ruiterbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sophie1818

ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 17:02

Ik wil van de zomer weer buten gaan ryden met mn paard. nu is myn vraag, hebben jullie allemaal een ruiterbewijs? En raden jullie t aan?
Laatst bijgewerkt door sophie1818 op 12-05-11 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Rodo_

Re: ruiterpaspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:08

Een ruiterpaspoort van de FNRS? Dat heeft bijna iedereen toch ;)?
Ik denk dat je de Ruiterbewijs bedoelt, want dat is een soort ''rijbewijs'' om buiten te (mogen) rijden.

marisz97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:09

het is wel handig om een paspoort aan te vragen want als mensen er nou naar gaan vragen en het is belangerijk voor wat je wilt gaan doen, het is niet zo heel erg duur, van wat ik weet is het 12,50 per jaar.
stel nou dat je een wedstrijd wilt gaan rijden op een manege of ergens anders en je rijdt hoger dan de F2 dan heb je sowieso al een ruiterpaspoort nodig.

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 17:10

ja die bedoel ik ook eigenlyk. fnrs heb ik overigens ook niet want ry niet op een manege.

Rodo_

Re: ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:20

Oké. Dat is denk ik je eigen keus of je voor de ruiterbewijs gaat ;). Er zijn zat mensen die zonder rijden. Het is ook wel handig om te hebben, aangezien je dan alle regels uit je hoofd kent, en je kunt er ook mee een groep begeleiden op buitenrit enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:22

Geen 'ruiterpaspoort' en ook geen 'ruiterbewijs'.
Imo heb je zulke dingen nodig als je een onervaren ruiter bent die bepaalde dingen nog niet weet, en dat zo wilt leren. Als ik naar mezelf kijk is het weggegooid geld. Of dat bij jou ook zo is kan ik zo niet zeggen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:22

Ik heb geen ruiterbewijs en ook geen ruiterpaspoort, hoor en toch rij ik al heel lang gewoon buiten.
Dus nee, niet "iedereen" heeft een ruiterpaspoort :P

Het nut van het ruiterbewijs is beperkt tot maar een paar terreinen in Nederland, dus als dat niet je uitrijgebied is heeft het ruiterbewijs niet echt waarde (en dat is de nette versie) 8-)

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:27

Asyaa schreef:
Geen 'ruiterpaspoort' en ook geen 'ruiterbewijs'.
Imo heb je zulke dingen nodig als je een onervaren ruiter bent die bepaalde dingen nog niet weet, en dat zo wilt leren. Als ik naar mezelf kijk is het weggegooid geld. Of dat bij jou ook zo is kan ik zo niet zeggen.

Hier ben ik het echt absoluut niet mee eens. Ik heb zelf een ruiterbewijs, dus geen ruiterpaspoort. Je leert bij het ruiterbewijs regels voor jou als ruiter in het verkeer, maar ook een deel van de gezondheid van het paard en hoe je dingen moet oplossen onderweg. Het is nog best pittig hoor! Je leert zelfs naar het gebit kijken en beenstanden bepalen. Nu zeg ik niet dat je gelijk volleerd dierenarts bent, maar het is absoluut het geld waard. Bovendien zijn er bepaalde plekken in Nederland waar je zo'n ruiterbewijs moet hebben.

Het lesmateriaal lees ik nog wel eens door. Er staat ook veel informatie in over mok etc. Zit toch al heel wat jaren in de paarden en nog vind ik het handig naslagwerk.

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 18:08

in de bossen etc? wat kost t als k vragen mag?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:29

Rodo_ schreef:
Ik denk dat je de Ruiterbewijs bedoelt, want dat is een soort ''rijbewijs'' om buiten te (mogen) rijden.

_O- Ik denk dat nog geen 10% van paardrijdend NL een vorm van bewijs heeft.
Het heeft ook geen nut, de wet kent er geen enkele status aan toe, dus strikt genomen kun je er helemaal niks mee. Dat sommige mensen en instellingen het verplicht stellen op hun prive-terrein, zegt helemaal niks over de juridische status!

