Wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lautjuhaa

Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 11:31

Hallo allemaal,

Dit gaat misschien een wat lastig verhaal worden maar ik hoop dat jullie het een beetje begrijpen en me tips zouden kunnen geven.
Ik heb een aantal verzorgpony's waarvan ik met één eens serieus aan de slag wil gaan.
Het is een paard dat vrijwel niemand vertrouwt, ze rent weg als je haar wil pakken en ze wil absoluut niet dat er mensen aan haar hoofd zitten.
Nu ben ik al een tijdje met haar bezig (ze blijft rustig staan als ik haar wil pakken en ik kan haar over het hoofd aaien, kan haar poetsen.) Alleen zodra ik met haar van de rest wegloop wordt ze helemaal gek, ze gaat harder lopen en wordt onrustig. Wat kan ik hieraan doen?
De stemhulpen voor het longeren kent ze, alleen zodra er maar iets is wat ik anders doe, bijvoorbeeld even mijn haar achter mijn oren, schrikt ze direct en gaat er vandoor. Zou ze me nog steeds niet vertrouwen?
Ik wil haar graag onder het zadel krijgen (uiteindelijk).
Heeft er iemand tips voor mij?

aeolusnr1

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:36

jaaaa zoek een lesgever

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:38

nee dan vertrouwd ze je nog steeds niet als ze zo snel van je schrikt.

Dat vertrouwen heb je dan ook niet zo maar eventjes gewonnen....daar gaat tijd en geduld in zitten.
2 stapjes naar voren en weer 1 stapje terug.

Ken je het verleden van dit dier?

Lautjuhaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 12:52

alison_belle schreef:
nee dan vertrouwd ze je nog steeds niet als ze zo snel van je schrikt.

Dat vertrouwen heb je dan ook niet zo maar eventjes gewonnen....daar gaat tijd en geduld in zitten.
2 stapjes naar voren en weer 1 stapje terug.

Ken je het verleden van dit dier?

Het vreemde is dat ze het ene moment staat te genieten van mijn aanraking (borstelen of wat dan ook). En het andere moment, bijv. als een paard in de andere wei gaat rennen ze helemaal onrustig wordt en bijna niet meer kalm te krijgen is.
Ik ken het paard al... 10 jaar. Een aantal jaar geleden zijn er wel, ongewenst, twee meisjes geweest die helemaal verkeerd omgingen met de paarden (vb. longeren aan een halstertouw, op de kleinste shet rijden), waar de eigenaar niets vanaf wist. Zij zijn wel weer weggestuurd.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:37

als ik het zo lees reageert ze steeds op beweging en/of geluid van andere paarden, klopt dat?

Lautjuhaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 14:11

dianaw33 schreef:
als ik het zo lees reageert ze steeds op beweging en/of geluid van andere paarden, klopt dat?

Ze reageert overal op, het lijkt ook alsof ze ontzettend bang is dat ik haar weghaal bij de rest.

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:15

Blijft altijd rustig, ook als zij schrikt. Neem de tijd voor elk klein ding wat je met haar wilt doen.
Ga er vanuit dat zelfs iets als meelopen aan een touwtje al een hele overwinning is, geeft haar overal de tijd voor. Pas als iets vertrouwt voelt van beide kanten, dan weer een klein volgend stapje erbij. Ze wil niet graag weg bij de anderen, dus misschien kan je een rustig paard juist gebruiken om haar gerust te stellen. Bv zet er een brave sullige pony naast als je haar wilt poetsen. Als dat goed gaat, probeer het dan ook eens zonder voordat je weer een stapje verder gaat.

Ik denk dat je goed bezig bent om haar vertrouwen te winnen, maar dat je je moet realiseren dat dit nog wel eens veel langer kan duren dan je had gehoopt. (met terugvallen waardoor het nog langer gaat duren)
Als je er begeleiding in kan krijgen zou natuurlijk wel fijn zijn.

Lautjuhaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 14:17

kschulte schreef:
Blijft altijd rustig, ook als zij schrikt. Neem de tijd voor elk klein ding wat je met haar wilt doen.
Ga er vanuit dat zelfs iets als meelopen aan een touwtje al een hele overwinning is, geeft haar overal de tijd voor. Pas als iets vertrouwt voelt van beide kanten, dan weer een klein volgend stapje erbij.

Ik denk dat je goed bezig bent om haar vertrouwen te winnen, maar dat je je moet realiseren dat dit nog wel eens veel langer kan duren dan je had gehoopt. (met terugvallen waardoor het nog langer gaat duren)
Als je er begeleiding in kan krijgen zou natuurlijk wel fijn zijn.

Een fijne tip, dankjewel :).
Ik ga binnenkort inderdaad iemand vragen om mee te gaan.
Ik word er afentoe wel een beetje wanhopig van. Dan lijkt het inderdaad een tijd goed te gaan, maar dan ineens is het weer weg.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:21

Verwacht niet dat dit in 1, 2 maandjes helemaal goed is.. trek er in ieder geval een jaar voor uit, zet de basis er rustig in met veel geduld en kalmte, laat haar snappen dat jij een associatie met rust, kalmte, lekker kroelen en/of misschien zo nu en dan een brokje. Als dat er helemaal in zit (netjes meelopen, vaststaan, weg van de groep, rustig de wei/stal in-uit, poetsen/hoeven, geluiden, onverwachte dingen) kun je iets verder gaan en bijvoorbeeld schriktraining doen, en als ze daar immuun voor is kun je misschien serieuzer bezig gaan met rijden.. Ik weet niet hoe oud je poown is en of ze nog ingereden moet worden, maar als dat wel het geval is is het alleen maar beter, heeft ze nog langer om uit te groeien.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:00

Moeilijk hoor.......heeft ze ooit zonder soortgenoten gestaan??
En is ze iets dominant of juist niet?
Is ze misschien juist onzeker en bang........of heeft ze misschien wel gewoon maling aan alles?

Ik vraag dit omdat ik probeer een juist antwoord voor je te vinden.
Mijn merrie was ook best een lastige, vooral ook omdat ik zelf niet veel ervaring had voor ik haar kocht.
Ze had een karakter die niet te omschrijven valt zo groot, maar dat sierde haar enorm.

Zo op het eerste gevoel naar aanleiding van wat je verteld lijkt het of ze verlatings angst heeft.
Als je op zoek gaat naar wat haar grootste probleem is dan kan je ook gericht gaan zoeken naar een oplossing.
Dan zal er ook veel op het internet oover te vinden zijn.

Lautjuhaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 12:01

@ Slofje
Ik ga er inderdaad niet vanuit dat het zo snel goed zal gaan en ik heb er ook het geduld voor. Schriktraining (na lange tijd) is wel een goed idee. Ze is nu 13 en ze heeft al eens een zadel en hoofdstel in gehad, heb alleen het idee dat dat niet met zachte hand is geweest...

@ alison_belle
Ik denk dat ze altijd wel samen heeft gestaan. Ik zag haar voor het eerst toen ze ongeveer 6 was, en weet niet wat er in die tijd daarvoor is geweest en of ze toen misschien alleen heeft gestaan, nu staat ze in ieder geval al 7 jaar bij (een aantal ervan) dezelfde pony's.
Ik kan gewoon geen hoogte van haar krijgen. Het ene moment gaat het goed en denk ik ja ze vertrouwt me, en het andere moment kan het ineens omslaan..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 13:17

probeer eens te herleiden wat haar triggert om om te slaan in gedrag en ga dat gedrag gebruiken om haar te leren wennen aan gekke situaties zodat ze ziet dat de wereld om haar heen best leuk is. Probeer in de buurt van de wei te oefenen met bijv schriktraining of ander grondwerk voordat je haar ook nog uit haar vertrouwde omgeving haalt.
Hoeveel ervaring heb je zelf om hiermee om te gaan?

