Leren stilstaan bij o.a poetsen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xnicotina

Leren stilstaan bij o.a poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 02:39

Ik zit even met een probleem.

Ik heb een jonge merrie van 3 jaar. Ik heb haar eerst een tijdje verzorgd bij een boer, daar stond ook een 2 jarige ruin. Ik haalde mijn merrie elke dag alleen uit de wei, zonder probleem, en liet de ruin achter. Als ze dan op stal stond, kon ze soms nog net over de schutting de ruin zien lopen. Er werd veel naar elkaar gehinnikt, en ze was wel wat drentelig, maar nooit vervelend. Op stal zette ik haar ook vast, en dan stond ze vaak net wat rustiger, maar nog steeds niet 100 % stil.

Nu heb ik haar gekocht, en verhuisd naar een stal met meerdere paarden (naast mijn merrie nog 5 andere paarden). Ze lopen overdag gewoon in de wei, en af en toe gaat er 1 alleen naar de stal om te werken. Allemaal accepteren ze dat.... behalve die van mij.
Ze loopt wel mee, al had ze daar na 1 week wat minder zin in. Ik zet haar dan vast aan de ring in de muur, zorg dat ik alles klaar heb staan zodat ik haar geen seconde alleen hoef te laten. Ze begint vervolgens giga hard te hinniken ( in mijn tere oortjes ) en draait zich in alle bochten, continu op zoek naar de andere paarden die dan vaak achter de stal lopen. Ze hinniken zo nu en dan terug, en na een tijd komen ze in zicht staan. Kijken dan ff waar ze zich zo druk om maakt, en lopen dan naar de wei gedeelte voor de stal, in haar zicht. Ze vindt dit duidelijk prettiger, maar kalmeert niet. Ze probeert me soms omver te lopen ( soms denk ik meer omdat ze niet op mij let, dan dat het echt zo bedoelt is ) Ik geef haar dan een tik, zet haar weer terug op de plaats, en wacht tot ze ff blijft staan. Dan zet ik de poetsbeurt voort. Maar das van hele korte duur.

Ook schraapt ze veel met haar voorbeen, en soms gaat ze zelfs stampen ( ook met haar voorbenen ). Zodra ik ook maar iets van haar af lopo richting zadelkamer, wordt ze erger, en als ik door de deur wil, gaat ze staan springen met dr voorbenen. Niet echt steigeren, maar ze komt wel een stukje omhoog. Ze draait en doet dan echt iedere seconde. Tot een paar dagen geleden gaf ze ook vreselijke kopstoten, en das niet fijn. Tot het moment dat ik het haar duidelijk expres zag doen, ik zag haar aankomen, hief mijn vuist omhoog, en ramde haar meteen terug, niet echt bedoelt, maar op haar kaak. Ik raakte haar nog voor ze dr beweging had afgemaakt, ze schrok, deinsde terug (touw strak) en stopte ff met alles. Ik heb haar gelijk kalm terug gezet op haar plek, en vervolgde me poetsbeurt. Toen vervolgde zij haar gedrag, maar de kopstoten liet ze achter wege.

Dit gedrag vertoont ze ook op stal als ze naar buiten gaan. Ze was altijd de laatste deur, dus ook de laatse buiten. De stal eigenaresse heeft dan echt moeite om haar halster om te doen, want ze moet en zal gelijk dr uit. Ze draait overal heen, stampt, en zwaait haar hoofd overal heen. Nou ben ik daar nooit bij, maar het moet wel opgelost worden.
Gelukkig is er sinds vandaag een paard bijgekomen, en die is nu dus laatste. Ik hoop dus op verbetering.

Ik moet we wel bij vermelden dat ze de laatste 3 dagen ook nog eens super hengstig is. En bij de boer had ze last van wormen, mischien speelde dat ook een rol.

Weet iemand wat ik kan doen om haar te leren stilstaan ? En hoe ik dat stal gedrag kan oplossen ?
Zeg er wel bij dat ze voor mij het eerste jonge paard is, dus ik ben net zo groen als zij is. Ik vraag liever hulp dan dat ik zelf experimenteer.
Donna is de beste, en dat hou ik graag zo :o

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 03:10

Zo een hebben we hier ook. Wat we gedaan hebben is gewoon los in de stal met hooi erbij poetsen (dus niet op de poetsplaats, geef ruimte zodat ze een beetje kan drentelen) en in het begin gewoon altijd een ander paard ernaast op stal zetten. Op een gegeven moment haalden we dat andere paard dan wat eerder weg als ze net lekker stond te eten, of stond ze om een andere reden toevallig af en toe 5 minuutjes alleen op stal. Bij voorkeur als ze net gewerkt had en wat rustiger was en een emmer voer voor dr neus had. :)

