Van het weekend zijn mijn verzorgpaard en ik voor het eerst officeel gestart, het paard is snel onder de indruk van vanalles. Trailer laden, andere omgeving en andere paarden. Ze heeft natuurlijk nog niet zoveel ervaring. Hiervoor heb ik 2 onderlinge wedstrijden gereden waarvan 1 buiten en 1 binnen, buiten heeft ze ontzettend last van spanning ze let op alles wat er om haar heen gebeurd , en zo let ze niet meer op mij. Met het los rijden gaat het wel, maar eenmaal in de ring is ze opeens niet meer aan mijn been. Binnen gaat het stukken beter. Uiteindelijk die wedstrijden zijn succesvol gelopen allebei 1e en goede punten. Thuis is ze altijd goed aan mijn been en loopt ze altijd goed, ik denk dat het gewoon door de spanning komt dat ze dan niet meer voor mijn been is in de ring.. Ik kon wel gewoon netjes mijn proefje rondsturen en rijden maar mis gewoon net dat extra. Met losrijden ben ik ook veel aan de gang gegaan met overgangen rijden enz wat ze met losrijden ook prima deed. Uiteindelijk zijn we nog 2e geworden , maar ik ik weet dat ik er nog zoveel meer uit kan halen. Ik heb al op de site van de paardendrogist gekeken voor ev voedingssupplementen voor ontspanning en tegen stress. Wat zou ik er aan kunnen doen?
Vaak starten en niet direct met supplementen aan de gang gaan. Jullie moeten beide ervaring opdoen.
Sassol
Geplaatst: 16-05-11 09:35
Ik zou niet meteen naar voedingssupplementen grijpen. Wat ik wel zou doen is je paard meenemen naar wedstrijden zonder dat je meedoet. Zo krijgt hij het toch allemaal mee, zonder dat hij hoeft te presteren. Kun je je even puur richten op het ontspannen.
seabiscuitje
Geplaatst: 16-05-11 09:37
Thuis oefenen door gekke dingen in de baan te gooien, een ton, een open geklapte paraplu, een deken over het hek. En gewoon vaak meenemen op concour
Kwestie van oefenen, je bent zelf ook gespannen en daardoor ga je anders zitten, mijn paard deed het ook, nu geen last meer van hoor! En ook gewoon eens kijken of je haar eens een keer een tik kan geven.
kleinvosje
Geplaatst: 16-05-11 09:40
Ik ben het eens met de andere reacties. Je paard is nog erg onervaren, moet wennen aan alles, trailer, vreemd terrein, andere paarden, geuren en geluiden. De een gaat daarvan op de loop, de andere geeft wat minder gas. Als je daarom meteen begint met supplementen, wordt het alleen maar moeilijker om er weer mee te stoppen. Oefening baart kunst, gewoon vaak gaan!
Inderdaad gewoon veel kilometers maken. Mijn jonge paard is soms ook nog erg gespannen op wedstrijd en valt dan ook terug, hij spant al z'n spieren aan waardoor ik moeilijker door kom met mijn hulpen. De ene keer hebben we er meer last van dan de andere, en ik merk dat nu we vaker weg gaan het ook steeds minder wordt. Gewoon zelf lekker ontspannen blijven rijden, niet boos worden als het niet lukt maar juist belonen als het wel lukt.
Succes!
crystal1
Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-11 06:33
Bedankt, jullie hebben gelijk moet gewoon vaak op wedstrijd gaan
Ben je zelf ook gespannen? Ik zeg dit omdat je schrijft dat het bij het losrijden wel gaat. Bij mij is het namelijk standaard, dat als ik aan de proef begin, mijn paard (twee paarden,allebei met veel ervaring inmiddels) terug valt in het tempo en mijn been min of meer negeert. Ik ga namelijk anders zitten in de proef en dat brengt ze van hun stuk.
Misschien kan je de volgende wedstrijd het losrijden en de proef filmen, zodat je kan zien of er iets verandert. Zo ben ik er ook achter gekomen.
Ik heb dat dus ook, zeer irritant, maar het komt bij mij echt door mezelf. Ik vergeet te rijden. Heb er net een topic over geopend, dus kun je misschien ook lezen.
Goed je grijze stukken in je proef (waar je geen oefeningen hebt) benutten om je paard weer aan je hulpen te krijgen! Verder gewoon veel kilometers maken idd. Als dit niet werkt zou je hem magnesium kunnen voeren(over zijn voer) Dit werkt bij mij erg goed om ze rustig te houden;) veel succes!