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 18:42

inprincipe ben je toch al verzekerd by je zorgverekeraar?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:49

Voor jezelf wel, maar er zijn gebieden waar je niet zonder ruiterbewijs mag komen.. Dat is dan wel weer minder helaas. (zoals ik, als ik "de grote bossen" in wil, de Loenermark, heb ik een ruiterbewijs nodig. Heb wel een sluiproute gevonden waar er geen bordje staat,d us daar piep ik dan in :P)

Weet iemand trouwens of het ook verboden is om bijvoorbeeld gewoon over de straat in een woonwijk te rijden, en in een standaard, openbaar park?

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 18:51

geloof van niet. aleen als je schade aan autos etc toebrengt dan ben je de ***..

cashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:27

Ik heb ook geen ruiterbewijs en ook geen ruiterpaspoort

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:06

Slofje schreef:
Voor jezelf wel, maar er zijn gebieden waar je niet zonder ruiterbewijs mag komen.. Dat is dan wel weer minder helaas. (zoals ik, als ik "de grote bossen" in wil, de Loenermark, heb ik een ruiterbewijs nodig. Heb wel een sluiproute gevonden waar er geen bordje staat,d us daar piep ik dan in :P)

Weet iemand trouwens of het ook verboden is om bijvoorbeeld gewoon over de straat in een woonwijk te rijden, en in een standaard, openbaar park?

Je mag gewoon op de openbare weg rijden met je paard, bij een park hangt het er vanaf hoe de toegang in het algemeen is geregeld. Als je er niet met een auto in mag, bijvoorbeeld, is de kans groot dat je het met een paard ook niet mag. Binnen een bebouwde kom moet je ook in de gaten houden of er bijzondere gemeentelijke verordeningen zijn, zoals de verplichting om poep direct op te ruimen of zelfs om een poepzak aan je paard vast te knopen.
Als je schade toebrengt aan anderen, maakt niet uit of dat binnen of buiten de bebouwde kom is, dan kun je maar beter een goede AVP hebben (aansprakelijkheidsverzekering particulieren). Ook daar is het ruiterbewijs niet zinvol, want de verzekering die daarbij hoort keert pas uit als je gewone verzekering tekort schiet.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:09

Dankjewel :)

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:24

ikke schreef:
Rodo_ schreef:

_O- Ik denk dat nog geen 10% van paardrijdend NL een vorm van bewijs heeft.
Het heeft ook geen nut, de wet kent er geen enkele status aan toe, dus strikt genomen kun je er helemaal niks mee. Dat sommige mensen en instellingen het verplicht stellen op hun prive-terrein, zegt helemaal niks over de juridische status!

Het zegt wel wat over de juridische status. Je bent extra verzekerd. Als je op de openbare weg rijdt met je auto moet je toch ook verzekerd zijn?! Een zorgverzekering geldt alleen voor jezelf, een ruiterbewijs is voor jezelf en voor je paard. Net als dat je zonder rijbewijs in een auto gaat zitten. Ook al is je auto wel verzekerd, als je brokken maakt heb je een probleem. Een ruiterbewijs kun je eigenlijk goed vergelijken met een rijbewijs voor auto/vrachtwagen etc. En nogmaals, je leert er erg veel, dus het heeft altijd nut.

Moest wel lachen, er ontstond al een vraag in dit topic waar je wel en niet met je paard mag rijden. Dus misschien toch handig om je ruiterbewijs te gaan halen?? Dan hoef je die vragen ook niet meer te stellen. Ik zie trouwens ruiters ook bijna altijd de wet overtreden als ze buitenrijden. Als iedereen nou zo'n bewijs heeft heb je dat ook niet meer. Wordt het allemaal een stuk veiliger.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:32

Apennootje schreef:
Het zegt wel wat over de juridische status. Je bent extra verzekerd. Als je op de openbare weg rijdt met je auto moet je toch ook verzekerd zijn?! En nogmaals, je leert er erg veel, dus het heeft altijd nut.

Moest wel lachen, er ontstond al een vraag in dit topic waar je wel en niet met je paard mag rijden. Dus misschien toch handig om je ruiterbewijs te gaan halen?? Dan hoef je die vragen ook niet meer te stellen. Ik zie trouwens ruiters ook bijna altijd de wet overtreden als ze buitenrijden. Als iedereen nou zo'n bewijs heeft heb je dat ook niet meer. Wordt het allemaal een stuk veiliger.