In het begin was ze dan lekker paniekerig, rondjes draaien in de stal, met hoofd zwaaien, schrapen etc. Ik ging dan altijd gewoon nonchalant door met poetsen en trok me niet zoveel aan van haar gedoe. Paard is onzeker, daar ga ik geen gevecht van maken, gewoon negeren. Soms stond ik gewoon in het midden van de stal en paard maar om me heen draaien en ik gewoon doorpoetsen als ze langs kwam (af en toe de andere kant op laten draaien anders mis je de helft :+ ) Op een gegeven moment houden ze wel op om een hap hooi te nemen, dan hield ik op met poetsen als beloning (dit paard had hekel aan poetsen :') ) Conclusie: /3 buurpaardje is maar heel kort weg, die komt zo wel terug > verlatingsangst neemt af... en stilstaan levert me meer op dan rondjes draaien /3

Nu (half jaar later) is ze volledig gewend en kan ze ook gewoon alleen en stil op de poetsplaats staan. :)

Mijn advies is dus om gewoon tegemoet te komen aan de behoeften van je paard, ze doet dit niet om te pesten maar omdat ze oprecht onzeker is zonder de kudde. Zorg ook gewoon dat ze niet als laatste eruit gaat... is toch nergens voor nodig.. Bouw eerst langzaam haar zelfvertrouwen op dan komt het vanzelf goed :)
Laatst bijgewerkt door Waves op 13-05-11 03:19, in het totaal 1 keer bewerkt

xnicotina

Re: Leren stilstaan bij o.a poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 03:16

Daar had ik idd nog niet aan gedacht. Nou ben ik daar meestal alleen, en wil ik niet zomaar andermans paard uit de wei halen, dus ze zal toch alleen moeten, maar in de avonduren zijn er twee die meestal gaan rijden, daar kan ik wel op in spelen eventueel. Zal dan wel vragen om haar voer nog niet in de stal klaar te zetten, want alles wordt bij het uitmesten al klaar gezet.

Dank je.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 03:27

Als je haar toch alleen moet zetten hou het dan kort in het begin en dwing haar niet teveel om steeds stil te staan want dan maak je het alleen maar stressvoller, ook voor jezelf. Gewoon ontspannen je ding doen, af en toe lekker diep uitademen en laat paard maar beetje miepen, gaat wel over. ;)

Inderdaad voeren als ze alleen staat helpt goed. Ze moet gewoon leren dat ze erop kan vertrouwen dat ze altijd terug naar de andere paarden gaat en dat het ook best gezellig is met jou op stal.

Succes!

xnicotina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 03:43

Ik ga daar morgen meteen mee beginnen :D nu eerst maar eens naar bed, me moeder staat al beneden, die gaat zo gewoon al werken :oo whoops. Bedankt voor de adviezen. Morgen weer met nieuwe moed bezig /3

xnicotina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 11:22

nog meer tips ?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:40

Maak de goede dingen makkelijk, de niet goede dingen moeilijk, das heel makkelijk toch.
Het paard zal uiteindelijk toch altijd zelf kiezen voor het makkelijke.
dus meer aan het werk zetten.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:48

Zador hebben we gewoon kort vastgeknoopt en zoveel mogelijk genegeerd.
Bij echt gevaarlijk gedrag (poten over touw heen slaan o.i.d.) gooiden we van een afstand een borstel ofzo tegen z'n billen.

Steeds een klein beetje langer doen over het poetsen, eerst zo snel mogelijk, en steeds meer tijd nemen. Nu staat hij na vijf maanden bij ons te wonen rustig een half uurtje vastgeknoopt zonder dat je je zorgen moet maken dat hij ontploft. :) Gewoon volhouden zoals je eigenlijk al bezig bent dus, uiteindelijk komt de boodschap over en snappen ze dat dat gedram niets uithaalt.

Het halster omdoen en de stal uit halen is eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal. Deur open en zelf in de opening staan zodat paardlief er niet uit kan stormen. En dan net zolang wachten met omdoen tot ze de kop stilhoud terwijl je met haar bezig bent. Dan krijgt ze vanzelf door dat het veel langer duurt door dat moeilijk doen. :)

xnicotina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 22:57

Morgen ga ik een frisse start maken hiermee. Heb al geregeld dat het voer niet meer vast klaar wordt gezet in de stal :P ben benieuwd hoe het gaat lopen ;) iedereen bedankt voor de tips iedereen