paard vastzetten aan de trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DJB

paard vastzetten aan de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 15:30

Ik heb vandaag 2 ringen gekocht om aan mijn trailer vast te maken, zodat ik daar mijn paard aan kan zetten mocht het nodig zijn. Hoewel ik zo veel mogelijk in de trailer doe, is het toch wel handig als er een ring aan de trailer zit voor het geval dat...
Maar...waar kan ik de ringen nou het beste bevestigen zodat de trailer zo veel mogelijk stabiel blijft staan? Ik heb 2 ringen gekocht zodat ik aan beide kanten een ring kan maken maar wat is nu de beste plek?
Zo dicht mogelijk bij de auto? (met de kans op een deuk :+ ) of juist aan de achterkant van de trailer?

Angela

Re: paard vastzetten aan de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:31

Bij mij zitten de ringen zowel een de voorkant, als aan de achterkant. Ik zou echter eerder die aan de achterkant gebruiken.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:33

Aan de achterkant. Als je bijvoorbeeld op wedstrijd bent en er allemaal trailers redelijk dicht naast elkaar staan,kun je die aan de voorkant niet gebruiken...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:35

Bij mij zaten er ringen waar de zijkant van de trailer begon. Handig, want dat was lekker dicht bij de zadelkamer, maar op wedstrijd staan trailers dicht op elkaar, dus is dit dan geen optie. Dan maakte ik hem vast aan een steun van de klep (zo'n stalen boog die op de grond rust als de klep naar beneden is).

Wat betreft balans van de trailer, je paard gaat toch niet hangen?

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 16:44

Ik zal waarschijnlijk niet op plekken komen waar het erg druk is, dus dat maakt niet uit kwa ruimte. Al is het natuurlijk wel handig om die ring gelijk op een goede plek vast te maken.

Bedoelen jullie met achterkant ook echt aan de klep? Dat lijkt me nou weer niet zo handig namelijk, dan moet je eerst de klep dicht maken en dan kan je pas je paard vastzetten. Plus dat me dat de minst stevige plaats lijkt.

Mootje, zo'n steun als jij bedoelt heb ik niet aan mijn klep volgens mij? Heb alleen 2 van die haakdingetjes waarmee je de klep dicht maakt.
Het is inderdaad niet de bedoeling dat mijn paard aan de trailer gaat hangen (dan zou ik er niet eens over nadeken om 'm aan de trailer vast te zetten) maar het zou natuurlijk een keer kunnen gebeuren...en dan wil ik het niet op mijn geweten hebben dat paardlief de trailer omver trekt met alle gevolgen van dien.
Vandaar dat ik de meest stabiele/handige plek zoek om een paard aan vast te zetten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:45

Nee, aan de zijkant achteraan kan ook gewoon hoor!

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:27

Wij hangen deze ook aan de achterste ringen (voor de ringen zie foto).
Deze zijn in principe niet gemaakt om een paard aan te binden, maar om indien noodgeval het volledige binnenwerk los te maken.

Afbeelding

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 16:35

Inesje, bedankt voor de verduidelijkende foto! Helaas heb ik niet zo'n moderne trailer dat deze ringen eraan zitten. Maar ik kan de ringen die ik heb wel ongeveer op dezelfde plaatsen monteren.

akreuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:47

Nooit doe heel gevaarlijk laat het paard gewoon op de trailler staan

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:53

bij onze vorige trailer waren er ook ogen in het framewerk bevestigd, want ik vrees er eigenlijk een beetje voor of je zo'n ring wel eender waar kan bevestigen zonder "brokken" te riskeren als je paard schrikt... (zeker bij polyesteren uitvoeringen)

Zelf zou ik altijd proberen zo ver mogelijk van de wielkappen vast te zetten. Als je er eentje hebt die gaat schrapen en dan zo'n kap molesteert...

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:26

Ik zet 't paard altijd dicht tegen de auto.
Dicht bij de zadelkamer, maar die ringen kunnen er ook tegen.
Paardje heeft 1 keer gepanikeerd aan de trailer, ring en trailer gaven geen krimp, maar het halster was wel kapot. (En paard ribbedebie)

Ik doe het liefst zo weinig mogelijk op de trailer, als je alleen bent en je raakt geklemd ... bah mag er niet aan denken.

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 18:16

akreuze schreef:
Nooit doe heel gevaarlijk laat het paard gewoon op de trailler staan

Waarom is het zo gevaarlijk dan? En hoe doe jij het dan met opzadelen? In de trailer is het erg krap, plus dat ik niet onder de stang door ga klimmen met een zadel. Dus dan moet eerst de stang eruit, waardoor het paard achteruit kan lopen. (Staat dan nog wel vast natuurlijk maar dat is ook gevaarlijk).

