Eerste wedstrijd... ik wil het echt compleet!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Eerste wedstrijd... ik wil het echt compleet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 14:26

Hey iedereen,

zondag mijn eerste wedstrijdje :oo errgggg spannend

Ik heb voor mijn paard gekozen voor knotjes, de staart netjes ingevlochten dit staat vast. Maar ik heb nog een paar dingen waar ik niet over uit ben

voor mijn eigen haar:
Knot of vlecht --> foto haar http://94.100.118.108/1233350001-123340 ... _5KA0.jpeg (daar zit het vast als het los is is het nog langer haha :=)
kleren: witte wedstrijdblouse, witte platron, zilveren plastron speld, witte broek, zwarte laarzen (foto hierboven) en zwart wedstrijdjasje (is een colbert, maar een vrij lange, die best sjiek staat :)) maar nu weet ik dus niet of ik alsnog snel een echt wedstrijdjasje moet halen.. tja voor een manegeproef..

oke zo gaat het de hele dag uitzien

2 uur van te voren naar eigenaar van paard, paard staart wassen (geen idee of dit wel een goed idee is) vlechten, mooi schoon poetsen, trailer opladen, naar stal rijden, van de trailer af, borstel erover, opzadelen, bak in, proefrijden, bak uit, afzadelen, terug de trailer op, terug naar huis, vlechtjes eruit, terug naar stal (zonder paard) en wachten voor de prijsuitrijking :P

heeft iemand missschien tips hoe ik het beter kan doen?

Het gaat volgensmij een totale ramp worden := ik kan zoooo niet relaxen haha :P

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:31

Succes! ik zou echter niet zo laat pas de staart wassen, dan is ie nog niet droog. Zelf doe ik dat altijd de avond voor de wedstrijd. beetje antiklit erin dan kun je hem voor de wedstrijd uitpluizen en is ie op zijn mooist.
als tip heb ik nog: time eens hoelang je paard nodig heeft om fijn los te laten dan weet je hoever voor de proef je erop moet.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:33

Ik mis het punt "losrijden" ;)

Paard eerst naar huis en dan terug voor de prijsuitrijking kan alleen als je tijd genoeg daartussen hebt.

Verder zou ik zeggen, relax! :D Denk aan je hart! Het komt best goed! ;)

_HS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:35

losrijden is ook belangrijk, he!
en idd de staart niet zo kort van te voren wassen.
succes!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:35

Veel succes! Ook ik adviseer je om de staart een dag eerder te wassen. Om hem schoon te houden kun je er eventueel een staartzak omheen doen.
En ik raad je aan wat meer tijd te nemen vooraf om te poetsen te te laden. Zelf vind ik twee uur een beetje aan de krappe kant. Je zal net zien dat ze niet wil laden, of onder de vlekken zit. :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:49

wil je twee uur voor je starttijd op stal aankomen om dan nog alles te moeten doen? (wassen, vlechten, laden, reizen, melden op secretariaat, losrijden etc). Dat lijkt me echt heel erg krap. Ik reken zelf altijd op anderhalf uur voor mijn starttijd aanwezig zijn. Tel daar je reistijd bij op, een uurtje voor het tutten op stal en nog wat reserve, dan heb je een redelijke inschatting.

Elise95

Re: Eerste wedstrijd... ik wil het echt compleet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:15

Twee uur voor je starttijd is idd te weinig. Wassen van benen en staart doe ik altijd de dag van te voren. Knotten meestal ook.
En zadel en hoofdstel in vetten en al je spullen alvast klaar leggen ;). En het losrijden natuurlijk.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:26

ik zou hem de dag ervoor al helemaal klaar maken,
zo doen wij dat,
we zorgen dat ze de dag ervoor al netjes gepoets zijn en gewassen benen enzo,
doe ze al knotten en als ik de dag daarna kom en er is een knotje eruit,even snel erin draaien en klaar,
ik doe ze wel nog even borstellen en insprayen met vliegenspul,
spullen zou ik ook de dag ervoor klaar maken zo hoef je alleen maar even controleren en heb je genoeg tijd voor je paard lekker los te rijden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:29

ik sta 1,5 uur voor de vertrektijd naar de wedstrijd op stal om te vlechten en evt. beentjes wassen of groene vlekken af te spoelen (bont paard). Invlechten was ik ongeveer een uur mee bezig maar dat komt omdat mijn paard hele dikke en lange manen heeft. Denk dat je in een half uur klaar bent met makkelijke manen en een geoefende hand, maar trek er maar 45 min. voor uit.
Kleding trek ik dan vlak voor vertrek aan en spullen zet ik ook alvast klaar, dus als mijn chauffeur komt is het spul inladen, trailer vastkoppelen en paard inladen.
Ik wil een uur van tevoren op de wedstrijd zijn om op te zadelen en los te rijden (30min).
Zorg voor een goede groom, dat scheelt veel werk EN stress!

