Max. leeftijd voor langere buitenritten??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Max. leeftijd voor langere buitenritten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 13:52

Al 2 jaar organiseer ik buitenritten, de meeste mensen komen voor een 3,5 uurs rit, maar in dit specifieke geval ging het om 6 mensen die in 2 groepjes een rit van 3 uur zouden maken (dus in totaal 6 uur).
Nu zijn mijn 2 oudste paarden 19 en 21 jaar, Quarters, in hele goede conditie, staan allebij nog goed op de benen.
Maar de mensen hebben dus afgezegt omdat 2 personen mijn paarden te oud vinden....
Ben ik nu de enige die dit raar vind???
De ritten gaan voornamelijk in stap, stukken joggen, en 2 keer een galopje. Ze worden dus niet afgejakkerd, en verder hebben ze tussendoor een uur rust als we gaan eten (en krijgen ze zelf eten en drinken).

Ben benieuwd naar jullie meningen.

ZusJacobs

Re: Max. leeftijd voor langere buitenritten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:56

Kan MAKKELIJK!!
Jammer dat ze dan niet meer wilde, tegenwoordig zijn paarden al oud bij 10..

Bubbeltjee

Zolang het paard aangeeft dat hij het aankan, vind ik het geen probleem!!
het paardje zal zelf wel aangeven als het hem teveel word

Jintexx

Ik vind dat zelf nog goed kunnen. Rijden er dan ervaren ruiters op of ook mensen die nog nooit op een paard hebben gezeten? Want dat kan wel een verschil geven omdat onervaren mensen het paard nog al wel is tegen kunnen werken. Zo heb ik ooit ergens op een manege gereden waar ze 2 pony's van 34 hadden lopen die nog zo een paar lessen per dag mee deden.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 13:57

@jintexx de langere ritten maak ik alleen met ervaren ruiters. In dit geval hadden de mensen allemaal ruime rijervaring.

_HS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:02

Ik denk ook dat het best kan.
Als ze het gewoon gewend zijn, waarom niet?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:09

Beter een goed doorgetraind "oudje" (en ik vind de leeftijden die je noemt niet zó oud), dan een slecht/weinig getraind jonger paard.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:11

Zolang het dier het aankan, waarom niet.
Vind 19 en 21 nog niet zo heel oud. Vooral niet als ze in goede gezondheid en conditie zijn.

Wij zijn een keer gaan buitenrijden met een 34 jarig paard erbij. Wij rustig aan doen want "opa" was mee.
Dus we zouden rustig galopje doen. Kwam opa ons dus voorbij racen. Die had nog geen zin in rustig aan doen....

Dus zolang de dieren laten zien dat ze het aankunnen, zie ik het probleem niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:17

Wat een BS, ik ken jouw paarden een beetje en die zijn superfit. Niks aantrekken van dit soort types zonder verstand van zaken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:23

Dat kun je alleen per paard bepalen. Leeftijd is niet bepalend, maar de conditie van een paard.
Rijkunst is dat de ruiter kan inschatten wat het paard nog aankan en anticipeert op wat het paard aangeeft.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:26

De oudste ijslander van de fokker van mijn paard is 22 en loopt zo nu end an nog een uur of 5.. :P en die kan echt nog wel langer.. In die rit word vooral ontzettend veel getolt, en dat is vrij inspannend.
Da kan super dus :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:38

Ocherme en ik ben van plan mijn "oudje" van 24 jaar nog een trektocht van 3 weken aan te doen..... Hoe haal ik het in mijn hoofd 8)7

Maarre, quarters van 19 en 21 die in goede conditie verkeren zijn wel bijzonder. Mijn complimenten! Je doet het duidelijk goed voor je paarden. *\o/*

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:41

Waratje schreef:
Maarre, quarters van 19 en 21 die in goede conditie verkeren zijn wel bijzonder.

Ik ken er wel meer hoor.. Zijn stiekum best taaie dieren die quarters..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:47

Om eerlijk te zijn ken ik geen quarters van boven de 15 waar niets mee aan de hand is, vandaar dat ik het toch wel als bijzonder zie.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:51

Waratje schreef:
Om eerlijk te zijn ken ik geen quarters van boven de 15 waar niets mee aan de hand is, vandaar dat ik het toch wel als bijzonder zie.