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:24

Ik vind het ook niet verstandig meer, eigenlijk. Ik deed het eerst ook altijd, maar ik heb er zelf een keer een behoorlijk gekneusde vinger aan overgehouden en paard een "trauma". Omdat mijn paard schrok van een paard naast ons die wat heftig stond te stampen in de trailer. Ik was er niet gauw genoeg bij om de knoop los te maken, dus paard hing er aan en de knoop zat muurvast inmiddels, dus toen probeerde ik gauw het touw los te rukken van het halster. Maar paard was me al voor en het touw knalde kapot en ik kreeg dat ijzeren ding (waar het touw dubbel zit om vast te hechten aan de haak) keihard tegen mijn hand aan. Tenminste ik denk dat ik daar die gekneusde vinger aan overgehouden heb, het ging allemaal zo snel.

Het zal over het algemeen niet veel anders zijn dan vastzetten thuis, maar op een wedstrijd zijn zoveel dingen waar ze van kunnen schrikken en als je er ook maar even niet op bedacht bent, kan er van alles misgaan. Die van mij is dan wel zo handig dat ze niet wegrent, maar als je paard dat wel doet, dan heb je dát probleem er ook nog bij.

Ik heb gelukkig iemand die haar vast kan houden. En zoniet, dan is het maar even behelpen in de trailer. Wij hebben ook maar een 1-paardstrailer, maar het kan prima.

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:30

Ik vind het gevaarlijker om je tussen het paard en de wand te proppen dan het paard vast te zetten, ivm klem zitten en dergelijke... Bovendien pas ik er dan niet eens tussen met zadel. Buiten is ook beter licht voor als je je paard poetst en een beetje bijwassen gaat op de grond ook beter.

Wij hebben er overigens van die handgrepen aan zitten aan de achterkant om de klep naar beneden te halen... Daar maak ik de paarden ook altijd aan vast.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:22

Niobe: Dat is eigenlijk gewoon domme pech, dat had thuis idd ook kunnen gebeuren. Maar als je er toch altijd iemand bij hebt dan is het wel zo veilig om je paard vast te laten houden. Helaas ga ik vaak alleen op pad met de trailer, dus ik bind die van mij wel aan de trailer.

Zelf heb ik ringen voor en achter aan beide zijkanten, daar zet ik mijn paard aanvast.
Afbeelding

Ts heb je niet een foto van je trailer? Dan kunnen we beter meedenken

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 12:54

@capopjekop ik heb geen eigen foto, maar wel een vergelijkbare van google geplukt.
Afbeelding

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:01

Toen ik nog alleen met 1 paardtrailer wegging (nu met tweepaards) zette ik altijd mijn paard vast aan de trailer. 4 jaar gedaan en nooit problemen mee gehad, hoe doen mensen dat dan die alleen op wedstrijd/ bos gaan? Ik heb alleen haken zij- achterkant van de trailer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:05

Dan kun je hem toch aan de dwarsbalken aan de achterkant zetten? Eventueel een stukje aanlassen zodat het touw niet naar beneden zakt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:10

DJB schreef:
Ik zal waarschijnlijk niet op plekken komen waar het erg druk is, dus dat maakt niet uit kwa ruimte. Al is het natuurlijk wel handig om die ring gelijk op een goede plek vast te maken.

Als het niet druk is maar er wel weinig ruimte is heb je hetzelfde probleem ;)

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 17:03

capopjekop schreef:
Dan kun je hem toch aan de dwarsbalken aan de achterkant zetten? Eventueel een stukje aanlassen zodat het touw niet naar beneden zakt.

Dat zou kunnen, heb ik ook wel geprobeert om het uit te proberen, maar het touw zakt inderdaad naar beneden. Nou kan ik er van alles aan laten lassen maar die ringen heb ik al gekocht. 4 schroefjes en het zit vast dus dat is eenvoudiger.

Maarr...het ging er mij meer om waar ik die ringen het beste kan bevestigen op de trailer om zo min mogelijk risico's te nemen.
(en ja, als er iemand mee is dan laat ik hem/haar mijn paard vasthouden maar soms is dat niet altijd handig of kan het niet)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:09

is de zijwand van je trailer hout of polyester?

mits het hout is en voldoende dik (met schroefjes van 0.5cm kan je nu eenmaal niet zoveel vastzetten) zou ik zo dicht mogelijk bij een "dwarsbalk" zetten. Dus op zo'n 10cm afstand ofzo...
in het midden van zo'n plaat zit je met een "zwakkere" plek die bol/hol kan komen te staan...

snippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:03

Ik doe het aan de achterkant.

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 19:41

Zijwanden zijn van hout, in polyester had ik het sowiso niet eens gedaan.
Voldoende dik...dat moet ik nog even bekijken.

Het is inderdaad wel weer zo dat het midden zwakker is (en het is niet zo mooi om een ring midden op de trailer te hebben, maar dat is minder belangrijk natuurlijk).

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:06

Probeer de ringen vast te maken met de bevestigingbouten van de borst of bilstangen aan de binnenkant