Die extra verzekering is een wassen neus, ieder weldenkend mens is al fatsoenlijk verzekerd en dan komt die van het ruiterbewijs in de praktijk dus nooit van pas. En ja, je leert heel erg veel bij dat ruiterbewijs, maar van wat je leert klopt een flink percentage niet, dus dan kun je je afvragen hoeveel nut het heeft. (even een kennistestje voor je: een bijna 4-jarige kwpn-merrie die 24/7 in een arme wei loopt, hoeveel krachtvoer zou ik die volgens je theorieboekje moeten voeren?)

Daarnaast zal het halen van een ruiterbewijs niet veel uitmaken voor ruiters die de wet (of de fatsoensnormen) overtreden, er zijn nogal wat mensen die gewoon maar doen waar ze zin in hebben. Het wordt pas veiliger als mensen inzicht krijgen en niet als ze een theorieboekje uit hun hoofd hebben geleerd.

Zie nu je aanvulling: nee een ruiterbewijs heeft niet in de verste verten de status van een rijbewijs en dat zal het in huidige vorm ook zeker niet krijgen.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:54

Ik zat er zelf ook naar te kijken. Ik heb er hier op stal niemand over gehoord dus ben ook eens aan het rond vragen geweest. Hier vlakbij op de manege deden ze het ook, maar daar mocht ik nooit meedoen bij het behalen van mijn ruiter bewijs, omdat ik bitloos reed! Ik denk ook niet dat het heel erg nodig is. Als je je netjes aan verkeersregels houd, je, je fatsoenlijk gedraagt in het verkeer denk ik dat het wel goed komt. Het is natuurlijk altijd wel handig.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:37

sophie1818 schreef:
geloof van niet. aleen als je schade aan autos etc toebrengt dan ben je de ***..

daar heb je dan je WA-verzekering voor, een paard word gezien als huisdier en is dus meeverzekerd..

patriciakk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:56

ik lees even mee, en zat dus met wat dezelde vragen,
mijn dochter is 12 jaar en rijd in ons dorp ook gewoon alleen buiten,gaat dan over 2 parken en een waterkant die als een ring om t dorp liggen,je komt niet in t dorp zelf,
ze gaat met dr vriendinnen buiten rijden,ben altijd meegegaan,maar de laatste half jaar eigenlijk niet meer,ze gaan meestal een lekker stuk galoperen,en ik fiets me een ongeluk...

nu wilde ik weten hoe t zit met verzekeringen en het wel of niet hebben van een ruiterbewijs??
ik vind de theorie best pittig voor een meisje van 12 jaar,wat rijden betreft,daar maak ik mij geen zorgen over.

ik vraag mij dus af wat de meerwaarde is voor het hebben van een ruiterbewijs,buiten het feit dat erg leerzaam is.

gr patricia

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:00

Ik heb geen ruiterbewijs, maar rijd toch regelmatig met mijn pony buiten en ook in het verkeer. Ik lees hier even mee, want ben wel benieuwd of het voor mij misschien toch waarde kan hebben om het te halen. Ik heb wel een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten. Dat kon bij mij gewoon samen met de ziektekostenverzekering voor mijn pony bij EquineRisk en is verrassend goedkoop. Dus als Tirzah plots op het idee komt om een auto aan gort te trappen ben ik niet de sigaar. Dat leek me wel fijn.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:05

Rodo_ schreef:

Niet dus :')

Ik heb 'niks'
Nergens nodig voor, overal waar ik kom mag gewoon gereden worden ( als ik het goed heb in me hoofd,zijn er maar een aantal delen in nl waar ze wel nodig zijn :? )

regels weet iedereen toch wel :+ (zoals in stap passeren) enzovoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:16

just_kiki schreef:
Rodo_ schreef:

Niet dus :')

Ik heb 'niks'
Nergens nodig voor, overal waar ik kom mag gewoon gereden worden ( als ik het goed heb in me hoofd,zijn er maar een aantal delen in nl waar ze wel nodig zijn :? )

regels weet iedereen toch wel :+ (zoals in stap passeren) enzovoort.

Het probleem zit hem niet in de regels weten, maar in de regels opvolgen :)
Daar verandert helaas geen papiertje in de wereld wat aan.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:18

Dat is waar :j