Paard gekocht in Belgie aantal dagen dat paard rtour moet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Obvious

Paard gekocht in Belgie aantal dagen dat paard rtour moet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 16:22

Hallo Bokkers,

Ik heb een vraagje,
vriendin van me heeft paardje gekocht in Belgie en dit paard is stuk dominanter dan de mensen hem hadden verkocht.
Op het moment daar was hij braaf en aanhankelijk nu erg dominant naar haar toe binnen hoeveel dagen moet een oude verkoper het paard terug nemen? Hoor graag van jullie

Tooske

Re: Paard gekocht in Belgie aantal dagen dat paard rtour moet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:23

Dat is geen verborgen gebrek volgens mij paard kan in een andere omgeving zich ineens anders gedragen.
Weet niet of ze iets op contract heeft? Anders hoeft de verkoper hem volgens mij niet terug te nemen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:24

De vraag is of zij hem bij een particulier of bij een bedrijf heeft gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:25

Gewoon even laten wennen en consequent zijn (weet dat dit je vraag niet is maar het is zo zonde!)
eigenaar hoeft hem idd niet terug te nemen. Maar als ik mn paard had verkocht en diegene zou hem om deze reden terug willen brengen zou ik hem zo terugnemen, omdat je dan eigenlijk het paard niet waard bent en veeel te snel opgeeft... die van mij heeft bijna een halfjaar moeten wennen bij mij...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:38

Het paard moet natuurlijk wel wennen in een nieuwe omgeving, kost wel een paar weken.
Of een paard dominant naar haar toe is, kan ook afhangen van haar eigen manier van omgang met het paard. Misschien is ze nog erg onzeker of zo?
Maar als ze het particulier heeft gekocht hangt het er vanaf welke afspraken er gemaakt zijn.

Obvious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 16:43

mika11 schreef:
Het paard moet natuurlijk wel wennen in een nieuwe omgeving, kost wel een paar weken.
Of een paard dominant naar haar toe is, kan ook afhangen van haar eigen manier van omgang met het paard. Misschien is ze nog erg onzeker of zo?
Maar als ze het particulier heeft gekocht hangt het er vanaf welke afspraken er gemaakt zijn.

Iedereen al vast bedankt voor het mee denken,
Ze heeft niets op papier staan, behalve dat ze zelf een briefje heeft geschreven met ik wil graag op die en die datum het paard kopen in gezonde staat, met van hun een handtekening en van haar zelf. Over haar ze idd onzeker en angstig door val vorig paard. En heeft dit paard gekocht als zeer lieve en vrolijke en 100 % mak. En dit blijkt hij nu niet te zijn. Hij komt steigert op haar af en trapt van zich af.
Naar mij idee is ze belazerd, maar je kunt niets bewijzen. En ze is zelf te onzeker voor het paard er moet daar idd een duidelijke leider staan, maar ik zelf vind hem ook wel tikkie te heftig.

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:44

Of een paard dominant is naar mensen hangt altijd af van de verzorger/berijder. Ik denk dat grondwerk hier wel een uitkomst voor kan zijn. Dit paard heeft blijkbaar een duidelijke leider nodig en als hij dat niet krijgt van zijn verzorger heeft hij blijkbaar al de neiging om zelf het heft in handen te nemen als de verzorger onduidelijke signalen afgeeft.

Obvious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 19:31

Dat is idd wel een goeie tip helemaal niet aan gedacht zal het der zeggen ken wel iemand in de omgeving die daar lessen in geeft :)

Dank jullie wel.

yasmintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:08

ja ik denk ook dat dit niet aan het paard of verborgen gebrek maar aan de ruiter en verandering te wijten is, anders had je het bij de vorige eigenaars heel zeker al opgemerkt!
stel jezelf in zijn plaats, alles nieuw, het paardje word misch heel onzeker op dat moment, dan nog een onzekere persoon die hem lijd maakt het allemaal nog erger!
ze moet laten zien dat zij de leider is, dat ze goed voor hem is en dat er helemaal niets aan de hand is
ze moet er staan

groetjes

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:11

Op welke manier is het paard dominant? Kan het zijn dat hij nog moet wennen?

Dominantie kan overwonnen worden door kennis, houding en gedrag tegenover het paard te veranderen.
Ligt niet aan het paard, ligt meestal aan de ruiter. :)

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:24

Heeft ze al gewoon gevraagd of het paard terugmag ? Niet alle verkopers doen moeilijk namelijk. Helaas de meeste wel natuurljk, maar niet geschoten is altijd mis. Wat in Belgie je rechten en plichten zijn kun je beter aan een jurist vragen. Of ze het paard particulier of bij een prof gekocht zal waarschijnlijk uitmaken.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:30

Het ligt er helemaal aan hoe lang ze d'r paard al heeft. Wat z'n vorige situatie was en waar ie vandaan komt.
Om de nieuwe eigenaresse de schuld te geven, vind ik veel te ver gaan. Het kan namelijk heel goed zijn dat de handelaar gewoon een vals paard verkocht heeft. Als particulier kan je dan gewoon je geld terug eisen binnen 6 maanden geloof ik. Wel, eerst bellen, dan aangetekende brief, dan briefje van advocaat en dan naar rechtbank. Alle communicatie vastleggen en zo duidelijk mogelijk zijn.

