Overlast groepen wielrenners (Midden-Delfland)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Isegrim

Overlast groepen wielrenners (Midden-Delfland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 19:00

Ik hoop dat het hier mag, aangezien het buitenrit-gerelateerd is.

Iedereen die zijn paard ergens in (de omgeving van) dit gebied heeft staan en die wel eens een buitenrit maakt, kan erover meepraten: het asociale en ronduit gevaarlijke gedrag van groepen (van eenlingen heb je nooit last) wielrenners in en rondom Midden-Delfland. Niet alleen wij ruiters hebben er last van, maar ook recreatieve fietsers, wandelaars en automobilisten. De wielrenners zijn een ware plaag, zoals twee jaar geleden ook al eens in het AD werd omschreven:

http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/a ... squo.dhtml

Als ruiter gebeurt het je niet zelden dat een groep wielrenners zonder waarschuwen met zeer hoge snelheid aan beide kanten van je paard langs schiet; levensgevaarlijk. Of je wordt uitgescholden omdat je het waagt om met je paard over 'hun' weg te rijden. Ze gedragen zich alsof ze de laatste etappe van de Tour de France aan het rijden zijn en alsof er op hun fietsen geen remmen zitten.

De politie beweert weinig te kunnen doen. Toch wil ik mensen die hier ook last van ondervinden oproepen om melding te maken bij de politie. Dat kan via deze link: https://www.mijnpolitiebureau.nl/b/efor ... aagMelding

Mijn vriend heeft onlangs een melding gedaan en daarbij de volgende punten onder de aandacht gebracht:

Citaat:
Wielrenners verlenen geen voorrang
Rijden meestal op voertuigen niet voorzien van deugdelijke verlichting en reflectie
Halen rechts, en soms zelfs links en rechts tegelijk in
Schreeuwen naar paarden en/of ruiters
Geven geen richting aan
Hebben snelheden hoger dan de verkeerssituatie toelaat (Fietsers hebben geen maximumsnelheid, maar iedereen kan bedenken dat je met 40km/u op een fietspad van een meter breed een gevaarlijke verkeerssituatie veroorzaakt, en dat mag weer niet)
Zijn niet voorzien van een bel
Rijden met meerdere fietsers naast elkaar waarmee ze het hele fietspad, de hele rijbaan, en soms zelfs de hele weg opeisen

De weg is van iedereen en het zou mooi zijn als de heren wielrenners hier eens op aangesproken zouden worden door middel van een campagne o.i.d. Wie weet, als genoeg mensen hun beklag erover doen, dat er eindelijk eens iets aan wordt gedaan. Want dat artikeltje in het AD hebben de heren duidelijk niet gelezen. :P

Dit zou al veel schelen: http://www.youtube.com/watch?v=CDsX5ISyeXY

kjoetie

Re: Overlast groepen wielrenners (Midden-Delfland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 08:39

Hier in zuid-limburg hetzelfde probleem. Aangezien we hier de enige echte heuvels van nederland hebben miechelt het in de zomer van asociale, zelfoverschattende en idd doen alsof ze de tour de france proberen te winnen-de wielrenners. En idd dat grote muilwerk dat je kunt krijgen als je waagt je in hun pad te begeven... ik erger me er ook groen en geel aan en heb vroeger geregeld levensgevaarlijke situaties meegemaakt door die lui. Ik heb dan ook altijd de neiging om als er weer 6 naast elkaar de halve rijbaan versperren, om er met de auto naast te gaan rijden en gewoon het zijportier eens open te smijten voor een leuk domino-effect :o Maarja dat doe je dan toch maar weer niet he... Zou goed zijn als daar eens wat aandacht voor kwam.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 08:45

Natuurlijk zittenen er groepen wielrenners tussen die zich ronduit asociaal gedragen in het verkeer. Al zijn er ook genoeg die wel rekening met je houden. Ik denk dan altijd maar iedereen zijn hobby, want ook lang niet iedereen is blij met paarden op de weg.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 08:46

Rondom Zoetermeer zelfde verhaal!
Al heeft mijn paard het al 1 groep afgeleerd; ze is midden in de groep gesprongen, dat krijg je als je niet luisterd naar een waarschuwing.

Aso's dat het zijn! Bah!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 08:48

_/-\o_

Ik heb er goedzijdank geen last meer van sinds mn verhuizing, maar wat een stelletje randdebielen zijn het vaak :x
Ik vind dat de wielrenners idd een keertje aangepakt mogen worden.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 09:03

Nou toeval of niet, ik las dit en allemaal wielrenners rijden hier door de straat. Ik vind ze ook vreselijk irritant, ben ik rustig aan het fietsen krijg je inene een schreeuw dat je aan de kant moet. Mijn vriend heeft ook al vaak een aanvaring met hun, hij zit altijd op grote landbouw voertuigen en dan kan je moeilijker aan de kant.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 09:13

Thats_Me schreef:
Natuurlijk zittenen er groepen wielrenners tussen die zich ronduit asociaal gedragen in het verkeer. Al zijn er ook genoeg die wel rekening met je houden. Ik denk dan altijd maar iedereen zijn hobby, want ook lang niet iedereen is blij met paarden op de weg.