Soms kunnen dingen juist heel snel gaan als je weet hoe je met haar angsten en onzekerheden kunt omgaan. Een onzeker paard heeft een duidelijke leider nodig die vertrouwen uitstraalt en niet te heftig reageert maar laat zien dat ze je kan vertrouwen, dat is niet makkelijk. Dat heb je in je of dat heb je niet, je kunt het leren maar niet in een uurtje. Als zo'n onzeker paard eenmaal weet dat jij er voor haar bent dan krijgt ze rust in haar koppie en zul je zien dat ze hun best gaan doen.

Lautjuhaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 13:41

cissy schreef:
probeer eens te herleiden wat haar triggert om om te slaan in gedrag en ga dat gedrag gebruiken om haar te leren wennen aan gekke situaties zodat ze ziet dat de wereld om haar heen best leuk is. Probeer in de buurt van de wei te oefenen met bijv schriktraining of ander grondwerk voordat je haar ook nog uit haar vertrouwde omgeving haalt.
Hoeveel ervaring heb je zelf om hiermee om te gaan?

Soms kunnen dingen juist heel snel gaan als je weet hoe je met haar angsten en onzekerheden kunt omgaan. Een onzeker paard heeft een duidelijke leider nodig die vertrouwen uitstraalt en niet te heftig reageert maar laat zien dat ze je kan vertrouwen, dat is niet makkelijk. Dat heb je in je of dat heb je niet, je kunt het leren maar niet in een uurtje. Als zo'n onzeker paard eenmaal weet dat jij er voor haar bent dan krijgt ze rust in haar koppie en zul je zien dat ze hun best gaan doen.

De wei is ontzettend groot en als het ware verdeeld in drie stukken, dus ik haal haar niet weg uit haar vertrouwde omgeving. Ik ga meestal een stukje met haar wandelen in de wei die grenst aan de wei waar de anderen staan zodat ze die dus wel kan zien. Het eerste stukje gaat goed maar zodra ik halverwege de wei ben wordt ze.. bang.

Ik heb in principe genoeg ervaring en zal het grotendeels toch zelf moeten doen i.v.m. afstand etc. maar ik ga wel iemand vragen om eens te komen kijken.
De eigenaar zelf is namelijk al heel oud (89) en is daar niet zo mee bezig.

Ik ga eerst verder aan het vertrouwen werken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 13:45

maar al wandelend kun je ook aan het vertrouwen werken ;) heb je haar aan een halstertouw of aan een leadrope? Mag ze bij je vandaan lopen of hou je haar bij je als ze angstig wordt en wat doe je dan zelf op dat moment?

Lautjuhaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 15:41

cissy schreef:
maar al wandelend kun je ook aan het vertrouwen werken ;) heb je haar aan een halstertouw of aan een leadrope? Mag ze bij je vandaan lopen of hou je haar bij je als ze angstig wordt en wat doe je dan zelf op dat moment?

Dat klopt ook :) maar ik bedoelde meer even wachten met de schriktraining ;).
Ik heb haar aan een halstertouw, het moment dat ze gewoon ontspannen is heb ik het touw wat losser en loopt ze naast me, maar zodra we dus verder weg zijn probeert ze om te draaien en gaat ze eigenlijk duwen en dan hou ik haar korter om haar bij me te kunnen houden.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 15:46

Hoe korter jij het touw houd hoe nerveuzer zij zal worden.
Misschien is het dan handig om eerst wat te oefenen aan het halster gewoon lopend in de bak.
Net zo lang tot zij netjes met haar neus bij jouw schouder blijft.....ook als je achteruit loopt of opzij

Lautjuhaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 15:51

alison_belle schreef:
Hoe korter jij het touw houd hoe nerveuzer zij zal worden.
Misschien is het dan handig om eerst wat te oefenen aan het halster gewoon lopend in de bak.
Net zo lang tot zij netjes met haar neus bij jouw schouder blijft.....ook als je achteruit loopt of opzij

