Dispensatie of aantekeniing m.b.t. beperkt enkelgewricht ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyPie

Dispensatie of aantekeniing m.b.t. beperkt enkelgewricht ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 16:33

Misschien een rare vraag: ik heb in 2009 een ernstig auto-ongeluk gehad waarbij ik een gecompliceerde breuk in mijn enkel heb opgelopen. Hiervoor heb ik 2 grote schroeven in mijn enkel gekregen waardoor ik geen optimale beweeglijkheid meer heb in het enkelgewricht. Gevolg: ik kan mijn hak tijdens het rijden niet goed uitdrukken waardoor ik nogal eens met mijn voet te ver in de beugel zit. Ook als ik mijn beugel onverhoopt kwijt zou raken, heb ik die niet zo 1-2-3 weer aan mijn voet omdat ik mijn enkel niet zo ver naar binnen kan draaien.
Nu mijn vraag: is dit een reden om een dispensatie aan te vragen in de wedstrijden ? Of mag ik met een aangepaste beugel rijden ? Want m.b.t houding kan ik dus niet volledig gebruik maken van een gezond lichaam om het zo maar even te omschrijven.

oKim0miKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:39

kleinvosje

Re: Dispensatie of aantekeniing m.b.t. beperkt enkelgewricht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:45

Als je in de reguliere sport wilt starten, geef ik je weinig kans om dispensatie te krijgen op grond van wat je nu vertelt. In het bovengenoemde scoliose-topic heb ik hetzelfde gezegd tegen TS over haar handicap. Voor een aangepaste beugel moet je dispensatie aanvragen, mag je niet zo maar mee gaan rijden op reguliere wedstrijden. In het scoliose-topic is er iemand die gaat over aangepast sporten bij de KNHS, leg haar je vraag eens voor zou ik zeggen!

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 14:42

heb ik idd al gedaan kleinvosje! bedankt voor de tip

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:30

bij ons in de springwedstrijden rijdt een meisje met een riempje aan haar stijgbeugel vastgemaakt aan de singel ( wat dus normaal NIET mag ) omdat ze dit ook heeft ( zoals de TS schroufjes in de enkel) en anders haar benen te veel gaan wapperen en ze dan niet deftig kan springen...
Mij hebben ze gezegt dat als je een medische verklaring hebt je dispentie krijgt

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:49

Mohica: nee helaas, je krijgt niet zomaar dispensatie.
Je moet je melden bij gehandicaptensport Nederland, vervolgens maak je 50 euro over voor een classificatie keuring , door twee sportartsen, die in dit geval alleen paardensporters keuren.
Er wordt dan gekeken wat je beperking voor de paardensport inhoud, paardensporters hebben andere spieren bijvoorbeeld nodig dan een roeier bijvoorbeeld.
Vervolgens wordt gekeken of je een tijdelijke ontheffing nodig hebt, of dat de beperking zo dusdanig is dat je zelfs in de grades ingedeeld kan worden.
Het kan dus niet meer om via de KNHS dispensatie te krijgen.
Dit systeem via de gehandicaptensport bond is overigens veel eerlijker, de ruiters worden allemaal door de zelfde artsen gezien en beoordeeld ( overigens ook nog fysiotherapeut bij) en niet zoals eerder door willekeur en een goed verhaal :D