Ik zou trouwens een knot doen, is netter.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:31

Je planning is verder qua volgorde niet zo raar maar wel krap qua tijd.
Zoals mijn voorgangers aangeven is het wassen van staart en evt beentjes (als deze bv wit zijn) iets wat je beter een dag van te voren kan doen.

Reken qua tijd even terug.
Bv je moet om 20.00 starten
Dat betekend dat je om 19.30 op het paard moet zitten
Opzadelen dus om 19.20, daarvoor moet je al bij het secretariaat je startnummer hebben opgehaald, zelf je spullen bij elkaar hebben liggen en aan hebben enz.
Een uur voor je starttijd op de locatie staan is dus geen overbodige luxe, als je nog even bekenden tegen komt is zelfs een uur al krap.

Als je weet hoe laat je er moet zijn. Neem bv 18.45 als je om 20.00 moet starten haal je daar de rijtijd en de tijd voor het laden van af. Daar weer van af de tijd om je paard in alle rust schoon en gevlochten te krijgen. Dan is 2 uur van te voren op stal echt te krap.

Gewoon rustig blijven en vooral genieten!

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:34

Ik maak ook alles de dag van te voren klaar.
Wassen, vlechten, spullen in de auto.

Voorbeeld:

Ik neem mijn starttijd: 11.00 uur
Hou rekening met 20 min. inloop, dat is iets meer als 2 combinaties uitval.
Ik rij persoonlijk 45 min. los

(+- 10.00 uur erop)

Zadelen
Aanmelden

(09.45 aanwezig)

Er naar toe rijden (hou rekening met oponthoud zoals file of trekkers)
Laden

Reken van te voren uit hoelang je erover rijd (met trailer is langer, dan zonder)

Neem gewoon veel tijd, zodat je niet hoeft te haasten als er wat tegen zit.
Dat veroorzaakt stress bij jezelf en dus ook weer bij je paard. Uiteindelijk krijg je een wisselwerking.

Veel succes zondag!!!

(Oja, een knot is mooier en ziet de jury veel liever ;) )
Laatst bijgewerkt door Linnietje op 12-05-11 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:36

Hoe goed de voorbereiding ook, de proef zelf is het belangrijkste :)
Ik zou je eerder druk maken om het goed losrijden en de proef netjes te rijden da of je een knot of vlecht in moet :')

wollie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:31

Ik ben ook voor de knot, een vlecht gaat zo op en neer dansen tijdens de draf, vind ik zelf heel storend uitzien. En een dag van te voren vlechten en wassen geeft meestal je paard meer rust, anders komt er zoveel op hem af en ook opjezelf. Als je dit nog niet echt gewend bent raak je al gauw wat gestresst en ga je misschien zaken vergeten. Zorg dat je ook rustig bent tijdens het inrijden en neem er de tijd voor. Je kunt beter wat te lang erop zitten en wat meer stappen tussendoor als het allemaal snelsnel moeten doen. Ook al ligt dit natuurlijk aan wat voor paard je hebt, maar rust voor jezelf geeft meerstal ook rust voor je paard
succes!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:36

GewoonNoor schreef:
Hoe goed de voorbereiding ook, de proef zelf is het belangrijkste :)

uiteraard, maar zonder goede voorbereiding zal een goede proef neerzetten moeilijk worden!
(denk bv aan te kort tijd om los te rijden, omdat je voorbereiding niet goed genoeg was. Of met een half gevlochten paard op wedstrijd moeten omdat je je hebt verkeken op de tijd ;) )

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 13:04

Het paard staat niet bij mij thuis, en we gaan 2 uur van te voren het paard schoonmaken bij die vrouw en DAN pas naar stal, waar ik de proef dus moet rijden :P

owja losrijden idd :P heb een buitenbak waar ik dat kan doen :)

het proefje zelf duurt 5 minuten :)

zadel is al ingevet :) want ik ben bang dat ik vetvlekken krijg op mijn broek, en dan kan ik mn wedstrijdbroek weggooien haha :P geld ook voor het hoofdstel is ingevet

owja een vraag, ik hoor vaak dat mensen babyolie rondom de ogen en neus smeren van hun paard, maar ik vind het een beetje gevaarlijk want ik hoor vaak dat paarden kunnen verbranden ervan, zou iets anders ook kunnen werken zoals een babydoekje, of gaat dit dan gewn hetzelfde effect krijgen ?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 13:05

Het is trouwens een manege wedstrijdje, niet officeel dus, maar dan toch haha :P

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:51

dat doe ik nooit, alleen op een keuring doe ik wat brighteye bij het oog.
Maar ga je nou 2 uur voor vertrek toiletteren, of twee uur voor aanvang van de proef?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 16:15

opisop_shop schreef:
dat doe ik nooit, alleen op een keuring doe ik wat brighteye bij het oog.
Maar ga je nou 2 uur voor vertrek toiletteren, of twee uur voor aanvang van de proef?

2 uur voor vertrek haha :P