Een jonge haf heb ik sinds een paar weken,bij het wandelen naast de wei trapt hij steeds op mijn hielen.Vorige eigeneaar laat paarden 3 jaar op het land staan en gaat er dan iets mee doen.Het is heel pijnlijk, maar ik wil het meteen goed aan pakken.Hoe leer je een paard naast je lopen?
Fiefster
Geplaatst: 16-05-11 16:26
Houd hem helemaal achter of schuin achter je. Je moet de leiding nemen en direct ingrijpen als je voelt dat hij te dicht in jouw persoonlijke ruimte komt, naast je wil komen lopen of je zelfs voorbij wil gaan. Maak je groot als hij te dicht bij je komt. Als hij niet luistert, til je je arm met het halstertouw even op of je draait je om en je maakt je groot.
Edit: ow, ik zie nu pas dat ik je bericht niet helemaal goed heb gelezen. Ze staan eerst drie jaar op het land en er wordt helemaal niets mee gedaan?
Ik sprong telkens omhoog en wapperde wat met m'n armen wanneer Zador op mijn hakken ging staan of überhaupt te dicht op me liep. Afhankelijk van hoe schrikkerig je paardje is is dat naar mijn idee een heel duidelijke manier om te duidelijk te maken wat hij fout doen, een ander paard zal immers ook bokken wanneer een lager geplaatste hem of haar op de hakken loopt.
marleen_usar
Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-11 17:20
De vorige eigenaar laat ze 3 jaar op het land staan,hij is net 2 en een paar weken bij ons.Wat we voor al doen is o.a, voetjes geven, manen en staart borstelen.Zorgen dat hij komt als we hem roepen, en dan zijn we nu bezig met het naast ons lopen.
0000
Geplaatst: 17-05-11 11:27
Niet wachten tot hij op je hakken staat, eerder ingrijpen. Persoonlijk vind ik mijn ellebogen altijd handig, even een porretje als ze te dichtbij komen. Of met één vinger even 'prikken' als het ware. Het gaat er dan niet om te straffen, hoeft dus ook niet hard, maar om hem opzij te laten gaan, je moet dus even kijken waar hij op reageert. Zodra hij te dichtbij komt, gelijk terugzetten.
Verder om ze voldoende voorwaarts te houden zodat ze niet achter je kruipen, zorgen voor een lang touw of zweepje. Daarmee kun je achter je door het paard aandrijven, je hoeft dan zelf niet te stoppen of draaien waardoor jij in de goede positie blijft. Dus paard rechts van je, rechterhand heeft het touw vast, linkerhand uiteinde van het touw. Met dat uiteinde kun je dan achter je door even zwaaien zodat hij naar voren komt als hij achter je kruipt. Snappen ze heel snel.
Zorg dat je voor jezelf al heel duidelijk hebt hoe dichtbij het paard bij jou mag komen. Bepaal een grens die hij niet mag overschrijden. Als je dan loopt met hem naast/achter je, zorg dan dat je of met een zweepje (zwaaiend) of met een halstertouw (wapperend) kan ingrijpen als hij binnen jouw grens dreigt te komen. Dit is even doorbijten om het juiste moment te vinden om in te grijpen, maar al doende leer je het juiste moment te vinden. Succes!