eventjes pauze. Die drie dingen combineerde ik zoals het uitkwam.
Hoewel ik dat al die tijd heb gedaan had ik eigenlijk geen idee in hoeverre die beloning bij mijn paard aankwam.
Tot gisteren. Omdat ik ook eens wat oefeningen aan de hand wilde doen en dat erg lastig bleek, ben ik geheel tegen mijn principes in toch maar snoepjes gaan gebruiken. En opeens bleek dat mijn paard de woordjes "Ja" en "Nee" uitstekend kende, naast al mijn andere gewauwel.
Na het eerste "Ja + pauze + snoepje" was het al raak. Meneer ging weer aan het lopen, en zodra mijn stem weer neigde naar goedkeuring stopte hij en vond hij dat hij een snoepje moest krijgen.
Hij bleek mijn stem uitstekend te kunnen interpreteren. Hij hoorde uiteindelijk zelfs het verschil tussen "Ja" als "super, stop maar" en "Ja" als "dit is goed, ga zo door". In dat laatste geval vroeg hij niet om een snoepje. Ik vond het zo geweldig om te zien! Mijn methode van de afgelopen jaren heeft gewerkt.
Het is natuurlijk wel de vraag in hoeverre mijn paard het woordje "Ja" linkt aan zijn eigen prestaties. Het zou ook kunnen dat hij het alleen maar linkt aan een snoepje. Dus enkel Ja = Snoepje.
Maargoed, als hij dat kan dan kan hij het ook aan zijn eigen gedrag linken denk ik dan maar. Anders zou clickertraining ook helemaal nergens op slaan.
)