Hahaha, hoeveel Quarters ken je dan? :D

Onzin, paarden zat van die leeftijd die nog conditie genoeg hebben!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:56

sflj schreef:
Waratje schreef:

Hahaha, hoeveel Quarters ken je dan? :D

Meer dan ik op mijn vingertjes kan natellen van dichtbij en nog een paar meer van wat meer afstand ;)
Maar goed, het is alleen maar mooi als ik kennelijk de verkeerde quarters ben tegengekomen en er dus meer gezonde zijn dan ik dacht.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:58

Nouja zeg! Mijn fjord is 30, en daar rijd ik nog ritten mee van een uur. Dat is eigenlijk pas sinds een paar jaar,
want we hebben tot haar 25 ongeveer nog ritten gemaakt van een paar uur. Natuurlijk hebben we het over 2
totaal verschillende rassen, maar de leeftijden die jij opnoemt zijn in mijn ogen bij geen enkel ras 'oud' :).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:59

Wat bijzonder van die mensen :?

De eerste keer dat ik een jacht reed in Engeland (ongeveer 5-6 uur te paard) had ik een 21-jarig paard. De laatste keer had ik een 18 jarig Engels Volbloed.

Leeftijd zegt niets, meer hoe ze getraind zijn, hoe ze gebouwd zijn en of ze nog deze conditie hebben :-)

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:08

Waarom niet?! Ik heb een pony van 31 en ze loopt sowieso 2 tot 4 keer per week, en buitenritten vindt ze te gek! Lekker mee doorgaan zolang de paarden er nog plezier aan beleven :)

marisz97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:04

dat kan gewoon hoor!! niks van aan trekken, bij mij op de manege rijdt er ook een pony mee van 26jr en die rijdt nog intensief mee ook ik de hoogste lessen!! X

missblonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:08

mijn pony is 23 en ging laatst nog mee op fanatieke buitenrit van 2,5 uur niet eens beste conditie en ging supper. Dus ik vin ook dat best kan

_mila_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:20

zijn paarden nu ineens oud als ze 19 en 21 zijn! ik vind dat dat gewoon nog kan als ze nog goed kunnen lopen enzo. :)

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:33

Onze merrie is nu 20 en is vorig jaar pas zadelmak gemaakt en dan bedoel ik gewoon 1x in de week soms 1x in de 2 weken een kleine stap/buitenrit van max een half uur. Nou kan je vertellen dat ze mij voorbij steekt met onze 5 jarige Merens...

En ze is nog nooit zo vrolijk geweest! Maar goed ik ken wel meer mensen die dat 'zielig' vinden

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 12:30

ik zou er geen enkele moeite mee hebben, als ze gewoon gezond en in conditie zijn. ik vind het veel erger als een (jong) paard gevoelig of onregelmatig loopt en toch mee moet op een rit, wat ik wel eens ben tegengekomen.
op maneges zie je toch ook genoeg oude paarden en pony's die meerdere uren per dag lopen, en die lessen lijken me vaak zwaarder dan een normale rustige buitenrit.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:58

Belachelijk om om zo'n reden een buitenrit af te zeggen!
1 van onze Tennessee Walkers is nu ook 21 jaar. En als hij een poosje niets gedaan heeft, ja... dan moet ik zo eerlijk zijn om een beetje conditie weer op te bouwen. Dus rijden met beleid.
Als je hier buitenritten maakt, waarbij ook nog eens een stenige ondergrond en hellingen en dalen... dan moeten ze echt wel conditie hebben hoor. Je hoeft ze niet af te jakkeren, maar met beleid moet dit gewoon kunnen. Vind wel dat er 'n bepaalde basisconditie moet wezen, maar zo te lezen hebben ze die.
Oh ja... en wij stijgen ook onderweg zo vaak af... kunnen ze eventjes lekker grazen en we hebben toch geen haast? De meeste mensen vinden het juist heerlijk ontspannen!