Succes.
Laatst bijgewerkt door clarence op 15-05-11 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:31

Je kunt het altijd vragen, maar verkoper is tot niets verplicht.
Leer voor de volgende keer... Stel, indien je denkt dat het nodig zal zijn, een contract op.

Ik denk, als ik zo mee lees, dat de ruiter met een volgend paard hetzelfde probleem tegen zal komen als ze nu niet doorzet.
Je kunt er zo'n leuk paard aan hebben als je gewoon even doorzet!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:34

Zoals ik het nu lees is gekocht gekocht... probeer maar eens te bewijzen dat de verkopers wisten dat het paard nu zo zou zijn (want dat is nodig voor een verborgen gebrek).

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:42

Hoe braaf was het paard bij bezichtigen? Tegen het suffe aan? In dat geval was hij misschien gesedeerd.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:45

jiehaaa schreef:
Hoe braaf was het paard bij bezichtigen? Tegen het suffe aan? In dat geval was hij misschien gesedeerd.

Dat zou best kunnen.. maar bewijs het maar eens... zonder bewijs ga je het echt niet voor elkaar krijgen dat de verkoper verplicht wordt om het paard terug te nemen..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:55

jiehaaa schreef:

Heb ooit eens een pony verkocht die te lui was dat hij liep.
Stond altijd te suffen en met rijden ook niet 1 die graag moe werd.

Verkocht als supermakke pony.
Mensen komen kijken, gaan met de pony aan de gang, kind erop.
Pony heeft geen stap verkeerd gezet, zij kopen hem.
1 week later een telefoontje, ze kunnen er helemaal niets meer mee en kreeg allerlei beschuldigingen naar mijn hoofd dat ik hem gesedeerd zou hebben. Dat wist iedereen daar op stal te vertellen. Ik was een bedriegster en zette het leven van een meisje op het spel door zo'n pony te verkopen.
Ze konden bijna niets met het beestje, niet zijn hoeven uitkrabben, niet normaal opstijgen.

Beestje toch maar terug laten brengen, kreeg al een telefoontje dat ze hem met moeite op konden laden en dat ik hem maar uit moest laden.
Ze komen aangereden, ik heb hem uitgeladen, vastgebonden, hoefjes opgetild enz enz.
Helemaal niets mee aan de hand bij ons. Bleek toch de dochter (en ook moeders) er toch te bang voor te zijn. Durfde niet te corrigeren (geeneens ehhh te zeggen), wilde alleen maar knuffelen, durfde eigenlijks niet met het beestje.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:03

Inderdaad, bewijzen dat hij gesedeerd was zal niet meevallen als je toen geen bloed af hebt laten nemen lijkt me.

Wat anderen ook al zeggen is dat een paard echt tijd nodig heeft om aan alles te wennen, een nieuwe stal is niet het enige, want het is ook nog eens een nieuwe baas.Toen die van mij de 1e 3 dagen op stal stond herkende ik ook even het paardje niet meer wat ik gezien had bij de vorige eigenaar, maar nu we 3 weken verder zijn absoluut wel en is hij nog leuker en braver dan ik gedacht had. :D

Dus je vriendin kan proberen of de verkoper hem terug neemt en anders zou ik het toch even de tijd geven, hoe lang heeft ze hem nu?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:17

Verkopers hoeven een paard enkel en alleen terug te nemen, als bewezen is door een veearts dat een paard een gebrek heeft, dat al voor de verkoop aanwezig was en gemeld had moeten worden, omdat het bij een standaard röntgenolische en klinische keuring niet naar boven zou kunnen komen. (Gebroken rib, hals oid). En zelfs dan is het mogelijk, dat na een eventuele rechtzaak, de rechter alsnog anders heeft besloten en de verkoper het paard niet terug hoeft te nemen.
Verder hoeft een verkoper een paard alleen terug te nemen als er door koper en verkoper een contract is afgesproken, is ondertekend en het terugbrengen binnen de gestelde termijn gebeurd.
Dus mensen... Koop altijd met een overeenkomst en anders zul je het met de gevolgen moeten doen.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:18

Hoelang heeft ze het paard nu??
En is er veel verschil in stalling ??
Staat hij nu bv veel binnen en
bij zijn vorige baas 24/7 buiten ?