Ik vind het moeilijk, want je hebt ook gelijk maar anders gaat ze alleen maar om me heenlopen waar ze ook onrustig van wordt. En ze kan er niet tegen als ze aan haar 'hoofd' wordt vastgehouden dus wat jij zegt doen, maar met een halstertouw eraan?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 15:55

ja hoor, kan gewoon met een halster touw er aan of als je dat prettig vind neem je een iets langer touw zodat ze meer de ruimte heeft.
Je kan haar ook corrigeren door een klein trekje aan het touw te geven....vinden ze allemaal erg vervelend }>
Klein trekje en meteen weer los.....net zo lang tot ze netjes stil gaat staan wachten op wat jij haar verteld wat ze mag doen.
Dan houd je haar niet echt vast aan haar hoofd maar laat je toch weten dat jij diegene bent die de dingen bepaald.

Tylermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:01

Lautjuhaa schreef:
@ Slofje
Ik ga er inderdaad niet vanuit dat het zo snel goed zal gaan en ik heb er ook het geduld voor. Schriktraining (na lange tijd) is wel een goed idee. Ze is nu 13 en ze heeft al eens een zadel en hoofdstel in gehad, heb alleen het idee dat dat niet met zachte hand is geweest...

@ alison_belle
Ik denk dat ze altijd wel samen heeft gestaan. Ik zag haar voor het eerst toen ze ongeveer 6 was, en weet niet wat er in die tijd daarvoor is geweest en of ze toen misschien alleen heeft gestaan, nu staat ze in ieder geval al 7 jaar bij (een aantal ervan) dezelfde pony's.
Ik kan gewoon geen hoogte van haar krijgen. Het ene moment gaat het goed en denk ik ja ze vertrouwt me, en het andere moment kan het ineens omslaan..

Ik snap het ff niet meer, eerst zeg je dat je het paard al 10 jaar kent, en dan zeg je nu dat ze 13 is , en dat je der voor het eerst zag toen ze 6 was, dan zou je der nu ongeveer 7 jaar kennen. Vreemd :')

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:10

alison_belle schreef:
Hoe korter jij het touw houd hoe nerveuzer zij zal worden.Misschien is het dan handig om eerst wat te oefenen aan het halster gewoon lopend in de bak.

precies!, vandaar ook mijn vraag, hoe korter je dr vast pakt hoe meer je haar vertrouwen wegneemt en hoe meer ze denkt dat er wat moet zijn. Laat maar lopen om je heen en blijf zelf rustig en gewoon wachten tot ze weer bedaart, je zult zien dat dat steeds sneller gebeurt. En als het in de wei gebeurt en ze gaat om je heen rennen dan loop jij gewoon rustig verder waar je heen wilde. Ze komt dan vanzelf weer bij je lopen.

Lautjuhaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 16:13

Tylermen schreef:
Lautjuhaa schreef:
@ Slofje

@ alison_belle

Ik snap het ff niet meer, eerst zeg je dat je het paard al 10 jaar kent, en dan zeg je nu dat ze 13 is , en dat je der voor het eerst zag toen ze 6 was, dan zou je der nu ongeveer 7 jaar kennen. Vreemd :')

Mijn excuses ik zat even in de knoop met mijn rekenkunst haha ;).
Toen ik daar voor het eerst kwam (10 jaar geleden) was ik ongeveer 7 of 8 jaar, zij was 6 dus nu 16.
Maar daar gaat mijn vraag niet echt over :). (voor zover er duidelijkheid in zit).

Tylermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 03:23

Aha, ik snap het :j .
Ik zit ook wel eens in de war, was mijn ex-eigen-pony nou 6 of 7 ?

hahha, ik weet verder ook niet , wat je ertegen kan doen.

Let's go on- topic!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:52

Het zou voor jou denk ik heel erg van pas komen om een lesje grondwerk/natural horsemanship te doen ;)
Er zijn veel mensen die dan gewoon naar jouw locatie komen. Ik heb toen een lesje gehad van orsini (van bokt). Daar heb ik toen veel van geleerd :j