Nee natuurlijk niet, en iedereen zijn ding, maar ik weet niet, jaag jij met 6 paarden naast elkaar schreeuwend over de weg tussen de fietsers en wandelaars door? En hoevaak zie je dat dat gebeurt? Ruiters zijn zeker niet heilig hoor, maar ik weet niet, de mensen die met paarden bezig zijn in mijn omgeving proberen toch altijd zo min mogelijk overlast te veroorzaken omdat een gevaarlijke verkeerssituatie gewoon niet is wat je wil te paard. Maar als ik me al het rambam schrik van die gasten vind ik het eerlijk gezegd niet vreemd dat zelfs een supersupersuperverkeersmak paard schrikt als ze vanuit het niets rakelings voorbijgescheurd komen.. heb ik het nog niet eens over mensen met kinderen die een fietstochtje maken..

van alleenrijders heb ik dan weer maar sporadisch overlast ervaren. Misschien brengt kuddevorming het slechtste in de wielrenner naar boven :')

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 09:53

Thats_Me schreef:

Geloof me, het merendeel van de groepen gedraagt zich hier asociaal. Inderdaad, iedereen zijn hobby, maar dat betekent rekening houden met ELKAAR. En als ik netjes aan de zijkant rijd, wens ik niet uitgescholden te worden door een groepje testosteronkanonnen die van mening zijn dat de hele weg hun toebehoort. Het is simpelweg gevaarlijk om met zulke hoge snelheden, zonder te remmen, in een grote groep, dwars overal tussendoor te rijden.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 10:03

IK heb dat ook weleens gehad ja. Ik rijd met mijn paard netjes aan de zijkant van de weg (de berm was voorzien van erg veel grind en mijn paard heeft geen ijzers, dus nee bedankt), komen ze met een groep van zon 30 renners langs: AAN DE KANT!!! Dus ik schreeuw: GAAT NIET!!! Nou een smoel dat ik kreeg! Echt niet normaal...
Ook als ik fiets heb ik er last van, dan ga ik overigens gewoon uit principe niet nog verder aan de kant fietsen, maar als ze me dan raken ofzo maakt dat niet uit. Bij mijn paard wel, dus ik probeer als het gaat wel zover mogelijk aan de kant te gaan.

Ook een keer, ik reed op zo'n rotonde waar fietsers zeg maar moeten wachten (met haaietanden). Ik wil de rotonde afdraaien (dus achter mij zat een auto), sjeest zo'n kopwielrenner gewoon zijn fiets voor mijn auto, snel handje omhoog, ik vol op de rem, auto achter mij vol op de rem, die zat er bijna achterop. en hun met zijn allen erdoor... Ik zag ze wel aankomen, maar aangezien ze geen handjes hebben had ik geen idee welke kant ze opgingen...

pfff... Gelukkig zijn er ook (voornamelijk kleinere) groepen die zich wel netjes gedragen. Die groeten je en rijden met een zo groot mogelijke boog om je heen, of roepen even om aan te geven dat ze eraan komen, zoiets.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 10:50

Ik heb er hier in de omgeving zowel met de auto als te paard last van. Mijn paarden staan bij een smal dijkje en tegenwoordig vinden zeker de groepen dat zij niet achter elkaar hoeven te rijden maar dat jij met je auto maar even aan de kant moet (?!) met paarden veel wat hierboven is beschreven een schreeuw (al is dat natuurlijk ook hun enige manier van aandacht vragen) en vooral het links en rechts inhalen. Ik heb op een kruispunt al een bijna ongeluk gehad. Keurig hand uitgestoken en ik steek over komt er voor me langs zo'n idioot, rij dan gewoon om.

Ik vraag me alleen echt af wat je eraan kunt doen want het blijven net als wij weggebruikers.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 11:02

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 11:05

Ik heb best aardig wat slechte ervaringen met wielrenners, of ik nu te paard, te fiets of met de hond ben. Maar woensdagavond kwam ik in Wassenaar een clubje uiterst beschaafde wielrenners tegen. Ik reed te paard op het fietspad. Let wel, ik hoorde daar helemaal niet omdat er er naast het fietspad een ruiterpad is. Maar daar was het helemaal wit van de rupsen. Op de heenweg zat ik helemaal onder, dus ben ik er op de terugweg maar even omheen gegaan. Fietspad is vrij smal, en natuurlijk kwam er net een groep wielrenners van achter. Ik roep nog 'sorry'! Iedereen remt netjes af, passeert op een heel rustig tempo en ze roepen terug 'geeft niet!' Zo kan het dus ook!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:49

Isegrim schreef:
Thats_Me schreef:

Geloof me, het merendeel van de groepen gedraagt zich hier asociaal. Inderdaad, iedereen zijn hobby, maar dat betekent rekening houden met ELKAAR. En als ik netjes aan de zijkant rijd, wens ik niet uitgescholden te worden door een groepje testosteronkanonnen die van mening zijn dat de hele weg hun toebehoort. Het is simpelweg gevaarlijk om met zulke hoge snelheden, zonder te remmen, in een grote groep, dwars overal tussendoor te rijden.

Ik ga het ook echt niet zitten verdedigen hoor maar bij wielrenners is het net zo als onder de ruiters, fietsers, wandelaars, automobilisten etc. etc. dat er mensen tussen zitten die zich ronduit asociaal in het verkeer gedragen. Er zijn er ook genoeg die wél rekening houden met de mede weggebruikers.

Ruiters zijn ook niet heilig. Zie de discussies alleen al hier op bokt over paardenmest op de wegen en ruiters op het fietspad of wandelpaden in de natuur waar ze niet thuis horen. Kun je het wel op veiligheid gooien, wat vanuit de ruiterogen meer dan terecht is, maar wat andere gebruikers dus ronduit asociaal vinden omdat de paarden de paden stuk trappen.

Wielrenners kunnen niet pats boem remmen als ze op snelheid zijn. Tja, en het is natuurlijk de sport om op hoge snelheid te fietsen. Dan kan het inderdaad voorkomen dat je botst met andere weggebruikkers zowel letterlijk als figuurlijk genomen.